Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset eivät enää käy saunassa?

Saunoja
09.10.2021 |

Asun kerrostalossa, ja esim. meidän noin 35-40 asuntoisessa kerrostaloyhtiössä vain kahdeksalla on saunavuoro, eli ylivoimaisesti suurin osa ei käy saunassa, eikä kellään ole myöskään omaa saunaa joten siitä se ei johdu. Itse olen aina rakastanut saunomista, ja minulla on saunavuoro perjantaina ja lauantaina, sekä käyn tiistaisin yhteisessä, ilmaisessa lenkkisaunassa, jossa saankin usein olla yksin tai vain enintään parin muun naapurin kanssa. Eivätkö suomalaiset enää tykkää saunoa, vai mikä on homman nimi? Minun lapsuudessa tunsin vain harvoja, ketkä eivät käyneet juurikaan koskaan saunassa, ja perheellämme oli tapana käydä lähes joka päivä iltasaunassa. Mikä on homman nimi?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä haisee hien ja paskan haju. En vaan halua sellaista.

Vierailija
2/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole ikinä saunonut säännöllisesti, ei sitä osaa kaivata. Tai kaikki eivät yksinkertaisesti välitä siitä. Mulla ei ollut pariinkymmeneen vuoteen omaa saunaa ja talon sauna ei kiinnostanut, inhotti ajatuskin. Nyt on oma sauna enkä haluaisi olla ilman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn lähes joka päivä saunassa kotona, vuokra-asunto. Yleisiin saunoihin en halua mennä.

Vierailija
4/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunassa on liian kuuma, siellä tulee hiki

Vierailija
5/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän kopperoon mitään saunaa enää mahtuisi, kesällä taas koko asunto oli kuin sauna.

Vierailija
6/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät pidä samoista asioista kuin sinä ap. Luulisi aikuisen sen verran ymmärtävän

Vierailija
7/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua silsaa itselleni.

Vierailija
8/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lämpenee sauna joka ilta. Oli ihan kiva, kun kerrostalossa asuessa oli mahdollisuus saada saunavuoro myös torstaina, kun en ollut siellä viikonloppuisin.

Naisten tiistaivuorolla sain yleensä saunoa yksin, kun siellä taisi olla vain muutama kävijä ja he eri aikaan kuin minä.

Vierailija
9/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tulin saunasta. Nyt kun on oma sauna saunotaan joka viikko. Kerrostalossa ei koskaan, en halua mennä yleisiin/yhteisiin saunoihin. Ehkä monet naapurisi ajattelevat samoin?

Vierailija
10/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sauna on hyvinvoinnin avain. Kun töissä on ollut rankkaa, niin löylyt illan suussa omassa saunassa ovat pelastus. Todella ihanaa. Ja urheilun jälkeen tietysti myös.

Vierailija
11/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä paljoa huvita ajatus käydä joissain yleisissä saunoissa mihin kaikki ovat räkineet ja kuseksineet seinille. Yäk.

Vierailija
12/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma sauna löytyy mutta en viitsi semmoisessa kuumassa kopissa istua. -77 syntynyt mies oletettu.

Vierailija
13/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa varmaan kävisi saunassa jos olisi oma, kaikki ei halua mennä yhteisiin saunatiloihin. Itse kyllä käyn kerran-pari kuussa saunavuorolla, mutta meillä lähes joka vuoro pe ja la on varattu, niin sain huonon vuoron alkuiltapäivästä ja jää monesti käymättä.

Vierailija
14/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain tykkää saunomisesta. Kun oli oma sauna, käytin sitä varastona. Nyt ei onneksi enää ole saunaa, niin ei ole myöskään hukkaneliöitä.

Vierailija
15/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn joka päivä saunassa.

Vierailija
16/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua sitoa itseäni tiettyyn aikaan, jolloin olen kotona ja saunon. Vakio saunavuoro tuntuu jotenkin vanhanaikaiselta. Ennemmin ottaisin vaikkapa mahdollisuuden saunoa 4x kuukaudessa ja vuorot voi varata menojensa mukaan. Tai vuorot joita varataan ja maksetaan käytön mukaan.

Vierailija
17/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunon kyllä jos on tilaisuus, mutta saunominen ei ole minulle tärkeätä.

En tiedä ketään jolle olisi, omassa kaveripiirissäni ei ainakaan ole tietääkseni ketään jolle saunominen olisi tärkeää.

Toki esim. tyttöjen mökkireissuilla lämmitetään rantasauna, mutta en tiedä kenenkään suhtautuvan siihen mitenkään intohimoisesti.

Hammamissa eli turkkilaisessa saunassa kävisin vaikka joka päivä, jos sellainen olisi.

Ne on niin ihania ja tekee niin hyvää.

N28

Vierailija
18/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko selittää mulle tämän "lenkkisaunan" idean?

Meilläkin ois talossa tiistaisin lenkkisauna, mutta ei juuri innosta hikoilla vieraiden mummojen ja tätien kanssa keskenään saatika peseytyä muiden nähden. Kuka niistä edes käy lenkillä ja jos käy niin eivätkö ne oikeasti lenkkeile kun kerran viikossa ja osaa käydä suihkussa lenkin jälkeen?!?

Ylipäätään ihmettelen suomalaisten kimppasaunomis-tapaa, ja sitä jos sitä ei halua niin leimataan ahdasmieliseksi ja estyneeksi kun ei halua heilutella genitaalejaan tai katsella muiden vehkeitä kuumassa kopissa.

Vierailija
19/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään todella paljon saunomisesta, silloin kun saan rauhassa saunoa ja rentoutua löylyissä.

Tässä elämänvaiheessa pienten lasten kanssa saunominen kuitenkin yleensä on totaali painajaista. Lapset viihtyy lauteilla max 10min ja senkin ajan ampuilee vesipyssyillä ja puhua papattaa ihan perkeleeasti kokoajan. Sen jälkeen alkaa se viihtyminen ja veivaaminen ylös alas lauteita ja kokoajan saa olla kurottelemassa ja varomassa ettei kukaan kaadu tai putoa. Sitten onkin fiilis jo kadonnut lopullisesti ja on parempi lähteä pesulle. Toki yksi kerrallaan koska yksi suihku. Muut jonottavat sen ajan.

Joten summa summarum, en jaksa nähdä puusaunan lämmityksen vaivaa saadakseni saunoa 10 minuuttia ja senkin ajan tatti otsassa. Ehkä vielä tulee aika kun saan taas rauhaisat saunahetket takaisin.

Lievittäisiköhän Marko Paanasen panopenkki tätä saunattomuuden tuskaa? Saisi edes perse lämmitellä.

Vierailija
20/53 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa tässä iässä enää saunomisesta mitään irti, varsinkaan kun ei ole seuraa sinne. Varasin vuoron taloyhtiön saunasta, mutta siellä on tullut käytyä vain kerran. Siellä on iso seinäkello joka raksuttaa kovalla äänellä. Lisäksi paikat vähän haisi kun kävin. Ajattelin perua vuoron.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi