Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko lukeneet raamatun läpi?

Vierailija
03.12.2014 |

Mitä mieltä? Tuliko paljon yllätyksiä vastaan?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 10:46"]

Mitä mieltä? Tuliko paljon yllätyksiä vastaan?

[/quote]

Olen lukenut yli 20 vuotta sitten. Joo, se oli yllättävää että miten hyvin ev.lut. kirkko on onnistunut poimimaan rusinoita pullasta. Raamattu on täynä täysin päättömiä ja toistensa kanssa ristiriitaisia jorinoita. Kertomukse myös usein raakalaismaisia, vähän eri kuva tuli mitä koulun uskonnontunneilta.

En ole koskaan uskonut jumaliin ja ajattelin lukea raamatun läpi huvikseni. Kirkosta erosin vasta kymmenisen vuotta sitten.

Vierailija
62/65 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:25"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:15"]

Raamattua tuskin on tarkoitettukaan noudattaa kirjaimellisesti. Minä ajattelen sen vain muodollisesti kertovan miten kuuluisi elää, mutta ei sitä kirjaimellisesti kuulu mielestäni noudattaa. Ei Jumala ole mikään suvaitsematon kusipää idiootti, joka ei päästä taivaaseen homoseksuaaleja. Jumala rakastaa jokaista ihmistä sellaisenaan kun he ovat ja antaa heidän olla sellaisia kuin he ovat. Päivi räsäsen tässä kuuluisi Helvettiin joutua, kun kuvittelee Jumalan em. kusipäänä, ja on muutenkin niin suvaitsematon. Aamen.

[/quote]

Minkä uskonnon tulkinta tämä on? Kristillinen se ei ainakaan ole. Kristinuskon mukaan ainoastaan Jeesuksen palvonta takaa taivaspaikan, eivät hyvät työt.

[/quote]

Eiköhän se taivaspaikka aukea kunhan vain uskoo. Jumala on varmasti ylpeä ihmiskunnan saavutuksista, kehityksestä, kun ihmiset elävät pidempään jne. Vaikka ei koko elämäänsä omistaisi Jumalalle, kyllä sinne taivaaseen pääsee silti, kunhan häneen uskoo.

[/quote]

21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. 

[/quote]

Ei varmasti, jos vain sanoo, mutta ei kuitenkaan usko.

[/quote]  Niin ja uskon lisäksi tarvitaan myös ne hyvät hedelmät. Sillä oikea uskominen on sitä, että tekee Jumalan tahdon eli elää Jumalan tahdon mukaisesti. Ei varasta, valehtele, kiroile, vedä kännejä, turmele/saastuta ruumistaan (jonka tulisi olla Jumalan temppeli), tee huorin,  jne jne.

[/quote]

Nyt olet ymmärtänyt jotain perustavalla lailla väärin, jos luulet, että taivaspaikka edellyttää hurskasta ja raitista elämää. Niin se EI ole ainakaan luterilaisen kirkon mukaan. Luterilaisuuden mukaan pelkkä vakaa usko riittää. Jeesus pelastaa.

29

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:17"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 11:23"]

Yritin lapsena lukea sen lävitse, koska koen, että se on länsimaisen kulttuurin perusteoksia, ja sen tuntemus kuuluu sivistykseen siinä missä vaikkapa Koraaninkin pääteesien tuntemus.

Mutta pakko myöntää, että vanhan version kahlaaminen hyytyi, oli sen verran koukeroista kieltä. Mooseksen kirjat sain luettua ja sitten lopahti.

Pitäisi aloittaa uudelleen, uusi Raamatun käännös on helppolukuisempi. Voisi aloittaa Uudesta testamentista.

Uskovainen en ole siinä mielessä, että luulisin tuon olevan "Jumalan sanaa". Mutta todella iso osa eurooppalaisesta kulttuurista kumpuaa tavalla tai toisella Raamatun tarinoista, joten kyllähän se olisi syytä hyvin tuntea. 

[/quote]

Raamatun kulttuurihistorialista merkitystä usein liioitellaan. Paljon suurempi merkitys nykyaikaiseen eurooppalaiseen kulttuuriin on valistuksen ja romantiikan ajan filosofialla ja taiteella. Raamatun tuntemus on totta kai hyväksi, mutta koko kirjan lukeminen kannesta kanteen ei ole tarpeellista tämän ymmärryksen saavuttamiseksi. Raamattu kannattaa lukea, jos haluaa kokemuksen sen lukemisesta. Sisältö on referoitu ja tulkittu lukemattomissa kommentaareissa ja muissa esityksissä.

[/quote]

Niin, en minä kiistä ollenkaan valistuksen filosofioiden merkitystä, mutta kyllä se niin on, että antiikin taide poislukien eurooppalainen kulttuuri syntyi nimenomaan kirkon vaikutuksesta.  Keskiajalla, renesanssiajalla jne. kirkko oli merkittävin mesenaatti, ja aihepiiri oli varsinkin keskiajalla liki täysin raamatullinen. Ja tuo kirkon mesenaattius ja teemojen raamatullisuus jatkui dominoivana aina uudelle ajalle asti.

Minusta tuohon pätee sama asia kuin mihinkä tahansa muuhunkin tuntemukseen. Päälinjat voi oppi tiivistelmistä ja koulun uskonnon tunneilta, mutta ei sitä nyt "oikeaksi perehtyneisyydeksi" voi kutsua. Vai ajatteletko, että tunnet vaikkapa Descartesin opit, kun olet lukenut aiheesta lukion filosofian oppikirjasta ja Wikipediasta...

29

[/quote]

En puhu nyt mistään maalausten aiheista vaan siitä, millaiseksi ihminen käsitetään, mitkä ovat eurooppalaiselle ihmiselle tärkeät arvot ja millaista ajattelua eurooppalaisessa kulttuurissa pidetään hyvänä ja "luonnollisena". Ajatus ihmisestä rationaalisena, toimintaansa arvojen ja järjen avulla ohjaavana ihmisenä syntyi valistuksen aikana. Ajatus yksilöllisenä subjektina, jolla on ainutlaatuinen näkökulma maailmaan, syntyi puolestaan romantiikan aikana. Kumpikin näistä ihmiskäsityksen muutoksista on merkittävämpi kuin se kristillinen perintö, joka Euroopassa vielä vaikuttaa.

En tosiaankaan puhu mistään Wikipediasta. Moni, joka on lukenut Descartesia, ymmärtää descarteslaista filosofiaa paljon huonommin kuin sellainen, joka on lukenut ja sisästänyt useita aiheesta kirjoitettuja yleisesityksiä mutta ei ole koskaan avannut Mietiskelyjä. Se, että on lukenut Raamatun, ei myöskään millään tavalla takaa, että ymmärtää sen kulttuurihistoriallisia merkityksiä. Jos Raamatussa kiinnostaa nimenomaan tämä historiallinen aspekti, kannattaa valita jokin sekundaarilähde.

[/quote]

No minä puhun taiteesta, en filosofiasta. Filosofiassa pitää mennä pitkälti antiikin puolelle, kun eurooppalaisen ajattelun perusteoksia etsitään.

Tosin on työn eetos, ajatus hyvästä elämästä, hyvän ja pahan dikotomia, moraalifilosofinen historia myöskin pitkälle Raamatun pohjalta kehittyneitä juttuja, ja ne olisi hyvä ymmärtää, jos haluaa ymmärtää eurooppalaisuutta.

Sekundäärilähteistä ei silti saa valistunutta kuvaa siitä, miten, missä sävyssä ja millä kielellä Raamattu asioita esittää. Toki sekundäärilähteitä on syytä lukea myös, mutta on aika tyhmää väittää, että alkuperäisteos olisi sillä otettu haltuun. Sitä tarkoitan viittauksellani Descartesiin.

29

Vierailija
64/65 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:35"]

Raamattua tuskin on tarkoitettukaan noudattaa kirjaimellisesti. Minä ajattelen sen vain muodollisesti kertovan miten kuuluisi elää, mutta ei sitä kirjaimellisesti kuulu mielestäni noudattaa. Ei Jumala ole mikään suvaitsematon kusipää idiootti, joka ei päästä taivaaseen homoseksuaaleja. Jumala rakastaa jokaista ihmistä sellaisenaan kun he ovat ja antaa heidän olla sellaisia kuin he ovat. Päivi räsäsen tässä kuuluisi Helvettiin joutua, kun kuvittelee Jumalan em. kusipäänä, ja on muutenkin niin suvaitsematon. Aamen.

[/quote]

Minkä uskonnon tulkinta tämä on? Kristillinen se ei ainakaan ole. Kristinuskon mukaan ainoastaan Jeesuksen palvonta takaa taivaspaikan, eivät hyvät työt.

[/quote]

Eiköhän se taivaspaikka aukea kunhan vain uskoo. Jumala on varmasti ylpeä ihmiskunnan saavutuksista, kehityksestä, kun ihmiset elävät pidempään jne. Vaikka ei koko elämäänsä omistaisi Jumalalle, kyllä sinne taivaaseen pääsee silti, kunhan häneen uskoo.

[/quote]

21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. 

[/quote]

[/quote]  Niin ja uskon lisäksi tarvitaan myös ne hyvät hedelmät. Sillä oikea uskominen on sitä, että tekee Jumalan tahdon eli elää Jumalan tahdon mukaisesti. Ei varasta, valehtele, kiroile, vedä kännejä, turmele/saastuta ruumistaan (jonka tulisi olla Jumalan temppeli), tee huorin,  jne jne.

[/quote]

Nyt olet ymmärtänyt jotain perustavalla lailla väärin, jos luulet, että taivaspaikka edellyttää hurskasta ja raitista elämää. Niin se EI ole ainakaan luterilaisen kirkon mukaan. Luterilaisuuden mukaan pelkkä vakaa usko riittää. Jeesus pelastaa.

29

[/quote]  Minä en uskokaan kirkkoon vaan siihen mitä Raamatun Sana sanoo. Kun kirkko ei voi minua pelastaa vain Jeesus Kristus voi!

Vierailija
65/65 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 12:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

29

[/quote]  Minä en uskokaan kirkkoon vaan siihen mitä Raamatun Sana sanoo. Kun kirkko ei voi minua pelastaa vain Jeesus Kristus voi!

[/quote]

Ok. Se on ihan sallittua omata oma uskonlahkonsa. Siitä vaan.

29

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi