Paras lukemasi klassikkokirja?
Kommentit (109)
Yritän elvyttää keskustelua klassikkokirjoista. Olin yllättynyt kuinka hyvä Wilkie Collinsin Valkopukuinen nainen on. Suosittelen lukemaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Nukkekoti
Itse en oikein pitänyt nukkekodista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdotonta nimetä parasta, mutta yksi parhaista on Steinbeckin Vihan hedelmät. Ajankohtainen edelleen.
Saman kirjailijan Eedenistä itään.
Mä tykkään kans Steinbeckin kirjoista. Ylellä tulu vasta mielenkiintoinen dokumenttisarja hänestä
Vierailija kirjoitti:
Nuorena nukkunut ❤️
Niin synkkä kirja, mutta huomioitiin Nobel-palkinnolla
Vierailija kirjoitti:
Aleksis Kiven Seitsemän veljestä. Paikoitellen hulvaton. Kiinnostava katsaus 1800-luvulle. En suosittele tätä lapsille ja nuorille, koska kirjaa lukiessa täytyy olla kulttuurista ja historiallista ymmärrystä, mutta aikuiselle lukijalle kirja on sopiva.
Minkä ikäisenä kirja alkaa olla mielestäsi sopiva luettavaksi?
Onko 40-vuotiaalla jo riittävästi kulttuurista ja historiallista ymmärrystä, että voisit suositella teosta? Vai pitäisikö ikärajaa vielä nostaa?
J.D. Salinger: Sieppari ruispellossa
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan ole lukenut Hemingwayta? Mikä Ernestin tuotannosta on paras?
Hemingway ei kuulu omalle suosikkilistalleni. En pääse hänen käsittämättömän yksipuoleisen naiskuvansa ylitse.
Ernesti olisi sen puolesta mitä oivallisin vauvapalstailija.
Jane Austenin koko tuotanto on klassikkoja. En pysty erottamaan niistä sitä, josta pidän eniten. Jokaisessa on omat erityiset ansionsa.
Klassikoista suosikkejani ovat Emily Brontën Humiseva harju, George Orwellin 1984, Franz Kafkan Muodonmuutos, Isaac Asimovin Robotit-novellikokoelma, Philip K. Dickin Palkkionmetsästäjä sekä Ray Bradburyn Fahrenheit 451.
Vinkkinä netin antikvariaateista löytyy edullisesti klassikkokirjoja kohtuuhintaan, jos ei satu kirjastoa olemaan lähellä.
Esim. Cranford. Naiset pääosassa.
Hendrik S. Quo Vadis.
En osaa nyt ulkomuistista tuota Nobel kirjailijan puolalaista sukunimeä (konsonantteja peräkkäin).
Kirja on yllättävän hyvä. Kertomus keisari Neron ajalta. Varhaisten kristittyjen vainot. Vetävä juoni. Kerrassaan koskettava. Kirja sai ilmestyttyään aikaan laajan uskonnollisen herätyksen ihmisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aleksis Kiven Seitsemän veljestä. Paikoitellen hulvaton. Kiinnostava katsaus 1800-luvulle. En suosittele tätä lapsille ja nuorille, koska kirjaa lukiessa täytyy olla kulttuurista ja historiallista ymmärrystä, mutta aikuiselle lukijalle kirja on sopiva.
Minkä ikäisenä kirja alkaa olla mielestäsi sopiva luettavaksi?
Onko 40-vuotiaalla jo riittävästi kulttuurista ja historiallista ymmärrystä, että voisit suositella teosta? Vai pitäisikö ikärajaa vielä nostaa?
Kyllä tämä sopii jo ihan varhaisteineille. Sen sijaan Tove Janssonin syvälliset muumikirjat on käsitetty jotenkin väärin lastenkirjoiksi, toki kuvakirjat sitä ovatkin, (Kuka lohduttaisi Nyytiä jne. mutta varsinaiset muumikirjat eivät sovellu pienille lapsille, eivätkä he niitä ymmärrä. Varhaisteini-ikäisestä lähtien sopii.
Stephen Kingin Hohto. Tämän myötä minulle valkeni että kirjan lukeminen voi itse asiassa olla koukuttava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan ole lukenut Hemingwayta? Mikä Ernestin tuotannosta on paras?
Jäähyväiset aseille
Charles Dickens: David Copperfield