Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löysin tyttäreni huoneesta im-kirjeen. :(

Vierailija
09.10.2021 |

Siivosin tänään 16-vuotiaan tyttäreni huonetta, ja järkytyksekseni löysin hänen kirjoittaman im-kirjeen. Tytär oli tuohon aikaan kaverillaan, mutta tällä hetkellä kotona huoneessaan. En ole asiasta hänen kanssaan vielä keskustellut... miten tuollaisen asian voi edes ottaa puheeksi?? Olen itse aivan poissa tolaltaani. Mun pieni rakas tyttöni, en halua menettää sitä... :( Miten tällaisessa tilanteessa kuuluisi toimia..?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä olisi tärkeää tietää, millaiset välit teillä yleensä on?

Tarkoitan, että jos aina juttelette avoimesti kaikesta maan ja taivaan välillä esim. jopa ehkäisypillereistä ja vaikka mistä, niin tuostakin voi jutella ja jopa kertoa löytäneensä lapun.

Mutta, jos ette ikinä keskustele mistään, ymmärrät varmaan, että nolaat tyttäresi hänen omissa silmissään, kun pudotat tuollaisen pommin yhtäkkiä. Itse en ikinä toipuisi siitä, että äiti tietää minusta jotain tuollaista, jos en ole halunnut sitä tietoa hänen korviinsa.

KUmpaakohan linjaa teidän suhde edustaa? Kun sen tietäisi, voisi pähkiä, miten asiaa voisi purkaa.

Ei me kyllä mistään ehkäisypillereistä puhuta... Arjen asioista, toki kuuntelen jos tytär haluu syvällisemmistäkin asioista puhua.

Vierailija
22/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis iso muna kirjeen?

Oliko kuva mukana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjottakaa suomea näissä kommenteissa.

Vierailija
24/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan, että jos aina juttelette avoimesti kaikesta maan ja taivaan välillä esim. jopa ehkäisypillereistä ja vaikka mistä, niin tuostakin voi jutella ja jopa kertoa löytäneensä lapun.

Mutta, jos ette ikinä keskustele mistään, ymmärrät varmaan, että nolaat tyttäresi hänen omissa silmissään, kun pudotat tuollaisen pommin yhtäkkiä. Itse en ikinä toipuisi siitä, että äiti tietää minusta jotain tuollaista, jos en ole halunnut sitä tietoa hänen korviinsa.

KUmpaakohan linjaa teidän suhde edustaa? Kun sen tietäisi, voisi pähkiä, miten asiaa voisi purkaa.

Ei me kyllä mistään ehkäisypillereistä puhuta... Arjen asioista, toki kuuntelen jos tytär haluu syvällisemmistäkin asioista puhua.

Eli teillä ei ole kovin avoimet välit (ja ehkäisypilleri oli vain esimerkki sellaisesta syvätasosta, jolla jotkut teinit pystyvät keskustelemaan häpeämättä vanhempiensa kanssa, tietenkään en tarkoita, että tyttärelläsi välttämättä on pillereitä tai edes s-elämää).

Minä ehdottaisin, ettet sano tytöllesi, että löysit kirjeen. Sen sijaan tarkkailet häntä, ja pidät häntä nyt hienovaraisesti koko ajan kotona ja siinä silmän ulottuvilla. Et päästä häntä mihinkään ulos "lenkille". Asia voi olla niinkin, että tyttöä helpottaa jo kavereiden kanssa juttelu. Tuossa iässä kaverit ovat kaikki kaikessa.

Et kuitenkaan kuulosta siltä, että tyttäresi olisi aivan murenemassa käsiin, ainakaan ulkoisesti. Olet vain löytänyt kirjeen. Se tod. näk. on vain teiniangstia.

Vierailija
25/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tytön kanssa jutella mainitsematta kirjettä lainkaan? Tykätä enemmän, halata, kysyä, haluaisiko hän tehdä jotain erityistä? Eli antaa välittämistä tavallista enemmän mutta olla hienotunteisesti puhumatta kirjeestä.

Onko tytölläsi mennyt huonosti? Onko päihteiden kanssa ongelmaa, huumeita, näpistelyä? Vai onko ihan ns. kiltti tyttö?

Vierailija
26/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tytön kanssa jutella mainitsematta kirjettä lainkaan? Tykätä enemmän, halata, kysyä, haluaisiko hän tehdä jotain erityistä? Eli antaa välittämistä tavallista enemmän mutta olla hienotunteisesti puhumatta kirjeestä.

Onko tytölläsi mennyt huonosti? Onko päihteiden kanssa ongelmaa, huumeita, näpistelyä? Vai onko ihan ns. kiltti tyttö?

Voisihan tuota yrittää. Ihan ns. kiltti tyttö on, mitä nyt koulussa menee ajoittain  huonosti. Ap

Vierailija
27/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Oman tyttären kanssa ottaisin ihan suoraan puheeksi. Oman äidin kanssa en haluaisi mistään noin henkilökohtaisesta puhua.

Vierailija
28/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele ihan mitä näitä ja kysy onko kaikki kunnossa. Keskusteluyhteys ja luottamus pitäisi luoda jo pienestä pitäen, alusta lähtien.

Vierailija
29/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli teillä ei ole kovin avoimet välit (ja ehkäisypilleri oli vain esimerkki sellaisesta syvätasosta, jolla jotkut teinit pystyvät keskustelemaan häpeämättä vanhempiensa kanssa, tietenkään en tarkoita, että tyttärelläsi välttämättä on pillereitä tai edes s-elämää).

Minä ehdottaisin, ettet sano tytöllesi, että löysit kirjeen. Sen sijaan tarkkailet häntä, ja pidät häntä nyt hienovaraisesti koko ajan kotona ja siinä silmän ulottuvilla. Et päästä häntä mihinkään ulos "lenkille". Asia voi olla niinkin, että tyttöä helpottaa jo kavereiden kanssa juttelu. Tuossa iässä kaverit ovat kaikki kaikessa.

Et kuitenkaan kuulosta siltä, että tyttäresi olisi aivan murenemassa käsiin, ainakaan ulkoisesti. Olet vain löytänyt kirjeen. Se tod. näk. on vain teiniangstia.

Minä en kyllä uskaltaisi jättää asiaa näin. Ei itsemurha-ajatukset välttämättä näy ulospäin. Eikä ikuisesti voi rajoittaa tytön menemistä, ettei yksin pääse mihinkään. En kyllä välttämättä sanoisi kirjeestä, mutta vähintään juttelisin tytön kanssa millä mielellä on ja mitä oikeasti kuuluu. Omilleni olen välillä ihan vain sanonut, että muistakaa sitten, että jos on jotain ongelmia tai ihan mitä vaan, niin aina voi kertoa (pienempänä sanoin, että pitää kertoa).

Vierailija
30/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea tilanne! Mutta ap, nyt sulla on tässä kaksi vaihtoehtoa, ja jo se, että ne on tällä tavalla purettu esiin, ehkä helpottaa. Elikkäs joko uskallat ottaa asiaan puheeksi tai tarkkailet tilannetta ja luotat siihen, ettei kyse ole vakavasta.

Kuulostaa vähältä mutta oikeasti pystyt jo sillä, että tunnet tyttäresi luonteen ja taustan ja teidän perheen kaikki asiat peilaamaan teidän tilannetta ja funtsaamaan, kumpi vaihtoehto on teille parempi. Me av:laiset halutaan auttaa, mutta kun tilanteet ovat keskenään niin erilaisia, ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, vain sinä tiedät, millainen tyttäresi on.

Itse luotan siihen, että kyse on vain teiniangtista (millä ihmeellä tyttö edes im:aa pystyisi tekemään, se ei ole ihan helppoa, jos ei omista as et ta tai jotain kauheaa).

Mutta mieti. Ja anna rakkautta, ja muuta ajateltavaa! Tehkää vaikka matka tai ostakaa ihania uusia vaatteita (tosin vain sinä tiedät myös teidän perheen tulotason). Kuulostaa pinnalliselta, mutta 16-vuotiaan likan itsetunnolle uudet hienot vaatteet voivat olla aivan ällistyttävä ihmepelastus.

Vierailija
31/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Im-kirje, tarkoitatko iimeiliä (ei sitä noin kirjoiteta, pössö)? Hakkerimamma murtautui sähköpostiin, se on 2 vuotta ehdotonta.

Vierailija
32/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua mistä tiedät mitä hän nytkin tekee huoneessaan -äkkiä terapiaan!!! Ei kukaan huvikseen kirjota itsemurhakirjeitä!!!

Vierailija
33/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt puheeksi ennen kuin on liian myöhäistä!

Saa tyttäresi ymmärtämään että vaikka nyt asiat tuntuisi olevan huonosti niin asiat ihan varmasti muuttuu, koska asiat ihan varmasti muuttuu kaikilla aina. Ongelmat tai surut mitä ne onkaan, ei ole pysyviä.

Hankikkaa apua.

Tyttäresi ei ole epäonnistunut, miksi ihmeessä kuvittelee niin, hän nimenomaan on onnistunut elämässä ja kasvaa henkisesti kaikesta kokemastaa, mitkä auttavat tulevaisuudessa häntä mitä ikinä kohtaakaan.

Vierailija
34/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua mistä tiedät mitä hän nytkin tekee huoneessaan -äkkiä terapiaan!!! Ei kukaan huvikseen kirjota itsemurhakirjeitä!!!

Puhuu edelleen puhelua. Ap

Vierailija
35/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten musta tuntuu, että tämän megapitkän puhelun lopputuloksena tyttäresi on jo aivan toinen ja unohtaa moiset hulluttelut. Tossa iässä kaverit on paras lääke.

Ja im:ia eivät tee nuoret, joilla on sosiaaliset kontaktit kunnossa. Kuulostaa siltä, että tyttärelläsi on.

Vierailija
36/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttäresi masentunut? Masentunut ei jaksa siivota huonettaan ja käydä läpi koulustressiä, kiusaamista jne.

Vierailija
37/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten musta tuntuu, että tämän megapitkän puhelun lopputuloksena tyttäresi on jo aivan toinen ja unohtaa moiset hulluttelut. Tossa iässä kaverit on paras lääke.

Ja im:ia eivät tee nuoret, joilla on sosiaaliset kontaktit kunnossa. Kuulostaa siltä, että tyttärelläsi on.

No ei kyllä pidä paikkaansa, tiedän kokemuksesta. Mullakin on tapana puhua useampia tunteja puheluita kavereiden kanssa. Olen silti masentunut. Toki kaverit ovat positiivinen asia elämässäni.

Mulla on yksi im-yritys takana, vaikka läheisiä ystäviä löytyy useampikin.

T. 17v tyttö

Vierailija
38/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kirje sellaisessa paikassa, mistä tyttö voi arvata että löydät sen?

Oletan, että olet ennenkin siivonnut hänen huonettaan?

Tuli mieleen jos hän halusikin sinun löytävän kirjeen ja lukevan sen eli hätähuuto häneltä?

Jos näin on, niin sitten ottaisin puheeksi ja kertoisin miten rakas hän on ja kysyisin, että tarvitseeko hän apua.

Vierailija
39/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] 

No ei kyllä pidä paikkaansa, tiedän kokemuksesta. Mullakin on tapana puhua useampia tunteja puheluita kavereiden kanssa. Olen silti masentunut. Toki kaverit ovat positiivinen asia elämässäni.

Mulla on yksi im-yritys takana, vaikka läheisiä ystäviä löytyy useampikin.

T. 17v tyttö[/quote]

saanko udella miten koitit im?

Vierailija
40/55 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kirje sellaisessa paikassa, mistä tyttö voi arvata että löydät sen?

Oletan, että olet ennenkin siivonnut hänen huonettaan?

Tuli mieleen jos hän halusikin sinun löytävän kirjeen ja lukevan sen eli hätähuuto häneltä?

Jos näin on, niin sitten ottaisin puheeksi ja kertoisin miten rakas hän on ja kysyisin, että tarvitseeko hän apua.

Ei tommosessa tilanteessa noin nuorelta voi kysyä, tarvitsetko apua, vaan vanhemman tai muun läheisen on annettava sitä apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme