Mietimme mieheni kanssa avointa suhdetta.
Tilanteemme on tämä: olemme seurustelleet kolme vuotta ja mieheni on lähes 30-vuotias, ja minä 24-vuotias. Rakastamme toisiamme erittäin paljon ja asumme yhdessä. Olemme kuitenkin viimeaikoina riidelleet paljon, olen pidempään ollut jotenkin epämääräisesti ahdistunut suhteessamme. Syynä on se, että aloittaessamme seurustelemaan miehelläni oli huomattavasti enemmän kokemusta seksikumppaneitten suhteen, kun itse taas olen elänyt kiltisti ns. säästellen itseäni ja näin vanhempana harmittaa, mitä tilaisuuksia olenkaan jättänyt väliin vain siksi, että pelkäsin mitä muut voisivat minusta ajatella. Suurimman osan nuoruudestani olen ollut varattuna eikä seksikumppaneita ole montaa mieheeni verrattuna. Mietin usein, jäänkö jostain paitsi. Tässäkö tämä nyt sitten on. Olemme puhuneet mieheni kanssa asiasta paljon.
Tämä kuulostaa varmaan joidenkin mielestä oudolta, mutta mietimme tänään millaista olisi, jos antaisimme puolin ja toisin luvan säätää jotain vieraan ihmisen kanssa. Ennen tätä sopisimme toki tarkat säännöt, mitä saa ja mitä ei saa tehdä, ja järjestelyn voisimme lopettaa milloin tahansa. Avoimuus olisi kaiken a ja o. Tämä voisi olla vaikka yhden kerran kokeilu. Motiivina tässä olisi se, että oppisin miltä minusta tällainen tuntuu - tuntuisiko se pahalta vai hyvältä? Voisiko se jopa syventää meidän keskinäistä suhdettamme, saisinko sekaviin tunteisiini vastauksen?
Aloin uteliaana lukemaan netistä kokemuksia avoimista suhteista ja se tietyllä tapaa avasi silmäni. Ennen tätä olen ajatellut parisuhdetta vain niin, että ollaan yhden ja saman kumppanin kanssa koko ikä ja tuominnut avoimet suhteet kokonaan. Mutta toisaalta, miksi emme voisi antaa toisillemme vapautta esimerkiksi flirttailla tai jopa harrastaa seksiä vieraan kanssa, elää elämää vapaammin, antaa toiselle mahdollisuuden nauttia tilaisuuksista, kunhan kuitenkin tiedämme että rakastamme nimenomaan toisiamme ja muitten kanssa kyse on seksistä/muusta ilman tunteita.
Onko muilla kokemusta ns. luvallisesta seksistä parisuhteessa? Onko se lopun alkua vai onko se rakkautta ja luottamusta toista kohtaan? Toivoisin asiallista keskustelua aiheesta :)
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 19:59"]
Itse olen samanikäinen kun sinä ja mieheni viitisen vuotta sinun miestäsi vanhempi. Yhdessä olemme olleet lähes kymmenen vuotta jo. Olin neitsyt kun tapasimme ja mieheni on ainoa jonka kanssa olen ollut, miehelläni sen sijaan on ollut noin kolmekymmentä yhden yön juttua (hän on toki vanhempi joten ei mikään ihme.) En ole kuitenkaan ikinä ajatellut että mistä jään paitsi tms, koska rakastan miestäni ja meillä on intohimoa ja rakkautta. Aloituksesi saa minut miettimään, onko hän oikeasti se oikea sinulle jos haikailet muiden perään?
Ja jos mietit mistä olet jäänyt paitsi vasta kolmen vuoden jälkeen niin ei se hyvältä kuulosta. Voittehan te toki kokeilla avointa suhdetta jos se tuntuu sinusta oikealta. Mutta uskon, että kun haluat muita ja olette olleet aika lyhyen ajan yhdessä niin hän ei ole sinulle se oikea. Avoin suhde johtaa todennäköisesti eroon teillä, ehkä jopa ihastut johonkin "panoon" ja sitten ymmärrät ettei tämä miehesi ole se oikea, kun kerta haluat muita. Mutta antakaa mennä vaan jos sinusta siltä tuntuu, että et ole valmis eroamaan kuitenkaan vielä.
En tarkoita millään pahalla tätä viestiä ja toivotan sinulle onnea elämällesi :)
[/quote]
Sivumennen sanoen on jokaisen miehen unelma päästä ensin kokeilemaan kymmeniä naisia ja löytää kaikesta huolimatta vielä nuori neitsyt, jonka kanssa sitten menee naimisiin. Tätä ei useinkaan naisille kerrota, mutta näin se ehdottomasti menee.
[/quote]
Eiköhän mieskin etsi mukavaa naista, ainakin aikuinen mies, missä ei seksikumppanien määrällä ole väliä. Tai sillä, että vaimo on kokematon sängyssä? Halujen määrääkään ei voi neitsyestä ennustaa, voi olla syynä neitsyyteen sekin, ettei seksi kiinnosta (kuten itselläni oli. Haluja sain vasta 4-kymppisenä :) ) Mun mies oli mua vanhempi kyllä, mutta sängyssä hän veti minussa aikamoisen vesiperän. Kunnes sentään ryhdyin haluamaan.
Onko se fantasia pelkkä fantasia, kun mies haluaa, että vaimo saa isompaa melaa luvalla ja mies pääsee jälkiliukkaille jopa :O ? Vai "kuuluuko" siihen fantasiaan se, että mies saa myös katsella. Aika usein täällä on tuollaisia miesten tekemiä aloituksia, että vaimolle vierasta luvalla ja miestä se (ajatus?) kiihottaa :)
Varsinkin kun olet kokematon seksissä, voi se tunne tulla rajunakin. Likaisuus, pettymys ja se inhon tunne kun se vieras onkin tosiaan aivan vieras eikä tuttu ja turvallinen. Kokemusta on, kaduttaa näin 3 v jälkeenpäinkin ihan sikana. Tilanne ei unohdu.
Jossain viestissä kerrtottin kirjasta/blogista, jossa tällaisen avoimen suhteen mies rakastuikin fuckbuddyynsa. Ilmeisesti myös toisinpäin? Eli tällainen ihan ns. viattomana lähtenyt juttu voi kuitenkin - ja kun erotiikasta on kyse, aika usein niin käykin, sillä aika harvat kai pystyvät pitämään seksin ja tunteet täysin erillään - luisua rakastumisiin, ihastumisiin, hullaantumisiin. Koska ihmisiä vain olemme, emmekä voi nappia painamalla kuolettaa tunteitamme, vaan seksuaalisuuten liittyy läheisesti ihastumiset ja rakastumiset. Muutenhan sitä ei edes kiihottuisi seksuaalisesti. Ihan biologiaa(kin) tämä on. Joten on aika naivia sanoa, että on kyse vain seksistä, kun seksi on kuitenkin juuri sitä samaa kemiaa, joka johtaa rakastumiseen. Ei ole mitään "vain seksiä" olemassakaan, siis minään itsestäänselvytenä. Ihan hyvä muistaa tämä jos lähdette niille sivupoluillenne seikkailemaan. Tulos voi ola yllättäen jotain aivan muuta kuin nyt ajattelette.
Mä taas näkisin, että jos miehellä on hyvä itsetunto ap voi hakea kokemuksen tai kaksi. Ei ne välttämättä ole omaa miestä parempi kokemus, mutta eipähän kalva mieltä. Ja jos olisikin erilaisena miellyttävämpi kokemus, niin se ei silti ole se mies, jota kohtaan on tunteita tai haluaisi niitä synnyttää. Jos lähtökohtaisesti yhdenillan suhteeseenkin menee niin harvoin siitä suhdetta haluaa. Eri asia on tietty jos etsii suhdetta ja seksiä on ekana iltana, mutta siitähän tässä ei ole kyse.
On ihmiset kyllä sekaisin nykyään, ei voi muuta sanoa. Ei voi olla jotkut tunteettomat seksikokemukset niin tärkeitä, että on valmis sotkemaan mukamas rakastavan parisuhteen niiden vuoksi. Jos olisit tyytyväinen seksiin miehesi kanssa, niin et ajattelisi menettäneesi jotain. Mitä ihmettä olisit menettänyt? Mahdollisuuden ajatella lämmöllä jotain toista miestä, joka antoi sinulle parempaa kyytiä kuin miehesi? Just tuollaistahan kaikki parisuhteet kaipaa. NOT. Haluatko sinä huonompaa seksiä ihan vaihtelun vuoksi? Jos et, niin sitten ilmeisesti parempaa. No entäs sitten kun saat sitä tajunnan räjäyttävää seksiä toiselta mieheltä? Palaat kiltisti miehesi luo ja ajattelet sitä toista miestä aina sängyssä ollessasi? Harmittelet kun rakkaasi kalpenee rinnalla? Mitä ihmettä sinä tuolla oikein voitat? En vaan voi ymmärtää.
Itse en ole ollut kuin nykyisen mieheni kanssa. Hän sen sijaan kerkisi olla vaikka kuinka monen kanssa ennen minua, koska on jonkin verran vanhempi ja aloitti seksin kymmenen vuotta nuorempana kuin minä. Ei haittaa minua yhtään, enkä koe menettäneeni mitään. Mies osaa asiansa, eikä minun tarvitse vertailla kehenkään muuhun. Win-win minulle.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:07"]
Tilanteemme on tämä: olemme seurustelleet kolme vuotta ja mieheni on lähes 30-vuotias, ja minä 24-vuotias. Rakastamme toisiamme erittäin paljon ja asumme yhdessä. Olemme kuitenkin viimeaikoina riidelleet paljon, olen pidempään ollut jotenkin epämääräisesti ahdistunut suhteessamme. Syynä on se, että aloittaessamme seurustelemaan miehelläni oli huomattavasti enemmän kokemusta seksikumppaneitten suhteen, kun itse taas olen elänyt kiltisti ns. säästellen itseäni ja näin vanhempana harmittaa, mitä tilaisuuksia olenkaan jättänyt väliin vain siksi, että pelkäsin mitä muut voisivat minusta ajatella. Suurimman osan nuoruudestani olen ollut varattuna eikä seksikumppaneita ole montaa mieheeni verrattuna. Mietin usein, jäänkö jostain paitsi. Tässäkö tämä nyt sitten on. Olemme puhuneet mieheni kanssa asiasta paljon.
Tämä kuulostaa varmaan joidenkin mielestä oudolta, mutta mietimme tänään millaista olisi, jos antaisimme puolin ja toisin luvan säätää jotain vieraan ihmisen kanssa. Ennen tätä sopisimme toki tarkat säännöt, mitä saa ja mitä ei saa tehdä, ja järjestelyn voisimme lopettaa milloin tahansa. Avoimuus olisi kaiken a ja o. Tämä voisi olla vaikka yhden kerran kokeilu. Motiivina tässä olisi se, että oppisin miltä minusta tällainen tuntuu - tuntuisiko se pahalta vai hyvältä? Voisiko se jopa syventää meidän keskinäistä suhdettamme, saisinko sekaviin tunteisiini vastauksen?
Aloin uteliaana lukemaan netistä kokemuksia avoimista suhteista ja se tietyllä tapaa avasi silmäni. Ennen tätä olen ajatellut parisuhdetta vain niin, että ollaan yhden ja saman kumppanin kanssa koko ikä ja tuominnut avoimet suhteet kokonaan. Mutta toisaalta, miksi emme voisi antaa toisillemme vapautta esimerkiksi flirttailla tai jopa harrastaa seksiä vieraan kanssa, elää elämää vapaammin, antaa toiselle mahdollisuuden nauttia tilaisuuksista, kunhan kuitenkin tiedämme että rakastamme nimenomaan toisiamme ja muitten kanssa kyse on seksistä/muusta ilman tunteita.
Onko muilla kokemusta ns. luvallisesta seksistä parisuhteessa? Onko se lopun alkua vai onko se rakkautta ja luottamusta toista kohtaan? Toivoisin asiallista keskustelua aiheesta :)
[/quote] huonosti menee ja oot vasta 24 vee ja nyt jo kyllästynyt mieheen. Eikö teidän välillä oo rakkautta?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:36"]
On ihmiset kyllä sekaisin nykyään, ei voi muuta sanoa. Ei voi olla jotkut tunteettomat seksikokemukset niin tärkeitä, että on valmis sotkemaan mukamas rakastavan parisuhteen niiden vuoksi. Jos olisit tyytyväinen seksiin miehesi kanssa, niin et ajattelisi menettäneesi jotain. Mitä ihmettä olisit menettänyt? Mahdollisuuden ajatella lämmöllä jotain toista miestä, joka antoi sinulle parempaa kyytiä kuin miehesi? Just tuollaistahan kaikki parisuhteet kaipaa. NOT. Haluatko sinä huonompaa seksiä ihan vaihtelun vuoksi? Jos et, niin sitten ilmeisesti parempaa. No entäs sitten kun saat sitä tajunnan räjäyttävää seksiä toiselta mieheltä? Palaat kiltisti miehesi luo ja ajattelet sitä toista miestä aina sängyssä ollessasi? Harmittelet kun rakkaasi kalpenee rinnalla? Mitä ihmettä sinä tuolla oikein voitat? En vaan voi ymmärtää.
Itse en ole ollut kuin nykyisen mieheni kanssa. Hän sen sijaan kerkisi olla vaikka kuinka monen kanssa ennen minua, koska on jonkin verran vanhempi ja aloitti seksin kymmenen vuotta nuorempana kuin minä. Ei haittaa minua yhtään, enkä koe menettäneeni mitään. Mies osaa asiansa, eikä minun tarvitse vertailla kehenkään muuhun. Win-win minulle.
[/quote]
Et nyt tajua aloittajan pointteja, joten purkauksestasi on tuskin mitään hyötyä. Minulle ainakin se, että on yksi (vain yksi mutta kuitenkin!) yhdenillanjuttu muutaman poikaystävän lisäksi ennen miestäni on tärkeä muisto. Tai sekin tapahtui oikeastaan kun olimme mieheni kanssa erossa (muista syistä kuin tässä).
Se pano oli paras saamani, ei silti häikäisevä, mutta en todellakaan kaipaa itse henkilöä :) Mulle seksi ei ole niin tärkeää, että se, ettei seksi mieheni kanssa ole kovin kummoista saisi minua silti jättämään häntä. Olemme yhdessä muista syistä. Silti olen hyvilläni, ettei tämä ole mun ainoa (villimpi) kokemus seksistä. Poikaystävien kanssa kun oon tupannut olemaan aina aika lukkoinen.
Joskus on myös hyvä kun tietää, ettei ne kokemukset muidenkaan kanssa sen ihmeellisempiä ole. Rauhoittaa omaa mieltä kummasti. Sitten vain parantamaan sitä seksielämää sen oman kanssa (tietää, ettei vika ole kumppanissa, kun muuallakaan ei tunnu sen ihmeemmältä).
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:36"]
[/quote]
Et nyt tajua aloittajan pointteja, joten purkauksestasi on tuskin mitään hyötyä. Minulle ainakin se, että on yksi (vain yksi mutta kuitenkin!) yhdenillanjuttu muutaman poikaystävän lisäksi ennen miestäni on tärkeä muisto. Tai sekin tapahtui oikeastaan kun olimme mieheni kanssa erossa (muista syistä kuin tässä).
Se pano oli paras saamani, ei silti häikäisevä, mutta en todellakaan kaipaa itse henkilöä :) Mulle seksi ei ole niin tärkeää, että se, ettei seksi mieheni kanssa ole kovin kummoista saisi minua silti jättämään häntä. Olemme yhdessä muista syistä. Silti olen hyvilläni, ettei tämä ole mun ainoa (villimpi) kokemus seksistä. Poikaystävien kanssa kun oon tupannut olemaan aina aika lukkoinen.
[/quote]
No tuo nyt on minusta lähinnä surullista. Siis, että paras seksimuistosi on jonkun miehen kanssa, joka ei merkinnyt sinulle mitään. Tietty ei voi mitään, jos asia niin sattuu olemaan, mutta en minä ainakaan tuollaista haluaisi omaan elämääni, jos valita voi. Olen onnellinen, että parhaat (kaikki) seksikokemukseni ovat elämäni rakkauden kanssa. Todella onnellinen.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 19:45"]
Eikö avoin suhde toimi lähinnä, jos sillä haetaan jotain ikään kuin lisää jo muutenkin tyydyttävään suhteeseen? Tässähän ap hakee jotain, koska nykyinen suhdekin on hänelle jotenkin "vajaa"... hmmm.
[/quote]
Tämä on kyllä tärkeä pointti!
AP:n ja miehensä suhteen taso ja keskusteluyhteys ja -tapa kuulostaa kyllä aika samalta kuin meilläkin. Ja tapa millä ap on tätä asiaa pohtinut tässä. Ja meillä toimii, eli hyvin voisi toimia teilläkin. Kokeilkaa :)
Muistatte vaan sen avoimuuden ja rehellisyyden, kaikista tunteista ja asioista mitä homma herättää. Keskusteluyhteys on säilyttävä. Mustasukkaisuutta ja ikäviä fiiliksiä herää luultavasti jossain vaiheessa, mutta ne on normaaleja ja ne pystytään käsittelemään, jos molemmat vaan rohkeasti haluaa. Tsemppiä :)
Joo näin siinä kyllä tuppaa käymään. Eli kun toi hinku on jo herännyt, niin ei se siihen lopu että käyt kerran sutimassa jonkun kanssa. Tulet haluamaan lisää sen saman säädön kanssa, jollon enemmän kuin todennäköisesti mukaan tulee jonkinlaisia tunteita tätä panoa kohtaan joka johtaa taas lisääntyvään haluun panna sen kanssa lisää. Tai sitten haluat lisää eri panoja, jotta saat niitä "kokemuksia".
Takuuvarmasti ei jää siihen yhteen kokeilukertaan, kun lähtötilanne on toi.
Ja siinä tilanteessa, kuten kaikki täällä onkin jo sanoneet, niin suhde etenee pikkuhiljaa kohti loppuaan, kun sinä tai molemmat hankitte toisten kumppaneiden kanssa uusia kokemuksia. Siitä on kovin vaikeeta enää palata sellaseen suhteeseen, jossa on aitoa lämpöä ja rakkautta ja kunnioitusta toista kohtaan... enemmänkin sinne mukaan tosiaan tulee sitä mustasukkaisuutta, joka kumpuaa yleensä jostain riittämättömyyden tunteesta (onko se toinen nainen kauniimpi ja parempi sängyssä, onko sillä toisella miehellä isompi ja tyydyttääkö se sut paremmin...) Noi keskustelut tuppaa sitten tulemaan mukaan kuvioihin ja toisen vakuuttelut ei välttämättä enää uppoa, kun näkee kuinka onneissaan ja hehkuen se menee tapaamisiin tai tulee niistä.
Mutta jos olette valmiit siihen, että se reitti hyvin todennäköisesti johtaa toisen loukkaantumiseen ja suhteenne päättymiseen, niin kannattaahan sitä kokeilla :)