Äiti heitti 17 v poikansa ulos - miten elatus menee?
Äitinsä heitti siis pojan isälleen asumaan. Lapsilisiä ei siis enää tulisi kuitenkaan, mutta eikö vanhemmat ole elatusvelvollisia kuitenkin vielä niin kauan kuin lapsi on koulussa? Miten se käytännössä tapahtuu, jos äiti ei suostu maksamaan?
Kommentit (152)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:46"]
Nyt jollain (mm. 112) on tiedot totaalisen väärät.
Vaikka elatusvelvollisuus päätty 18 ikävuoteen (ja koulutusavustusta voi lapsi hakea siihen asti, kunnes peruskoulutus kuten lukio tai perusammattitutkinto on saatu valmiiksi), mikään taho ei kriminalisoi lapsensa elättämistä senkin jälkeen. Ja huom - lahjaveroa ei todellakaan tarvitse maksaa lapsen elämiseen annetuista avustuksista. Eli se kuuluisa max 3999 euroa kolmen vuoden välein verottomana -sääntö EI KOSKE vanhempien lapsensa elämiseen antamaa tukea. Toisin sanoen, aikuisen lapsenkin elämiseen meneviä kuluja kuten vuokria tai ruokamenoja SAA verotta vanhemmat maksaa!
Näin sanoo Perintö- ja lahjaverolain 19. pykälä:
"
Lahjaveroa ei suoriteta:
1) tavanomaisesta koti-irtaimistosta, joka on tarkoitettu lahjansaajan tai hänen perheensä henkilökohtaiseen käyttöön, siltä osin kuin lahjan arvo ei ole 4 000 euroa suurempi;
2) siitä, mitä joku on käyttänyt toisen kasvatusta tai koulutusta varten tai toisen elatukseksi taikka muutoin antanut toiselle näihin tarkoituksiin sellaisessa muodossa, että lahjansaajalla ei ole mahdollisuutta käyttää lahjoitettua määrää muihin tarkoituksiin; eikä
3) muusta lahjasta, jonka arvo on 4 000 euroa pienempi, kuitenkin niin, että jos lahjansaaja kolmen vuoden kuluessa saa samalta antajalta useita sellaisia lahjoja, näistä on suoritettava veroa, kun niiden yhteinen arvo nousee vähintään mainittuun määrään."
(lähde Finlex)
Eli huomioikaa kakkoskohta.
[/quote]
Kyse olikin siitä että se pitäisi koskea myös sitä kakkoskohtaa. Laki pitää olla sama oli lahjan saaja oma lapsi tai Ugandan presidentti
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:46"]Nyt jollain (mm. 112) on tiedot totaalisen väärät. Vaikka elatusvelvollisuus päätty 18 ikävuoteen (ja koulutusavustusta voi lapsi hakea siihen asti, kunnes peruskoulutus kuten lukio tai perusammattitutkinto on saatu valmiiksi), mikään taho ei kriminalisoi lapsensa elättämistä senkin jälkeen. Ja huom - lahjaveroa ei todellakaan tarvitse maksaa lapsen elämiseen annetuista avustuksista. Eli se kuuluisa max 3999 euroa kolmen vuoden välein verottomana -sääntö EI KOSKE vanhempien lapsensa elämiseen antamaa tukea. Toisin sanoen, aikuisen lapsenkin elämiseen meneviä kuluja kuten vuokria tai ruokamenoja SAA verotta vanhemmat maksaa! Näin sanoo Perintö- ja lahjaverolain 19. pykälä: " Lahjaveroa ei suoriteta: 1) tavanomaisesta koti-irtaimistosta, joka on tarkoitettu lahjansaajan tai hänen perheensä henkilökohtaiseen käyttöön, siltä osin kuin lahjan arvo ei ole 4 000 euroa suurempi; 2) siitä, mitä joku on käyttänyt toisen kasvatusta tai koulutusta varten tai toisen elatukseksi taikka muutoin antanut toiselle näihin tarkoituksiin sellaisessa muodossa, että lahjansaajalla ei ole mahdollisuutta käyttää lahjoitettua määrää muihin tarkoituksiin; eikä 3) muusta lahjasta, jonka arvo on 4 000 euroa pienempi, kuitenkin niin, että jos lahjansaaja kolmen vuoden kuluessa saa samalta antajalta useita sellaisia lahjoja, näistä on suoritettava veroa, kun niiden yhteinen arvo nousee vähintään mainittuun määrään." (lähde Finlex) Eli huomioikaa kakkoskohta. [/quote]Voit puuhata kansalaisaloitteen tästäkin.
[/quote]
Mistä minun pitäisi kansalaisaloite laatia? En tietääkseni ole sanonut mielipidettäni asiasta, ainoastaan sen, että laki ei mene kuten osa kommentoijista luulee sen menevän. Turhaan minulle kiukuttelet.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:50"]
18v:n pitää varmasti myös maksaa esim. ylioppilasjuhlat itse?
[/quote]
Miksi pitää pitää ylioppilasjuhlat? En minä ainakaan niitä pitänyt. Rahan tuhlausta koko juttu
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:34"]
Toivottavasti tällä jankuttajalla ei ole lapsia. Jos on, miksi niitä teit?
[/quote]
Se että tekee lapsia ei tarkoita etä niitä elättää enää aikuisena. Katsos jotkut kantaa vastuunsa aikuisina eikä enää elä vanhempien rahoilla
[/quote]Okei, eli olet valmis auttamaan päivälleen 18 vuotta? Turha varmaan odotella vanhuksena mitään apuja, mitään hoitovelvoitetta siihen suuntaan ei ole.
Tässä tapauksessa lait ovat käytännössä muodollisuus: niitä ei yleisesti vaadita noudattamaan! Miksi haluat korostaa tätä lakia, josta harva edes tietää?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:50"]
18v:n pitää varmasti myös maksaa esim. ylioppilasjuhlat itse?
[/quote]
Miksi pitää pitää ylioppilasjuhlat? En minä ainakaan niitä pitänyt. Rahan tuhlausta koko juttu
[/quote]Lahjarahat sukulaisilta on hyvä syy.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:53"]
Missä maassa on mielestäsi hyvä systeemi? Lähes koko maailmassa on yleistä, että vanhemmat antavat lapsilleen rahallista avustusta mikäli pystyvät. Myöskään lahjaveroa ei näistä almuista makseta.
[/quote]
Mutta se ei ole pakollista.
On myös täysin normaalia kaikissa länsimaissa että isot yritykset maksaa vähemmän veroja kuin yrityksen maajohtaja koska niitä veroja kierretään. Mutta se ei tarkoita että asioita ei pitäisi muuttaa?
Laki pitää olla sama kaikille. Jos ruvetaan vaatimaan koko ajan muilta enemmän veroja ja yritetään saada ihmisten veronkierto kuriin (suurin osa ihmisistä kiertää veroja) niin tämäkin kohta pitää muuttaa.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:32"] Lahjaveroja joutuu maksamaan vasta yli 4000e lahjoituksista. Jos äiti, isä, mummo ja pappa kukin antaa tuon summan lapsi saa jo 16000 eikä siinä ole mitään laitonta. Isommista summista joutuu maksamaan lahjaveron oman lapsenkin tapauksessa. [/quote] Ei joudu. Jos annat aikuisen asua vanhempien kämpässä ilman kustannuksia niin se on nopeasti 500-1000 euroon kuussa lahjoitusta. Siihen vielä lisää sähköt jne. Sen lisäksi kaikki huonekalut ja vastaavat pitää myös laskea. Samoin ruoat, vaatteet jne. Kyllä niistä aika hemmetisti tulee. [/quote]No eikös tuo ole parempi, jos toinen vaihtoehto on asua sossun piikkiin? Kyllä tuo tulee yhteiskunnalle halvemmaksi.
[/quote]
Parempi olisi kun ei saisi kumpaakaan. Miten olisi vaikka työssä käynti?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:06"]
Minun mieheni joutui 16-18v:nä kotona asuessaan maksamaan äidilleen jotain 400euroa kuukaudessa vuokraa (sisälsi ruuan yms). Opiskeli ja kävi töissä. Ilmeisesti tämä on ideaalitilanne?
[/quote]
Tuo on oikeudenmukaista.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 12:59"]Rahako tässä on tärkeintä?! Eikö teillä ole tärkeämpää mietittävää, esim. miltä lapsesta tuntuu kun äiti 'heittää pihalle'... tai jos lapsi on käyttäytynyt niin huonosti että sai lähtöpassit niin miksi käyttäytyy niin
[/quote]
Juurikin noin. Aika moni vanhempi heittää alaikäisenkin lapsensa ulos kun nuori jatkuvasti varastaa kotoa. Ei kunnioita kotia ja muuta perhettä. Häiritsee kaiket yöt hukassa ja päihteiden vaikutuksen alaisena koko muuta perhettä. Tekee rikoksia. Ei käy koulua. On väkivaltainen jne jne. Aloituksen nuori voi mennä turvakotiin jos isän nurkkiinkaan ei pääse
ja en kyllä ymmärrä miten tässä vain raha on tärkeää. Sosiaalipuoli kyllä sen hoitaa. Ei sitä äitiä tarvitse vaivata.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:34"] Toivottavasti tällä jankuttajalla ei ole lapsia. Jos on, miksi niitä teit? [/quote] Se että tekee lapsia ei tarkoita etä niitä elättää enää aikuisena. Katsos jotkut kantaa vastuunsa aikuisina eikä enää elä vanhempien rahoilla [/quote]Okei, eli olet valmis auttamaan päivälleen 18 vuotta? Turha varmaan odotella vanhuksena mitään apuja, mitään hoitovelvoitetta siihen suuntaan ei ole.
[/quote]
Harva lapsi oikeasti vanhempiaan auttaa mitenkään.
Kyllä se yhteiskunta joutuu senkin asian hoitamaan
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:15"]Jos poika käy lukiota tai on amiksessa eikä tahallaan "vetkuta" eli pidennä opiskeluaikaa niin voi saada elatustukea vanhemmiltaan koulun viimeiseen päivään asti ja/tai 18v ikään. Jos esim äiti on nyt työtön niin äidin ei taatusti tarvitse maksaa mitään , ellei äiti ole ansiosidonnaisella. Sitten jos töissä ja tiedät kuin kapaljon suunnilleen saa, niin suhteuta isän tuloihin. Jos suht saman verran niin molemmat maksaakin saman verran jne.(Tämä riippuu niin monesta seikasta kuitenkin etten niitä tässä pysty luettelemaan ). Mulla poika 17v, lukiossa, täyttää kohta 18v, asuu mun luona. Isä maksaa 580e kuussa lukion loppuun (eli vähän senkin jälkeen kun on täyttänyt 18v). Koska itse olen eläkkeellä sairauteni vuoksi ja eläke niin pieni ei minulla ole elatusvelvollisuutta. Niin ja poika tuskin saa opintotukea jos isällä kerran on hyvät tulot. Meilläkin saa vain n90e. Mutta tuon voit tarkistaa helposti KELAn sivuilta. Summa tosin niin olematon että sillä nyt ei kuitenkaan ketään voi elättää. [/quote]580 euroa?? Enemmän kuin omillaan asuvat opiskelijat. Mistä tuo summa on oikein revitty?
[/quote]
Varmaankin huolehtiva isä, joka haluaa lapsensa parasta taloudellisesti. Ei elatusmaksuja tarvitse mistään kysellä ja lasketuttaa jos on vanhemmat on puheväleissä.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 14:50"] 18v:n pitää varmasti myös maksaa esim. ylioppilasjuhlat itse? [/quote] Miksi pitää pitää ylioppilasjuhlat? En minä ainakaan niitä pitänyt. Rahan tuhlausta koko juttu [/quote]Lahjarahat sukulaisilta on hyvä syy.
[/quote]
Eli lisää pummimista?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:09"]Ei opintorahaa saa alle 17v. muutenkaan. Ja elatus on vain 18v asti, kotona asuva saa muistaakseni peräti 300e/kk sossusta (täysi-ikäisenä).
[/quote]
Haloo!! Toi on iso raha!!
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:25"]
Minkäverran mies on elareita maksanut? Täytyyhän teidän muuttaa elatussopimus nyt kun asuinpaikka on vaihtunut
[/quote]
Mies maksanut minimin 150 e, koska vanhemmilla suht samat tulot.
Kyllä ymmärrän sen, että nyt tämä muuttuu. Mietin siis vieläkin vain sitä, kun av:lla on kerrottu vanhempien olevan elatusvelvollisia johonkin 23-25-vuotiaaksi asti, jos nuori opiskelee. Mietin vain, miten se raha saadaan.
ap
[/quote]
Mee töihin.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:11"] Dumpatkaa sossun huoleksi, pojalle hankitaan kämppä ja elatus. Ja vanhempien ei tarvitse tapella rahasta. Olisi varmaan kannattanut jättää koko lapsi tekemättä jos elatus ei onnistu! [/quote] EI ONNISTU jos vanhemmilla hyvät tulot. Vanhemmilla elatusvelvollisuus siihen asti kun lapsi täyttää 18v ja /tai lukio/amis käyty loppuun. [/quote]Onnistuu, jos vanhemmat hylkää.
[/quote] Juu, mutta se raha otetaan kuitenkin vanhemmilta. Ei sitä niin vain lastaan voi hylätä. Eli jokatapauksessa vanhemmat maksaa jos heillä rahaa on.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:21"] [quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:15"]Jos poika käy lukiota tai on amiksessa eikä tahallaan "vetkuta" eli pidennä opiskeluaikaa niin voi saada elatustukea vanhemmiltaan koulun viimeiseen päivään asti ja/tai 18v ikään. Jos esim äiti on nyt työtön niin äidin ei taatusti tarvitse maksaa mitään , ellei äiti ole ansiosidonnaisella. Sitten jos töissä ja tiedät kuin kapaljon suunnilleen saa, niin suhteuta isän tuloihin. Jos suht saman verran niin molemmat maksaakin saman verran jne.(Tämä riippuu niin monesta seikasta kuitenkin etten niitä tässä pysty luettelemaan ). Mulla poika 17v, lukiossa, täyttää kohta 18v, asuu mun luona. Isä maksaa 580e kuussa lukion loppuun (eli vähän senkin jälkeen kun on täyttänyt 18v). Koska itse olen eläkkeellä sairauteni vuoksi ja eläke niin pieni ei minulla ole elatusvelvollisuutta. Niin ja poika tuskin saa opintotukea jos isällä kerran on hyvät tulot. Meilläkin saa vain n90e. Mutta tuon voit tarkistaa helposti KELAn sivuilta. Summa tosin niin olematon että sillä nyt ei kuitenkaan ketään voi elättää. [/quote]580 euroa?? Enemmän kuin omillaan asuvat opiskelijat. Mistä tuo summa on oikein revitty? [/quote] Se on oikeuden päätöksellä laskettu. Eli ruoka, vaatteet, asuminen, koulutusraha...tarkasti laskettu ihan sentilleen! [/quote]Miten tämä lukiolainen pärjää sitten kun lähtee opiskelemaan ja tulot on siellä 470e/kk luokassa...
[/quote]
Nyt tätyy kysyä että mikä ongelma tässä teidän mielestänne oikein on??? Jos hän ei saisi tuota rahaa isältään niin joutuisi hakemaan sossusta tukea , olisiko se parempi? Miksi kadehditten ihan normi juttua?
Tuossa on normi perusosa joka n300-350, en muista ihan tarkkaan, mutta se on jokatapauksessa summa jonka kuka vain voi vaatia/saada samassa tilanteessa. Sitten on osuus asuntokuluista eli silloin määrättäessä se oli n100e, bussikortti, lapsen vakuutus, lukion kirjat jne. Itseasiassa pojan asianajaja laski summaksi 40e enemmän mutta laskimme silti summaa hiukan.
Tuon summan hän saisi asuisi kotona tai ei...tai itseasiassa summa olisi luultavasti hieman suurempi jos EI asuisi kotona. Esim Hajallis Harkimo maksoi pojastaan 666e kuukaudessa jo yli 10e sitten, jos otamme huomioon inflaation niin summa olisi nyt ainakin 800e.
Se on kuulkaa ihan teistä itsestänne kiinni jos ette pyydä miehiltänne/vaimoiltanne sitä mikä lapselle kuuluu.
Niin ja mitä tulee tuohon kysymykseen että miten sitten pärjää niin samoin kuin muutkin opiskelijat. En oikein ymmärrä miten tuo summa on teidän mielestä muka suuri kun se sisältää kuitenkin vain pakolliset kulut, ei mm mitään harrastus kuluja edes.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:15"]
Jos poika käy lukiota tai on amiksessa eikä tahallaan "vetkuta" eli pidennä opiskeluaikaa niin voi saada elatustukea vanhemmiltaan koulun viimeiseen päivään asti ja/tai 18v ikään.
Jos esim äiti on nyt työtön niin äidin ei taatusti tarvitse maksaa mitään , ellei äiti ole ansiosidonnaisella.
Sitten jos töissä ja tiedät kuin kapaljon suunnilleen saa, niin suhteuta isän tuloihin. Jos suht saman verran niin molemmat maksaakin saman verran jne.(Tämä riippuu niin monesta seikasta kuitenkin etten niitä tässä pysty luettelemaan ).
Mulla poika 17v, lukiossa, täyttää kohta 18v, asuu mun luona. Isä maksaa 580e kuussa lukion loppuun (eli vähän senkin jälkeen kun on täyttänyt 18v). Koska itse olen eläkkeellä sairauteni vuoksi ja eläke niin pieni ei minulla ole elatusvelvollisuutta.
Niin ja poika tuskin saa opintotukea jos isällä kerran on hyvät tulot. Meilläkin saa vain n90e. Mutta tuon voit tarkistaa helposti KELAn sivuilta. Summa tosin niin olematon että sillä nyt ei kuitenkaan ketään voi elättää.
[/quote]
580 euroa? Jos lapsi asuu sinun luona niin tuolla elää kuin herra. Hänellä ei ole asumiskustannuksia joten hän saa enemmän kuin tarpeeksi rahaa jo nyt
[/quote] Siis tottakai hänellä on asumiskustannukset! Asunnon vuokra-asumistuki :2 on pojan osuus, myös sähkö, vesi, kotivak menee puoliksi. Näin sossukin sen laskee. Missä tynnyrissä porukka oikein asuu kun ei tiedä normi käytännöistä mitään??? Mulla on tän kok asunto koska poika asuu kanssani, ellei asuisi olisi asunto tietysti pienempi.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 13:40"]
Tuttu joutui maksamaan elatustukea 20-vuotispäivään saakka, kun jälkikasvu vitkutteli lukion kanssa. Exän työttömyydellä saattoi olla vaikutusta asiaan.
[/quote] Jos olisi pystynyt todistamaan vitkutteluksi niin olisi kannattanut niin tehdä. Eu ole mikään pakko makssaa jos pystyy oikeudessa asian todistamaan. Jos ei pysty niin turha valittaa.
Minun mieheni joutui 16-18v:nä kotona asuessaan maksamaan äidilleen jotain 400euroa kuukaudessa vuokraa (sisälsi ruuan yms). Opiskeli ja kävi töissä. Ilmeisesti tämä on ideaalitilanne?