Minkä ikäisinä ostitte ensimmäisen kotinne?
Yksin vai kumppanin kanssa? Kuinka kauan säästitte sitä varten ja saitteko mitään apuja vanhemmilta?
Kommentit (54)
Ostin 28-vuotiaana. Myin 4 vuotta myöhemmin, purkukuntoisena ja isolla tappiolla. En ole sen jälkeen omistusasuntoja enää halunnut. (nyt ikää yli 50 jo, asun asumisoikeusasunnossa)
31-vuotiaana puolison kanssa. Omakotitalo, ei saatu apuja. Ei oltu erityisesti säästetty
Vierailija kirjoitti:
32-vuotiaana yksin. Ei apuja.
Oliko asunto vai talo?
28-vuotiaana. Vanhempani takasivat lainan ja auttoivat hieman käsirahassa.
26-v. yhdessä aviomiehen kanssa, meillä oli jo kaksi lasta.
32-vuotiaana. Yhdessä puolison kanssa, joka silloin oli 27. Itse säästetyillä varoilla. ASP-tili oli ollut molemmilla jo vuosia.
Yksin 23 vuotiaana, olin säästänyt ihan lapsuudesta saakka, enkä saanut mitään apua yh-äidiltäni.
Perin isovanhempien kodin 27-vuotiaana. 32-vuotiaana ostin oman kodin. Nykyisin olen 51-vuotiaana miljonääri.
22-vuotiaana. Yhdessä avomiehen kanssa. Ei saatu apuja, mies myi autonsa, josta saatiin hieman omarahoitusosuutta.
25-vuotiaina. Toisella oli hieman perintörahoja. Ne riitti käsirahaan. Nyt oma tytär on hankkimassa asuntoa poikaystävänsä kanssa täältä pk-seudulta. Ovat 23- ja 24-vuotiaita. Molemmat valmistuneita ja töissä hyvin palkatuissa hommissa. Voi olla ihan hyvä aika ostaa.
Olin 21, mies oli 22. Yhdessä ostettiin. Asp tilit molemmilla, ei muita apuja.
Eka asunto 33v, puolisoni kanssa, omaa rahaa ei ollut kuin ostettavaan vakuuteen, eli muutama tonni. Nyt 10v myöhemmin kun ollaan sopivasti ostettu ja myyty pari kerrostalokämppää, asumme uudessa omakotitalossa joka on jo puoliksi maksettu, eli noin 180 tuhatta lainaa jäljellä.
34-vuotiaana ostin ensimmäisen asuntoni. Vanhempani olivat lainan takaajina.
Vierailija kirjoitti:
Olin 21, mies oli 22. Yhdessä ostettiin. Asp tilit molemmilla, ei muita apuja.
Eiku, hetkinen. Nyt kommentoin itse. Olikohan kaupungilla silloin joku takaus jollekin lainasummalle. Ja ensiasunnon ostajalle leimavero nolla. Muistanko oikein? Vuosi 1991
Olin 24, exä 26. Exällä oli vakuudeksi kelpaavaa omaisuutta sen verran, ettei tarvittu lainaan takaajia.
27v, vuosi oli 1997. Miehellä oli jo pari vuotta ollut pienempi asunto ja sai myydessä hyvän voiton. Ei tarvittu takaajia.
Aika on tästä muuttunut. Ostettiin silloin 15 vuotta vanha okt ja laina-aika 12 vuotta, mutta myytiinkin on 7 vuoden päästä hyvällä voitolla ja rakennettiin ihan uusi talo
olin 30v.yksin ostin ja ihan omilla rahoilla.ei lainan takaajia.10v ja maksettu kokonaan.
Haluaisitteko lisätä myös milloin ostitte talot? Siis ei tarkkaa vuotta tarvitse, mutta vaikka vuosikymmen.
32-vuotiaana yksin. Ei apuja.