Palstalääkäriä kaivataan! (yllättävä hikoilu ym oire-cocktail)
Viimeisen kahden vuoden aikana olen alkanut hikoilemaan todella runsaasti ja pahanhajuisesti. Itsellä tulee hajusta mieleen vanha spurgu. Sellainen pistävä, imelä, suolainen, voimakas... Miten sitä nyt kuvailisi, mutta todella läpitunkeva haju joka tapauksessa! Enkä ole ennen hikoillut näin runsaasti. Jos on hiemankin tiukempi paita, niin kainaloihin tulee valtavat läntit.
Olen 25-vuotias, perusterve, ei mitään tiedossa olevia allergioita. Ainuita ongelmia mitä tuon lisäksi on ollut, on todella sitkeät syylät (monta vuotta olleet ja monenlaisia hoitoja kokeiltu), sekä e-pillerien kanssa tullut hirveä hiivatulehduskierre (kesti monta kuukautta, ei auttanut pillerimerkkien vaihto ym renkaat tai muut).
Parin vuoden aikana ihoni on mennyt huonommaksi ja olen saanut valtavasti finnejä. On ollut valtavia, kipeitä hormooni finnejä, sekä näitä perus valkopäitä ja mustapäitä. Pistää kummastuttamaan, kun murrosiässä selvisin melko helpolla finnien suhteen, mitä nyt naama oli valtavan rasvainen.
Onkohan jollakin ideaa mitä tämä kaikki oikein on? Jos nuo nyt liittyvät toisiinsa. Olen hoitajalle kertonut haju- ja iho ongelmistani terveystarkastuksen yhteydessä. Hänen mielipiteensä oli, että johtuu luultavasti hormooneista. Eli asialle ei olisi mitään tehtävissä? Olen miettinyt Antioksidanttiklinikkaa, mutta en tiedä olisiko se kaiken rahan ja vaivan väärti.
Hävettää ihan mielettömästi. :(
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:42"]
Lopetin maitotuotteiden käytön. Loppui vatsan turvotus ja ominaishajuni on nykyään paljon miedompi. Jos joskus lankean jäätelöön, huomaan hikoilevani voimakkaasti ja haisevani pahalle.
[/quote]
En juo koskaan maitoa, mutta käytän kyllä muuten maitotuotteita. Olen parina viime päivänä syönyt runsaasti jäätelöä, ja haissut normaalia pahemmalle. Voisiko todella johtua siitä? Nyt täytyy varmaan alkaa oman elämänsä koekaniiniksi. :D -ap
Mittauta verensokeri. Hiivaongelma voi johtua siitä että sairastat tietämättäsi 2-tyypin sokeritautia kuten puoli miljoonaa muuta suomalaista.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 15:00"]
Mittauta verensokeri. Hiivaongelma voi johtua siitä että sairastat tietämättäsi 2-tyypin sokeritautia kuten puoli miljoonaa muuta suomalaista.
[/quote]
Hiivaongelmaa on ollut ainoastaan silloin kun olen käyttänyt pillereitä. Kävin vuoden alussa terveystarkastuksessa, jossa verensokeri mitattiin. Sain tulokseksi 5.0, joka on vissiin normaali arvo. Näin sokereista puheen ollen, olisi varmaan hyvä vähentää sokeristen herkkujen syöntiä. Se varmasti vaikuttaa jollain tapaa tähän. -ap
Sokeri on ravintoa hiivalle. Kyllä se voi vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:01"]
Täällä kohtalotoveri. Tosin sillä erotuksella että mä oon aina kärsinyt liikahikoilusta ja mulla hikoilee myös nivuset! Se se vasta haisee järkyttävälle!! Kesällä joudun vaihtamaan pikkarit jopa pari ktr päivässä ja samalla pitää bidesuihkulla pestä nivuset :( Mulla tepsii tällä hetkellä ainoastaa palmoliven roll on dödöt. Oon käyttänyt monta putelia absolut torria, mutta vikalla kerralla kainaloiden iho ärsyyntyi niin pahasti että jouduin pesemään keskellä yötä aineen pois ja pari päivää piti laittaa rasvasta bebathenia että sain ihon kuntoon. Sen jälkeen en siis ole sitä enää uskaltanut käyttää.
Lisäksi mulla on myös vissiin tosi ylivilkas hormonitoiminta kun en halua syödä pillereitä kun ei ole parisuhdettakaan niin naama, selkä ja rinnus on täynnä pientä punaista hormoninäppyä. Ja olen jo sentään 32v. Ei tunnu ikinä helpottavan (paitsi kun söin muutaman vuoden diane nova pillereitä, sillon oli unelmaiho!).
Tää on niin perseestä! Oon niin kade niille joille riittää kerta viikkoon pesu! Mun on käytävä joka aamu suihkussa sillä jos pesen hiukset illalla niin ne on jo aamulla rasvaset! Ja kun on paksu tukka niin rasittavaa pestä joka päivä. Lomilla ja vkl pyrin pesemään vähemmän ja harvemmin. Mutta vaatteet on laitettava joka ilta pesuun ja aamulla uudet. Ei tulis kuulonkaan että kahta päivää voisi käyttää samoja vaatteita :(
[/quote]
Onko jotain tiettyä noista palmoliven dödöistä jota voisit suositella? Mieluusti kokeilisin uusia. Absolut torria en juuri tuonkaan takia ole uskaltanut kokeilla, jos se kerran on niin ärhäkkää että ärsyttää mielettömästi ihoa.
Olen itse onnistunut pilaamaan joitakin vaatteita hienhajulla. Niihin on vaan jotenkin niin palanut kiinni se haju, ettei ole lähtenyt pois etikalla tai millään.
Vaikuttiko sinulla pillereiden syönti hikoiluun? -ap
[/quote]
En huomannut että pillereillä olisi ollut vaikutusta hikoiluun. Ainoastaan iho tuli hyvään kuntoon :) En tykkää kovin voimakkaista tuoksuista, joten käytän vaihdellen palmolivestä vaaleampikorkkisia vaihtoehtoja. Eli kannattaa kokeilla sitä missä on vaaleanpunainen korkki tai vaalean liila korkki. Tosin tota vaalean lila korkkista putelia on vaikeampi löytää joten aina kun löydän niin ostan sitä pari kerralla ;) Ja tosiaan laitettava aina heti suihkun jälkeen, mieluiten jo ennen kun vaatteet on päällä! ;) Muuten dödö menee pilalle jos vähänkään hikiseen kainaloon laittaa. Pettää siis heti alkuunsa. Toivottavasti näistä on apua! :)
Markettideodoranteista ylivoimaisesti parhaiten toimii naisten Nivea roll-on. Tiedän miehiäkin, jotka käyttävät tuota, koska toimii todella hyvin.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 15:34"]
Markettideodoranteista ylivoimaisesti parhaiten toimii naisten Nivea roll-on. Tiedän miehiäkin, jotka käyttävät tuota, koska toimii todella hyvin.
[/quote]
Mulla taas se ei toimi YHTÄÄN. Nivean ne stick-dödöt toimii vähän paremmin sentään, mutta ei nekään läheskään niin hyvin kuin nuo tehokkaimmat Rexonat ja Garnierit.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 15:37"]
[/quote]
Mulla taas se ei toimi YHTÄÄN. Nivean ne stick-dödöt toimii vähän paremmin sentään, mutta ei nekään läheskään niin hyvin kuin nuo tehokkaimmat Rexonat ja Garnierit.
[/quote]
Mulla ei toimi se hajustamaton. Ja hajustettu on ihan älyttömön voimakkaan tuoksunen ja se tuoksu oikein aktivoituu hikoillessa älyttömän voimakkaaksi! Terkuin, se palmoliven roll on suosittelija.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:01"]
Täällä kohtalotoveri. Tosin sillä erotuksella että mä oon aina kärsinyt liikahikoilusta ja mulla hikoilee myös nivuset! Se se vasta haisee järkyttävälle!! Kesällä joudun vaihtamaan pikkarit jopa pari ktr päivässä ja samalla pitää bidesuihkulla pestä nivuset :( Mulla tepsii tällä hetkellä ainoastaa palmoliven roll on dödöt. Oon käyttänyt monta putelia absolut torria, mutta vikalla kerralla kainaloiden iho ärsyyntyi niin pahasti että jouduin pesemään keskellä yötä aineen pois ja pari päivää piti laittaa rasvasta bebathenia että sain ihon kuntoon. Sen jälkeen en siis ole sitä enää uskaltanut käyttää.
Lisäksi mulla on myös vissiin tosi ylivilkas hormonitoiminta kun en halua syödä pillereitä kun ei ole parisuhdettakaan niin naama, selkä ja rinnus on täynnä pientä punaista hormoninäppyä. Ja olen jo sentään 32v. Ei tunnu ikinä helpottavan (paitsi kun söin muutaman vuoden diane nova pillereitä, sillon oli unelmaiho!).
Tää on niin perseestä! Oon niin kade niille joille riittää kerta viikkoon pesu! Mun on käytävä joka aamu suihkussa sillä jos pesen hiukset illalla niin ne on jo aamulla rasvaset! Ja kun on paksu tukka niin rasittavaa pestä joka päivä. Lomilla ja vkl pyrin pesemään vähemmän ja harvemmin. Mutta vaatteet on laitettava joka ilta pesuun ja aamulla uudet. Ei tulis kuulonkaan että kahta päivää voisi käyttää samoja vaatteita :(
[/quote]
Onko jotain tiettyä noista palmoliven dödöistä jota voisit suositella? Mieluusti kokeilisin uusia. Absolut torria en juuri tuonkaan takia ole uskaltanut kokeilla, jos se kerran on niin ärhäkkää että ärsyttää mielettömästi ihoa.
Olen itse onnistunut pilaamaan joitakin vaatteita hienhajulla. Niihin on vaan jotenkin niin palanut kiinni se haju, ettei ole lähtenyt pois etikalla tai millään.
Vaikuttiko sinulla pillereiden syönti hikoiluun? -ap
[/quote]
En huomannut että pillereillä olisi ollut vaikutusta hikoiluun. Ainoastaan iho tuli hyvään kuntoon :) En tykkää kovin voimakkaista tuoksuista, joten käytän vaihdellen palmolivestä vaaleampikorkkisia vaihtoehtoja. Eli kannattaa kokeilla sitä missä on vaaleanpunainen korkki tai vaalean liila korkki. Tosin tota vaalean lila korkkista putelia on vaikeampi löytää joten aina kun löydän niin ostan sitä pari kerralla ;) Ja tosiaan laitettava aina heti suihkun jälkeen, mieluiten jo ennen kun vaatteet on päällä! ;) Muuten dödö menee pilalle jos vähänkään hikiseen kainaloon laittaa. Pettää siis heti alkuunsa. Toivottavasti näistä on apua! :)
[/quote]
Älä käytä roll-onia, vaan suihketta. Ei mee dödö pilalle.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 15:59"]
Älä käytä roll-onia, vaan suihketta. Ei mee dödö pilalle.
[/quote]
Olen aina tykännyt enempi roll-oneista, mutta nyt on ollut käytössä myös Dove go fresh 48h suihkedödö. Se ei vaan ole yksistään toiminut niin hyvin kuin esim garnier ultra dry roll-on aikoinaan, ennen kuin minulle tuli tätä hajuongelmaa. Eikä jokainen käyttämäni roll-on ole "saastunut" ja alkanut haista hieltä. En ole vielä vaan keksinyt miksi joidenkin dödöjen kohdalla näin on käynyt. -ap
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:19"]
Rexonan voidedödö on "Maximum Protection", on kaupoissa sellaisissa pahvirasioissa. Kannattaa kokeilla, minusta se on erittäin hyvä! Joskus vähemmän tehokkaan dödön voi myös saada toimimaan niin että laittaa heti pesun jälkeen sellaista luonnon mineraalikividödöä paljon, ja sitten vielä päälle sitä tavallista dödöä. Mineraalikivi tai se toinen yksin ei ehkä riitä mutta yhdessä voivat toimiakin.
[/quote]
Kiitos tiedosta! Täytyykin ostaa seuraavalla kauppareissulla.
Mineraalikivelle kävi madarat. Se toimi viikon ihan ok ja sitten koko kivi alkoi haisemaan vahvalle hielle. Sitä hajua ei saanut pois pesemällä tai hiomalla kiveä hiekkapaperilla.
Muuten olen käyttänyt tuota tekniikkaasi. Jos on jotain vähän virallisempaa menoa, laitan ensin LV:n roll-on herkkäihoisille tarkoitettua antipersperanttia, sitten Rexonan biorythm ultra dry stick:iä, ja lopuksi Dove go fresh 48h spray dödöä. Normaalina päivänä käytän vain yhtä tai kahta noista, riippuen miten pahalle olen viimeaikoina haissut. -ap