Ollessani hoitajana vanhainkodissa annoin muutaman kerran väärät lääkkeet
eli lääkekipot menivät sekaisin. Mummot valitteli huimausta ja tajusin silloin virheeni. Seurailin vain tilannetta enkä sanonut kenellekään. Ja esim. kerran viikkoon annettavan osteoporoosilääkkeen unohdin useasti...Muita samalaisia?
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:36"]
Ap on varmaan lähihoitaja.
Noissa tilanteissa pitää konsultoida lääkäriä.
[/quote]
Koska sairaanhoitajathan ovat immuuneita virheille! ;)
[/quote]
ja lääkärit eritoten :)
Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen lääkärin lääkemääräyksien perään kysellyt uudestaan, jokainen kerta osoittautunut aiheelliseksi ja määräystä muutettu.
Vanhainkodeissa on vielä sekin juttu, että potilaat usein niin huonokuntoisia ja sekavia, että sen lääkekipon tyhjentymistä oikeaan suuhun pitäisi myös tarkkailla. Lisäksi huoneissa usein myös vanhuspsykiatrisia potilaita, jotka saattavat yllättäen esim. syöttää omat skitsolääkkeensä naapuripedin mammalle. Kyllä.
[/quote]
Silloin pitää nimenomaan katsoa, että oikeat lääkkeet menee oikeaan suuhun.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:41"] [quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:36"] Ap on varmaan lähihoitaja. Noissa tilanteissa pitää konsultoida lääkäriä. [/quote] Koska sairaanhoitajathan ovat immuuneita virheille! ;) [/quote] ja lääkärit eritoten :) Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen lääkärin lääkemääräyksien perään kysellyt uudestaan, jokainen kerta osoittautunut aiheelliseksi ja määräystä muutettu. Vanhainkodeissa on vielä sekin juttu, että potilaat usein niin huonokuntoisia ja sekavia, että sen lääkekipon tyhjentymistä oikeaan suuhun pitäisi myös tarkkailla. Lisäksi huoneissa usein myös vanhuspsykiatrisia potilaita, jotka saattavat yllättäen esim. syöttää omat skitsolääkkeensä naapuripedin mammalle. Kyllä. [/quote] Silloin pitää nimenomaan katsoa, että oikeat lääkkeet menee oikeaan suuhun.
[/quote]
Niin, nimenomaan katsotaan. Kerran sattui sellainen tilanne vaan, että uusi mummeli vaikutti ihan täyspäiseltä ihmiseltä, vaan ei sitten ollutkaan. Kävi muutenkin niin vaikeaksi osastolla, että käskettiin meidän lääkärin hoitaa sille joku toinen, sopivampi paikka.
Silloinko et sitten kyennyt katsomaan, kun kerran vaikutti täyspäiseltä?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 16:23"]
Silloinko et sitten kyennyt katsomaan, kun kerran vaikutti täyspäiseltä?
[/quote]
Lääkkeet jaetaan ennen ruokaa, useimmat lääkkeet annetaan ruuan mukana, ei tietenkään niitä mitkä pitää ottaa tyhjään mahaan. Jos olisit hoitoalalla, ymmärtäisit miksi näin.
Meidän lääkärin ei olisi alunperinkään pitänyt huolia kyseistä ihmistä meidän ylikuormitetulle osastolle jossa ei todellakaan ole mitänä valmiuksia sellaiseen jatkuvaan valvontaan, mitä psykoottinen, toimintakykyinen, dementikkovanhus vaatii. Mutta kuten sanoin, osuvampi paikka hänellekin sitten löytyi.
Vastavalmistuneena sairaanhoitajana työskentelin kirurgisella osastolla. Olin yövuorossa ainoana sairaanhoitajana, kun yksi leikkauksessa ollut mummo sekosi (aika tavallista iäkkäillä ison leikkauksen jälkeen). Sain lääkäriltä ohjeet rauhoittavaan, lihakseen pistokseen annettavasta lääkkeestä. Tein klassisen virheen ja sekoitin millit ja milligrammat eli mummo sai lääkettä moninkertaisen määrän. Nukahti heti, kun sain piikin vedettyä lihaksesta. Tajusin virheeni heti ja äkkiä Pharmakasta katsomaan sivuvaikutukset. Koska lääke ei lamannut hengitystä, en kertonut asiasta kellekään. Kävin tiheästi katsomassa yön aikaan. Mummo nukkui sikeästi joko yön ja heräsi sitten kätevästi kun aamuvuoro tuli paikalle.
20 Järkyttävä virhe. Olisi pitänyt raportoida lääkärille heti.
Minun ukkini sai sydänkohtauksen pari viikkoa sitten. Oli ilmeisesti annettu väärät lääkkeet ja äitini nyt selvittää asiaa lääkärin kanssa. Uskomatonta.
Äidilleni oli annettu lääkärillä väärällä tavalla yhteensopivat lääkkeet. On kotihoidossa. Tuupertui vessaan ja sairaalassa virhe huomattiin ja lääkäri kirjoitti ja allekirjoitti kotihoitoa varten uuden lääkityksen. Seuraavana päivänä kotihoito tuli, mutta ei suostunut poistamaan lääkettä doseteista, kun uusi määräys ei ollut tietokoneella, vaikka päivystyksen lääkärin allekirjoittama lappu oli. Uskomatonta. Äitini ei osannut varmasti tunnistaa, mikä lääke se doseteissa oli, kun niitä on monia siellä. Joutui jättämään kaikki lääkkeensä, paitsi ne, joita oli alkuperäispakkauksissa, moneksi päiväksi, kunnes tieto näkyi koneella.
Mun äiti joutui sairaalaan ja ambulanssikuski oli kysynyt veljeltä, joka sattui olemaan käymässä, lääketietoja. Oli kai kirjoittanut ne johonkin lapulle ja hupskeikkaa, sairaalassa oli antanut hoitajalle lapun, jossa väärän ihmisen tiedot, mutta onneksi veli ehti huomata asian.
Mun pojalle 2-vuotiaana kitarisaleikkauksessa mahdettiin antaa väärä annos nukutuslääkettä, kun oksenteli ja oli huonovointinen pitkään leikkauksen jälkeen. Nukahti tosi nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:01"]Mun äiti joutui sairaalaan ja ambulanssikuski oli kysynyt veljeltä, joka sattui olemaan käymässä, lääketietoja. Oli kai kirjoittanut ne johonkin lapulle ja hupskeikkaa, sairaalassa oli antanut hoitajalle lapun, jossa väärän ihmisen tiedot, mutta onneksi veli ehti huomata asian.
Mun pojalle 2-vuotiaana kitarisaleikkauksessa mahdettiin antaa väärä annos nukutuslääkettä, kun oksenteli ja oli huonovointinen pitkään leikkauksen jälkeen. Nukahti tosi nopeasti.
[/quote]
Höpö höpö tuon unilääkkeen kohdalla. Pahoinvointi on hyvin yleistä nukutuksen jälkeen. Siinäpä taas on omia johtopäätöksiä vedetty liikaa.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 16:02"]
Siis apua tuota työskentelukulttuuria! Ihan kauheaa, miten huolettomasti osa teistäkin suhtautuu työntekoon. Eihän lääkkeiden anto ainakaan usein voi mennä samalla ihmisellä väärin?
Itse olen ammatissa, jossa virheet eivät vaikuta kenenkään terveyteen. Teen silti työni erittäin huolella ja olen siitä ylpeä!
[/quote]
Et voi av-palstalta päätellä hoitoalan työskentelykulttuurista yhtään mitään, joten älä suotta kauhistele. Todellisuudessa se on varsin tiukkaa ja etiikka kunnossa. Tänne voi hoitajana kirjoittaa kuka tahansa mitä tahansa, myöskään tuo parin ihmisen otos kaikista Suomen tuhansista ja taas tuhansista hoitajista ei ole tilastollisesti merkittävä :D