Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muotidiagnoosi: erityisherkyys

Vierailija
02.12.2014 |

Miten eroaa ujoudesta tai muuten vain pohtivasta persoonasta? Hohhoijaa..

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut tuon Aronin kirjan, siinä on hyviä huomioita ja olen kaiketi erityisherkkä. Toisaalta sitten taas olen lukenut Liisa Keltikangas-Järvisen kirjoja temperamentista, enkä nyt oikein hoksaa, miten tuo erityisherkkyys eroaa temperamenttipiirteestä "korkea sensitiivisyys". Mielestäni siinä kuvataan ihan samoja asioita, sitä, miten kovat äänet uuvuttavat, vaistoaa helposti toisten tunnetiloja jne. jne. En siis kyseenalaista tällaisten ihmisten olemassaoloa, olenhan itsekin sellainen, mutta miksi se pitää nyt olla uusi ja erillinen juttunsa, miksei tuo temperamenttikuvaus riitä?

Vierailija
42/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:38"]

Olen lukenut tuon Aronin kirjan, siinä on hyviä huomioita ja olen kaiketi erityisherkkä. Toisaalta sitten taas olen lukenut Liisa Keltikangas-Järvisen kirjoja temperamentista, enkä nyt oikein hoksaa, miten tuo erityisherkkyys eroaa temperamenttipiirteestä "korkea sensitiivisyys". Mielestäni siinä kuvataan ihan samoja asioita, sitä, miten kovat äänet uuvuttavat, vaistoaa helposti toisten tunnetiloja jne. jne. En siis kyseenalaista tällaisten ihmisten olemassaoloa, olenhan itsekin sellainen, mutta miksi se pitää nyt olla uusi ja erillinen juttunsa, miksei tuo temperamenttikuvaus riitä?

[/quote]

Ei kai se mitenkään eroakaan korkeasta sensitiivisyydestä, vaan samasta asiasta on kyse. Silloin kun sensitiivisyyden aste on huomattavan korkealla tasolla, voidaan puhua myös erityisherkkyydestä. Varsinkin silloin, jos tuntuu että sensitiivisyys haittaa jo elämistä jotenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:35"]

Mä ymmärrän, että tällainen diagnoosi on olemassa, mutta sitä en ymmärrä, että sukulaiseni vetoaa siihen joka asiassa esim. ei hoida koskaan mitään yhteisiä sukujuttuja mökin tai juhlien suhteen. Myöskin siinä tämä vedetään esiin, ettei hän voi tehdä oikeastaan mitään työtä. Eihän siinä tietty, jos mies ja äiti elättää...

Toinen muoti"diagnoosi" joka risoo: homeallergia. Tämänkään olemassaoloa en kiistä, mutta työporukkani naisista 80% ei sitä vaan mitenkään voi sairastaa. Jos jollain on vähän nuhaa, niin lietsovat toisiaan heti ostamaan ionisaattoreita ja jäämään saikulle, kun muuten oireet vaan pahenee.

[/quote]

Niin, kun sää et reagoi homeelle, ilmiö ei voi olla todellinen. Jospa oot homepesässä töissä? Minä nimittäin olen, ja kärsin jatkuvista poskiontelotulehduksista, kroonisesta yskästä, silmätulehduksista, nivelkivuista jne jne the list goes on. Lääkäri tuskin huvikseen minulle reseptejä kirjoittaa. Todella mielelläni olisinkin yksi näistä, joihin ei home vaikuta, etenkin kun olen sijainen. Ei auta pätkätyöläisen sairastaa! 

Vierailija
44/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:38"]

[/quote]

Siinä Aronin kirjassahan olimyös tieteellisiä viitteitä. Temperamentti ei ole diagnoosi. 

Vierailija
45/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:37"]

Mikä halu ihmisillä on ivailla muille? Tuleeko siitä parempi olo?

Suomalaiset ovat vittupääkansaa. 

[/quote]

Sitähän mä sanoin: geenit.

Vierailija
46/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi tapa saada huomiota, jota ei muuten saisi: olen erityisherkkä. Tai siis erityisherkä.

Vierailija
47/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei oo erityisherkkä, on narsisti?

Vierailija
48/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:46"]

Taas yksi tapa saada huomiota, jota ei muuten saisi: olen erityisherkkä. Tai siis erityisherkä.

[/quote]

Mutta kun ei sitä huomiota halua, ja silti aina erottuu joukosta. Erotuin jo päiväkodissa. Mitään en haluaisi niin kuin olla NORMAALI! Mutta ei. Siitä elämän läpi kestävästä erilaisuuden ja viallisuuden tunteesta puhutaan paljon myös Aronin kirjassa. Jos tuntisit minut, et epäilisi yhtään ettenkö ole erityisherkkä. Se nimittäin näkyy minusta päälle.

nro 7

Vierailija
49/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroaa. En ole ujo, enkä pohtiva. Mutta erityisherkkä olen.

Vierailija
50/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos sinua nyt harmittaa se, että joku muu on eritysiherkkä, niin voit toki itsekin kutsua itseäsi sellaiseksi :) 

T. Yksi e-herkkkis

Vierailija
51/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan lyödä päätäni vadille, mutta oon viime aikoina kuullut joka paikassa keittiödiagnoosia kilpirauhasen vajaatoiminta. Joo, onhan se oikea vaiva, mutta "mulla on diagnosoimaton kilpirauhasen vajaatoiminta" aiheuttaa vain ärsyynnystä.

Vierailija
52/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

On totta että osa ihmisistä, jotka luultavasti eivät edes ole erityisherkkiä suurin osa, käyttää tätäkin asiaa huomion saamiseen, siihen että erottuu massasta. Heille on jotenkin hienoa olla valtavan herkkiä mimosia, jotka ei tahdo kestää tätä kovaa maailmaa, ja siksi he korostavat kovasti asiaa.

Mutta suurin osa oikeista erityisherkistä eivät todellakaan ylpeile piirteellä vaan asia voi olla tosi raskas. Sellainen josta mielellään pääsisi eroonkin jos vaan voisi. Onhan se tavallaan hienoa ja henkistä vaistota vaikka toisten mielialoja herkästi, mutta entä kun olet paikassa jossa on paljon ihmisiä ja kaikkien niiden olot ja eleet vyöryvät päälle ja uuvuttavat? Tai on hienoa huomata pieninkin kärpäsen istuutuminen käsivarrelle kun on herkkä tuntoaisti, mutta entä kun "tavallinen" kuuma tai kylmä, tai vaatteen materiaalin hankaus, tuntuu hulluksi tekevältä sietämättömältä tuntemukselta, eikä kukaan ymmärrä valitustasi, koska muiden mielestä ne ovat pikkuasioita joista ei pidä valittaa ja erityisherkällä on vain asenneongelma. 

Vierailija
53/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:57"]

[/quote]

On totta että osa ihmisistä, jotka luultavasti eivät edes ole erityisherkkiä suurin osa, käyttää tätäkin asiaa huomion saamiseen, siihen että erottuu massasta. Heille on jotenkin hienoa olla valtavan herkkiä mimosia, jotka ei tahdo kestää tätä kovaa maailmaa, ja siksi he korostavat kovasti asiaa.

Mutta suurin osa oikeista erityisherkistä eivät todellakaan ylpeile piirteellä vaan asia voi olla tosi raskas. Sellainen josta mielellään pääsisi eroonkin jos vaan voisi. Onhan se tavallaan hienoa ja henkistä vaistota vaikka toisten mielialoja herkästi, mutta entä kun olet paikassa jossa on paljon ihmisiä ja kaikkien niiden olot ja eleet vyöryvät päälle ja uuvuttavat? Tai on hienoa huomata pieninkin kärpäsen istuutuminen käsivarrelle kun on herkkä tuntoaisti, mutta entä kun "tavallinen" kuuma tai kylmä, tai vaatteen materiaalin hankaus, tuntuu hulluksi tekevältä sietämättömältä tuntemukselta, eikä kukaan ymmärrä valitustasi, koska muiden mielestä ne ovat pikkuasioita joista ei pidä valittaa ja erityisherkällä on vain asenneongelma. 

[/quote]

Nimenomaan. 

nro 7

Vierailija
54/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan lyödä päätäni vadille, mutta oon viime aikoina kuullut joka paikassa keittiödiagnoosia kilpirauhasen vajaatoiminta. Joo, onhan se oikea vaiva, mutta "mulla on diagnosoimaton kilpirauhasen vajaatoiminta" aiheuttaa vain ärsyynnystä.

[/quote]

Minun miestä ärsyttää tuo myös, hän on työterveyslääkäri yksityisellä asemalla. Tulee kuulemma niin valtavasti varsinkin tukevia keski-ikäisiä naisihmisiä vastaanotolle, itsediagnosoidun kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa. Kun sitten otetaan ne verikokeet eikä löydy vajaatoimintaa, niin ei sitä uskota vaan sanotaan että täytyy mennä asiantuntevalle endokrinologille joka oikeasti osaa ne asiat. Tai vängätään että vaikka arvot onkin viitearvojen rajoissa, pitäisi oireiden perusteella aloittaa silti lääkitys. Oireina yleensä on lähinnä se ettei painonpudotus ole sujunut, ja joskus lisäksi jotain normaaliin elämään kuuluvia ohimeneviä tuntemuksia kuten väsymys tai ihon kuivuus.

Vierailija
55/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkyys on todellista, koska monesti ihmisestä pystyy ulkopuolinenkin sanomaan että onko herkkä vai ei. Se näkyy monesti päällepäin. En tarkoita ulkonäköä vaan olemusta ja käyttäytymistä. Eikä herkkyys ole näin miehenä hirveän hauskaa aina. Kuinkakohan monta kertaa meikäläistäkin on luultu homoksi!

Vierailija
56/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:27"]

Sitä on eri lajia, ja on totta, etteivät varmasti kaikki itseään erityisherkkinä pitävät sitä ole. Se on kuitenkin todellinen diagnoosi, ja voi johtaa erakoitumiseen ja jopa invalidisoida. Itse en todellakaan välittäisi olla erityisherkkä, mutta valitettavasti olen. Olen myös syrjäänvetäytyvä introvertti, eikä minua saisi mihinkään telkkarin talk show'hun edes kirveellä. 

Olen aina kokenut itseni erilaiseksi ja sellaisena minua on usein myös kohdeltu, lapsesta asti. Elämä olisi ollut paljon helpompaa ilman erityisherkkyyttä, mutta nyt minulla on ilmeiselle "viallisuudelleni" nimi ja selitys. Mitenkään paremmaksi ihmiseksi tämä ei minua ole tehnyt. 

[/quote]

Erityisherkkäkö on todellinen DIAGNOOSI? Ja mistäköhän lähtien? Erityisherkkyys on persoonallisuuden piirre, ei diagnoosi, ei sairaus.

Vierailija
57/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:00"]

[/quote]

Minun miestä ärsyttää tuo myös, hän on työterveyslääkäri yksityisellä asemalla. Tulee kuulemma niin valtavasti varsinkin tukevia keski-ikäisiä naisihmisiä vastaanotolle, itsediagnosoidun kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa. Kun sitten otetaan ne verikokeet eikä löydy vajaatoimintaa, niin ei sitä uskota vaan sanotaan että täytyy mennä asiantuntevalle endokrinologille joka oikeasti osaa ne asiat. Tai vängätään että vaikka arvot onkin viitearvojen rajoissa, pitäisi oireiden perusteella aloittaa silti lääkitys. Oireina yleensä on lähinnä se ettei painonpudotus ole sujunut, ja joskus lisäksi jotain normaaliin elämään kuuluvia ohimeneviä tuntemuksia kuten väsymys tai ihon kuivuus.

[/quote]

Päättäkää nyt jo mistä diagnoosista rölläätte. Pidetään tämä ketju erityisherkkätrollauksena.

t. diagnosoitu kilpirauhaspotilas

Vierailija
58/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:04"]

Sitä on eri lajia, ja on totta, etteivät varmasti kaikki itseään erityisherkkinä pitävät sitä ole. Se on kuitenkin todellinen diagnoosi, ja voi johtaa erakoitumiseen ja jopa invalidisoida. Itse en todellakaan välittäisi olla erityisherkkä, mutta valitettavasti olen. Olen myös syrjäänvetäytyvä introvertti, eikä minua saisi mihinkään telkkarin talk show'hun edes kirveellä. 

Olen aina kokenut itseni erilaiseksi ja sellaisena minua on usein myös kohdeltu, lapsesta asti. Elämä olisi ollut paljon helpompaa ilman erityisherkkyyttä, mutta nyt minulla on ilmeiselle "viallisuudelleni" nimi ja selitys. Mitenkään paremmaksi ihmiseksi tämä ei minua ole tehnyt. 

[/quote]

Erityisherkkäkö on todellinen DIAGNOOSI? Ja mistäköhän lähtien? Erityisherkkyys on persoonallisuuden piirre, ei diagnoosi, ei sairaus.

[/quote]

Luepa se Aronin kirja. Taustalla on ihan tieteellistä tutkimusta. Kirja autto ainakin minua ymmärtämään naisystävääni paremmin. 

t. erityisherkän mies

Vierailija
59/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:04"]

[/quote]

[/quote]

Luepa se Aronin kirja. Taustalla on ihan tieteellistä tutkimusta. Kirja autto ainakin minua ymmärtämään naisystävääni paremmin. 

t. erityisherkän mies

[/quote]

No kuuleppa kun Suomen Erityisherkkien Liitto on ihan itse sitä mieltä että kyseessä ei ole sairaus eikä diagnoosi. Käsitteet kannattaa nyt kuitenkin muistaa näissä asioissa.

Vierailija
60/68 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, kilpirauhasta syytetään myös ihan turhaan. Itse kun netistä katsoo oirekuvausta niin johan löytyy joka toiselta.

Burn out tuntui olevan muotisana 15 vuotta sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi