Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ootteko tehneet/meinanneet tehdä lastensuojeluilmoitusta

Vierailija
01.12.2014 |

Ootteko koskaan tehneet lastensuojeluilmoitusta jostakin perheestä? Tai meinanneet tehdä? Tässä aprikoin, että pitäiskö tehdä tuttavan perheestä. Millaisista syistä ootte tehneet?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV:llahan tehdään lasu-ilmoitus ihan kaikesta. Millainen sun tuttavan perhe on yksityiskohtia liikaa paljastamatta?

Vierailija
2/52 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen meinannut tehdä mutta joku toinen ehti ensin. Yh-äiti jonka luona kulki "poikaystäviä" ja muuta porukkaa ryyppäämässä viikonloppuisin. Äiti oli mm.pannut lasten nähden jonkun random äijän kanssa olohuoneessa, lapsille annettiin kaljaa jne. Lasten hygienista ei huolehdittu, isompi kävi meillä kun asuttiin silloin naapurissa ja pinttyneen lian haju oli poikaraukassa ihan kauhea :/ Lapsesta näki myös jo silloin että kaikki kotona nähty oli vaikuttanut mieleen. Asiaan puututtiin mutta tadaa, eukkohan pamahti myöhemmin taas paksuksi. En tiedä mikä on tilanne nyt, asun toisella paikkakunnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aika sekava. Perheessä on ollu aikaa sitten ero, mutta rutiinit on ihan sekaisin. Lapset oireilee, ja nuorin heistä on aika väkivaltainen muita lapsia kohtaan. Kerran näin, kun perheen äiti puki aika kovaotteisesti lapselle vaatteet. Siis ei mitenkään silleen pikkukiukuissaan vaan aika kovaa. Lapsi alkoi itkee, ja äiti riehaantui entisestään. EI se mitään lyönyt tms, mutta musta se oli aika rajua. Hän on myös kertonut laittavansa lapsensa "jäähylle" yksin pimeään vaatekaappiin.

Onko liian ylireagointia ilmoittaa jollekin?

Vierailija
4/52 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 23:29"]

Olen meinannut tehdä mutta joku toinen ehti ensin. Yh-äiti jonka luona kulki "poikaystäviä" ja muuta porukkaa ryyppäämässä viikonloppuisin. Äiti oli mm.pannut lasten nähden jonkun random äijän kanssa olohuoneessa, lapsille annettiin kaljaa jne. Lasten hygienista ei huolehdittu, isompi kävi meillä kun asuttiin silloin naapurissa ja pinttyneen lian haju oli poikaraukassa ihan kauhea :/ Lapsesta näki myös jo silloin että kaikki kotona nähty oli vaikuttanut mieleen. Asiaan puututtiin mutta tadaa, eukkohan pamahti myöhemmin taas paksuksi. En tiedä mikä on tilanne nyt, asun toisella paikkakunnalla.

[/quote]

Hyvin teit! Hyvä!

Vierailija
5/52 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ylireagointia ollenkaan. Olen tässä miettinyt samaa että siskolla on alkanut kädet käymään siihen malliin että kohta teen ilmoituksen ja lätty lätisee jos se ei lopu.

Vierailija
6/52 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt. Sen sijaan olen auttanut naapuria ja erästä tuttavaani lastenhoidossa ja ruoanlaitossa (tehnyt ruokaa pakastimeen, antanut syödä ja yöpyä meillä) kun heillä oli vaikeaa.

Vierailija
7/52 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen tehnyt. Perhe oli jo lastensuojelun asiakas (kuulin asiasta myöhemmin).

Äiti oli yh ja lapsia neljä. Kaikki lapset nukkuivat niin pienessä huoneessa että hyvä kun pääsi edes kääntymään (vanhin kuulemma sohvalla kun ei vain mahtunut huoneeseen kunnolla). Lattia oli niin paskainen että sukat jäivät jumiin lattiaan. 

Vanhin pojista kulki aivan liian isoissa vaatteissa. Housut tippuivat päältä eikä vyötä ollut vaan poikaraukka joutui pitämään välillä housuista kiinni. Äidin mukaan ei kuulemma ollut rahaa ostaa sopivia vaatteita. Kummasti kyllä hänen vaatteisiinsa liikeni sinäkin kuukautena likemmäs 400e.

Olimme käymässä siellä ja äidin piti päästä asioille eikä halunnut ottaa koko kööriä mukaan. Lapset (iältään 2-10v) olisivat jääneet vanhimman vastuulle jos minä en olisi lupautunut vahtimaan heitä sen aikaa. Äitihän sitten vissiin otti ilon irti ja oli kolmatta tuntia pois. Ei olisi ollut ensimmäinen kerta kun vanhin muksuista sai vastuulle pikkusisaruksensa.

Tuo vanhin poika on velipuoleni isäni edellisestä avioliitosta ja poika vietti meillä aikaansa aika paljon (loma-aikoina siis). Mekään emme olleet mitään rikkaita mutta aika usein käytiin kirpparikierroksella ja ostettiin sopivia vaatteita. Meillä poika sai tehdä juuri sitä mitä haluaa koska kotona ei kuulemma ollut omaa rauhaa. Ja tietenkin tehtiin veljen lempiruokaa. Isäni ei taasen pojastaan piittaa tippaakaan vieläkään ja siitä olen hänelle vihainen.

Vierailija
8/52 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin mä auttaisin, jos vain voisin, mutta perhe on "ylpeä". En tiedä, miten sen selittäisin. Siis molemmat ovat aika kovia, vähän semmosia koviksia, joille ei kovin helposti uskalla sanoa vastaan tai ehdottaa apua. Toisekseen mä mietin, että jos lapsella on väkivaltaisia oireita, niin miten voisin auttaa. Voiko vanhemmille sanoa, että mun mielestä lasten kohtelu on teillä liian kovaa? En keksi muuta kuin ehdottaa, että lapset voi tulla meille kylään.

Vierailija
9/52 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 23:36"]En ole tehnyt. Sen sijaan olen auttanut naapuria ja erästä tuttavaani lastenhoidossa ja ruoanlaitossa (tehnyt ruokaa pakastimeen, antanut syödä ja yöpyä meillä) kun heillä oli vaikeaa.
[/quote]
Näin sen pitäisi mennäkin, että tarjotaan ihan oikeaa apua. Tuo on sitä aitoa välittämistä.

Vierailija
10/52 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vaan itkettää tää kaikki touhu maailmassa. 

Vierailija
11/52 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 23:36"]En ole tehnyt. Sen sijaan olen auttanut naapuria ja erästä tuttavaani lastenhoidossa ja ruoanlaitossa (tehnyt ruokaa pakastimeen, antanut syödä ja yöpyä meillä) kun heillä oli vaikeaa. [/quote] Näin sen pitäisi mennäkin, että tarjotaan ihan oikeaa apua. Tuo on sitä aitoa välittämistä.

[/quote]

Tietenkin näin. Milloin sitten tarvitaan jo ammattiapua? Näitä rajankäyntejä mietin. t. Ap

Vierailija
12/52 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 23:44"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 23:36"]En ole tehnyt. Sen sijaan olen auttanut naapuria ja erästä tuttavaani lastenhoidossa ja ruoanlaitossa (tehnyt ruokaa pakastimeen, antanut syödä ja yöpyä meillä) kun heillä oli vaikeaa. [/quote] Näin sen pitäisi mennäkin, että tarjotaan ihan oikeaa apua. Tuo on sitä aitoa välittämistä.

[/quote]

Tietenkin näin. Milloin sitten tarvitaan jo ammattiapua? Näitä rajankäyntejä mietin. t. Ap
[/quote]
Riippuu tietenkin miten lähellä tuota perhettä olet, voitko tarjoutua itse avuksi ensin?

Vierailija
13/52 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ap vaan. Jos asia mietityttää sinua, voit soittaa asiasta lastensuojeluun ja jutella ammattilaisen kanssa. He osaavat varmaan keskustelussa miettiä asiaa kanssasi rauhassa ja tietävät, jos on aihetta puuttua. Sekin on toisten auttamista, että huolehdit perheen lapsista näin. 

Vierailija
14/52 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein perheestä, jossa isä huoritteli alakouluikäisiä tyttöjä. Yksinhuoltajaisä. "Saatanan huorat, nyt ne kengät jalkaan ja vähän saatanan äkkiä!" kuului pihalta, kun hoputti tyttäriä ulos. Erittäin varakas perhe, isä ekonomi, kallis suuri talo ja kaksi autoa. Perheen äiti kuoli putoamalla rappusissa, enkä ikinä heidän naapurissaan asuessa lakannut epäilemästä miestä oikeasti ex-vaimonsa murhaajaksi, niin vittumainen mies oli kyseessä ja vaimonsa ihmisarka. En tiedä mitä perheelle kävi. Muutin pois vähän sitä ennen, kun ilmoituksen tein.

Vierailija
15/52 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein silloisesta ystävästä lasuun ilmoituksen kun jäi minulle kiinni huumeista. Hänellä oli pieni lapsi ja veteli iltaisin pään sekaisin milloin milläkin aineella. Laitoin myöskin välit poikki. Ammattini puolesta en voi olla sellaisen ihmisen kanssa missään tekemisissä koska voisi mennä työpaikka ja ura alta lopullisesti.

Vierailija
16/52 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä asiassa on todellakin parempi katsoa kuin katua. Tee se ilmoitus, jos kaikki onkin ok niin ei siitä aiheudu perheelle mitään. Jos taas jokin on pahasti pielessä, etkä tee ilmoitusta, voit joutua itkemään sitä myöhemmin

Vierailija
17/52 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 23:36"]En ole tehnyt. Sen sijaan olen auttanut naapuria ja erästä tuttavaani lastenhoidossa ja ruoanlaitossa (tehnyt ruokaa pakastimeen, antanut syödä ja yöpyä meillä) kun heillä oli vaikeaa.
[/quote]

Toi oliskin hyvää apua narkeille ja alkoholisteille niin jää enemmän aikaa ryypätä ja vetää kamaa. Oikeasti, teit tosi kauniisti mutta ymmärrät varmaan että tuo apu ei ole millään tavalla riittävää niille, joilla on vakavia (henkisiä) ongelmia. Jos lapsia hakataan niin ehdotatko pullan leipomista avuksi?

Vierailija
18/52 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te elätte kyllä ihan eri maailmassa kuin minä. En ole koskaan tuntenut, nähnyt tai edes tuttavalta kuullut vanhemmista, jotka noin aktiivisesti laiminlöisivät lapsiaan.

Vierailija
19/52 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vastauksista. Ajattelin tänään soittaa lastensuojeluun. Ap

Vierailija
20/52 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että välitätte. Väkivaltaa, päihteitä, selkeästi oireilevat lapset niin minusta nuo ovat jo painavia syitä.