Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työtön ei kouluttaudu?

Vierailija
08.10.2021 |

Useilla koulutusta vaativilla aloilla on huutava työvoimapula.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo 3 ammattia. Silti olen työtön.

Ja koulut on kaukana.

Vierailija
2/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani kouluttautuu alalle jolla on huutava työvoimapula parhaillaan, koulutus kestää 4 vuottaa, saa nähdä tarvitaanko työvoimaa sitten kun valmistuu. Serkkunsa kouluttautui samoin alalle jolla oli työvoimapula ja saikin määräaikaisen paikan heti valmistuttuaan. Armeijan käytyään ei enää työllistynyt vaan joutui opiskelemaan uutta alaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestelmä ei kannusta kouluttautumaan. Uusi TE-päälikkökin ihmetteli miksi työttömyysturvalla ei voi helpommin kouluttautua työnantajan tarvitsemaan osaamiseen.

Vierailija
4/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain kulutukseen, en päässyt. Työtöntuttavani haki opiskelemaan, hakijoita yli sata, vain noin kaksikymmentä pääsi. "Miksei työtön kouluttaudu?"  No ku ei huvita, senhä sä halusit kuulla! 🤣😂

Vierailija
5/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 ammattia. Nyt harkitsen opiskelevani kolmannen.

Paljon työllistää lähinnä hoitoala (ei oo mulle sopiva) ja ravintola-ala (sieltä olen aikoinani lähtenyt pois, ihan karseeta hommaa)

Kouluihinhan ei muuten "mennä".  Sinne haetaan. (Ei ees sinne lähihoitajaksi tai laitoshuoltajaksi. Jotkut kriteerit sinnekin on ja paikkoja tietty määrä. )

Vierailija
6/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koulutuksen aloittamisesta seuraa usein karenssi?

Vierailija
7/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain kulutukseen, en päässyt. Työtöntuttavani haki opiskelemaan, hakijoita yli sata, vain noin kaksikymmentä pääsi. "Miksei työtön kouluttaudu?"  No ku ei huvita, senhä sä halusit kuulla! 🤣😂

Sama mulla. Sata hakijaa, 8 valittiin, olen 3. varasijalla.

Vierailija
8/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi lääkäriksi hakeutuu vähän työttömiä. Ilmeisesti siinäkään ammatissa ei saa aivan niin paljon rahaa ja arvostusta kuin työtön vaatisi.

Vierailija
9/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Täytyy päästä sisälle koulutukseen, työllistäville aloille se on huomattavan hankalaa.

2. Täytyy saada rahoitus opiskeluun. Työssäkäyvälle onnistuu helposti, työttömälle ei millään.

Vierailija
10/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdotin työkkärille että nyt ansiosidonnaisella voisin opiskella, en saanut siihen lupaa. On akateeminen tutkinto ja mielestäni oman alan muutamat kurssit auttaisi työllistymistä ja avoimessa opiskelu, pitäisi mielenkin virkeämpänä, mutta heidän mielestään jotkut kriteerit ei täyty. No en sitten opiskele.

Vierailija
11/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani kouluttautuu alalle jolla on huutava työvoimapula parhaillaan, koulutus kestää 4 vuottaa, saa nähdä tarvitaanko työvoimaa sitten kun valmistuu. Serkkunsa kouluttautui samoin alalle jolla oli työvoimapula ja saikin määräaikaisen paikan heti valmistuttuaan. Armeijan käytyään ei enää työllistynyt vaan joutui opiskelemaan uutta alaa.

Pitäisiköhän poikasi niiden opintojen ohella tehdä niitä alan töitä? Harva palkkaa sitä joka istunut kotona opintojen ajan, eikä ole hankkinut sitä työkokemusta.

Vierailija
12/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttautuva työtön ei saa Suomessa opiskelupaikkaa ja sitten nämä työkkärin Attendolta ostamat työllisyyskurssit eivät sitä koulutusta lisää. Ja jos Suomessa työtön onnistuisi saamaan opiskelupaikan niin siinä tapauksessa ei hän olisi oikeutettu saamaan mitään tukia koska ei ole enää työvoimareservissä vapaasti käytettävissä ja jollakin pitäisi silti elää ja maksaa asunto.

Vierailija
13/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu maksaa. Työttömällä harvoin on rahaa. 

Oppilaitoksiin ei noin vain kävellä sisään. 

Vakavasti otettavat koulutukset kestävät yleensä muutaman vuoden, ja työllisyystilanne voi muuttua nopeasti.

Työnhaku on usein hidasta. Jos on opiskellut vaikka maisterintutkinnon eikä saa puoleen vuoteen valmistumisen jälkeen töitä, ei se tarkoita, että on huono hakija, vaan että töitä vain ei sillä hetkellä ole. 

Esimerkiksi perheellisille opiskelu ei ole mikään helppo elämänvalinta. 

Vierailija
14/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi koulutuksen aloittamisesta seuraa usein karenssi?

Työttömyystuella kouluttautuminen on epäreilua niitä kohtaan, jotka sinnittelevät opintotuella.

Vierailija
15/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän poikasi niiden opintojen ohella tehdä niitä alan töitä? Harva palkkaa sitä joka istunut kotona opintojen ajan, eikä ole hankkinut sitä työkokemusta.

Istunut kotona opintojen ajan??? :DDD Kuuntele ny ittees.

Moniin opintoihin kuuluu työharjoittelu sitäpaitsi.

Vierailija
16/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kouluttautunut ihan stnasti, mutta koska olen 56, sillä ei näytä olevan mitään merkitystä koska olen nyt työtön. Vaikka osaisin ratkaista ilmastokriisin, nälänhädän ja koronapandemian, en kelpaisi koska olen liian vanha. Ja työtön.

Vierailija
17/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestelmä ei kannusta kouluttautumaan. Uusi TE-päälikkökin ihmetteli miksi työttömyysturvalla ei voi helpommin kouluttautua työnantajan tarvitsemaan osaamiseen.

Nii, tarvittas enemmän sellasia täsmäkoulutuksia, eikä näitä rukouskursseja.

Vierailija
18/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama mulla. Sata hakijaa, 8 valittiin, olen 3. varasijalla.

Sinulla on käynyt tuuri. Minä olin 40. varasijalla tradenomin opintoihin jo kuudetta vuotta peräkkäin.

Vierailija
19/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tehdään niitä alan töitä, jos niitä ei saa?

Vierailija
20/69 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän hänellä ole työkokemusta eikä koulutusta, jotta voisi työskennellä alansa töissä. Töitä kun on, mutta firmat haluaa valmiin työntekijän, ei mitään töitä hidastavaa opiskelijaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi