Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ”kympin tyttöjä” haukutaan?

Vierailija
09.10.2021 |

Tässä tarkoitan nyt kympin tytöillä heitä, jotka ovat kouluaikana opiskelleet ahkerasti ja saaneet hyviä arvosanoja. Heitä, jotka ovat tehneet paljon töitä ja edenneet työelämässä valitsemallaan uralla. Monilla kympin tytöillä on elämä muutenkin mallillaan ja he ovat päämäärätietoisia.

Kympin tyttöjä on iät ja ajat haukuttu pingottajiksi, suorittajiksi, nörteiksi ja stressaajiksi, joiden pitäisi ottaa rennommin. Nämä kommentit eivät ole jääneet kouluikään, vaan vastaavaa kommentoidaan yhä aikuisistakin. Valitetaan, kuinka on niin väärin, kun kympin tytöt vievät opiskelupaikat ja päätyvät työelämässä hyville paikoille. Haukutaan, kuinka ”tylsiä” ja persoonattomia kympin tytöt ovat. Kympin tyttöjä haukutaan silloinkin, kun he päätyvät tunnollisina hoitamaan jotain hommaa, jota muut eivät suostuisi tekemään.

Miksi kympin tyttöjä haukutaan niin kovasti vielä aikuisenakin? Miksi kympin tyttö ei saisi päätyä hyvään opiskelupaikkaan/työpaikkaan? Mitä sitten, jos kympin tyttö ei ole räiskyvä persoona?

ap

Kommentit (260)

Vierailija
41/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on, että tunnen yhden kympin tytön, joka meni yliopistoon ja kun pääsi työelämään, pää hajosi. Sitten tunnen yhden seiskan pojan, joka skarppasi myöhemmin ja pääsi yliopistoon, sielä työelämään ja nyt on ison firman pomo.

Onko naisviha vai johtuisiko siitä, että kympin tytöt eristäytyvät liiaksi kotiinsa niiden kirjojensa kanssa eivätkä osaa kohdata erilaisia ihmisiä tai toimia luontevasti porukassa?

Vierailija
42/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on kateus.

Veljeni on aina nälvinyt minua koulumenestyksestä ja sama nälvintä periytyi tyttärille kun nämä alkoi saada kympin todistuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kunnia kympin tytöille, ansaitsevat tietenkin kunniaa ja menestystä, jos sitä saavat! Kympin tytöillä saattaa tosin olla haasteena se, että he ovat hyviä suorittamaan sitä, mitä joku ohjaa heitä tekemään. Sitten kun pitäisi itse johtaa ja tehdä ehkä ikäviäkin päätöksiä, joista kaikki eivät tykkää, meneekin pupu pöksyyn, eikä uskalleta toimia.

Ei ole kaikilla näin, mutta olen itse törmännyt tähän. Hyvä koulumenestys ei tarkoita menestystä työelämässä, jossa pitää sietää epävarmuutta ja välillä tehdä päätöksiä vajavaisilla tiedoilla.

Vierailija
44/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luullaan, että kymppejä saadakseen pitää uhrata koko elämänsä opiskelulle. Kyllä mä lukiossa sain kymppejä tosi vähällä panostuksella.

Sama. Matematiikkaa lukuun ottamatta kympin saamiseen riitti, että oli hereillä tunneilla ja vähän viitsi kerrata asioita ennen koetta. 

Vierailija
45/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, että tunnen yhden kympin tytön, joka meni yliopistoon ja kun pääsi työelämään, pää hajosi. Sitten tunnen yhden seiskan pojan, joka skarppasi myöhemmin ja pääsi yliopistoon, sielä työelämään ja nyt on ison firman pomo.

Onko naisviha vai johtuisiko siitä, että kympin tytöt eristäytyvät liiaksi kotiinsa niiden kirjojensa kanssa eivätkä osaa kohdata erilaisia ihmisiä tai toimia luontevasti porukassa?

Että just tämmöset ”tunnet”. Miten sattuikin

Vierailija
46/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kympin tytöt pyörittää yhteiskuntaa monella alalla. Sitten valitetaan, kuinka kympin tytöt on ressukoita kun suostuvat moiseen.

Väitän, että ei pyöritä. 

Vierailija
47/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska ihmiset ovat kateellisia sille, että joidenkin vahvuuksia arvostetaan koulumaailmassa enemmän kuin toisten.

t. kasin tyttö

P.S. Ei kaikki ne, jotka olivat koulussa "kympin tyttöjä", menesty työelämässä.

Vierailija
48/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi luullaan, että kymppejä saadakseen pitää uhrata koko elämänsä opiskelulle. Kyllä mä lukiossa sain kymppejä tosi vähällä panostuksella.

Sama. Matematiikkaa lukuun ottamatta kympin saamiseen riitti, että oli hereillä tunneilla ja vähän viitsi kerrata asioita ennen koetta. 

Älä selitä. Vietit kotonasi naama kirjassa kaikki illat ja viikonloput, samaan aikaan kun muut normaalit nuoret hengasivat keskenään ja nauttivat nuoruudestaan.

Vierailija
49/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kympin tytöt pyörittää yhteiskuntaa monella alalla. Sitten valitetaan, kuinka kympin tytöt on ressukoita kun suostuvat moiseen.

Moni kympintyttö on akateeminen pätkätyöläinen ja työelämän alisuorittaja opiskeltuaan jotain, mistä kukaan ei ole valmis maksamaan mitään.

Vierailija
50/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä selitä. Vietit kotonasi naama kirjassa kaikki illat ja viikonloput, samaan aikaan kun muut normaalit nuoret hengasivat keskenään ja nauttivat nuoruudestaan.

Miksi sinua häiritsee noin paljon, että osa ihmisistä oppii asiat hyvin ilman, että pyhittää elämänsä kirjoille?

Vierailija
51/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Sain kautta kouluaikojeni kiitettäviä kouluaineissa. Se johtui kuitenkin lähinnä siitä, että olin älykäs. Läksyihin en juuri panostanut enkä mitenkään jahdannut niitä hyviä arvosanoja. Silti jokin kumma oletus oli aina ja kaikkialla se, että "istun nenä kiinni kirjassa" ja "pingotan". Jostain syystä joidenkin on mahdoton hyväksyä sitä, että tyttö voi olla ihan yhtä lailla luontaisesti skarppi kuin poikakin. Ei tytön osaaminen ole aina kiltin suorittamisen tulosta.

Vierailija
52/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoitteellisuus, kurinalaisuus, älykkyys ja menestyminen herättävät kateutta. Lisämausteena sovinismi, jonka mukaan nainen ei voi olla oikeasti älykäs eikä nero, vaan jos nainen menestyy niin se on joko huijannut tai opetellut ulkoa ts. matkii.

Vierailija
53/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himo-opiskelijat saavat burn outin viimeistään yliopistossa, koska haluavat kaikesta parhaimman numeron eivätkä osaa priorisoida. Työelämäkin iskee vasten kasvoja, kun siellä ei ulkoaluvulla pärjää.

Vierailija
54/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hauku ollenkaan kympin tyttöjä, ovat ansaineet oman työnsä tuloksena hyvät arvosanat, opiskelupaikat ja työpaikat. Kuitenkin olen sitä mieltä, että on asioita, joita ei pysty opiskelemaan siitä huolimatta, kuinka innokkaita opiskelijoita ovat. Tiettyjen sosioemotionaalisten taitojen puutteellisuus sitten kostautuu työelämässä, joka ehkä näkyykin siinä, miten heitä myös työyhteisössä haukutaan. 

Ei sillä, että kympin tytöt olisivat aina ujoja, sosiaalisia tilanteita vältteleviä introverttejä, mutta olen itse huomannut tietynlaisen sinisilmäisyyden ammattivalintojen suhteen. Tiedän erään todella fiksun, älykkään, mukavan kympin tytön, joka opiskelee opettajaksi siitä huolimatta, että inhoaa luokan edessä olemista ja välttelee sosiaalisia tilanteita. Ehkä hän oppii ammattiin sitä tehdessä, mutta näin henkilön tuntevana, mietityttää se taakka, stressi ja ahdistus, jonka joutuu kohtaamaan haluamassaan ammatissa. 

