Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tee ekoteko ja vähennä kynttilöitä haudoilta tänä jouluna

Vierailija
02.12.2014 |

Luin paikallislehdenstä että meidän kunnan hautausmaalta rahdaan joulun jälkeen 30000-40000 kynttilää roskiin. Suomessa on satoja hautaismaita mikä tarkoittaa miljoonia hautakynttilöitä roskiin vuosittain.
Tee siis ekoteko ja sytytä tänä vuonna vähemmän kynttilöitä ja anna säästyneet rahat hyväntekeväisyyteen. 

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja luonto kiittää myös.

Vierailija
2/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi ostaa muita kuin kokomuovisissa astioissa olevia, joissa metalli päällä. Veikkaan kuitenkin että säästän mielummin kotona polttelua kuin nipistän sen yhden kynttilän, jonka muiston kohteeni vähintäänkin ansaitsee. 

Olin vähän nihkeä, kun joku vanha täti toi eräs talvi led kynttilän haudalle. No mitähän väliä, sehän palo koko talven ainakin siellä, ei tarvinut viedä uutta jatkuvasti tilallle ja oli kuva ajatella, että siellä on nytkin valo. Mummelit on hautakynttiläasioissa vissiin niitä edelläkävijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miksi sinne haudalle pitää nykyisin jokaisen perhenjäsenen / perheen sytyttää OMA kynttilä?  

Vierailija
4/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta isäni haudalle saan viedä kynttilän kerran talvessa. Mä en ole "se koko suku", sitten on tietenkin mummelit erikseen, jotka tekee yleensä hautuumaalla kierroksen kaikkien mahdollisten sukujen haudalla ja roskaavat niitä törkeästi (sarkasmia). Kiellä mummeleita jos jotakin haluat kieltää :D

Varsinkin kun isä-vainaja itse muisti aina edesmenneitä lähinnä kukkasin talvisinkin. Niin, kukat on talvellakin nättejä.

Vierailija
5/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa viedä ihan rauhassa. Seurakunta toimittaa sitten kynttilöistä tulleet jätteet juuri sinne mihin pitääkin, eikä laita niitä vääriin keräysastioihin niinkuin ihmiset kotonaan tekevät. Oikeastaan on ekoteko tehdä juuri näin.

Vierailija
6/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vie enää kellekään kynttilää, säästyy paljolta ajamiselta. Ihmiset ovat mielessä, ei haudoissa.

Vierailija
7/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menetys on tuore tai edelleen kipeä, on tärkeää saada edes polttaa kynttilää. Kyllä se vainaja roskasi enemmän elävänä.

Vierailija
8/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynttilä jonkun rakkaan ihmisen tai hienon ystävän haudalle tuskin (muovillaan) aiheuttaa ja tuottaa niin paljon muovijätettä,kuin esim. jo pelkästään ne sen  vuoden aikana käyttämämme  muoviset astianpesuainepullot. (...kaikesta muusta talousmuovijätteestä nyt puhumattakaan) 

Kukaan ei siitä  silti vaahtoa: "Tee ekoteko-jätä perheenne tiskit tiskaamatta !"

" Led-kynttilän" vieminen haudalle on (ainakin minusta) vähän samaa ,kuin jos veisi esim. äidin haudalle muovisen tai paperisen tekokukan.

Vähän kuin  sellaista "muistamisen" pois taas listalta  hoitamista se sellainen  vain olisi luonteeltaan.

Paljon suurempi merkitys olisi sillä , jos menisitte  jouluna koko perhe KÄVELEMÄLLÄ eli jalkaisin sinne rakkaittenne haudoille. Sillä olisi  mielestäni jopa suurempi symbolinenkin arvo jos kaikki,ketkä  vain suinkin kävelemään pystyvät niin tekisivät.

Kenenkäänhän ei silloin tarvitsisi keskittyä liikenteeseen, tai auton paikoitukseen ,ohituksiin ,liikennevaloihin yms., vaan kaikki voisivat  kerrankin ja yht´aikaa keskittyä itse asiaan eli vainajiensa muistamiseen- onhan kyseessä MUISTAMISKÄYNTI . Symbolinen matka hiljentymiseen arjen kiireiden keskeltä.

Vierailija
9/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se led kynttilä näytä oikeasti yhtään epäaidolta pimeässä ja siellä hangen keskellä.jos on oikeenlainen siihen tarkotukseen tehty.. Minustakin ajatus oli ikävä aluksi mutta kun sen kynttilän näki toimivan viikosta toiseen ja tiesi että siellä se loimuttelee niin mukavahan se oli. Ei se ihan ajatukseltaan normaali kynttilää voita, mutta sitähän nyt ei voi joka ilta mm näistä ympäristösyistä sinne uutta viedä. Mä käytän palasaippuaa niin voin tuhlata vähän muovia jouluna.

Vierailija
10/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudoilla käyminen ja sinne kynttilöiden tai kukkien vieminen on alkujaan pakanallinen tapa. Ei kuulu kristillisyyteen.

Vierailija
11/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 08:14"]

Haudoilla käyminen ja sinne kynttilöiden tai kukkien vieminen on alkujaan pakanallinen tapa. Ei kuulu kristillisyyteen.

[/quote]

Ja muut kuin kristityt eivät käy haudoilla vai?

Vierailija
12/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä kolme kynttilää vien.

Vierailija
13/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käy kenenkään haudoilla. Muistelen kotona ja poltan kynttilät siellä.

Vierailija
14/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä on jo muuten jättänyt paljon ostamatta. Kierrään enkä kuluta. Ei voi enää ihminen vähemmällä pärjätä...että vielä kynttilätkään ei saa polttaa. Se varmaan koskee heitä kun ostelee ja ostelee kun schoppailuhimo iskee!!! Minulla ei ole himoa ostamiseen enkä juo,en polttakaan. Että nyt vielä kynttilöitä :(((. Ei sun tarvii osta. Ehkäisylääkkeet saastuttavat vesistö -eikä niitä edes vesipuhdistamossa pystyy poistaa. Joten yritä nyt pärjätä SINÄ omien himojen kanssa ja koeta hillita seksihalut ettei homma menee över in ...Että kynttilöitä....

Vierailija
15/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 08:29"]

Mä on jo muuten jättänyt paljon ostamatta. Kierrään enkä kuluta. Ei voi enää ihminen vähemmällä pärjätä...että vielä kynttilätkään ei saa polttaa. Se varmaan koskee heitä kun ostelee ja ostelee kun schoppailuhimo iskee!!! Minulla ei ole himoa ostamiseen enkä juo,en polttakaan. Että nyt vielä kynttilöitä :(((. Ei sun tarvii osta. Ehkäisylääkkeet saastuttavat vesistö -eikä niitä edes vesipuhdistamossa pystyy poistaa. Joten yritä nyt pärjätä SINÄ omien himojen kanssa ja koeta hillita seksihalut ettei homma menee över in ...Että kynttilöitä....

[/quote] Se on muuten ´shoppailu´ ,eikä sillä ole nyt mitään tekemistä tämän ,puheena olevan asian, kanssa.

Vierailija
16/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 07:48"]

Kynttilä jonkun rakkaan ihmisen tai hienon ystävän haudalle tuskin (muovillaan) aiheuttaa ja tuottaa niin paljon muovijätettä,kuin esim. jo pelkästään ne sen  vuoden aikana käyttämämme  muoviset astianpesuainepullot. (...kaikesta muusta talousmuovijätteestä nyt puhumattakaan) 

Kukaan ei siitä  silti vaahtoa: "Tee ekoteko-jätä perheenne tiskit tiskaamatta !"

" Led-kynttilän" vieminen haudalle on (ainakin minusta) vähän samaa ,kuin jos veisi esim. äidin haudalle muovisen tai paperisen tekokukan.

Vähän kuin  sellaista "muistamisen" pois taas listalta  hoitamista se sellainen  vain olisi luonteeltaan.

Paljon suurempi merkitys olisi sillä , jos menisitte  jouluna koko perhe KÄVELEMÄLLÄ eli jalkaisin sinne rakkaittenne haudoille. Sillä olisi  mielestäni jopa suurempi symbolinenkin arvo jos kaikki,ketkä  vain suinkin kävelemään pystyvät niin tekisivät.

Kenenkäänhän ei silloin tarvitsisi keskittyä liikenteeseen, tai auton paikoitukseen ,ohituksiin ,liikennevaloihin yms., vaan kaikki voisivat  kerrankin ja yht´aikaa keskittyä itse asiaan eli vainajiensa muistamiseen- onhan kyseessä MUISTAMISKÄYNTI . Symbolinen matka hiljentymiseen arjen kiireiden keskeltä.

[/quote]

70km/ suunta kävellen kahden lapsen kanssa ja itsellä tapaturmassa vammautunut jalka=kyynärsauvat,, hmmm, not.

Toiselle hautausmaalle n.10km/suunta, not. 

Vierailija
17/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Scopailuhimo :d hih

Vierailija
18/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 08:29"]

[/quote]

Hyvä pointti nuo ehkäisyvalmisteet. Niiden ympäristöhaitoista vaan ei sovi puhua, koska feminismi. Nykyisistä ehkäisymenetelmistä ympäristön kannalta paras olisi varmaan kuparikierukka, ei hormoneja vesistöön eikä muovijätettä ympäristölle, vain yksi kuparinen häkkyrä roskiin kerran viidessä vuodessa.

Vierailija
19/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 06:30"]

Luin paikallislehdenstä että meidän kunnan hautausmaalta rahdaan joulun jälkeen 30000-40000 kynttilää roskiin. Suomessa on satoja hautaismaita mikä tarkoittaa miljoonia hautakynttilöitä roskiin vuosittain.
Tee siis ekoteko ja sytytä tänä vuonna vähemmän kynttilöitä ja anna säästyneet rahat hyväntekeväisyyteen. 

[/quote]

Oikea metallilyhty ja sinne tavallinen kynttilä palamaan, niin ei tule jätettä.

Vierailija
20/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joka joulu vähentänyt kynttilöitä haudoilta. Niistä saa mukavasti kynttilät kotiin koko vuodeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan