Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ainetta hammaslääkärit käyttää siinä hampaan puhdistuksessa

Vierailija
04.12.2014 |

eli se joka tuoksuu/maistuu kloorille tai sellaiselle jännälle? Eli aine jota laitetaan esimerkiksi juurihoidossa kun juuret on rassattu tyhjäksi ja ne huuhdellaan sillä aineella?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tiedä?

Vierailija
2/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natriumhypokloriittia, esimerkiksi 2,5-prosenttisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se on erittäin myrkyllistä, jos sitä pistetään esimerkiksi kudokseen?

Vierailija
4/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hullu täällä taas kyselee...

Vierailija
5/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siksi kyselen, kun hammaslääkäri pisti sitä vahingossa kudokseen minulle ja kukaan ei tiedä mitä siiitä voi seurata.

Vierailija
6/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:40"]

Ihan siksi kyselen, kun hammaslääkäri pisti sitä vahingossa kudokseen minulle ja kukaan ei tiedä mitä siiitä voi seurata.

[/quote]

Luuletko että avlla kukaan tietää hammaslääkäriäsi paremmin?

Vierailija
7/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri vaan viheltelee ja antaa sun kuolla kaikessa hiljaisuudessa?

Vierailija
8/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3917647/

Jos englanti taittuu. 

Complications following an accidental sodium hypochlorite extrusion: A report of two cases

Vierailija
9/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:22"]

Eli se on erittäin myrkyllistä, jos sitä pistetään esimerkiksi kudokseen?

[/quote]

No ei ole. Voi aiheuttaa ärsytysreaktioita kyllä, mutta ei siihen kuole. 

Vierailija
10/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"When NaOCl is accidentally injected into periapical tissues, most authors describe similar clinical signs and symptoms (5-9,11,15,16). First of all, the initial painful swelling may spread to adjacent tissues. In addition it may reach the periorbital area, the upper lip, the cheek and can be accompanied by profuse interstitial bleeding with haemorrhage of the skin and mucosa. If the irrigant has leaked into the maxillary sinus, the patient may report a chlorine taste and irritation of the throat. Finally, necrosis and secondary infection may become evident and other severe complications like anaesthesia or paresthesia may be diagnosed.

Most studies describe several therapies depending on the nature and seriousness of the accident but there is no well-established treatment protocol for such cases. Therefore, we propose several guidelines in the event of ac-cidental extrusion of NaOCl (Table 1). In moderate cases, an outpatient therapy is usually recommended. However, in life-threatening situations or when a serious infection of adjacent tissues is expected, admission to a hospital should be considered in order to prescribe intravenous medication, as described in case nº 2. Nevertheless, there is some controversy on this subject, as some authors (16) always recommend aggressive measures such as the use of antibiotics and intravenous anti-inflammatory medication. Hospital admission may be advisable to allow a close monitoring and improve clinical outcomes of these patients."

Vierailija
11/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on niin paljon lääketieteellistä termistöä, että ei sano mitään.. 

Olisitko kiltti ja kertoisit mitä tuossa sanotaan ja mitä on odotettavissa?

Mulla oli toinen puoli kasvoista turvoksissa, myös mustelma ilmaantui ja nyt turvotus jo hieman laskemassa. Antibiootit aloitettiin eilen.

Vierailija
12/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:53"]

Tuossa on niin paljon lääketieteellistä termistöä, että ei sano mitään.. 

Olisitko kiltti ja kertoisit mitä tuossa sanotaan ja mitä on odotettavissa?

Mulla oli toinen puoli kasvoista turvoksissa, myös mustelma ilmaantui ja nyt turvotus jo hieman laskemassa. Antibiootit aloitettiin eilen.

[/quote]

Että ei ole paljoa tehtävissä kun ei hoitokeinoja tuohon oikein ole, paranee omillaan. Jos tilanne on vakava tai pahenee huomattavasti, sairaalatarkkailua voidaan harkita.

Juurikin kuvailemasi oireet on ne perinteiset. Jos ainetta on päässyt lähelle nenää jne voi kurkussa ja nenässä haista ja maistua pahalta ja kurkku kipeytyä. 

Hyvä että antibiootit aloitettu sillä tuosta usein seuraa tulehdus. Kai sua tarkkaillaan hammaslääkärin puolesta?

Vierailija
13/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tulehduskipulääkkeitä ja antibioottia suositellaan ihan varaltakin, ei huolta kyllä se ohi menee. 

Vierailija
14/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä jo hyvä merkki kun turvotus on laskemassa? 

Voi kiitos sinulle, kuka ikinä oletkin <3

Olen ihan paniikissa ollut, kun hammaslääkäritkään eivät tiedä mitään, koska ei ole koskaan vastaavaa sattunut.

Vierailija
15/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 15:00"]

Onkohan tämä jo hyvä merkki kun turvotus on laskemassa? 

Voi kiitos sinulle, kuka ikinä oletkin <3

Olen ihan paniikissa ollut, kun hammaslääkäritkään eivät tiedä mitään, koska ei ole koskaan vastaavaa sattunut.

[/quote]

On se, ei ainakaan ole pahenemaan päin. :) Parantumisprosessi on käynnissä. 

Antibiootit vielä varalla päällä niin ei pääse niitä tulehduksia tai muita sattumaan niin herkästi. Heti mene  tosin lääkärin puheille jos jokin muuttuu huonompaan suuntaan. 

Tuo tosiaan vaikuttaa olevan harvinaista, ko tutkimuksessakin kahdelle tuo on sattunut. Mahtaa olla kipeä. :/ 

Tsemppiä ja paranemisia! 

Vierailija
16/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan enää kipeä, turvotsta on vielä jäljellä. Kipu oli hirveä, kun lääkäri pisti sitä sinne kudokseen, huusin suoraa huutoa ja kun lähdin hammaslääkäristä koko pää sykki. Näin iso ongelma tuli lohjenneen hampaan takia.

Kiitos ihan mielettömästi sinulle <3 <3 Pelastit minun päivän!

Olen niin onnellinen ja helpottunut, kun sain tämän infon!

Vierailija
17/17 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 15:12"]

Ei oikeastaan enää kipeä, turvotsta on vielä jäljellä. Kipu oli hirveä, kun lääkäri pisti sitä sinne kudokseen, huusin suoraa huutoa ja kun lähdin hammaslääkäristä koko pää sykki. Näin iso ongelma tuli lohjenneen hampaan takia.

Kiitos ihan mielettömästi sinulle <3 <3 Pelastit minun päivän!

Olen niin onnellinen ja helpottunut, kun sain tämän infon!

[/quote]

Ei mitään, mielellänihän minä autan jos siihen kykenen. :)