Erilaiset perheet 4.12.
Olen hyvinkin suvaitsevainen. Nyt nieleskelen kyllä hieman..
Kommentit (269)
Uskomatonta, miten tutun kuuloinen tarina, aivan samoja ajatuksia ja samalta pohjalta menty aikanaan! En tunne muita polyperheitä, vaikka itse sellaisessa elän ja niin mahtavaa nähdä muitakin onnistujia! Meillä homma eroaa oikeastaan vain siinä, että ollaan molemmat avioliitossa olevat heteroita, eli minulla (ja metapuolisolla) naisena on lupa olla muiden miesten kanssa ja pojat ovat tulleet hienosti toimeen kun ovat myös tavanneet. Nyt siis parhaillaan suhteessa 2 naista ja 1 mies (mies ei tapaile muita meidän lisäksi, ei riittäisi aika).. lapsia myös meillä ja samanlaisen oloista arkea pyöritetään.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 08:38"]
Huh, hämmentynyt ja surullinen tunne jäi.[/quote]
Eilinen ohjelma oli yksi kauneimmista mitä rakkaudesta on TV:ssä pitkään aikaan näkynyt. Suorastaan ihana. Kosketti syvältä. Kyseessä oli 3 keskenään suostuvaisen aikuisen liitto, johon kukaan ei ollut ketään pakottanut. Osapuolet vaikuttivat onnellisilta ja tasapainoisilta.
Useat ovat tällä palstalla väittäneet, ettei kyseessä ole polyamoria. Jos tuo nimitys ei kelpaa, olkoon sitten polygynia. Tässä vaiheessa on syytä muistuttaa, että polygynia on ihmislajin historiassa se kaikkein yleisin yhteiselämän muoto. Sivulla http://fi.wikipedia.org/wiki/Polygamia todetaan, että vv. 1960-1980 suoritetussa tutkimuksessa (1231 eri yhteisöä) 1-avioisuus oli normi ainoastaan 186:ssa. Siinä myös viitataan siihen, että historian kuluessa suurin osa miehistä on jäänyt lapsettomaksi ja geenitestien mukaan lapsellisia naisia on ollut kaksi kertaan niin paljon kuin lapsellisia miehiä. Artikkelissa http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/seksin_luonnonhistoria_20_minuutissa kerrotaan, että esi-isillämme on täytynyt olla ainakin 2 tai 3 kumppania yhtä aikaa. Kts. myös http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/120074-tiede-ihminen-harrasti-ennen-hyperseksia
Yksiavioisuus ei ole ihmisen juttu. Siitä on vuosituhansien kuluessa saatu enemmän kuin runsaasti todisteita. Vaikka useat tämänkin ketjun kirjoittajista tarmokkaasti paheksuvat asioiden tilaa, ei se mihinkään muutu. Siitä miten asiat oikeasti ovat, ei voida päätellä mitään siitä, miten niiden pitäisi olla.
Se tummatukkainen nainen ainakin tuntui pitävän miestä jonain jumalhahmona. Muutenkin koko poppoo vaikutti lähinnä kaveriporukalta, jotka nyt on vaan sattunut päätymään saman katon alle ja samaan sänkyyn.
Mä kyllä rohkenen väittää, että jos ihminen ihan oikeasti rakastuu, siis palavasti, niin ei siinä mitään polysuhteita pidetä yllä muusta syystä kun tottumuksesta.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 01:37"]
Niin kliseeltä kuin se kuulostaakin, niin mietin lapsia ja heidän hyvinvointia koko tässä kuvioissa.
[/quote]
Voitte olla mitä mieltä tahansa näistä suhteista ja kuvioista, mutta eiköhän näillä lapsilla sittenkin ole huomattavasti turvallisempi olo kuin perheessä, jossa on perheväkivaltaa ja päihteiden väärinkäyttöä ja lapset elävät jatkuvan pelon vallassa. Jostain kumman syystä kaikki erilaisuus kuohuttaa ihmisiä heti, kun puhutaan seksuaalisuudesta ja unohdetaan helposti, että suurin osa maailman väestöstä ei todellakaan elä jonkun satukirjan mukaan vaan muodostaa suhteensa sen perusteella, mikä itselle sopii.
Mulla särähti korvaan, kun toinen naisista sanoi "tää on kolmen aikuisen perhe". eli siis ei aikuisten ja lasten perhe. ei ole tässäkään lasten parasta mietitty vaan sitä, että aikuisilla on kivaa.
Se lapsi ainakin koki että olivat kaksi perhettä jotka vain asui yhdessä. Ei yhtä perhettä.
Sinänsä mielenkiinnolla seurasin ohjelmaa koska mieheni on afrikasta ja hänen kulttuuriin kuuluu että voi ottaa useamman vaimon. Ei mene mulla jakeluun miten tollainen onnistuisi ilman mustasukkaisuudentunteita.
Sinänsä sama, mitä aikuiset keskenään tekevät ja kenen kanssa ovat, mutta lapset säälittää. Voihan se olla lapsille ihan ok tilanne, mutta en kyllä haluaisi itse selittää kavereille että mulla on kaks äitiä ja yks isä ja sit kummallakin äitillä on tyttöystävä..
Nauratti se mies joka luulee olevansa joku komea mahtisonni, joka on saanut peräti 2 naista wauuu :D Aurinkolasit päässä vaikkei aurinko edes paista, luuli varmaan näyttävänsä hyvältä ne päässä. Ihanan huono ryhtikin oli...hyi mikä mies.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 10:27"]
Sinänsä sama, mitä aikuiset keskenään tekevät ja kenen kanssa ovat, mutta lapset säälittää. Voihan se olla lapsille ihan ok tilanne, mutta en kyllä haluaisi itse selittää kavereille että mulla on kaks äitiä ja yks isä ja sit kummallakin äitillä on tyttöystävä..
[/quote]
Perhehän näytti päällisin puolin ihan normaalilta ja en ymmärrä, miksi lasten pitäisi alkaa selittää kotiolojaan yksityiskohtaisesti kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 10:27"]
[/quote]
Perhehän näytti päällisin puolin ihan normaalilta ja en ymmärrä, miksi lasten pitäisi alkaa selittää kotiolojaan yksityiskohtaisesti kenellekään.
[/quote]
Entä jos kaverit kysyvät? Pitääkö valehdella vai olla kertomatta? Ehkä ihan pienet lapset eivät ymmärrä kysellä, mutta kyllä yläasteikäiset huomaavat jo ihmetellä noin outoa perhekuviota..
Jotenkin tumma nainen oli kuin jalkavaimo. Jospa vielä hamkkivat yhteisen lapsen niin tilanne "parempi". Fiksu nainen kyllä kun taisi väitellä tohtoriksi.
Mun mielestä ne naiset ei näyttänyt ollenkaan onnellisilta, rakastuneilta tai tyytyväisiltä tilanteeseen. Jotenkin jäi tosi lattea ja alistettu tunnelma heistä. Sitten vielä tämä tumma nainen, joka olikin sitten yhtäkkiä kiinnostunutkin myös naisista, vaikka aiemmin ei sellaista taipumusta ollut...
Tarina jätti itselleni lähinnä surullisen olon. Mies oli kuin mikäkin diktaattori ja naiset aivopesty alistumaan kohtaloonsa. Tietysti kauheen kiva, jos näin ei todellisuudessa ole, mutta sen vaikutelman tämä ohjelma vain jätti.
Pahoittelen heti että mulla ei toimi kappalejako. Tässä kuviossa häiritsi kyllä tosi moni asia. Kuten moneen kertaan sanottua, ei tuo ole tasavertaista, kun mies kieltää naisilta miessuhteet. Ja vaikka kuinka vakuuttelivat siinä onneaan, se tumma nainen kyllä vaikutti ihan jalkavaimolta, on tullut viimeisenä kuvioon ja mies ohjeistanut että saa kääntyä vaimon puoleen, joka tuntee hänet parhaiten, jos on jotain ongelmia. Monin tavoin tulee selväksi, että hänellä ei ole samaa asemaa kuin aviovaimolla. Särähti korvaan, kun kehuivat etteivät riitele koskaan. Mietittiin miehen kanssa, että kyllä ihan jokainen pari jollain lailla riitelee, vaikka sitten siitä hammastahnatuubista. Onko kaikilla näillä niin kauheat paineet saada homma toimimaan, että kukaan ei uskalla avata suutaan ja sanoa oikeasti mielipidettään tai ärsyyntyä jostain arkipäiväisestä? Kaikki kuulostelevat koko ajan onko kaikilla nyt hyvä mieli ja myötäilevät toisiaan...sellainen olo tuli. Kukaan ei uskalla olla täysin oma itsensä vaan pitää miellyttää, myötäillä ja suostua kaikkeen. Minusta kukaan ei vaikuttanut oikeasti onnelliselta tai rakastuneelta. Mies oli kuin mikäkin macho mahtaillessaan, miten lähdetään Jaanan asunnolle panemaan, ja naiset jotenkin apaattisen oloisia. Todellä sääliksi käy lapsia.
Mulle tulee näistä ihan mieleen se Eteläniemien perhe erilaisista äideistä. :D En tiedä miksi jotenkin olemukselta tulee mieleen. Saman nimisetkin. :D
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 21:24"]http://www.mtv.fi/lifestyle/ohjelmat/erilaiset-perheet/uutiset/artikkeli/polyamorisessa-perheessa-nukutaan-jattisangyssa-emanta-molemmissa-kainaloissa/4581352 [/quote] "Perheessä kaikki aikuisten säännöt eivät kuitenkaan ole jokaiselle osapuolelle samat. Polyamorisen suhteen ulkopuoliset suhteet ovat kolmikolle sallittuja, mutta Johannalla ja Jaanalla saa kuitenkin olla vain tyttöystäviä. Marko puolestaan saa tapailla, ketä haluaa. – Emme ole ihmisinäkään samanlaisia, ja minä olen huomattavasti mustasukkaisempi. Se ilmenee niin, että tytöillä on vain tyttöystäviä. Miehistä olen mustasukkainen, Marko kertoo. – Naisista en osaa olla mustasukkainen, sillä en pysty muuttumaan naiseksi, vaikka mitä tekisin. Naiset eivät ole minulle kilpailijoita millään tasolla, hän jatkaa."
[/quote]
Voi vottu, mitä paskaa. Jätkä luulee olevansa haaremin herra. Oksettavia koko porukka. Hyvän mallin saa tosiaankin lapset. sääliksi käy.
Voi lapsiparat. Kuinkahan heitä kiusataan tämän ohjelman jälkeen. Mulle on ihan sama, miten kukanenkin elää, mutta tekisivät sen vain aikuiset keskenään. Lapsia ei missään nimessä pidä sekoittaa tällaiseen.
Seksihulluudestahan tässä on kysymys, kun mikään ei riitä.
Alistettuja naisia kaikki tyynni.
Olen joskus miettinyt, millaiset ihmiset saavat itselleen kaksi kumppania (avoimesti siis), kun niin moni ei tunnu löytävän sitä ensimmäistäkään. No nythän sekin selvisi: tarvitaan vain yksi vahva ja manipuloiva luonne ja kaksi alistuvaa.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 10:27"] Sinänsä sama, mitä aikuiset keskenään tekevät ja kenen kanssa ovat, mutta lapset säälittää. Voihan se olla lapsille ihan ok tilanne, mutta en kyllä haluaisi itse selittää kavereille että mulla on kaks äitiä ja yks isä ja sit kummallakin äitillä on tyttöystävä.. [/quote] Perhehän näytti päällisin puolin ihan normaalilta ja en ymmärrä, miksi lasten pitäisi alkaa selittää kotiolojaan yksityiskohtaisesti kenellekään. [/quote] Entä jos kaverit kysyvät? Pitääkö valehdella vai olla kertomatta? Ehkä ihan pienet lapset eivät ymmärrä kysellä, mutta kyllä yläasteikäiset huomaavat jo ihmetellä noin outoa perhekuviota..
[/quote]
Mitä pitäisi kertoa? En ymmärrä, kertovatko kenenkään lapset kavereilleen, mitä isä ja äiti tekevät makuuhuoneessa tai ketä heillä mahdollisesti käy yövieraissa, miksi juuri näiden lasten tulisi kertoa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 21:54"]
Sama tulee käymään näille muillekin järkytyksille, sehän on ihan selvää. Ihmiset turtuu ja pian täällä voi mennä naimisiin hevosensa kanssa.[/quote]
Höpöhöpö. Tyypillinen 'kaltevan pinnan' (Slippery Slope) argumentointivirhe. Samaa käytetään pakkoruotsin puolustuksena: jos ruotsin kieli ei enää ole pakollinen kouluissa, kohta viimeinenkin suomenruotsalainen ammutaan !