Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusavun indeksikorotus 2015?

Vierailija
03.12.2014 |

Olenko mä ihan sokea vai kykenemätön löytämään tietoa... lasten isälle pitäisi hyvissä ajoin ilmoittaa mikä en elatusmaksun suuruus tammikuusta alkaen mutta mä en löydä tuota korotusprosenttia?

Pliis, auttakaa.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 jatkaa. Kysyin tätä siis maanantaina. Eli se korotus varmaan vahvistetaan tässä lähipäivinä :-)

Vierailija
22/36 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:49"]

Olenko mä ihan sokea vai kykenemätön löytämään tietoa... lasten isälle pitäisi hyvissä ajoin ilmoittaa mikä en elatusmaksun suuruus tammikuusta alkaen mutta mä en löydä tuota korotusprosenttia?

Pliis, auttakaa.

[/quote]

Miksi hitossa SINUN se pitää ilmoittaa?! Elatusavunhan maksaa Kela niin eiköhän heillä se tieto siellä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa vain jos isä ns varaton ja sossu tämän vahvistanut. Muutoin isä maksaa sen ihan ite omasta rahastaan. Tai äiti jos lapset isällä.

Vierailija
24/36 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä elatusmaksua maksaa niin on velvollinen ottamaan selvää korotuksesta. Saaja taas voi korkoineen pyytää siitä asti kun elatusapu on alkanut ,siis erotusta. Kela ei vielä ole vahvistanut 2015 indeksikorotusta. 

T. Maksava isä

Vierailija
25/36 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusvelvollinen itse huolehtii indeksi korotuksista,ei se jolle maksu suoritetaan. Joten hittoako sielä panikoit,aikuinen mies hoitakoon asian joka hänelle kuuluu. Se on muuten 1%.

Vierailija
26/36 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa ne lusmuilevat isät maksamaan! Elatusmaksut on indeksikorotuksineen ulosottokelpoista kamaa, eurokin kun jää maksamatta niin ulosottoon vaan! Oppivatpahan nuo luuseritkin tavoille :)

Vierailija
27/36 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö ihan oikeesti tiedä, miten elatusmaksuja hoidetaan, ja että indeksikorotuksen saa joka vuosi elatusmaksuun!!?? Kysykää sossulta oikeuksistanne, älkääkä täällä jaaritelko.

Säälittävää, jos joku saa tuon minimin ja on siihen lisäksi tyytyväinen. Täytyy olla yksinhuoltajien hyvätuloisia :-o

Vierailija
28/36 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin aina että elatusavun maksaa elatusvelvollinen :)

toivoo elatusvelvollinen

Vierailija
29/36 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako 1% indeksikorotus sitä, että kun maksoin 2014 374e/kk niin onko tämän vuoden maksu siis tuohon summaan lisää 1% eli 3,74€ (=377,74e/kk) vai tuleeko jotain muutakin, ainakin lapsen äiti väittää että korotus olisi lähes 20 euroa kuukaudessa, voiko tämä pitää paikkansa. Ja otetaanko korotuksissa huomioon, että lapsen yleinen elatuksen tarve on noussut sen muutaman euron?

Vierailija
30/36 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehen tulot n.4000€/kk ja elarit maksanut 200€/kk..joka kata vittu mitään näillä lakeuksilla ja vuokralla. Olisiko kohtuutonta vaatia korotusta 400€:n?

Vierailija
31/36 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 19:24"]Tarkoittaako 1% indeksikorotus sitä, että kun maksoin 2014 374e/kk niin onko tämän vuoden maksu siis tuohon summaan lisää 1% eli 3,74€ (=377,74e/kk) vai tuleeko jotain muutakin, ainakin lapsen äiti väittää että korotus olisi lähes 20 euroa kuukaudessa, voiko tämä pitää paikkansa. Ja otetaanko korotuksissa huomioon, että lapsen yleinen elatuksen tarve on noussut sen muutaman euron?
[/quote]

Indeksikorotus on vain tuon mikä on ilmoitettu, eli tänä vuonna 1%. Just niin kuin laitoitki, lisätään tuohon viime vuonna maksamaasi summaan. Eikä siihen muita lisäyksiä tule :)

Vierailija
32/36 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakea taannehtivasti viideltä viimeiseltä vuodelta korotukset...kokemusta on Isänä/maksajana :) En itse tiennyt että Isän pitää hoitaa ne automaattisesti :( Tulipahan hoidettua sitten koko summa könttänä...ja nyt yritän seurata koska ilmoitus v. 2015 korotuksista ilmaantuu jonnekkin ettei käy "vanhanaikaisesti" !

Vierailija
33/36 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 20:09"]

Mulla on se minimien minimi, 146 ja risat. Saisko siihen  jotain korotusta. Kaiken huippu, että mies tienaa hirveitä summia pimeenä, eikä maksa mitään  lapselle.

[/quote]

Et kyllä saa. Elatusapu on muodostunut, jonkin asteiseksi  minimiksi myös elatusmaksuissa ja harvemmin sosiaalitoimi suurempaa vahvistaa ettei yhteiskunnalle synny enempää maksettaavaa, jos ja kun isät jättävät maksamatta. Valtiolla on jo ihan tarpeeksi elatusmaksu velkaa.

Vierailija
34/36 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskös itse åitää huoltan lapsesi oikeuksista lähivanhempana? Kumminkin osaat tietotekniikkaa käyttää,kun tänne kirjoittelet...käytä taitojasi myös johonkin itseäsi+jälkikasvuasi hyödyttävään tietojen etsimiseen ja hyödyntämiseen:)

Vierailija
35/36 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itsellä ollut tilanne, että lapseni äiti saanut multa elareita sekä samaan aikaan vedättäny niitä Kelasta. Jäi loppujenlopuksi kiinni kun Kela alkoi vaatin multa rahaa. Sehän lapseni äitiä ei kiinnostanut eikä haitannut että näin on tehnyt koska tietää itsekkin ettei mene ikinä töihin joten hänen niitä ei tartte takasin maksaa kun ei oo mistä maksaa.
Joten nyt kaikkien oikeusprosessien jälkeen hänelle meni taas summa x ulosottoon jotka hän saa 10v.päästä anteeksi, koska ei aio penniäkään maksaa valtiolle.
Lopputulema on että en aio itse maksaa lasteni äidille enää senttiäkään vaan saan laskun joka kuukausi Kelasta eikä tarvitse siirtää rahaa enää yksityishenkilölle.
Maksakaa hyvät ihmiset elarit aina Kelaan niin ei tule ongelmia ja indeksikorotukset tulee aina automaattisesti ,koska Kela niistä sillon on vastuussa!!!!

Vierailija
36/36 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ehdotti tätä käytäntöä itse!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän