Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miikka - Miikan, Riikka - Riikan

Vierailija
05.12.2014 |

tekis mieli kynsiä saatana naama irti kaikilta jotka taivuttaa mun vauvan nimen Miikka muodossa Miikkan. Se on MIIKAN, ihan kuin Riikka Riikan, Piritta Piritan, Jarkko Jarkon. Ainoastaan Satu ja Ahti voi olla joko Satun Sadun tai Ahtin Ahdin, kummin vain henkilö itse tahtoo.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Varsinais-Suomessa (ja Satakunnassakin, kai) kaksoiskonsonantit ovat usein astevaihteluttomia.

Vierailija
2/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:04"]tekis mieli kynsiä saatana naama irti kaikilta jotka taivuttaa mun vauvan nimen Miikka muodossa Miikkan. Se on MIIKAN, ihan kuin Riikka Riikan, Piritta Piritan, Jarkko Jarkon. Ainoastaan Satu ja Ahti voi olla joko Satun Sadun tai Ahtin Ahdin, kummin vain henkilö itse tahtoo.
[/quote]

Kyllä jotkut äidit osaa pienestä kilahtaa. Ei kumma että Suomessa äidit alkaneet lahtaamaan lapsiakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaikeuksia aina muistaa onko sukulaislapsi Miikka vai Miika. Myös lapsillani on vaikeuksia muistaa että se siis on Miikka. Saatan siis korostaa heille että mennään Miikkan luo, koska muuten ne sanois että Moi Miika...jos mä siis oisin sanonut että Miikan luo.

Vierailija
4/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata suhtautua noin vakavasti toisten puheeseen. Pääasia että itse taivutat nimen oikein. 

t. Riikka 

Vierailija
5/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään ikinä muista kuka on Mirka/Mirkka, Miika/Miikka, Tia/Tiia.

Mutta kilahdan, jos joku sanoo hiha - hian. Perkele.

Vierailija
6/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aika huolestuttavan paljon hermostut kyllä asiasta. Mä en ole ikinä hermostunut yhtään vaikka noin puolet ihmisistä kuulee meidän lapsen nimen ensin väärin (koska 1 kirjaimen erolla se on eräs todella yleinen nimi), korjaan vaan sitten että eikun ........, tai aina en edes korjaa jos kyseessä ihminen mitä ei varmaan tulla toiste tapaamaan. Mitä sitä sen enempää vauhkoamaan.

Vierailija
7/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, meillä taas taipuu Jokke - Jokken ja sille en voi mitään jos se ap:n takalistoa kutittaa. ;)

Vierailija
8/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö juuri kielitoimisto sanonut että nimensä taivutuksen saa itse päättää eli satu saa sanoa sadun kirja tai satun kirja ;)

Vierailija
9/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin miikkan on täysin oikein jos poikasi on sitä mieltä ;)

Vierailija
10/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua ap. Astevaihtelu on niin keskeinen piirre suomen kielessä, että nuo "Miikkan" tai "Jokken" -taivutukset koskevat munkin korviini kuin niitä viilleltäisiin puukolla. Joskus ihmettelen, sanovatko nuo ihmiset myös, että "söin keitton" tai "poimin kukkan".

Vierailija
11/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut hei, Milla -> Millan ;)

Vierailija
12/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:39"]

[/quote]

Joo, l-kirjain ei käyttäydy genetiivimuotoon taivutettaessa samalla tavalla kuin k-kirjain. Breaking news!

Vierailija
13/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:45"]

[/quote]

Joo, l-kirjain ei käyttäydy genetiivimuotoon taivutettaessa samalla tavalla kuin k-kirjain. Breaking news!

[/quote]

Voi yhyy, on sullakin jutut, joista kirjottaa vauva-palstalle :D

Vierailija
14/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:24"]

Eikö juuri kielitoimisto sanonut että nimensä taivutuksen saa itse päättää eli satu saa sanoa sadun kirja tai satun kirja ;)

[/quote]

No ei nyt ihan. Joidenkin nimien taivutuksessa on vain yksi oikea muoto esim. Säde-Säteen. Jos on kaksi hyväksyttävää esim. Sampon/Sammon niin silloin voi itse käyttää kumpaa lystää mutta ei voi vaatia että kaikki muutkin käyttää sitä samaa.

Vierailija
15/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:29"]Ymmärrän sua ap. Astevaihtelu on niin keskeinen piirre suomen kielessä, että nuo "Miikkan" tai "Jokken" -taivutukset koskevat munkin korviini kuin niitä viilleltäisiin puukolla. Joskus ihmettelen, sanovatko nuo ihmiset myös, että "söin keitton" tai "poimin kukkan".

[/quote]

Palstallakin nähty, että joidenkin lemmikit käyvät kakkalla.

Vierailija
16/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä kun antaa lapselle nimeä ettei ole tuollaista. 

Terveisin Erikan äiti, yksi jokaista kirjainta myös äännettäessä, oma vika kun tuollaisen nimen valitsimme.

Vierailija
17/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:06"]

Ainakin Varsinais-Suomessa (ja Satakunnassakin, kai) kaksoiskonsonantit ovat usein astevaihteluttomia.

[/quote]

Kyllä, mä käyn pappan luona kakkalla.

Vierailija
18/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niinpä! Ja mites sitten nimi Mila? Onko se Mian? Miten käy Mialle? Min?

Nojuu. Mä taivutan Miikka -> Miikkan kirjottaessa ja puhuessa sanon jonkun puolipitkän koon :D Ystävistä löytyy siis kumpainenkin. 

Vierailija
19/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Säde ja kilahdan/haluisin kynsiä saatana naaman irti kaikilta, jotka sanoo minusta puhuttaessa "Säteen" eikä "Säden".

Vierailija
20/36 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 12:06"]

[/quote]

Kyllä, mä käyn pappan luona kakkalla.

[/quote]

Käy myös pissalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi