Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusavun indeksikorotus 2015?

Vierailija
03.12.2014 |

Olenko mä ihan sokea vai kykenemätön löytämään tietoa... lasten isälle pitäisi hyvissä ajoin ilmoittaa mikä en elatusmaksun suuruus tammikuusta alkaen mutta mä en löydä tuota korotusprosenttia?

Pliis, auttakaa.

Kommentit (36)

Vierailija
2/36 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten sen maksajan velvollisuus tarkistaa indeksikorotus :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on se minimien minimi, 146 ja risat. Saisko siihen  jotain korotusta. Kaiken huippu, että mies tienaa hirveitä summia pimeenä, eikä maksa mitään  lapselle.

Vierailija
4/36 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, yleensä tieto indeksikorotuksesta on tullut 11. tai 12. joulukuuta. L. pian pitäisi tulla.

Vierailija
5/36 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 08:38"]

Ettekö ihan oikeesti tiedä, miten elatusmaksuja hoidetaan, ja että indeksikorotuksen saa joka vuosi elatusmaksuun!!?? Kysykää sossulta oikeuksistanne, älkääkä täällä jaaritelko.

Säälittävää, jos joku saa tuon minimin ja on siihen lisäksi tyytyväinen. Täytyy olla yksinhuoltajien hyvätuloisia :-o

[/quote]

Kyllähän tässä ihan kivasti lähes kuuden tonnin nettopalkalla ja parintonnin elatusmaksuilla toimeen tulee. Ja mikä hiton minimi?! Yleinen harhaluulo tuo, että elatustuen määrä olisi jonkinlainen "minimi"

Vierailija
6/36 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korotus kuuluu jokaiselle maksavalle.Ja sen saa perittyä jälkikäteenkin.Tollo olet kun et puoliasi pidä.

Vierailija
7/36 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Se on muuten sen maksajan velvollisuus tarkistaa indeksikorotus :))

Tollo. Pölvästi. Mikä on tämä "muuten"?

Tätähän aloittaja juuri kysyykin, että onko korotus jo vahvistettu? Itsekin etsin sitä korotuspinnaa, vaan eipä löydy. Haluan maksaa sen korotettuna, enkä ulosottomiehen kautta, kuten muutama vuosi sitten. 

Vierailija
8/36 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EVVK, Kela maksaa. T. Työtön elatusvelvollinen.

Vierailija
9/36 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 15:31"]

Voit hakea taannehtivasti viideltä viimeiseltä vuodelta korotukset...kokemusta on Isänä/maksajana :) En itse tiennyt että Isän pitää hoitaa ne automaattisesti :( Tulipahan hoidettua sitten koko summa könttänä...ja nyt yritän seurata koska ilmoitus v. 2015 korotuksista ilmaantuu jonnekkin ettei käy "vanhanaikaisesti" !

[/quote]

Ei sitten tullut mieleen jutella lapsesi äidin kanssa? Päätit vain jättää maksamatta...

Vierailija
11/36 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta löytyy indeksikorotus :)

http://www.stm.fi/tiedotteet/kuntainfot/kuntainfo/-/view/1897993

Vierailija
12/36 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 20:09"]Mulla on se minimien minimi, 146 ja risat. Saisko siihen  jotain korotusta. Kaiken huippu, että mies tienaa hirveitä summia pimeenä, eikä maksa mitään  lapselle.
[/quote]
Muuten hyvä, mutta elatustuki yhdestä lapsesta on 155. Eli loput pitäisi tulla Kelasta.

Vierailija
13/36 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään kai summa muutu, sopimus vuodelta 2006. Mies on yhden indeksikorotuksen huomioinu sopparin tekemisen jälkeen, nyt maksaa 127e kk lapselle, alkuperäinen summa oli alle 120e jotain. Onko isän pakko huomioida nuo indeksikorotukset, vaikka sopimuksessa lukee alunperin eri summa? Voiko isä siis kieltäytyä maksamasta elatustuen korotusta? Ei mun ex maksa, ainakaan 5 vuoteen ei ole summa muuttunut, siitä tiedän. Ja kun en oo sossun asiakas, en oo ollu tietoinenkaan mistään korotuksista.

