Voiko 12-vuotiaan jättää yksin kotiin muutamaksi tunniksi illalla?
Kommentit (40)
Voi voi, minkälaiseksi pumpuliksi Ap:n lapsi ollaan kasvatettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa tuon ikäisistä porsii jo.
No nuo on todennäköisesti niitä, jotka on jätetty jo paljon aiemmin yksin. Eli huono perustelu, mutta voi jättää.
Hohhoi taas. Mä olin kotona yksin 6-vuotiaasta asti lähes päivittäin, ihan omasta halustani eikä kyllä mitenkään vaikuttanut porsimiseeni. Yhden lapsen tein 3-kymppisenä. Minusta tuli itsenäinen ja pärjäävä enkä usko olevani ainoa jolle näin on käynyt. Lopettaa se lasten hysteerinen paapominen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuinka olet lapsesi kasvattanut? Jos olet vähänkään järkeä saanut kaadettua sen päähän niin sen voi jättää viikonlopuksi yksin, mutta jos se on kaltaisesi, niin sitä ei voi jättää hetkeksikään ilman valvontaa.
Esimerkiksi meillä on 900m2 vanha kivikoulu keskellä metsää, ei katuvaloja, ei naapureita juurikaan, nurkat vinkuu, paukkuu... lämmitysjärjestelmä saattaa paukahtaa tai tuottaa ongelmia. Itsekään en uskalla olla etenkään näin syksyisin/talvisin aina yksin täällä, harvoin 13-vuotiaskaan mielellään yöllä on täällä yksin. Että tilanteita on monia.
Mä lensin yksin Torontosta Suomeen 12-vuotiaana. Kanadan-serkku saattoi turvatarkastukseen asti ja menin omin päin siihen asti kun äiti oli Helsinki-Vantaan kentällä vastassa.
Mä olin töissä,kahden lapsen hoitajana 12 v. Lapset olivat 3 v ja 1,5 v down-lapsi.
Ajoin mennen tullen pyörällä töihin 10 km suuntaansa.
Oli pakko kesällä ansiata oppikoulurahoja.
Olen luullut, että nykylapset ovat kehittyneempiä.
Jätin tänään 6-vuotiaan yksin kotiin. Mitään pahaa ei tapahtunut. Hän myös meni yksin kouluun ja tuli sieltä yksin kotiin. Edelleenkään mitään pahaa ei tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Ristus taas näitä. Voiko 22-vuotias olla yötä poikaystävän luona? Voiko 15-vuotiaan antaa käyttää mikroaaltouunia?
🙄
Idiootin esittäminen on yleisin tapa trollata ja oman egon nostattaminen yleisin tapa vastata. Aihe vapaalla siis kaikki hyvin. Hymiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuinka olet lapsesi kasvattanut? Jos olet vähänkään järkeä saanut kaadettua sen päähän niin sen voi jättää viikonlopuksi yksin, mutta jos se on kaltaisesi, niin sitä ei voi jättää hetkeksikään ilman valvontaa.
Esimerkiksi meillä on 900m2 vanha kivikoulu keskellä metsää, ei katuvaloja, ei naapureita juurikaan, nurkat vinkuu, paukkuu... lämmitysjärjestelmä saattaa paukahtaa tai tuottaa ongelmia. Itsekään en uskalla olla etenkään näin syksyisin/talvisin aina yksin täällä, harvoin 13-vuotiaskaan mielellään yöllä on täällä yksin. Että tilanteita on monia.
Niin ja tutkimusten mukaan 14 vuotias muistaa vain puolet tälle annetuista turvallisuusohjeista.
Vierailija kirjoitti:
Jätin tänään 6-vuotiaan yksin kotiin. Mitään pahaa ei tapahtunut. Hän myös meni yksin kouluun ja tuli sieltä yksin kotiin. Edelleenkään mitään pahaa ei tapahtunut.
Mistä sinä näet mitä siellä lapsen mielessä tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tutkimusten mukaan 14 vuotias muistaa vain puolet tälle annetuista turvallisuusohjeista.
Murrosikäistenkin aivojen etuotsalohko on vielä keskenkasvuinen.
Vierailija kirjoitti:
Ristus taas näitä. Voiko 22-vuotias olla yötä poikaystävän luona? Voiko 15-vuotiaan antaa käyttää mikroaaltouunia?
🙄
Näinpä. Miten ihmeessä meistä 80-luvun ’avainkaula-lapsista’ - eli yksin kotona ekaluokasta alkaen aamut ja iltapäivät - tuli ihan täyspäisiä ja terveitä. Kun ei ollut koululla kerhoja.
Voi. Kunhan ei yöksi jätä. Esim vaikka 21 ja 00 välille. Se olisi jo heitteille jättö ja lasun paikka. Jos vaikka 18-21 niin aivan eri.
Pakkohan niitä on jättää yksin jos aikoo töissä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Näin meilläkin. Ja ihan normaalia. Mutta jos jättäisin vaikka yötä vasten 21 jälkeen niin olisi aivan eri...
1970-luvulla jätettiin pariksi viikoksikin yksin, kun reissutyö ja kolmivuorotyö vanhemmilla. Laitoin lämpimät ruuat päivittäin. Kesällä hoidin lapsia (6 kk - 3 v.) ja tein muuta työtä (mansikoiden poiminta, muiden marjojen keruu myyntiin). Olimme köyhiä. Olen edelleen köyhä. Oma poikani oli yksin iltapäivästä iltavuoron loppuun 1. lkan keväästä lähtien, koska ei halunnut leikkipuiston ohjattuihin toimintoihin eikä hoitoon. Pärjäsi vallan hyvin, soitin kyllä aina ja tarkistin tilanteen.
Eli AP - onko lapsesi avuton vai pärjäävä? Kyllä 12-v. on jo hyvin kykenevä kaikenlaiseen toimintaan, sekä hyvään että pahaan. Et voi suojellakaan häntä liikaa.
Jos sipsiä ja kokista. Lapsi voi vaikka katsoa leffaa sillä aikaa kun olette pois 👍
I love traveling kirjoitti:
Mä lensin yksin Torontosta Suomeen 12-vuotiaana. Kanadan-serkku saattoi turvatarkastukseen asti ja menin omin päin siihen asti kun äiti oli Helsinki-Vantaan kentällä vastassa.
Oho, nuorena olet lentolupakirjan saanut.
Toivon IHAN TODELLAKIN, että aloitus on vitsi. Ei jumalauta voi olla niin tyhmää ihmistä maailmassa, joka tuollaista tosissaan kysyy.