Mielipiteitä työkkärin päätöksestä...
Sanokaahan minulle, kumpi meistä on väärässä.... olen aloittanut nyt syksyllä sijaisrekisterissä työt. Olen sitä aikaisemmin ollut alle 3 vuotiaan lapseni kanssa kotona. Töitä ei sijaisrekisteristä ole kuitenkaan nyt vielä tullut, eli minut ohjattiin hakemaan työttömyyspäivärahaa työkkäristä niiltä päiviltä, kun olen työtön. Noh, näin tehtiin.
Sain kuitenkin työkkäristä päätöksen, että en ole oikeutttu työmarkkinatukeen, sillä minun olisi pitänyt hakea koulutukseen tämän vuoden alkupuoliskolla. Mielestäni tuo on kohtuuton syy evätä oikeuteni rahaan, sillä minulla on ollut pätevä syy olla hakematta siihen; olen ollut kotihoidontuella lapsen kanssa kotona ja mielestäni minulla on ollut siihen oikeus, sillä lapseni täytti vasta hiljattain 2 vuotta. Onko tuo lausunto teidän mielestä kohtuuton, vai olenko minä tässä vain väärässä? Jotenkin vain tuntuu siltä, että oikeuksiani poljetaan nyt ja huolella.
Mielipiteitä.
Kommentit (29)
Minulle kävi samoin. Olen alle 25 vain lukion käynyt. Välissä olen tehnyt töitä ja ollut kaksi kertaa äitiyslomalla, viimeisin loppui keväällä. Kuukauden olin kotihoidontuella kunnes päätin palata töihin lomittajan hommiin ja sainkin usean kuukauden sopimuksen. Syksyllä jäin työttömäksi ja työkkäristä ilmoittivat karenssista, koska en ollut hakenut kouluun keväällä. Eipä tullut silloin pieneen mieleenkään hakea koulupaikkaa,eikä tällä paikkakunnalla ole edes amista korkeampaa koulua, lähin 100km päässä. Miehen työn ja lasten takia muutto on huono idea ja päivittäinen ajo vielä huononpi. Tätä työkköri ei hyväksynyt syyksi ja heidän mukaansa minun olisi itse pitänyt ottaa selväö velvollisuuksistani. No oma vika, turha enää itkeö kun paska on jo housussa. Työkokeilu jäi ainoaksi vaihtoehdoksi saadakseni rahaa.
Jotakin kautta nämäkin tiedot ihmisille pitäisi saada. Onhan se vaikea etsiä tietoa asiasta, jota ei tiedä olevankaan...
Mä sain lukion jälkeen karenssin, vaikka olin hakenut kouluun. En vain saanut opiskelupaikkaa. Pääsin onnekseni työmarkkinatuella (?) töihin puoleksi vuodeksi. Tienasin hurjat n.360€/kk. Voin sanoa, että hieman v*tutti.
Jatka kotihoidontuella siihen asti, että pääset töihin ja keväällä haet johonkin kouluun mihin et varmasti pääse (jos et opiskelemaan halua) näin varmistat ettet ole samassa tilanteessa ensi syksynä.
Se tässä kusee, ettei siihen työkkärin lausuntoon voi hakea muutosta valittamalla. Provo
ota itse selvää lakikiemuroista, minulla ei ole omakohtaista kokemusta tuosta koulutuksen pakollisuudesta, onneksi.
Kiitoksia vain kommentista, mutta toivoisin mielipiteitä ihmisiltä, joilta tästä kokemusta on. Mielestäni tuo on vain idioottimainen syy, ottaen huomioon sen, että sain vielä alkuvuodesta kotihoidon tukea. Mistä minä alkuvuodesta olisin voinut tietää, että laitan tyttäreni alkuvuodesta hoitoon ja aloitan työt. Tarjous tuli yllättäen, ja tartuin tilaisuuteen. Ja siitä minua nyt rangaistaan.
Onko työkkärissä - työllistymissuunnitelmaasi tehdessä - ollut puhetta koulutukseen hakeutumisesta? Kyllähän niistä maalaisjärjen mukaan pitäisi olla jotain sopimusta tai asiaa sivuttu, että tuollainen päätös voidaan antaa?
kuulostaa kyllä että ihan persstä revitty päätös
Eikö alle 3v lapsen hoito ole hyvä syy olla hakemassa kouluun? Soita Kelalle ja kysy. Hakuvelvoite on mutta jos on hyvä syy olla hakematta?
Itse taistellut saman asian kanssa ja ystäväni myös. Ikävä kyllä työkkärin kanta on "oikea", eikä asiaan ole tullut muutosta. Kouluun olisi pitänyt ymmärtää hakea.
"Oletko alle 25-vuotias, eikä sinulla ole peruskoulun tai lukion jälkeistä koulutusta, joka antaa ammatillisia valmiuksia? Sinua koskevat osittain muista poikkeavat säännökset työttömyysetuudesta."
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:47"]
"Oletko alle 25-vuotias, eikä sinulla ole peruskoulun tai lukion jälkeistä koulutusta, joka antaa ammatillisia valmiuksia? Sinua koskevat osittain muista poikkeavat säännökset työttömyysetuudesta."
[/quote]
Valitettavasti työkkäri on oikeassa, jos yllämainittu juttu täyttyy. Tämä ei ole tulkinnanvarainen asia.
"Alle 25-vuotiaana on velvoite hakea koulutukseen
Toimi näin, kun olet alle 25-vuotias ja olet suorittanut vain peruskoulun:
Hae aina keväällä seuraavana syksynä alkavaan tutkintoon johtavaan, ammatillisia valmiuksia antavaan koulutukseen.
Koulutuksen ei tarvitse kuulua yhteishakuun.
Voit hakea paikkaa myös nuorille tarkoitetuista lukioista eli lukio-opetukseen, jonka laajuus on vähintään 75 kurssia.
Hae vähintään kahta opiskelupaikkaa.
Toimi näin, kun olet alle 25-vuotias ja olet suorittanut vain lukion:
Hae aina keväällä seuraavana syksynä alkavaan tutkintoon johtavaan, ammatillisia valmiuksia antavaan koulutukseen.
Koulutuksen ei tarvitse kuulua yhteishakuun.
Hae vähintään kahta opiskelupaikkaa."
"Oikeutesi työttömyysetuuteen palautuu, kun jokin seuraavista täyttyy:
Olet suorittanut ammatillisen tutkinnon.
Olet ollut vähintään 21 kalenteriviikkoa työssäoloehtoon luettavassa työssä, osallistunut työllistymistä edistäviin palveluihin, opiskellut päätoimisesti tai työllistynyt päätoimisesti yrittäjänä tai omassa työssä.
Täytät 25 vuotta.
Voit saada myös työmarkkinatuen odotusajan, jonka jälkeen vasta saat työmarkkinatukea. Odotusajan kesto on enintään 21 viikkoa.
Jos olet menettänyt oikeuden työttömyyden aikaiseen etuuteen edellä kerrotulla tavalla, saat kuitenkin palvelun aikana työttömyysetuutta, jos osallistut
työkokeiluun
johonkin muuhun työllistymistä edistävään palveluun."
Ohis:
Opintojen aloittamista voi yleensä lykätä jos on ns. hyvä syy, esim. saa lapsen, menee armeijaan jne.
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta voisi kuvitella että AP:n tapauksessa olisi pitänyt hakea opiskelemaan, ja jos hän olisi saanut opiskelupaikan, niin sitten olisi ilmoittanut sinne että pystyy perhesyiden takia aloittamaan opinnot vasta vuoden kuluttua.
En Ole ollut alkyvuodesta työkkärin asiakas edes, sillä olin kotona, Eli mitään koulutussuunnitelmia ei Ole edes tehty ja siksi tuo ihmetyttää. Laitoin viikko sitten lausunnon uusintakäsittelyyn ja painotin, että alkuvuodesta Olin kotihoidon tuella. Päätös tuli ja vastaus, että kotihoidontuki ei muka Ole pätevä syy olla hakematta kouluun. Uskomatonta.
Up