Vierailija
14/36 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 20:09"]

Mulla on se minimien minimi, 146 ja risat. Saisko siihen  jotain korotusta. Kaiken huippu, että mies tienaa hirveitä summia pimeenä, eikä maksa mitään  lapselle.

[/quote]

Et kyllä saa. Elatusapu on muodostunut, jonkin asteiseksi  minimiksi myös elatusmaksuissa ja harvemmin sosiaalitoimi suurempaa vahvistaa ettei yhteiskunnalle synny enempää maksettaavaa, jos ja kun isät jättävät maksamatta. Valtiolla on jo ihan tarpeeksi elatusmaksu velkaa.

[/quote]

Höpöhöpö mitä kukkua. Mikäli kunta maksaa lapsen elatuksen, siihen ne laittavat automaattisesti indeksikorotukset, kun sellainen tulee. Toisin on niillä, joilla puoliso maksaa elatusta. Silloin pitää olla itse aktiivinen ja vaatia. Harva mies maksaa vapaaehtoisesti muuten mitään korotuksia. Meillä on menty samoilla alusta lähtien, kun en ole välittänyt äijää sillä kiusata.

Vierailija
15/36 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 15:31"]

Voit hakea taannehtivasti viideltä viimeiseltä vuodelta korotukset...kokemusta on Isänä/maksajana :) En itse tiennyt että Isän pitää hoitaa ne automaattisesti :( Tulipahan hoidettua sitten koko summa könttänä...ja nyt yritän seurata koska ilmoitus v. 2015 korotuksista ilmaantuu jonnekkin ettei käy "vanhanaikaisesti" !

[/quote]

Tuo indeksikorotuksesta huolehtiminen kerrotaan kyllä siinä vaiheessa, kun elatussopimusta allekirjoitetaan. Se indeksilappu (jota voi itse täyttää) liitetään siihen sopimukseen.

Ja oletteko te ihmiset ihan pölvästejä, anteeksi vaan, kun mietitte, että "jostain" pitäisi löytää se tieto. Miten olisi vaikka sosiaali- ja terveysministeriön sivut? Tai jos tuntuu vaikealta, niin googlaa tuon aloituksen otsikon. Ihmetyttää, että tänne huuhaapalstalle tullaan kyselemään ja ihmettelemään asioita, jotka selviäisi paljon helpommin ja luotettavammin vaikka googlesta tai soittamalla lastenvalvojalle.

Vierailija
16/36 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 08:05"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 20:09"]

[/quote]

Et kyllä saa. Elatusapu on muodostunut, jonkin asteiseksi  minimiksi myös elatusmaksuissa ja harvemmin sosiaalitoimi suurempaa vahvistaa ettei yhteiskunnalle synny enempää maksettaavaa, jos ja kun isät jättävät maksamatta. Valtiolla on jo ihan tarpeeksi elatusmaksu velkaa.

[/quote]

Höpöhöpö mitä kukkua. Mikäli kunta maksaa lapsen elatuksen, siihen ne laittavat automaattisesti indeksikorotukset, kun sellainen tulee. Toisin on niillä, joilla puoliso maksaa elatusta. Silloin pitää olla itse aktiivinen ja vaatia. Harva mies maksaa vapaaehtoisesti muuten mitään korotuksia. Meillä on menty samoilla alusta lähtien, kun en ole välittänyt äijää sillä kiusata.

[/quote]

No välitä nyt viiden vuoden sisällä, niin saat ne rahat. Ei se mitään kiusaamista ole. Lapsellehan ne rahat tulee ja sinun pitää valvoa hänen etuaan.

Vierailija
17/36 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan maksanut korotuksia, mutta maksan reilusti yli 1000 euro/kk elareita per lapsi. Riittakoon.

Vierailija
18/36 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei oo ikinä elarit noussut.. mies maksaa edelleen sen mitä aikoinaan sovittu. ..

Vierailija
19/36 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sos ja terv.minusteriö ei oo vielä sitä vahvistanut. Tämän kuukauden aikana pitäisi vahvistus tulla. Kelan työntekijältä kysyin ja näin vastasi.

Vierailija
20/36 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusapu 2015 onkin liian vaikea kirjoittaa googleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä