Nirso kissa
Minulla on ärsyttävän nirso kissa. Tiedän, että olen ehkä itse sen sellaiseksi opettanut, mutta en kyllä tiedä miten tavasta pääsee eroon. Ongelma on se, että kissa söisi mieluiten jotain Latz annospussiruokaa ja sekin kelpaa vain hyytelössä. Yritän kuitenkin ajatella kissani parasta ja tilasin sille zooplussalta erilaisia märkäruokia. Vaan ei kelpaa! Mikään ns laadukkaampi ja parempi ruoka ei kelpaa. Ärsyttää, kun menee rahaa hukkaan ja toinen mököttää, kun ei saa ruokaansa :/
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 08:23"]
Potkaise sitä persuksille niin oppii tavoille.
[/quote]
Sua pitäisi potkaista.
Oon yrittänyt tehdä niin, että tarjoan aina tuota samaa ruokaa ja laitan jääkaappiin, jos ei syö. Yleensä siitä seuraa nilkkoihin hyökkäämistä, ruuan pyytämistä ja sitä, että toinen ei vaan syö. Ja kissahan ei saa millään paastolla olla yli vuorokautta :/ Siksi olen aina luovuttanut. Ainahan voin lahjoittaa nuo "laadukkaammat" ruuat vaikka paikalliselle kissatalolle, mutta harmittaa silti.
Tulee muistoja mieleen :) Annoin kissoillemme kerran tuoreita muikkuja, kun silakoita ei kaupassa ollut. Olivat aina ennen syöneet silakoita hyvällä ruokahalulla, mutta muikkujen jälkeen silakat olivat ihan, että "yök, en syö". Ne närkästyneet katseet! En antanut periksi, ja sitten he palasivat taas silakkakantaan. Joskus on tietty muikkujakin, jos niitä edullisesti saa, mutta mitään kriisiä kalojen suhteen ei enää ole. Noita kalliita, tv:ssä mainostettuja kissanruokia meidän katit ei saa kuin jouluna ja pääsiäisenä.
Minun tutun kissa kuoli siihen, että söi pelkästään kalaa :/ Munuaiset meni. Itsekin annan kyllä pakasteseitiä keitettynä, mutta vain kerran viikossa. Ap
Ihmisillä on erilaisia käsityksiä siitä, mitä kissalle saa ja kannattaa antaa ruuaksi. Ihan ymmärrettävää, koska ei kaikkia kiinnosta oma ravitsemuskaan kauheasti :) Ennen vanhaan kissalle annettiin ehkä mitä tähteeksi jäi, sekä maitoa. Tai juurikin sitä kalaa. Jotkut antavat kissalleen jopa ihmisille tarkoitettua tonnikalaa. Joko ei kiinnosta ottaa selvää asioista tai ei välitetä. Jos kyse on jälkimmäisestä, ei minusta pitäisi lemmikkejä ottaakaan.
Kissa on lihansyöjä. Ei kalansyöjä, ei maitotuotteiden syöjä. Barffaus olisi ihannetilanne kissalle, mutta ehkä haastava toteuttaa jossain tilanteissa.
Mullakin oli nirso kissa, "parani" sillä että otin toisen kissan joka on oikea suursyömäri ;) nyt syö reippaasti kupin tyhjäksi ettei toinen vaan saa enemmän
Pitänee selventää:
meidän kissat saa tuoretta kalaa kerran viikossa, sisälmyksiä kerran viikossa, joskus jauhelihaa, muuten kissanruokaa. Maitoa ne eivät tietenkään saa, tuolloin tällöin viiliä, johon on sekoitettu vähän vettä. Joskus ruokaan sekoitetaan keitettyä riisiä, se tuntuu tekevän niiden vatsoille hyvää. Ihmisten ruuan tähteitä niille ei syötetä.
Kissamme ovat terveitä, sopusuhtaisia, kiiltäväturkkisia, aktiivisia 7-vuotiaita veljeksiä.
5
Kyllä nälkä opettaa syömään... vai kissaa pitäisi passata :). Heitä se pihalle metsästämään itse ruokansa jos ei kelpaa muu.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 09:21"]
Pitänee selventää:
meidän kissat saa tuoretta kalaa kerran viikossa, sisälmyksiä kerran viikossa, joskus jauhelihaa, muuten kissanruokaa. Maitoa ne eivät tietenkään saa, tuolloin tällöin viiliä, johon on sekoitettu vähän vettä. Joskus ruokaan sekoitetaan keitettyä riisiä, se tuntuu tekevän niiden vatsoille hyvää. Ihmisten ruuan tähteitä niille ei syötetä.
Kissamme ovat terveitä, sopusuhtaisia, kiiltäväturkkisia, aktiivisia 7-vuotiaita veljeksiä.
5
[/quote]
Kiitos selvennyksestä! :) Ihmettelen, miksi tuota 7 viestiä on alapeukutettu, koska ihan hyviä pointteja siinä on. En HEITÄ kissaani pihalle tai muutenkaan anna sen näin keskustan lähellä asuessa ulkoilla yksin. Tietääkseni se ei ole sallittua ja muutenkin minusta todella typerää ja kissan hengellä leikkimistä.
Kissani syö kyllä välillä mm. possun sydäntä, mutta sekään ei maistu enää samalla lailla oltuaan pakkasessa... Nirso mikä nirso.
Sulla vaan täytyy olla pidemmät hermot. Kahdessa viikossa se oppii kyllä uuteen ruokaan. Mutta sä et saa tarjota siinä välissä niitä latzeja...
Näen toisinaan ruokakaupassa ihmisiä, jotka kysyvät lapsiltaan, että mitäs tänään syödään. Samat kakarat kiukuttelee jossain karkkihyllyn edessä. Hyvä jaella neuvoja kissanruokintaan liittyen, tyyliin "heitä kissa ulos metsästämään", kun syötätte pennuillenne tasan mitä he haluavat :)
Ja veikkaan, että isolla osalla lemmikinomistajista ei ole mitään ruokintaongelmia, koska syötetään onnellisena sitä mitä kaupasta saa. Eli jotain lihamössöä, jossa on 4% lihaa.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 09:43"]
Sulla vaan täytyy olla pidemmät hermot. Kahdessa viikossa se oppii kyllä uuteen ruokaan. Mutta sä et saa tarjota siinä välissä niitä latzeja...
[/quote]
Kiitos vinkistä, aijon toimia näin! :) ap
Meidän kissa ei juurikaan syönyt kalaa, vaan kaupan kissanruokia, sydäntä ja jauhelihaa ja kissanruohoa ja joskus tilkan Hyla-kermaa. Tonnikalaa ja hauenperkeitä joskus. Hiiret ei sille kelvanneet. Kuoli 19 vuotiaana, eikä käyty siinä välissä kuin rokotuksissa ja hammaskiven poistossa ja normaalit matokuurit. Se oli talvisin sisäkissa, kesällä mökin pihalla silllä oli oma tarha ja ulkoili valjaissa. Musta turkki menetti upean kiiltonsa vasta noin pari kuukautta ennen kuolemaa.
Sen sijaan tädin kissa söi mitä vain, alkaen luumuista ja sipseistä. Täti kehui että on halpa syöttää. Noh, tuli eläinlääkärilaskut sitten ja kuoli neljävuotiaana. Maksa meni.
Tahdon vaan sanoa, että ei kannata kissan ruokinnassa turhia säästellä, vaan antaa sitä mitä se oikeasti tarvitsee, sillä minkä toisessa päässä säästää, toisessa voi menettää.
Ostin kissatalolta aikuisen kissan. Tätä ennen minulla on ollut kissat pennusta (luovutusikäisestä) asti. Tämä aikuinen oli käsittämättömän nirso aluksi! Ei kelvannut mikään muu kuin kuivaruoka.
Olen vähän hifistelijä kissojen ruokinnan suhteen eli osaksi laadukasta kuiva nappulaa ja puolet raakaa lihaa.
Kuivanappulat pois ja pieniä paloja lihaa kerrallaan tarjolle. Oppihan se. Mutta meni viikkoja kunnes söi lihan heti eikä maukunut jaloissa kerjäämässä kuivaruokaa.
Ota Latzia ruokalusikallinen ja uutta ruokaa saman verran. Sekoita keskenään. Jos ei kelpaa niin ota pois ja samanlainen uusi satsi tilalle. Hermoja tarvitset :) Kissat ovat tarkkoja että ruoka on tuoretta joten pikkuisen kerrallaan tarjolle niin ei tarvitse heittää niin paljon pois.
Mikä niissä Latzin annospusseissa onkin niin koukuttavaa? Mikään muu merkki ei kelpaa, ei halvempi eikä kalliimpi. Kissa varmaan kuolisi nälkään, jos Latzin valmistus jostain syystä loppuisi.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 09:46"]
Näen toisinaan ruokakaupassa ihmisiä, jotka kysyvät lapsiltaan, että mitäs tänään syödään. Samat kakarat kiukuttelee jossain karkkihyllyn edessä. Hyvä jaella neuvoja kissanruokintaan liittyen, tyyliin "heitä kissa ulos metsästämään", kun syötätte pennuillenne tasan mitä he haluavat :)
Ja veikkaan, että isolla osalla lemmikinomistajista ei ole mitään ruokintaongelmia, koska syötetään onnellisena sitä mitä kaupasta saa. Eli jotain lihamössöä, jossa on 4% lihaa.
[/quote]
Uskon että ne aikuiset jotka syövät terveellisesti. Ruokkivat myös lemmikkinsä ja lapsensa terveellisesti. Ihminen on pohjimmiltaan "metsästäjä/keräilijä" ja kissa lihansyöjä. Ihmisen ruokavalioon ei kuulu älytöntä määrää viljoja, kissa ei niitä tarvitse ollenkaan.
Joo, kissan ruokinnassa menen äärimmäisyyksiin(varmistan toki että saa kaiken tarvitsemansa) mutta eilen paistettiin joulutorttuja ja perjantaina kysyin kakaroiltani että mitä haluavat syödä. He halusivat kanakeittoa. -16-
Oon miettinyt, onkohan Latz (ja muut edulliset merkit)jkissoille vähän kuin roskaruoka ihmiselle? :D Eli roskaahan se on, mutta herkullista roskaa. Tosin oma kissani syö kyllä raakaa lihaa, mutta mieluiten juuri sillon kun se on ostettu. Saattaa käydä nappasemassa leikkuulaudalta ja pyörii koko ajan jaloissa. Sitten kun liha/sisäelin/mikälie menee pakkaseen ja otan sitä sieltä pieninä annospusseina, ei välttämättä enää kiinnostakaan. En tiedä katoaako se herkullinen tuoksu siitä sitten pakastaessa.
Minullekin vanhemmat sukulaiset ovat sanoneet, että ennen kissa söi sitä mitä annettiin tai mitä ihmisiltä jäi yli. Alkaen siis mm. kaurapuurosta. Kyllähän se kissa varmasti jonkun aikaa (ellei pitkäänkin) elossa pysyy "tähteillä", varsinkin jos metsästää. Helpommin varmaan tulee terveysongelmia, jos ruokkii tuolla lailla.
Mutta kiitos vinkeistä, minä kokeilen nyt niitä ja yritän olla kärsivällinen :)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 09:54"]
Mikä niissä Latzin annospusseissa onkin niin koukuttavaa? Mikään muu merkki ei kelpaa, ei halvempi eikä kalliimpi. Kissa varmaan kuolisi nälkään, jos Latzin valmistus jostain syystä loppuisi.
[/quote]
Kissahan valitsee ruokansa tuoksun perusteella. Ilmeisesti esim. nappuloita uitetaan siksi jossain lihaliemessä. Latzia en ole omilleni syöttänyt, kun siinä on niin paljon kaikkea, mitä kissa ei tarvitse, mutta meillä on samantapainen ongelma Royal Caninin kanssa. Kasvattaja aikoinaan opetti nämä syömään RC:n nappuloita, ja nyt toiselle kissalle ei oikein mikään muu ruoaksi kelpaa. Jos kupissa on jotain muuta, se "peittelee" kipon inhosta väristen ("hyi mitä paskaa!"), istuu siinä vieressä ja huutaa. Mulla on ollut nirso koira, ja silloin uskoin, että "kyllä se sitten syö, kun nälkä tulee!". Ei syö. Ennestään hoikkeli kissa alkoi vain laihtua ja paastoaminen on kissalle epäterveellistä. Olen ratkaissut ongelman niin, että sekoitan RC:n nappuloihin muita nappuloita ja yritän välillä pitää pelkkiä märkäruokapäiviä.
"Mulla on ollut nirso koira, ja silloin uskoin, että "kyllä se sitten syö, kun nälkä tulee!". Ei syö. "
Siis se nirso koira ennen pitkää luovutti ja söi, tämä nirso kissa ei luovuta ennen kuin maksa poksahtaa paastoamisen vuoksi.
t: 20
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 09:21"]
Pitänee selventää:
5
[/quote]
Jos ruokavalio koostuu muusta kuin kissojen täysruoasta, pitää siihen lisätä Multicatia tai muuta vitamiinivalmistetta, kun kaikkia hivenaineita ei "puhtaasta" lihasta kissa saa. Se on sitten eri asia, jos kissa pääsee metsästämään ja syö saaliinsa. Silloin tosin pitää sitten pitää madotukset ajantasalla.
Kyllä se syö sitten, kun nälkä tulee. T nirson kissan omistaja