Omasta tuttavapiiristä kympin tytöt lähtivät lukemaan kieliä, biologiaa, terveydenhoitajaksi.

Kielten lukija havaitsi, että on kiinnostunut vain sanojen ja kieliopin pänttäyksestä. Vaihtoi toiseen humanistiseen aineeseen. En tiedä mitä tekee tänä päivänä, mutta työllistyminen tuolta pohjalta on haastavaa.

Biologi halusi tutkijaksi ja teki vuosia hyvää uraa perustutkimuksessa, mutta ei halua tehdä sitä enää. Kouluttautui sairaanhoitajaksi, kun oli pakko saada työllistävä ala. Voi kun olisi mennyt lääkikseen ja sieltä tutkijaksi...

Kympin pojat ovat menneet kauppakorkeaan ja lääkikseen.

Jotenkin tuntuu, että kympin tytöt ovat tottuneet siihen, että kaikki ratkeaa ahkeruudella. Siksi ei ikään kuin viitsitä tehdä järkeviä urasuunnitelmia. Pojat miettivät pidemmälle.

Vierailija
55/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että just tämmöset ”tunnet”. Miten sattuikin

Eipä siihen kummempia vaadit, että tuollaisia tuntee. Ihan on lehdissäkin ollut juttuja perfektionisti-suorittajista, jotka koulussa vetelivät kymppejä, mutta aikuisena päätyivät burn-outiin tms. Samoin kuin vähänkään asioihin perehtymällä saa selville, että valtaosa "isoista pomoista" on ollut varsin keskinkertaisia koululaisia. 

Vierailija
56/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kympin tyttö viittaa nimenomaan pinkoon, joka tottelemalla ja ulkoa opettelemalla saa koulussa hyviä numeroita, mutta ei pärjää sosiaalisissa suhteissa tai työelämässä? He, jotka "ovat kouluaikana opiskelleet ahkerasti ja saaneet hyviä arvosanoja, tehneet paljon töitä ja edenneet työelämässä valitsemallaan uralla" ovat menestyjiä. 

Vierailija
57/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on se kokemus, että kympin tytöistä harvemmin tulee työelämässä menestyjiä. Olen itse ollut kympin tyttö, mutta sosiaalisilta taidoiltani aika vajavainen, joten minusta ei ole tullut oikein mitään. Minulla oli kavereina niitä toisia kympin tyttöjä, eikä heilläkään ole mennyt sen kummoisemmin. Olen jotenkin ajatellut, että kympin tyttöjä ei sellaisenaan arvosteta, vaan vaadittaisiin muitakin ominaisuuksia, ja oma kokemukseni kyllä tukee tätä. Hyvällä koulumenestyksellä ei sellaisenaan välttämättä tee mitään, vaan esimerkiksi niiden sosiaalisten taitojen olisi hyvä olla hyvät. Mutta tämä on vain minun kokemukseni, ja tietenkin on olemassa niitä kympin tyttöjä, joilla on kaikki muutkin palikat kohdillaan. Minä en valitettavasti kuulu heihin.

Olet kuitenkin oikeasti fiksu kun pystyt erittelemään asian näin hyvin etkä kiellä ongelmia. 

Vierailija
58/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kympin tyttö" tekee, mitä häneltä odotetaan, ja on hyvä siitä. Osa heistä tekee sen luonnostaan, toiset taas mielistelläkseen auktoriteetteja.

Vierailija
59/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö meidän kasintyttöjenkin brändätä itsemme? "Tälleen perus, asiat hoidetaan hyvin, joskus erinomaisestikin, välillä pehvalleen, mutta silleen perus jees"

Vierailija
60/260 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kympin tytöillä yleensä tarkoitetaan pänttääjiä ja ulkolukijoita jotka on huonoja tekemään päätöksiä ja ratkaisemaan ongelmia. Noita on tullut vastaan oikiksessa ja lääkiksessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän