Tee ekoteko ja vähennä kynttilöitä haudoilta tänä jouluna
Luin paikallislehdenstä että meidän kunnan hautausmaalta rahdaan joulun jälkeen 30000-40000 kynttilää roskiin. Suomessa on satoja hautaismaita mikä tarkoittaa miljoonia hautakynttilöitä roskiin vuosittain.
Tee siis ekoteko ja sytytä tänä vuonna vähemmän kynttilöitä ja anna säästyneet rahat hyväntekeväisyyteen.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 08:26"]Mä en käy kenenkään haudoilla. Muistelen kotona ja poltan kynttilät siellä.
[/quote]
Arvelinkin että tälle tulee alapeukkuja. Sanottakoon että isovanhemmat on haudattu 600 km päähän, muut läheiset tuhkattu. Muutaman etäisen sukulaisen haudat on viereisessä kunnassa mutta miksi kävisin kun muutaman kerran vaan nähnyt ja lähikaupan kassakin on läheisempi?
Isovanhemmille ja äidille sytytän useammankin kynttilän vuodessa kotona ja muistelen valokuvien kanssa ja lapsille juttuja kertoen. Minulla ei ole mitään tuntemuksia itse hautapaikkoja kohtaan, siellä on ruumis mutta koen esim valokuvat tärkeämmiksi kuin mummon luiden sijainnin.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 06:30"]
Luin paikallislehdenstä että meidän kunnan hautausmaalta rahdaan joulun jälkeen 30000-40000 kynttilää roskiin. Suomessa on satoja hautaismaita mikä tarkoittaa miljoonia hautakynttilöitä roskiin vuosittain.
Tee siis ekoteko ja sytytä tänä vuonna vähemmän kynttilöitä ja anna säästyneet rahat hyväntekeväisyyteen.
[/quote]
Oikea metallilyhty ja sinne tavallinen kynttilä palamaan, niin ei tule jätettä.
[/quote]
Eikä paljon liekkiäkään. Hautakynttilät palaa kauemmin, eikä liekki sammu heti. Olen vienyt vuosi sitten kuolleen poikani haudalle aina välillä kynttilöitä palamaan. Usein hautausmaalla tuulee, niin että vähäinen liekki sammuu heti.
Vein viime syksynä veljeni haudalle varrellisen lyhdyn ja sinne led-hautakynttilän palamaan. Jouluna se vielä oli paikoillaan ja koko talven. Keväällä kadonnut, kierrätetty ilmeisesti muihin tarkoituksiin.. OT, mutta alhaisia te, jotka toisten haudoilta varastatte!
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 08:47"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 07:48"]
Kynttilä jonkun rakkaan ihmisen tai hienon ystävän haudalle tuskin (muovillaan) aiheuttaa ja tuottaa niin paljon muovijätettä,kuin esim. jo pelkästään ne sen vuoden aikana käyttämämme muoviset astianpesuainepullot. (...kaikesta muusta talousmuovijätteestä nyt puhumattakaan)
Kukaan ei siitä silti vaahtoa: "Tee ekoteko-jätä perheenne tiskit tiskaamatta !"
" Led-kynttilän" vieminen haudalle on (ainakin minusta) vähän samaa ,kuin jos veisi esim. äidin haudalle muovisen tai paperisen tekokukan.
Vähän kuin sellaista "muistamisen" pois taas listalta hoitamista se sellainen vain olisi luonteeltaan.
Paljon suurempi merkitys olisi sillä , jos menisitte jouluna koko perhe KÄVELEMÄLLÄ eli jalkaisin sinne rakkaittenne haudoille. Sillä olisi mielestäni jopa suurempi symbolinenkin arvo jos kaikki,ketkä vain suinkin kävelemään pystyvät niin tekisivät.
Kenenkäänhän ei silloin tarvitsisi keskittyä liikenteeseen, tai auton paikoitukseen ,ohituksiin ,liikennevaloihin yms., vaan kaikki voisivat kerrankin ja yht´aikaa keskittyä itse asiaan eli vainajiensa muistamiseen- onhan kyseessä MUISTAMISKÄYNTI . Symbolinen matka hiljentymiseen arjen kiireiden keskeltä.
[/quote]
70km/ suunta kävellen kahden lapsen kanssa ja itsellä tapaturmassa vammautunut jalka=kyynärsauvat,, hmmm, not.
Toiselle hautausmaalle n.10km/suunta, not.
[/quote]
En tietenkään tarkoittanut liikuntarajoitteisia. Kuten huomaat tekstistä ,sanoin : " ... kaikki ketkä vain suinkin kävelemään pystyvät. " ( olisiko se pitänyt tarkentaa vielä ´ilman sauvoja tai rollaattoria´? )
En myöskään tarkoittanut ulkopaikkakuntalaisia (tai jossain aivan kunta-alueen rajoilla(yli 10km) asuvia hautausmaallakävijöitä. Tarkoitin tietystikin lähinnä niitä jotka asuvat,kuten valtaosa siellä kävijöistä ,korkeintaan muutaman kilometrin etäisyydellä hautausmaasta ja ovat normaalin hyväkuntoisia terveydeltään.
Jos kaikki ne ihmiset siis tulisivatkin tänä vuonna hautausmaakäynnilleen autollaan ajamisen sijasta kävellen, olisi sinun kaltaisillasi pitkämatkalaisilla helpompi pysäköidä hautausmaan parkkipaikalle.
Onhan näet aivan eri asia ,jos siellä on vain pari-,kolmekymmentä henkilöautoa, kuin jos siellä ja kaikilla lähitienoon maanteilläkin seisoo pysäköityinä samaan aikaan väh. n. 300-400 autoa . Useimmat niistä täysin terveiden ihmisten ,jotka asuvat 1-2 kilometrin etäisyyden päässä hautausmaasta.
Tätä tarkoitin,ymmärrätkö nyt? Ei siis millään pahalla , hyvää joulunodotusta sinulle.
Pakanallinen kyntilöiden polttaminen ei kuulu millään muotoa kristinuskoon, joten sehän on kristityn haudan häpäisemistä.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 10:03"]
Pakanallinen kyntilöiden polttaminen ei kuulu millään muotoa kristinuskoon, joten sehän on kristityn haudan häpäisemistä.
[/quote]
Mikä sinä olet niin päättämään?
Vien kynttilät haudoille autolla, sillä kukaan ei ole täydellinen!
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 09:36"]Minä olen joka joulu vähentänyt kynttilöitä haudoilta. Niistä saa mukavasti kynttilät kotiin koko vuodeksi.
[/quote]siis olet vienyt haudoilta kotiin :D Minä vien keväisin jätekontin viereen jätettyjä lasikuoria kotiin ja valan niihin uudet kynttilät seur. talveksi. Minusta se on ekoteko.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 06:32"]Niin ja luonto kiittää myös.
[/quote]totta
Mä en oo tänä vuonna vienyt ensimmäistäkään kynttilää haudoille.
Pääsyy on siinä etten ikinä muista hautakynttilöitä ostaa, mut toisaalta, eipä se kalmoa enää myöskään lämmitä. Ei kynttilä palamassa haudalla tarkoita että kuollutta sen enempää muisteltaisiin.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 10:32"]
Mä en oo tänä vuonna vienyt ensimmäistäkään kynttilää haudoille.
Pääsyy on siinä etten ikinä muista hautakynttilöitä ostaa, mut toisaalta, eipä se kalmoa enää myöskään lämmitä. Ei kynttilä palamassa haudalla tarkoita että kuollutta sen enempää muisteltaisiin.
[/quote] No,hyvä kun sinä jätät kuolleet omaisesi muistamatta,ehkä he eivät eläessäänkään sinulle paljoa merkinneet. Kynttilä haudalla palamassa kuitenkin tarkoittaa,jos ei muuta niin ainakin sitä ,että joku on sen juuri sinne muistanut tuoda...
Vien kynttilöitä, sillä kukaan ei ole täydellinen!