Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selätät paniikkikohtauksen?

Vierailija
03.12.2014 |

Nyt viimeiset kaksi tuntia pukkaa paniikkia päälle, olen ottanut jo kaksi propralia, mutta ei meinaa hellittää. Pitää heilua koko ajan jotain, ettei paniikki pahemmaksi ylly. Millä keinoin sinä saat kohtauksesi pois?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halaan kissaa, soitan rauhoittavaa musiikkia, teen hengitysharjoituksia. 

Vierailija
2/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauran sille päin naamaa ja sanon että etkö parempaan pysty. Ei niihin kuole, ne vaan tuntuu inhottavilta. Itse olen saanut ne vähenemään juuri vähättelemällä niitä. Viekäkin joskus iskee paniikki, mutta menee yleensä aika nopeasti ohi. Paras on jos et pelkää niitä kohtauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin vuosia, nykyään syön antidepressiivejä, jotka pitävät kohtaukset poissa.

Vierailija
4/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:58"]

Nauran sille päin naamaa ja sanon että etkö parempaan pysty. Ei niihin kuole, ne vaan tuntuu inhottavilta. Itse olen saanut ne vähenemään juuri vähättelemällä niitä. Viekäkin joskus iskee paniikki, mutta menee yleensä aika nopeasti ohi. Paras on jos et pelkää niitä kohtauksia.

[/quote]

Ei taida olla kovin pahoja nuo sun "paniikki"kohtaukset sitten 

Vierailija
5/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propralin otan, koitan tehdä normaaleita asioita, nukun

Vierailija
6/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ne tulevat ihmisjoukoissa. Alan laskea päässäni, ajatella jollain vieraalla kielellä (hidastaa ajatuksia) tai keskityn hengittämään rauhallisesti ja imeskelemään pastillia. Yritän vain olla ja ajatella mahdollisimman vähän, koska yleensä kohtauksia edeltävät kielteiset ajatukset tyyliin "voi ei, mitkä jonot, nyt alkaa taas ahdistaa jne."

Vierailija
7/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin kanssa tietää keinoja paniikkikohtausten loppumiseen. Mies saa näitä, esimerkiksi ollaan menossa kauppaan ja juuri ennen kauppaan menoa mies sanoo että ei kertakaikkiaan pysty tulemaan. Alkaa kuulema tärinä ja pakokauhu, että pakko päästä heti pois. Sydän jyskyttää. Minä en tätä itse ymmärrä koska ite en oo tällasta kokenu. Onko tähän joku lääkitys ja miten miehen saa lääkäriin kun ei pysty sinnekkään menemään?

Vierailija
8/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:05"]

Minulla ne tulevat ihmisjoukoissa. Alan laskea päässäni, ajatella jollain vieraalla kielellä (hidastaa ajatuksia) tai keskityn hengittämään rauhallisesti ja imeskelemään pastillia. Yritän vain olla ja ajatella mahdollisimman vähän, koska yleensä kohtauksia edeltävät kielteiset ajatukset tyyliin "voi ei, mitkä jonot, nyt alkaa taas ahdistaa jne."

[/quote] Kun on muutaman kerran sen saanut huomaa etta ne yleensa kestavat 20min-puoli tuntia. Auttaa kestamaan kun voi kellosta katsoa etta enaa viisi minuuttia. Hengittaminen paperipussiin auttaa hyperventilaatiossa ja luontaistuote valeriaana rauhoittaa. Sita syotiin Euroopassa paljon sotien aikana.

Vierailija
9/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tällä hetkellä tuota, ettei propral nyt auta, mistähän johtuu?

ap, joka teputtelee pitkin kämppää, ettei olo pahene

Vierailija
10/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No seroroniinin takaisinoton estäjä -masennuslääke ja kohtauksiin oxepam. En käytä enää, kun menneet ohi ja olleet vuosia pois. Koputan puuta. Oleellista oli tajuta, että.siihen ei kuole. Korkeintaan pyörtyy ja pyörtynyt alkaa hengittää normaalisti. Happi.ei lopu.

Vierailija
11/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tiedolla, että se menee ohi. Se menee.

Vierailija
12/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan lisää propraleja. Ja vähän lisää propraleja. Joskus otin 10x annoksen, mutta sydän ei tykännyt. Muutenkin on sivuääntä ja muuta mukavaa. Joskus lähden lenkille ja juoksen niin pitkälle, kunnes oksennan ja jalat romahtaa alta.

Vierailija
13/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:58"]

[/quote]

[/quote]
Mistä sinä sen tiedät?
Jokaisen, jolla on paniikkihäiriö, pitäisi tietää, että oireet ja tuntemukset eivät oikeasti vie kuolemaan. Se vain tuntuu siltä!
Siksi, jos pystyt uskomaan, että paniikki on vain tunne, joka menee ohi (oireet menee myös), pystyt pikku hiljaa selättämään paniikin.
Ei ne tunteet lopu eikä kohtaukset, ehkä ikinä ihan kokonaan, mutta asenne muuttuu.
Tavallaan ei tarvitse päästä eroon. Pitää hyväksyä, "olen panikoija, minulla on ollut sellaisia kokemuksia ja tämmöiset geenit, näin se vaan on".
Paras on, jos löydät itsellesi kaverin, jolle voit sanoa: "mulla tulee taas paniikki". Sen kaverin pitää ymmärtää asia, mutta ei oikeastaan muuta kuin kuunnella ja hyväksyä sut panikoijana. Ehkä hän on itsekin?
Häpeä paniikista lisää paniikkia.

Vierailija
14/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:05"]Minä haluaisin kanssa tietää keinoja paniikkikohtausten loppumiseen. Mies saa näitä, esimerkiksi ollaan menossa kauppaan ja juuri ennen kauppaan menoa mies sanoo että ei kertakaikkiaan pysty tulemaan. Alkaa kuulema tärinä ja pakokauhu, että pakko päästä heti pois. Sydän jyskyttää. Minä en tätä itse ymmärrä koska ite en oo tällasta kokenu. Onko tähän joku lääkitys ja miten miehen saa lääkäriin kun ei pysty sinnekkään menemään?
[/quote]
Pitkä terapia ja mahd lääkitys, siis joku masennukseen tarkoitettu.

Vierailija
15/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diapamia naamariin.

Vierailija
16/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua auttaa se, kun ajattelen, että tämä on "vain" paniikkikohtaus, ei aivoverenvuoto tai sydänkohtaus, joksi niitä aikaisemmin luulin. Pyrin rauhoittumaan tämän turvin.

Vierailija
17/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotin itseni näyttämään rauhalliselta. Se auttoi ja muutti tunteen vähitellen. Paniikkien kesto lyheni ja ne ovat nykyään harvinaisia. Saan niitä nykyään vain "aiheesta" eli todella vaikeista tilanteista, en pelkistä isoista ihmisjoukoista, jonottamisesta, korkeista tai ahtaista paikoista niin kuin ennen. Ei ehkä toimi kaikilla mutta minulla kyllä.

Vierailija
18/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 18:58"]

[/quote]

[/quote]
Mistä sinä sen tiedät?
Jokaisen, jolla on paniikkihäiriö, pitäisi tietää, että oireet ja tuntemukset eivät oikeasti vie kuolemaan. Se vain tuntuu siltä!
Siksi, jos pystyt uskomaan, että paniikki on vain tunne, joka menee ohi (oireet menee myös), pystyt pikku hiljaa selättämään paniikin.
Ei ne tunteet lopu eikä kohtaukset, ehkä ikinä ihan kokonaan, mutta asenne muuttuu.
Tavallaan ei tarvitse päästä eroon. Pitää hyväksyä, "olen panikoija, minulla on ollut sellaisia kokemuksia ja tämmöiset geenit, näin se vaan on".
Paras on, jos löydät itsellesi kaverin, jolle voit sanoa: "mulla tulee taas paniikki". Sen kaverin pitää ymmärtää asia, mutta ei oikeastaan muuta kuin kuunnella ja hyväksyä sut panikoijana. Ehkä hän on itsekin?
Häpeä paniikista lisää paniikkia
[/quote]
Hyvin kirjoitettu, yläpeukuttaa piti tietysti.

Vierailija
19/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan parasta ois kun antaisit sen paniikin vain tulla. Se menee nopeammin ohi, kun et yritä pyristellä vastaan.

Vierailija
20/28 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkitys päällä ja terapia takana, Kohtauslääke esim.lentokoneeseen mukaan. Monta vuotta yritin pärjätä ilman lääkkeitä, mutta ei vaan jaksanu enää...Nykyään voi tulla pienempi kohtaus, mutta menee ohi kun juttelen tuolle paniikille mukavia, siis sisäisesti. Propral ei mulle tuonut apua aikoinaan, parempiakin on. Lentokone mulle pahin paikka, mutta reissulle on silti päästävä kerran vuodessa ja rauhoittavalla usein nukunkin koko matkan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän