Palstalääkäriä kaivataan! (yllättävä hikoilu ym oire-cocktail)
Viimeisen kahden vuoden aikana olen alkanut hikoilemaan todella runsaasti ja pahanhajuisesti. Itsellä tulee hajusta mieleen vanha spurgu. Sellainen pistävä, imelä, suolainen, voimakas... Miten sitä nyt kuvailisi, mutta todella läpitunkeva haju joka tapauksessa! Enkä ole ennen hikoillut näin runsaasti. Jos on hiemankin tiukempi paita, niin kainaloihin tulee valtavat läntit.
Olen 25-vuotias, perusterve, ei mitään tiedossa olevia allergioita. Ainuita ongelmia mitä tuon lisäksi on ollut, on todella sitkeät syylät (monta vuotta olleet ja monenlaisia hoitoja kokeiltu), sekä e-pillerien kanssa tullut hirveä hiivatulehduskierre (kesti monta kuukautta, ei auttanut pillerimerkkien vaihto ym renkaat tai muut).
Parin vuoden aikana ihoni on mennyt huonommaksi ja olen saanut valtavasti finnejä. On ollut valtavia, kipeitä hormooni finnejä, sekä näitä perus valkopäitä ja mustapäitä. Pistää kummastuttamaan, kun murrosiässä selvisin melko helpolla finnien suhteen, mitä nyt naama oli valtavan rasvainen.
Onkohan jollakin ideaa mitä tämä kaikki oikein on? Jos nuo nyt liittyvät toisiinsa. Olen hoitajalle kertonut haju- ja iho ongelmistani terveystarkastuksen yhteydessä. Hänen mielipiteensä oli, että johtuu luultavasti hormooneista. Eli asialle ei olisi mitään tehtävissä? Olen miettinyt Antioksidanttiklinikkaa, mutta en tiedä olisiko se kaiken rahan ja vaivan väärti.
Hävettää ihan mielettömästi. :(
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 16:30"]
Kokeile käyttää Triple Dryta iltaisin (ei sisällä alkoholia kuten Absolut Torr, pitäisi ärsyttää vähemmän ihoa) pestyäsi kainalot juuri ennen nukkumaanmenoa. Silloin aine pääsee imeytymään hikirauhasiin paremmin ja antaa paremman suojan. Aamulla voi tarvittaessa vielä käyttää esim. Batsin deodoranttia, joka on minusta myös aika tehokas. Osalla riittää viikon käytön jälkeen Triple Dry vain kolmen päivän välein, itse en valitettavasti kuulunut siihen joukkoon. Muidenkin deodoranttien kanssa teho on parempi levitettynä illalla, itse levitän sekä illalla että aamulla.
Molemmat noista ovat hajusteettomia (tosin Triple Drysta on olemassa hajustettuja versioitakin) niin eivät sotke sitten kosteusvoiteen, hajuveden tms. tuoksuja :)
Tsemppiä taistoon!
[/quote]
Kiitos vinkeistä! Minua hieman pelottaa nuo tehokkaammat dödöt, että onko ne ihan turvallisia? Bats on näistä ilmeisesti miedoin? Sellaisen saattaisin uskaltaa hankkia pahempien päivien varalle. -ap
Laitatko dödön aina puhtaaseen, kuivaan juuri pestyyn kainaloon? Mietin tuota dödön haisemista hieltä. Miten dödö alkaa haisemaan jos laitat sen puhtaaseen ihoon? Jos laitat puhtaalle iholle ja dödö alkaa siltikin haisemaan, voisiko kyse olla jostakin "vääränlaisesta" bakteerifloorasta, joka asustelee kainalossasi? Muistelisin, että täällä oli taannoin keskustelu siitä, miten joku oli ratkaissut hajuongelmansa putsaamalla kainalonsa viikottain jollakin "desinfioivalla" aineella? Siis tyyliin viinalla.. Oliko se tuotemerkki joku lacta...jotain?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 08:24"]
Minulla oli Ap:n kuvaileminen oireiden lisäksi rintojen arkuutta. Kävin lääkärissä, joka lähetti labraan. Endometrioosi oli aktivoitunut ja hormoniarvot vastasi vaihdevuosi-ikää. Kannattaa pyytää vielä hormoni tason fsh:n mittausta. Nyt hoidat vain oiretta, kun taustalla voi olla jotain muuta mikä pitäisi saada kuntoon. Itse hajuongelmaan ei ole valitettavasti antaa vinkkejä.
[/quote]
Haluaisin mieluusti kuulla lisää! Eli sinulla oli hikoilua, syyliä, iho-ongelmia jne? Kuinka helposti hormoni tason mittaukseen pääsee? Eihän tämä nyt normaalia ole, joten haluan todella selvittää ettei minulla ole mitään sairautta. -ap
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 08:50"]
Laitatko dödön aina puhtaaseen, kuivaan juuri pestyyn kainaloon? Mietin tuota dödön haisemista hieltä. Miten dödö alkaa haisemaan jos laitat sen puhtaaseen ihoon? Jos laitat puhtaalle iholle ja dödö alkaa siltikin haisemaan, voisiko kyse olla jostakin "vääränlaisesta" bakteerifloorasta, joka asustelee kainalossasi? Muistelisin, että täällä oli taannoin keskustelu siitä, miten joku oli ratkaissut hajuongelmansa putsaamalla kainalonsa viikottain jollakin "desinfioivalla" aineella? Siis tyyliin viinalla.. Oliko se tuotemerkki joku lacta...jotain?
[/quote]
Kyllä, laitan dödön puhtaaseen ja kuivaan ihoon. Eikä onneksi kaikki dödöt ala haisemaan hieltä, vaan osa. No on se siltikin melko kummallista, kun ei tuollaista pitäisi tapahtua.
Vähän vastaavan keskustelun muistan minäkin, jossa joku käytti jalkoihin tarkoitettua suihketta kuurina kainaloon ja oli auttanut. Siinä keskustelussa mainittiin myös etikka, jota olen joskus käyttänyt, mutta en havainnut hirveää muutosta. Tuossa aikaisemmin joku ehdotti käsidesiä, joka varmaan saattaisi toimia.
Mutta ehkä sinulta tuli tuo avainsana "viikottain", kun olen tosiaan käyttänyt etikkaa vain viikon-parin kuurina. -ap
Joskus tämä hien haju ”saastuttaa” dödöpurkkini. Ostin madaran dödöä, joka toimi viikon tosi hyvin, mutta jotain meni pieleen, ja roll on pallo alkoi haisemaan hielle. Haju ei lähtenyt millään, ja samalla kun levitin kainaloihin dödöä, levitin tätä hienhajua. Se oli sitten käyttökelvotonta. Sama on käynyt joidenkin muiden perus dödöjen (ei luonnon kosmetiikan ym) kanssa ja kaikkein pahiten alkoi haisemaan kristallidödö! Tuntuu että siitä tämä koko hajukierre oikein alkoi, mutta taitaa olla vain sattumaa.
En ole vielä kokeillut absolut torria tai muita myrkkyjä. Periaatteessa haluaisin käyttää mahdollisimman turvallisia ja luonnollisia dödöjä, mutta ne eivät oikein ole toimineet minulla. Madara toimi parhaiten. Kookosöljykin vei hajua aika hyvin, mutta silloin kainalot oli hirmu märkänä. Olen myös joskus pyyhkinyt kainaloita aamuisin etikalla, mutta eipä sekään hirveä menestys ole ollut. -ap
Tuo Madara tai mitkään muut luonnondödöt ei kyllä toimi yhtään jos on yhtään vinkeämpää hienhajuongelmaa... Tavallisista kaupoista saatavat vahvimmat, kuten Rexonan se voidemainen versio tai Garnierin 48 h violettikorkkinen toimivat paljon paremmin.
Itselläni valitettavasti on sama hajuongelma kuin sinulla :( Ja en tosiaan hikoile vain kainaloista, vaan myös kaikista niveltaipeista, tissien alta, persvaosta jne. Ja kaikista niistä erittyvä hiki on vinkeän pistävän hajuista. Ei muu auta kuin käyttää vahvinta dödöä mitä löytyy kainaloihin, koko vartalolle tuoksuvaa voidetta ja lisäksi hajustettua talkkia taivealueisiin, ja päälle riittävän vahva hajuvesi. Ja vaatteiden vaihto päivittäin, esim. farkut alkaa mulla haista lähes heti vinkeälle polvi- ja nivustaipeista :(
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:49"]
Katselin kirjoittamiasi oireita. Päädyin selkeästi yhteen diagnoosiin. Vahvan hikoilun, sekä syylien perusteella diagnoosi on siis seuraava. Olet läpimätä.
[/quote]
Tätä oon kyllä miettinyt. Lahoan ennen aikojaan. :D -ap
LOPETA NE PILLERIT! Niistä se johtuu.
Siis syötkö hormonaalista ehkäisyä edelleen? Musta toi kuulostaa vaan siltä, että ne hormoonit on saaneet sun kehon oman hormoonitoiminnan ihan sekaisin.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:59"]Siis syötkö hormonaalista ehkäisyä edelleen? Musta toi kuulostaa vaan siltä, että ne hormoonit on saaneet sun kehon oman hormoonitoiminnan ihan sekaisin.
[/quote]
Tarkoitin siis, että käytätkö eikä syötkö.. :D
Käytätkö mitään lääkettä? Mulla beetasalpaaja verenpainelääkkeenä, ja se aiheuttaa yhtäkkisiä hikoilukohtauksia. Aivan yllättäin alkaa selkä, taipeet, nivuset, otsa pukata hikeä. Kuuma ei muuten ole. Hyvin toimii minullakin muuten tuo Rexonan 48h voidemainen dödö. Olo on silti nihkeä, onneksi hiki on suht hajutonta..
Täällä kohtalotoveri. Tosin sillä erotuksella että mä oon aina kärsinyt liikahikoilusta ja mulla hikoilee myös nivuset! Se se vasta haisee järkyttävälle!! Kesällä joudun vaihtamaan pikkarit jopa pari ktr päivässä ja samalla pitää bidesuihkulla pestä nivuset :( Mulla tepsii tällä hetkellä ainoastaa palmoliven roll on dödöt. Oon käyttänyt monta putelia absolut torria, mutta vikalla kerralla kainaloiden iho ärsyyntyi niin pahasti että jouduin pesemään keskellä yötä aineen pois ja pari päivää piti laittaa rasvasta bebathenia että sain ihon kuntoon. Sen jälkeen en siis ole sitä enää uskaltanut käyttää.
Lisäksi mulla on myös vissiin tosi ylivilkas hormonitoiminta kun en halua syödä pillereitä kun ei ole parisuhdettakaan niin naama, selkä ja rinnus on täynnä pientä punaista hormoninäppyä. Ja olen jo sentään 32v. Ei tunnu ikinä helpottavan (paitsi kun söin muutaman vuoden diane nova pillereitä, sillon oli unelmaiho!).
Tää on niin perseestä! Oon niin kade niille joille riittää kerta viikkoon pesu! Mun on käytävä joka aamu suihkussa sillä jos pesen hiukset illalla niin ne on jo aamulla rasvaset! Ja kun on paksu tukka niin rasittavaa pestä joka päivä. Lomilla ja vkl pyrin pesemään vähemmän ja harvemmin. Mutta vaatteet on laitettava joka ilta pesuun ja aamulla uudet. Ei tulis kuulonkaan että kahta päivää voisi käyttää samoja vaatteita :(
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:50"]
Tuo Madara tai mitkään muut luonnondödöt ei kyllä toimi yhtään jos on yhtään vinkeämpää hienhajuongelmaa... Tavallisista kaupoista saatavat vahvimmat, kuten Rexonan se voidemainen versio tai Garnierin 48 h violettikorkkinen toimivat paljon paremmin.
Itselläni valitettavasti on sama hajuongelma kuin sinulla :( Ja en tosiaan hikoile vain kainaloista, vaan myös kaikista niveltaipeista, tissien alta, persvaosta jne. Ja kaikista niistä erittyvä hiki on vinkeän pistävän hajuista. Ei muu auta kuin käyttää vahvinta dödöä mitä löytyy kainaloihin, koko vartalolle tuoksuvaa voidetta ja lisäksi hajustettua talkkia taivealueisiin, ja päälle riittävän vahva hajuvesi. Ja vaatteiden vaihto päivittäin, esim. farkut alkaa mulla haista lähes heti vinkeälle polvi- ja nivustaipeista :(
[/quote]
Entinen vakkaridödöni oli tuo Garnierin mineral ultra dry, jota käytin varmaan pari-kolme vuotta onnistuneesti ennen näitä ongelmia. Mikähän tuo Rexonan voidemainen on nimeltään? Mielelläni kokeilisin jos se olisi vähän tehokkaampi. Entä tuota talkkia? Voisiko sitä laittaa myös kainaloihin?
Testailen yhä sitkeästi luonnondödöjä, vaikka ei ne tunnu oikein mitään auttavan. Nyt on kokeilussa Tom's of maine 24h unscented dödö, mutta sekin jättää hieman pistävää hajua, eikä lievitä hikoilun määrää. Madara toimi muuten todella hyvin, mutta... :(
Minulla hikoilu on vielä toistaiseksi pysynyt kainaloissa, mutta se haju vaan on jotain ihan käsittämätöntä! Voimia sinullekin tähän hajutaistoon! :( -ap
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:58"]
LOPETA NE PILLERIT! Niistä se johtuu.
[/quote]
Oon koko elämäni aikana käyttänyt pillereitä yhteensä varmaan sen puoli vuotta - vuoden, jotain sinne päin. Ja tuohon mahtuu vuoden tauko pillereistä, jonka jälkeen kokeilin niitä uudestaan ja sain heti hiivan. Nyt olen ollut noin viisi vuotta ilman pillereitä. Vähän epäselvästi selostettu, mutta joka tapauksessa olen oppinut että pillerit tai mikään muu hormonaalinen ehkäisy ei sovi minulle. -ap
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 13:50"]
[/quote]
Entinen vakkaridödöni oli tuo Garnierin mineral ultra dry, jota käytin varmaan pari-kolme vuotta onnistuneesti ennen näitä ongelmia. Mikähän tuo Rexonan voidemainen on nimeltään? Mielelläni kokeilisin jos se olisi vähän tehokkaampi. Entä tuota talkkia? Voisiko sitä laittaa myös kainaloihin?
Testailen yhä sitkeästi luonnondödöjä, vaikka ei ne tunnu oikein mitään auttavan. Nyt on kokeilussa Tom's of maine 24h unscented dödö, mutta sekin jättää hieman pistävää hajua, eikä lievitä hikoilun määrää. Madara toimi muuten todella hyvin, mutta... :(
Minulla hikoilu on vielä toistaiseksi pysynyt kainaloissa, mutta se haju vaan on jotain ihan käsittämätöntä! Voimia sinullekin tähän hajutaistoon! :( -ap
[/quote]
Rexonan voidedödö on "Maximum Protection", on kaupoissa sellaisissa pahvirasioissa. Kannattaa kokeilla, minusta se on erittäin hyvä! Joskus vähemmän tehokkaan dödön voi myös saada toimimaan niin että laittaa heti pesun jälkeen sellaista luonnon mineraalikividödöä paljon, ja sitten vielä päälle sitä tavallista dödöä. Mineraalikivi tai se toinen yksin ei ehkä riitä mutta yhdessä voivat toimiakin.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:00"]
Käytätkö mitään lääkettä? Mulla beetasalpaaja verenpainelääkkeenä, ja se aiheuttaa yhtäkkisiä hikoilukohtauksia. Aivan yllättäin alkaa selkä, taipeet, nivuset, otsa pukata hikeä. Kuuma ei muuten ole. Hyvin toimii minullakin muuten tuo Rexonan 48h voidemainen dödö. Olo on silti nihkeä, onneksi hiki on suht hajutonta..
[/quote]
En käytä mitään lääkkeitä. Minulla hikoilu ei oikeastaan ala yllättäen vaan ihan sellaisissa tilanteissa joissa voisikin kuvitella hikoilevan. Urheillessa, jos tulee kuuma, ja sosiaalisissa tilanteissa. Tuntuu että nykyään hikoilen herkemmin kuin ennen. Joinakin päivinä haju on pahempi ja toisina päivinä tuntuu kuin ei haisisi juuri ollenkaan.
Eli Rexonan 48h voidemainen dödö. Kiitos kun kerroit nimen! Ehdottomasti kokeilen tuota! :) -ap
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:01"]
Täällä kohtalotoveri. Tosin sillä erotuksella että mä oon aina kärsinyt liikahikoilusta ja mulla hikoilee myös nivuset! Se se vasta haisee järkyttävälle!! Kesällä joudun vaihtamaan pikkarit jopa pari ktr päivässä ja samalla pitää bidesuihkulla pestä nivuset :( Mulla tepsii tällä hetkellä ainoastaa palmoliven roll on dödöt. Oon käyttänyt monta putelia absolut torria, mutta vikalla kerralla kainaloiden iho ärsyyntyi niin pahasti että jouduin pesemään keskellä yötä aineen pois ja pari päivää piti laittaa rasvasta bebathenia että sain ihon kuntoon. Sen jälkeen en siis ole sitä enää uskaltanut käyttää.
Lisäksi mulla on myös vissiin tosi ylivilkas hormonitoiminta kun en halua syödä pillereitä kun ei ole parisuhdettakaan niin naama, selkä ja rinnus on täynnä pientä punaista hormoninäppyä. Ja olen jo sentään 32v. Ei tunnu ikinä helpottavan (paitsi kun söin muutaman vuoden diane nova pillereitä, sillon oli unelmaiho!).
Tää on niin perseestä! Oon niin kade niille joille riittää kerta viikkoon pesu! Mun on käytävä joka aamu suihkussa sillä jos pesen hiukset illalla niin ne on jo aamulla rasvaset! Ja kun on paksu tukka niin rasittavaa pestä joka päivä. Lomilla ja vkl pyrin pesemään vähemmän ja harvemmin. Mutta vaatteet on laitettava joka ilta pesuun ja aamulla uudet. Ei tulis kuulonkaan että kahta päivää voisi käyttää samoja vaatteita :(
[/quote]
Onko jotain tiettyä noista palmoliven dödöistä jota voisit suositella? Mieluusti kokeilisin uusia. Absolut torria en juuri tuonkaan takia ole uskaltanut kokeilla, jos se kerran on niin ärhäkkää että ärsyttää mielettömästi ihoa.
Olen itse onnistunut pilaamaan joitakin vaatteita hienhajulla. Niihin on vaan jotenkin niin palanut kiinni se haju, ettei ole lähtenyt pois etikalla tai millään.
Vaikuttiko sinulla pillereiden syönti hikoiluun? -ap
Lopetin maitotuotteiden käytön. Loppui vatsan turvotus ja ominaishajuni on nykyään paljon miedompi. Jos joskus lankean jäätelöön, huomaan hikoilevani voimakkaasti ja haisevani pahalle.
Minulla oli Ap:n kuvaileminen oireiden lisäksi rintojen arkuutta. Kävin lääkärissä, joka lähetti labraan. Endometrioosi oli aktivoitunut ja hormoniarvot vastasi vaihdevuosi-ikää. Kannattaa pyytää vielä hormoni tason fsh:n mittausta. Nyt hoidat vain oiretta, kun taustalla voi olla jotain muuta mikä pitäisi saada kuntoon. Itse hajuongelmaan ei ole valitettavasti antaa vinkkejä.