Nykyajan lasten älyttömät kuukausirahat
En voi käsittää mihin kotona asuva teini muka voi tarvita jopa 100 euron kuukausirahaa! Kotitöiden tekemisen luulisi olevan ihan itsestäänselvyys muutenkin. Ja jos kotoa saa kuitenkin ruoat, hygieniatarvikkeet ja vaatteet, niin mihin voi tarvita vielä noin ison summan kuukausirahaa? En minä ainakaan nuorena saanut mitään kuukausirahoja ja kotitöitä piti tehdä siitä huolimatta.
Ärsyttää tuossa kuukautissuojaketjussa ihmisten kauhistelut, kun joku ei sen 100e kuukausirahan lisäksi ostaisi enää erikseen siteitä tytölle. Onhan se nyt kumma jos ei tuollaisesta summasta pysty muutamaa euroa laittaa siteisiinsä. Kuinka lellittyjä nykyään kakarat oikein on? Ei ihme ettei osata käyttäytyä, eikä mitään arvosteta.
Kommentit (66)
Mun 18-v juuri täyttänyt poika ei saa kuukausirahaa lainkaan, vaan pärjäilee synttäri- ja joululahjarahoillaan. Kesäksi ei saanut töitä, mutta lupasin maksaa kuukausirahaa sillä ehdolla, että menee vapaaehtoistyöhön.
Joka kuukausi menee 1-2€ säästöpossuun :)
90-luvun alkupuolella sain 20mk viikkorahaa. Teki 80mk kuukaudessa. Niistä maksoin mopon bensat ja irtokarkit, oikeastaan muuhun ei rahaa kulunut. En käynyt mäkkärissä ja leffassa kävin ehkä kerran vuodessa.
Sain joka kuukausi sen 100 € 16-vuotiaaksi asti. Joskus 12-vuotiaana aloin siis saamaan kuukausirahaa. Ostin lähinnä vaatteita.
Sain 13-17 -vuotiaana kk-rahaa 200e/kk. Sillä maksoin osan vaatteista, kahvittelut, juhlimisen. Isommat vaateostokset etc. maksoi vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:09"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 22:02"]Leffassa käynti maksaa jo 20e. Kahvikuppi maksaa 2-4e. McDonalds ateria 8e. Kyllä 100e menee nopeasti, jos nuori tekee muutakin kuin istuu kotona. Meillä ei vielä kuukausirahoja anneta 9-vuotiaalle, mutta uskon että 100e on ihan sopiva määrä teini-ikäiselle. [/quote] leffassa käynti on 10€, kahvia voi keittää kotona tai kavereilla, mäkissä ei tarvitse käydä syömässä kun kotona on ruokaa. Mutta mikäs siinä jos haluaa jaella satasen, että lapsi voi ostaa 4€ kahvikuppeja, energiajuomia ja käydä mäkkärissä. Ei kai se 100€ sitten mihinkään riitä.
[/quote]
Juurikin näin. Mäkkärissä ja vastaavissa voi käydä silloin, jos ollaan pitkällä automatkalla ja eväät on syöty ja kaikille tulee nälkä. Näin käy ehkä kerran parissa vuodessa. Fiksumpaa on käydä matkalla syömässä vakkapa ABC:n noutopöydässä, mutta kiitos eväiden, ei sielläkään tule poikettua kuin max kerran vuodessa.
Lapset saavat meillä kuukausirahaa 5 euroa kuukaudessa ja koenumeroista, jotka ovat 9 tai 10 voi saada toisen mokoman. Itse maksetaan lapsille asunto, ruoka, koulutavarat, vaatteet, hygieniatavarat ja yksi harrastus. Muu pitää kustantaa itse. Samoin jos vaatteinet eivät kelpaa, niin ne saa myös maksaa itse. Vanhin lapsista tienaa itse rahaa jakamalla mainoksia ja saa siitä lisätuloja. Niihin me emme koske. Tämä toivottavasti kannustaa muitakin tienaamaan itse.