Työkaveri haluaa kulkea työmatkat minun kyydilläni (45km per suunta), muttei suostu maksamaan puolia bensoista
Perusteli sitä sillä, että menisin joka tapauksessa autolla töihin joten mulla menisi joka tapauksessa sama määrä bensaa, ja sanoi että siksi ei ole loogista että hän maksaisi niistä.
Sanoin että jos et tulisi kyydilläni menisit bussilla ja joutuisit siitä maksamaan. Työkaveri suutahti tähän ja sanoi ettei bussilla ole asian kanssa mitään tekemistä, kun puhutaan automatkustuksesta.
Kumpi nyt on oikeassa? Tuo 90km per pvä tekee jo 2000km kuussa eli ihan täysin merkityksettömästä rahasta ei kuitenkaa ole kyse
Kommentit (529)
Sano, että parempi pysyä työväleissä ja mennä eri kyydeillä.
Vierailija kirjoitti:
jankuti jankuti. mä en ainakaan maksaisi kyydistä jos SE KAVERI OLISI MUUTENKIN menossa sinne koska siltä menee joka tapauksessa se bensa olin kyydissä tai ei, lähinnä kaveri hyötyy siitä koska saa mun hyvää seuraa ilmaiseksi
Minulle täytyisi maksaa 300 euroa per tunti jotta sietäisin seuraasi.
45km x 0,25€/km = 11,25€ on asiallisesti ottaen kustannus omalla autolla kulkemisesta suuntaansa. Paljonko maksaa bussilippu?
11,25€ työpäivän molempien suuntien kustannuksesta olisi ihan ok korvaus kyydissä kulkevalta kaverilta, eli puolet todellisista kuluista. Varmaan tuo summa olisi suunnilleen sama kuin yhdensuuntainen bussilippu? Eli kummankin kulut puolittuu, eli aika reilu juttu.
Kyllä polttoainetta kuluu enemmän, jos on kyytiläisiä. Mitä enemmän massaa, sitä enemmän auto kuluttaa polttoainetta. Siksi kilometrikorvauksiinkin saa korotuksen, jos on kyytiläisiä tai kuljettaa työnantajan tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä toisten kustannuksella loisivia tyyppejä vaan löytyy! Puolet bensoista tai menköön bussilla. Voihan sulla olla vaikka jotain omia menoja työmatkan varrella, siinä on ulkopuolinen henkilö vaan riesana. En suostuisi moiseen enkä ainakaan ilmaiseksi. Veikkaan, että on SDP:n kannattaja;).
Heh, olen SDP:n kannattaja, ja aina maksanut jos joku on auttanut, millä tavalla vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri on oikeassa. Saat vielä kilometrikorvaukset verotuksessa, joten aika outoa pyytää rahaa matkasta, jonka ajat joka tapauksessa.
Saahan se kaverikin vähentää verotuksessa työmatkakulut julkisten mukaan vaikka kulkisikin kaverin kyydillä eikä maksaisi mitään.
Mulla kulki työkaveri kyydissä 75 km matkan ja maksoi 6 €/suunta.
Kaveri pärjäsi tuossa kyllä aika hyvin, kun itse haki vähennyksen julkisten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
jankuti jankuti. mä en ainakaan maksaisi kyydistä jos SE KAVERI OLISI MUUTENKIN menossa sinne koska siltä menee joka tapauksessa se bensa olin kyydissä tai ei, lähinnä kaveri hyötyy siitä koska saa mun hyvää seuraa ilmaiseksi
Varmasti vain vitsailet, mutta tolla perusteella pitäisi matkustajan maksaa vähintään bussilipun hinta aplle koska muutenkin käyttäisi sen rahan työmatkoihin.
Vierailija kirjoitti:
No ei sun tarvi maksaa, mutta et myöskään istu siellä kyydissä.
Klassinen tapaus kimppakyydin ehdottajasta on tyyppi, joka aikoo toimia vain kyytiläisenä. :D
Et voi töiden jälkeen pistäytyä, vaikka kylässä, kahvilla tai kaupungilla, koska toinen pitää toimittaa kotiin. Lisäksi nämä "pitkän matkan lokit" alkaa kyllä vaatimaan lisäkuljetuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle pitäisi maksaa muiden kyyditsemisestä niin paljon, ettei tarvitsisi tehdä muuta työtä. En siis suostuisi vaikka kyydissä kulkeva maksaisi kokonaan bensat. Matkustakoon bussilla tai ostakoon oman auton.
Itsekästä.
Niin onkin. Mitä sitten? Jos haluaa matkustaa yksityisautolla, niin sitten kannattaa ostaa sellainen ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä puolia kaikesta bensasta mutta mutta puolet siitä mikä työmatkoihin menee on ihan reilu hinta.
Itse tossa vaiheessa kun kaveri jo kieltäytyy maksamasta mitään kieltäisin kyydit kokonaan kunnes ehkä mieli muuttuisi.
Jos ei suoraan ilkeä kieltää niin sanoisin, että on muuta menoa kuin edestakas suoraan mentävä reissu.
Ai.
Mä ajan kuussa 10tkm josta työmatka-ajoa 2tkm.
Jos mulla olisi työmatkakyytiläinen, niin kyllä mun mielestä on kohtuullista, että hän maksaa puolet tuosta kymppitonnin matkasta. Sitä vartenhan mä olen auton ylipäätään hankkinutkin!
Vierailija kirjoitti:
No siinäpä länkytät ja menet töihin millä pääset, mutta et ainakaan minun kyydissä tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki bensat, eli puolet autoilun muuttuvista kuluista olisi sopiva summa.
Verottaja laskee oman auton käytön kustannukseksi 0,25€/km, puolet tuosta on minimi millä viitsisin kuskata ketään. Parempi jos vaikka vuorotellaa, eli ajetaan vaikka vuoroviikon, niin se on reiluin vaihtoehto.
Niin, verottaja hyväksyy tuon summan VÄHENNETTÄVÄKSI VEROTETTAVASTA TULOSTA, et saa summaa suoraan hyväksesi.
Tuo sinun työkamusi on kyllä työmatkapummien aatelia.
Ensin vaatii kyytiä ja sitten kieltäytyy maksamasta kohtuullisesta korvausta.
En ota kuin äärimmäisestä pakosta kyytiin ketään. Rakastan omaa aikaa ja tarvitsen sitä. Puolet polttoaineesta ainakin ja jos haluaa säännöllisesti kyytiä, enemmän. Muussa tapauksessa tervemenoa omin avuin. Mikä minä olen huolehtimaan muiden kulkemisesta. Ostin oman auton, jotta saan nauttia rauhasta.
Vierailija kirjoitti:
45km x 0,25€/km = 11,25€ on asiallisesti ottaen kustannus omalla autolla kulkemisesta suuntaansa. Paljonko maksaa bussilippu?
11,25€ työpäivän molempien suuntien kustannuksesta olisi ihan ok korvaus kyydissä kulkevalta kaverilta, eli puolet todellisista kuluista. Varmaan tuo summa olisi suunnilleen sama kuin yhdensuuntainen bussilippu? Eli kummankin kulut puolittuu, eli aika reilu juttu.
Kiva yhtälö, mutta 0,5€/km on aika kova kulu, enemmän mitä verottaja hyväksyy ja se on jo aika paljon sekin...
Vierailija kirjoitti:
Klassinen tapaus kimppakyydin ehdottajasta on tyyppi, joka aikoo toimia vain kyytiläisenä. :D
Et voi töiden jälkeen pistäytyä, vaikka kylässä, kahvilla tai kaupungilla, koska toinen pitää toimittaa kotiin. Lisäksi nämä "pitkän matkan lokit" alkaa kyllä vaatimaan lisäkuljetuksia.
No sehän on kuin Solsidanin Ove! Minä kyllä luulen, että tämä aloitus on vitsillä tehty.
Kaveri haluaa kyydin ja sinä et halua kyyditä... Hmm, kumpikohan on oikeassa?
Mä myöhästyisin tunnin heti ekana kylmänä pimeänä räntäsateseisena aamuna, puhelin olisi äänettömällä ja syyksyi sanoisin vain että liukuva työaika ja pantiin miehen kanssa aamulla tavallista pidempään.
Satunnaisesti voisin ottaa kyytiin, mutta jatkuvasti täysin ilmaisena en. Auton pitäminen on kallista - miksi ap:n pitäisi maksaa kaikki kulut ja kollega kulkee ilmaiseksi?
En todellakaan ottaisi tuollaista "kaveria" enää kyytiin. Ihan loinen.
Saahan se kaverikin vähentää verotuksessa työmatkakulut julkisten mukaan vaikka kulkisikin kaverin kyydillä eikä maksaisi mitään.
Mulla kulki työkaveri kyydissä 75 km matkan ja maksoi 6 €/suunta.