Mielipiteitä työkkärin päätöksestä...
Sanokaahan minulle, kumpi meistä on väärässä.... olen aloittanut nyt syksyllä sijaisrekisterissä työt. Olen sitä aikaisemmin ollut alle 3 vuotiaan lapseni kanssa kotona. Töitä ei sijaisrekisteristä ole kuitenkaan nyt vielä tullut, eli minut ohjattiin hakemaan työttömyyspäivärahaa työkkäristä niiltä päiviltä, kun olen työtön. Noh, näin tehtiin.
Sain kuitenkin työkkäristä päätöksen, että en ole oikeutttu työmarkkinatukeen, sillä minun olisi pitänyt hakea koulutukseen tämän vuoden alkupuoliskolla. Mielestäni tuo on kohtuuton syy evätä oikeuteni rahaan, sillä minulla on ollut pätevä syy olla hakematta siihen; olen ollut kotihoidontuella lapsen kanssa kotona ja mielestäni minulla on ollut siihen oikeus, sillä lapseni täytti vasta hiljattain 2 vuotta. Onko tuo lausunto teidän mielestä kohtuuton, vai olenko minä tässä vain väärässä? Jotenkin vain tuntuu siltä, että oikeuksiani poljetaan nyt ja huolella.
Mielipiteitä.
Kommentit (29)
Kiitoksia noista koulutustiedoista. Olen tosiaan alle 25 vuotias ja näköjään niin olisi pitänyt tehdä, Eli hakea ja sitten lykätä lapsen takia. Harmin paikka että en aikaisemmin tuosta tiennyt. Noh, ei voi mitään.
Tuolla pyritään ehkäisemään sitä että nuoret jäävät vain kotiin makaamaan, ilman koulutusta. Eihän lapsi ole este kouluun haulle, opiskelupaikkaa voi kuitenkin tarvittaessa lykätä. Saadaksesi rahaa pitää sinun osoittaa että olet valmis tekemään jotakin tai olet joskus töitä tehnyt.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:52"]
En Ole ollut alkyvuodesta työkkärin asiakas edes, sillä olin kotona, Eli mitään koulutussuunnitelmia ei Ole edes tehty ja siksi tuo ihmetyttää. Laitoin viikko sitten lausunnon uusintakäsittelyyn ja painotin, että alkuvuodesta Olin kotihoidon tuella. Päätös tuli ja vastaus, että kotihoidontuki ei muka Ole pätevä syy olla hakematta kouluun. Uskomatonta.
[/quote]
Sillä ei ole mitään merkitystä, oletko ollut työkkärin asiakas vai et. Säännön mukaan sinun olisi pitänyt ennakoida tapahtuma ja hakea silti kouluun. Valitettavaa, mutta tuossa asiassa ei tosiaan ole tulkinnanvaraa.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:54"]Minusta sinun pitää pystyä katsomaan eteenpäin, olet jo keväällä tiennyt että sinun lapsesi täyttää syksyllä kolme vuotta ja sinun pitää mennä töihin tai hakeutua koulutukseen.
Osallistuitko edes nyt syksyllä yhteishkuun jos sinulla ei ole ammattia?
Minusta TE-toimistossa pitäisi neuvoa nuoria enemmän eikä odottaa että ne tietää kaiken jo valmiiksi.
[/quote]
Siis lapseni täytti nyt vasta 2.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:56"]Tuolla pyritään ehkäisemään sitä että nuoret jäävät vain kotiin makaamaan, ilman koulutusta. Eihän lapsi ole este kouluun haulle, opiskelupaikkaa voi kuitenkin tarvittaessa lykätä. Saadaksesi rahaa pitää sinun osoittaa että olet valmis tekemään jotakin tai olet joskus töitä tehnyt.
[/quote]
Näin se taitaa olla. En vain tiennyt tuosta lykkäys mahdollisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:54"]
Minusta sinun pitää pystyä katsomaan eteenpäin, olet jo keväällä tiennyt että sinun lapsesi täyttää syksyllä kolme vuotta ja sinun pitää mennä töihin tai hakeutua koulutukseen.
Minusta TE-toimistossa pitäisi neuvoa nuoria enemmän eikä odottaa että ne tietää kaiken jo valmiiksi.
[/quote]
Ei niillä ole resursseja. Kyllä sitä nyt pitää olettaa että ilmaisen rahan eteen viitsittäisiin edes lukea ohjeet niiden maksamisesta. Suomi on ainoita maita jossa oletetaan että valtion tulisi pitää koko aika kädestä kiinni ja tehdä kaikki sun puolesta.
Monesti Kelan/työkkärin tekstit ovat epäselviä, kyllä virkailijoillakin pitäisi olla jonkinlainen vastuu. Aikanaan kun itse olin työkkärin asiakas, niin tehtin se "työllistymissuunnitelma" (en muista mikä sen nimi oli) johon listattiin asioita ja siitä sai itselleen kopion. Esim. tähän tyyliin: Hakee töihin paikkaan X ja X. Hakee syksyn yhteishaussa opskelemaa paikkaan X, X ja X. Jos ei saa opiskelupaikkaa ai löydä työtä, käyty läpi mahdollisuus osallistua työvomapoliittiselle kurssille tammikuussa." Joten ainakaan minulle ei jäänyt epäselväksi mitä piti tehdä, työkkärin virkailija joa näytti minulle mistä pääsee katsomaan vanhoja pääsykoekysymyksiä ym.
Olennaista on myös se että onko ap lla ammattitutkintoa. Jos on niin aika outoa työkkäriltä vaatia koulutukseen hakua.
Ja eihän ap ole voinut MILLÄÄN tietää alkuvuodesta että pääsee keikkaileman syksyllä. Eikä ole voinut tietää mistään koulutushausta koska EI ole ollut työkkärin asiakkaana.
Suosittelen että ap soittaa sekä työkkäriin että kelaan
Minusta sinun pitää pystyä katsomaan eteenpäin, olet jo keväällä tiennyt että sinun lapsesi täyttää syksyllä kolme vuotta ja sinun pitää mennä töihin tai hakeutua koulutukseen.