Nykyajan lasten älyttömät kuukausirahat
En voi käsittää mihin kotona asuva teini muka voi tarvita jopa 100 euron kuukausirahaa! Kotitöiden tekemisen luulisi olevan ihan itsestäänselvyys muutenkin. Ja jos kotoa saa kuitenkin ruoat, hygieniatarvikkeet ja vaatteet, niin mihin voi tarvita vielä noin ison summan kuukausirahaa? En minä ainakaan nuorena saanut mitään kuukausirahoja ja kotitöitä piti tehdä siitä huolimatta.
Ärsyttää tuossa kuukautissuojaketjussa ihmisten kauhistelut, kun joku ei sen 100e kuukausirahan lisäksi ostaisi enää erikseen siteitä tytölle. Onhan se nyt kumma jos ei tuollaisesta summasta pysty muutamaa euroa laittaa siteisiinsä. Kuinka lellittyjä nykyään kakarat oikein on? Ei ihme ettei osata käyttäytyä, eikä mitään arvosteta.
Kommentit (66)
Mä en kyllä maksa mitään kuukausirahaa. Miksi ihmeessä? Meidän poika oli kesätöissä ja käyttää niitä rahojaan huvituksiin. Siinä vasta oppiikin kun on itse ne tienannut. Mopon bensat saa kotitöitä vastaan. Ja bussilipun ostamme me vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 22:02"]Leffassa käynti maksaa jo 20e. Kahvikuppi maksaa 2-4e. McDonalds ateria 8e. Kyllä 100e menee nopeasti, jos nuori tekee muutakin kuin istuu kotona. Meillä ei vielä kuukausirahoja anneta 9-vuotiaalle, mutta uskon että 100e on ihan sopiva määrä teini-ikäiselle. [/quote] Pitäisikö nuoren päästä elokuviin joka kuukausi? Entä mäkkiin? Missä on kohtuus?
[/quote]
Hä? Onko sun mielestä USEIN jos pääsee joka kuukausi (?) Mäkkiin tai elokuviin?
Mulla on lapset 5v ja 7v ja kun käyn niitten kanssa ostarilla kerran viikossa isommilla ostoksilla, niin joka kerta käydään syömässä ja kahvilassa, siis ihan peräti kahdessa eri paikassa.
Joten kun ryhdyn joskus antamaan heille kuukausirahaa, niin oletan että jatkavat tuota tapaa, että käyvät kahvilassa kun käyvät ostarilla viikonloppureissun.
Taidat olla samaa ikäluokkaa kuin minä, olen 70-luvun alussa syntynyt.
Muistan kuinka lapsuudessani pääsin ravintolaan ehkä kerran vuodessa lomamatkalla. Kun täytin 15 vuotta, olin elämäni aikana käynyt ravintoloissa ehkä korkeintaan 6 kertaa. Se oli silloin niin harvinaista.
Mutta ajat ovat muuttuneet. Omat lapseni olivat käyneet 6 kertaa ruokakapaikoissa jo ennen kuin täyttivät 3 kuukautta. Ei minusta ole mitään luksusta ja paapomista jos antaa lapselle rahaa niin, että tämä pääsee jonnekin Arnoldsille tai Mäkkärille kerran kuukaudessa, ja minä luultavasti annan sen verran, että pääsevät kerran viikossa.
Eikä se 100 euroa nyt niin paljoa ole, hätäseen yhden aikuisen yhden päivän nettopalkka.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:28"]
Mä en kyllä maksa mitään kuukausirahaa. Miksi ihmeessä? Meidän poika oli kesätöissä ja käyttää niitä rahojaan huvituksiin. Siinä vasta oppiikin kun on itse ne tienannut. Mopon bensat saa kotitöitä vastaan. Ja bussilipun ostamme me vanhemmat.
[/quote]
Täällä pääkaupunkiseudulla ei välttämättä saa kesätöitä. Samoista töistä taistelee täysi-ikäiset opiskelijat ja työttömät. Ilman suhteita on lottovoitto jos saa töitä. Teillä siis hyvä tuuri kun nuorella on ollut töitä. t. 42v työtön joka laittaa päivittäin työhakemuksia.
45 jatkaa.. ja vaatteet maksan minä. Kohtuuhintaista ostetaan. Joskus joku kalliimpi merkkirele.
Mun lapseni saavat kuukausirahana 50 ja 75 euroa. Nuorempi saa vähän vähemmän. Tuon summan he saavat säästää tai käyttää juuri siihen mihin haluavat, isompi kuluttaa osan joka kuukausi lemmikkinsä ruokiin jne. Minä ostan perustarvikkeet; kk-suojat, pesuaineet, tarpeelliset vaatteet ja kengät. Jos haluavat jotain hepeneitä tai meikkejä, ostavat omista rahoistaan.
Minä taisin saada teini-ikäisenä jonkun 150-200€ kuukausirahaa (lapsilisä+mummojen antamat eurot). Ja siitä taisi mennä suurin osa siitä säästötilille :) Toisinaan ostin laukun, meikkejä tms. Tästä on kyllä jo vuosia aikaa, joten nykyteineihin sitä ei voi verrata.
Itse sain lapsilisän omalle tilille teininä noin 13- vuotiaasta ylöspäin. Vaatteet ostettiin lisäksi kotoa, tuo summa kului kahviloihin koulun jälkeen ja muihin pikkuostoksiin. Vanhemmat olivat ihan duunareita. Ja olin siis 13 v. Vuonna 1990.
51 jatkaa:
Aion itsekin toimia näin kunhan omat lapset ovat tuossa iässä- tosin nyt se olisi 150€/ kk.
Mä en saanut mitään rahaa vanhoillisilta vanhemmilta, ikinä. Kun täytin 18v. ja aloin saada rahaa, käytin ihan kaiken aina yhdessä päivässä vaatteisiin ja karkkeihin, olin ihan sekaisin kun viimein sain rahaa :D Vain ihme pelasti minut luottotietojen menetykseltä. Nyt olen 30v. nainen ja rahankäyttö yhä haasteellista. Jos olisi omia teinejä, antaisin takuulla sen 100€/kk jotta saisivat opetella rauhassa. Muistan liian hyvin millaista oli kun ei koskaan ollut rahaa, kyllä siinä porukasta ulos jää :/ Olen vähän katkera että nuoruus meni pilalle asian takia.
Kysehän on periaatteesta. Tytön on pakko ostaa niitä siteitä, pojan ei, silti saavat saman verran kk-rahaa. Sitten vaikka kaikkien kk-rahaa on pienennettävä ja tytön ei tarvi ostaa omalla rahalla siteitä.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:43"]
Mun 16v. teinipoika saa 100e kuukausirahaa. Ostaa siitä mopon bensat ja kaikki pikkukulunsa. Tuon päälle maksetaan vaatteet ja kännykkälasku sekä tietenkin asuminen ja ruoka. Siivoaa oman huoneensa ja ulkoiluttaa koiran sekä satunnaisesti hoitaa pikkusisaruksiaan.
[/quote]
Miksi tällä on näin paljon alapeukkuja? Kuulostaa ihan järkevältä.
Laittakaa ne hemmotellut kakaranne töihin.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 22:02"]Leffassa käynti maksaa jo 20e. Kahvikuppi maksaa 2-4e. McDonalds ateria 8e. Kyllä 100e menee nopeasti, jos nuori tekee muutakin kuin istuu kotona. Meillä ei vielä kuukausirahoja anneta 9-vuotiaalle, mutta uskon että 100e on ihan sopiva määrä teini-ikäiselle. [/quote] Pitäisikö nuoren päästä elokuviin joka kuukausi? Entä mäkkiin? Missä on kohtuus?
[/quote]
Hä? Onko sun mielestä USEIN jos pääsee joka kuukausi (?) Mäkkiin tai elokuviin?
Mulla on lapset 5v ja 7v ja kun käyn niitten kanssa ostarilla kerran viikossa isommilla ostoksilla, niin joka kerta käydään syömässä ja kahvilassa, siis ihan peräti kahdessa eri paikassa.
Joten kun ryhdyn joskus antamaan heille kuukausirahaa, niin oletan että jatkavat tuota tapaa, että käyvät kahvilassa kun käyvät ostarilla viikonloppureissun.
Taidat olla samaa ikäluokkaa kuin minä, olen 70-luvun alussa syntynyt.
Muistan kuinka lapsuudessani pääsin ravintolaan ehkä kerran vuodessa lomamatkalla. Kun täytin 15 vuotta, olin elämäni aikana käynyt ravintoloissa ehkä korkeintaan 6 kertaa. Se oli silloin niin harvinaista.
Mutta ajat ovat muuttuneet. Omat lapseni olivat käyneet 6 kertaa ruokakapaikoissa jo ennen kuin täyttivät 3 kuukautta. Ei minusta ole mitään luksusta ja paapomista jos antaa lapselle rahaa niin, että tämä pääsee jonnekin Arnoldsille tai Mäkkärille kerran kuukaudessa, ja minä luultavasti annan sen verran, että pääsevät kerran viikossa.
Eikä se 100 euroa nyt niin paljoa ole, hätäseen yhden aikuisen yhden päivän nettopalkka.
[/quote]
No jaa, itse olen kyllä onnellinen ettei omien 13- ja 14-vuotiaiden vapaa-ajanvietto ole jotain ostarireissujaja niiden "ravintoloissa"syömistä. Ei ihme että moni lapsi ja teini on nykyään niin lihava, kun mussutetaan Arnoldsilla donitsia ja burgereita ajanvietteeksi. Mun mielestä joku mäkkärireissu viikottain on todella paljon.Varsinkin kun se usein tulee muun ruoan lisäksi, ihan vaan mielihyväksi vedetään hampurilaisannos.
Kuukausirahaa ei ole meillä käytössä, kun siihen ei ole ollut tarvetta. Jos on mennyt kavereiden kanssa joskus harvoin ostoksille, on saanut sitä varten rahaa. Toisaalta maksetaan kalliita harrastusmaksuja ja niihin liittyvät vaatteet ja välineet.
Eli tavallaan jos nuori harrastaa jotain ostarilla hengaamista, on joku rahasumma siihen ihan hyvä antaa, seh'n on vähän kuin harrastusmaksu sitten näille ostarinuorille.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 22:02"]
Leffassa käynti maksaa jo 20e. Kahvikuppi maksaa 2-4e. McDonalds ateria 8e.
Kyllä 100e menee nopeasti, jos nuori tekee muutakin kuin istuu kotona.
Meillä ei vielä kuukausirahoja anneta 9-vuotiaalle, mutta uskon että 100e on ihan sopiva määrä teini-ikäiselle.
[/quote]
Missä maksaa elokuvateatteriliput 20 €? Ja niitä karkkeja ym. ei kannata sieltä elokuvateatterista ylihinnalla ostaa. McDonadsissa Big Mac-ateria 5,95 € ja moni muukin ateria.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 22:02"]Leffassa käynti maksaa jo 20e. Kahvikuppi maksaa 2-4e. McDonalds ateria 8e.
Kyllä 100e menee nopeasti, jos nuori tekee muutakin kuin istuu kotona.
Meillä ei vielä kuukausirahoja anneta 9-vuotiaalle, mutta uskon että 100e on ihan sopiva määrä teini-ikäiselle.
[/quote] leffassa käynti on 10€, kahvia voi keittää kotona tai kavereilla, mäkissä ei tarvitse käydä syömässä kun kotona on ruokaa. Mutta mikäs siinä jos haluaa jaella satasen, että lapsi voi ostaa 4€ kahvikuppeja, energiajuomia ja käydä mäkkärissä. Ei kai se 100€ sitten mihinkään riitä.
Mua ei itseäni haittaa jos omat teinit satasella ostaa vaatteita tai käy harvoin leffassa, mutta rahan jakaminen loppuis kyllä kun seinään, jos se menisi mäkkärissä ja kahviloissa pyörimiseen. Silloin ei osaa vielä käyttää rahaa ja parempi pitää rahat itsellä ja antaa vain johonkin tarkoitukseen vähän kerrallaan.
Meidän teinipoika saa noin 100-200 euroa kuussa, eikä ole mielestäni yhtään älytöntä. Tämä raha on tarkoitettu pelkästään lempibändien keikkoihin, kavereiden kanssa syömiseen ja leffassa käymiseen, mitään vaatteita, puhelinlaskuja, dödöjä tai bussilippuja siitä ei tarvitse maksaa. Kyllä minulle on tärkeää, että pojalla on käyttörahaa ja voi halutessaan käydä kahvilla tms. Emme siis anna kuukausirahaa, vaan poika saa rahaa kun pyytää, eli yleensä kerran viikossa 50 euroa. Aina ei muista pyytää :) Itsekin käyn kahviloissa/syömässä lähes päivittäin, eikä yhtään harmita siihen menevä raha. Ei onneksi tarvitse aina miettiä mikä tulee halvimmaksi, vaan voidaan nauttia palveluista. Eikä poika harrasta kaupungilla pyörimistä, vaan hänellä on "ihan oikeita" harrastuksia, kaupungilla käy kerran pari viikossa. Itse sain teininä 80-luvun lopussa 500 mk/kk, vanhemmat maksoivat lisäksi vaatteet, kuukautissuojat ja pakolliset menot.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:58"]
Minä olin 16 vuotias 90-luvulla. Kuukausirahani oli 600mk/kk. Äitini oli yh (leski), hyväpalkkainen. Shoot.
[/quote]
Huhhuijakkaa. Minäkin olin 16-vuotias 1990-luvulla. Mun kk-raha oli 100 markkaa ja riitti vallan mainiosti. Hyväpalkkainen ydinperhe.
Mä en saanut kuukausirahaa, välillä parikymppiä jos äiti halusi antaa. Säästin itse lahjarahat ja olin kolmetoistavuotiaasta lapsenvahtina ja kesätöissä 16-vuotiaasta kaupungilla, vieläkin säästössä paljon:) mielestäni kuukausiraha on turha homma, on hyvä opetella ansaitsemaan itse :) ja jos tarvitsee niin silloin voi vanhemmat vähän avustaa:) tv. 20 v tyttö
Meillä teini saa tuon 100 € kuukausirahaa. Sillä maksaa kännykkälaskunsa, huvituksensa, hygieniatuotteensa ja muun kosmetiikkansa sekä vaatteistaan sen osan, joka menee mun hyväksymäni budjetin yli. En nimittäin anna rahaa kaikenmaailman guesseihin tms vain siksi, että niissä on pieni merkki, jonka ansiosta hinta on kaksinkertainen. Annan tietyn summan vaaterahaa ja jos teini haluaa kalliimpia kuin sillä rahalla saa, niin sitten säästää kuukausirahoistaan ylimenevän osan.