Määräaikainen soppari?
Minulle aihe on uusi, tajusin hakevani määräaikaiseen myyjän tehtävään. Kauppaketju sulkee kyseisen yksikön. Osaatteko sanoa miten työntekijöiden käy? Tarjotaanko meille jotain muuta työpaikkaa irtisanomisen jälkeen?
Kiitos vastauksistanne etukäteen! :)
Kommentit (13)
Niin, no määräaikainen on määräaikainen eikä siitä jatkosta mitään takeita ole. Tietysti voi olla, että työt jatkuu muualla mutta ei tuohon kyllä voi täällä mitään sanoa.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:17"]
Minulle aihe on uusi, tajusin hakevani määräaikaiseen myyjän tehtävään. Kauppaketju sulkee kyseisen yksikön. Osaatteko sanoa miten työntekijöiden käy? Tarjotaanko meille jotain muuta työpaikkaa irtisanomisen jälkeen? Kiitos vastauksistanne etukäteen! :)
[/quote]
Jos itse olisin palkkaamassa suljettavaan yksikköön väkeä. Niin palkkaisin määräajaksi ja se olisi siinä. Pitäisi olla erityisen noheva työntekijä, jotta rupeaisin jatkoa tarjoamaan. Tietysti jos jossain muualla _tarvittaisiin_ lisää väkeä niin silloin sellainen noheva, jolta määräaikainen on loppumassa.
Noin sen itse pähkäilen, kun asetan itseni toiselle puolelle pöytää. Vähän mielikuvitusta peliin.
No eihän sitä voi tietää. Määräaikainen on määräaikainen, ja jos työ loppuu vaikka 1.3.2015 niin se tarkoittaa sitä että työsuhde loppuu silloin ja jos sulla ei ole toista työtä odottamassa niin olet työtön. Työnantajalla ei siis ole mitään velvollisuutta etsiä sulle uutta paikkaa sulkemisen jälkeen, koska työsuhteesi on loppu. Huomaa myös, että jos työsopimuksessa ei ole erikseen määritetty irtisanomisehtoa, niin sinäkään et voi irtisanoutua määräaikaisesta työsuhteesta ennen sovittua määräajan päättymistä eli esim. sitä 1.3.2015
kenelle "meille"? Jos määräaikaisuutesi loppuu siihen kun liike suljetaan, niin et kuulu enää mihinkään "meihin" vaan työsuhteesi on loppu. Vakituisille työntekijöille tarjotaan jotain muuta paikkaa tai sitten irtisanotaan, mutta määräaikainen on määräaikainen (ja oletettavasti määräaikaisuutesi siis päättyy kaupan sulkemiseen, jos ei, niin sitten asia on eri).
Mulle sanottiin, että lain mukaan "työnantajan on tarjottava toista paikkaa ensisijaisesti oman myymälän työntekijöille, jotka ovat saaneet "kenkää"", mutta olikohan tuokin nyt hölynpölyä.. Ymmärrän joo, että kun sopimus päättyy, niin se on siinä jos ei ole toista duunia, mutta lähinnä kiinnostaa tuo "tarjoaminen" esim samasta yhtiön myymälästä..
-ap
Tässä tapauksessa en usko että olisi kovasti mahdollisuuksia sopparin jatkamiseksi jos myymälä suljetaan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:41"]
Mulle sanottiin, että lain mukaan "työnantajan on tarjottava toista paikkaa ensisijaisesti oman myymälän työntekijöille, jotka ovat saaneet "kenkää"", mutta olikohan tuokin nyt hölynpölyä.. Ymmärrän joo, että kun sopimus päättyy, niin se on siinä jos ei ole toista duunia, mutta lähinnä kiinnostaa tuo "tarjoaminen" esim samasta yhtiön myymälästä.. -ap
[/quote]
Niin, tarjota niille työntekijöille joilla on vakituinen, toistaiseksi voimassaoleva työsopimus. Määräaikaisena sä eri asemassa, koska sulla on tietty aloituspäivä ja tietty lopetuspäivä, ja sen lopetuspäivän jälkeen työsopimus päättyy.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:41"]
Mulle sanottiin, että lain mukaan "työnantajan on tarjottava toista paikkaa ensisijaisesti oman myymälän työntekijöille, jotka ovat saaneet "kenkää"", mutta olikohan tuokin nyt hölynpölyä.. Ymmärrän joo, että kun sopimus päättyy, niin se on siinä jos ei ole toista duunia, mutta lähinnä kiinnostaa tuo "tarjoaminen" esim samasta yhtiön myymälästä.. -ap
[/quote]
No juuri näin, mutta sinä et ole saanut kenkää vaan sinun työsopimuksesi päättyy. Nillee kenkää saaville, eli niille joiden työsuhde oli toistaiseksi voimassaoleva, tarjotaan uutta työpäikkaa mutta sinä et ole enää ko. ketjun työntekijä etkä ole saanut kenkää silloin kun työsopimuksesi päättyy.
Siis suljetaanko myymälä silloin kun sinun soppari loppuu vai aikaisemmin? Jos tilanne on ensinnämainitun kaltainen, niin siinä tapauksessa työantajalle ei ole velvollisuutta tarjota muuta paikkaa.
Rautalangasta vääntäen: Kun kauppa suljetaan sekä sun sopimus päättyy, niin myös sun työt päättyy. Jos haluat hakea vaikka johonkin toiseen ketjun liikkeeseen töihin, niin haet ihan normaalissa työnhaussa, koska et ole enää missään työsuhteessa työnantajaan eikä työnantaja ole missään velvollisuudessa sinua kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:47"]
Siis suljetaanko myymälä silloin kun sinun soppari loppuu vai aikaisemmin? Jos tilanne on ensinnämainitun kaltainen, niin siinä tapauksessa työantajalle ei ole velvollisuutta tarjota muuta paikkaa.
[/quote]
Tämähän se on tosiaan se keskeisin kysymys. Eli jatkuisiko AP:lla työsopimus liikkeen sulkemisen jälkeen vai loppuu sulkemispäivään / aiemmin?
Siis kyllä mä sen ymmärrän kun on määräaikainen sopimus, niin työt päättyy eikä työnantajalla ole velvoitteita. Nimenomaan halusin kuulla teiltä muilta perehtymistä asiaan tuohon "jatkotarjontaan" liittyen. Ehkä kysymykseni oli epäselkeä, pahoittelut ;).
Siis mulle sanottiin, kun kysyin että milloin sitten suljette kaupan, niin sieltä tuli ens vuoden puolella, että ai tammi-helmikuussa? Ens vuoden puolella sieltä taas tuli. Joten ei sulkemispäivästäkään ole tietoa.
Mutta, nyt sain hyviä vastauksia ja ymmärrän missä mennään.
-ap
E sinä "saa kenkää", kun ei sinua irtisanota. Sinä olet määräaikainen. Ei sinun työsuhteesi pääty irtisanomiseen. Se päättyy siksi kun sopimus on tehty vain siihen päivään saakka.
Olipa sulkemispäivä mikä tahansa, sinulle maksetaan palkka työsuhteen päättymispäivään saakka riippumatta siitä, onko töitä vai ei. Tämä siis siinä tapauksessa, että sopimuksessa ei ole irtisanomisehtoa. Määräaikaisessa sopimuksessa voi tosin olla pykälä " enintään", esimerkiksi vakituisen viranhaltijan virkavapauden ajan, työn valmistumiseen tai liikkeen sulkemiseen saakka.