Mietimme mieheni kanssa avointa suhdetta.
Tilanteemme on tämä: olemme seurustelleet kolme vuotta ja mieheni on lähes 30-vuotias, ja minä 24-vuotias. Rakastamme toisiamme erittäin paljon ja asumme yhdessä. Olemme kuitenkin viimeaikoina riidelleet paljon, olen pidempään ollut jotenkin epämääräisesti ahdistunut suhteessamme. Syynä on se, että aloittaessamme seurustelemaan miehelläni oli huomattavasti enemmän kokemusta seksikumppaneitten suhteen, kun itse taas olen elänyt kiltisti ns. säästellen itseäni ja näin vanhempana harmittaa, mitä tilaisuuksia olenkaan jättänyt väliin vain siksi, että pelkäsin mitä muut voisivat minusta ajatella. Suurimman osan nuoruudestani olen ollut varattuna eikä seksikumppaneita ole montaa mieheeni verrattuna. Mietin usein, jäänkö jostain paitsi. Tässäkö tämä nyt sitten on. Olemme puhuneet mieheni kanssa asiasta paljon.
Tämä kuulostaa varmaan joidenkin mielestä oudolta, mutta mietimme tänään millaista olisi, jos antaisimme puolin ja toisin luvan säätää jotain vieraan ihmisen kanssa. Ennen tätä sopisimme toki tarkat säännöt, mitä saa ja mitä ei saa tehdä, ja järjestelyn voisimme lopettaa milloin tahansa. Avoimuus olisi kaiken a ja o. Tämä voisi olla vaikka yhden kerran kokeilu. Motiivina tässä olisi se, että oppisin miltä minusta tällainen tuntuu - tuntuisiko se pahalta vai hyvältä? Voisiko se jopa syventää meidän keskinäistä suhdettamme, saisinko sekaviin tunteisiini vastauksen?
Aloin uteliaana lukemaan netistä kokemuksia avoimista suhteista ja se tietyllä tapaa avasi silmäni. Ennen tätä olen ajatellut parisuhdetta vain niin, että ollaan yhden ja saman kumppanin kanssa koko ikä ja tuominnut avoimet suhteet kokonaan. Mutta toisaalta, miksi emme voisi antaa toisillemme vapautta esimerkiksi flirttailla tai jopa harrastaa seksiä vieraan kanssa, elää elämää vapaammin, antaa toiselle mahdollisuuden nauttia tilaisuuksista, kunhan kuitenkin tiedämme että rakastamme nimenomaan toisiamme ja muitten kanssa kyse on seksistä/muusta ilman tunteita.
Onko muilla kokemusta ns. luvallisesta seksistä parisuhteessa? Onko se lopun alkua vai onko se rakkautta ja luottamusta toista kohtaan? Toivoisin asiallista keskustelua aiheesta :)
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:30"]
Rehellisesti sanoen en vaan usko tuon toimivan.
Voisitko itse olla tuntematta pienintäkään mustasukkaisuuden tunnetta, kun näet miehesi pynttäytyvän uloslähtöä varten ja tiedät, että hän on menossa harrastamaan seksiä toisen naisen kanssa? Tai sitten kun miehesi tulee kotiin hyväntuulisena ja tiedät, että hän juuri harrastanut seksiä toisaalla?
Entä kun harrastat itse seksiä miehen kanssa, voitko olla ajattelematta että toivottavasti a)naisilla ei ole ollu sukupuolitauteja ja b)ukko tosiaan käyttä sitä kumia?
"Avoimuus olisi kaiken a ja o. Tämä voisi olla vaikka yhden kerran kokeilu." Entä jos sinusta sitten tosiaan tuntuukin kamalalta jo se miehen eka kerta ja tämä jää kummittelemaan takaraivoosi?
Näitä asioita kannattaa pohtia.
[/quote]
Kiitos hyvästä vastauksesta :) Tuo sai miettimään, voisinko kuitenkaan olla mustasukkainen, jos itsellänikin olisi lupa tehdä samoin. Luotan kyllä mieheeni, että hän 100% varmasti käyttäisi ehkäisyä. Samoinhan mieheni voisi pelätä, kannanko taudit mukaan tai tulenko raskaaksi. Lähinnä ajattelimme tällaista yhden kerran kokeiluksi tarkkojen sääntöjen kanssa, niin näkisimme millaisia reaktioita se herättää itsessä. Todella kaksipiippuinen juttu kyllä. -ap
[/quote]
Siinä vaan on se iso riski, että kun se on kerran kokeiltu sitä ei saa tekemättömäksi. Jos toinen tuntee olonsa kurjaksi sen jälkeen niin se on sitten tehty ja todella vaikea kasata takaisin se minkä siinä menetti.
Harvalla kestää pääkoppa. Fantasiana on varmasti hauska idea, mutta harva oikeasti nauttii edes kolmen kimpasta.
Minista paisuttelette seksin asemaa suhteessanne, mutta omapahan on suhteenne. Itse pelkäisin kyllä rakkauden hajoamista ja särkymistä tuollaiseen kokeiluun, VARSINKIN kun ette ole mitään 40-50- vuotiaita, joille yhdessä pysyminen on tottumusta ja ihmisinä muuttuneet matkan varrella, jolloin ymmärrän, että mieluummin tuotakin kokeillaan, kun kärsitään nykytilasta tai erotaankaan.
Olet tosi nuori minusta ratkaisemaan tuollaisen kysymyksen tuolla tavalla. Mieti ihan ajatusleikkinä, että jos teette tuollaisen kokeilun ja kumpikin tahoillaan päätyy käyttämään oikeuttaan, miltä se tuntuu suhteessanne esim. kymmenen vuoden kuluttua?
Toivottavasti en joudu tuollaisen kaltaisenne pariskunnan pahaa-aavistamattomaksi seksiuhriksi. Minun avulla sitten uutta puhtia suhteellenne ja itse jään nuolemaan näppejäni.
Ihmisiähän ne teidän seikkailujenne kohteetkin ovat!
Kuuluuko suunnitelmiin kertoa heille mistä on kyse?
Ihme vekslausta, täytyy syödä kakku ja samalla säästää se...Koe-ero ja kokeilemaan. On toisaalta ihan hyvä, että palataan yhteen molempien toiveesta, kuin että esim. miehes rakastuisi johonkin toiseen.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:46"]
Voisitko itse olla tuntematta pienintäkään mustasukkaisuuden tunnetta, kun näet miehesi pynttäytyvän uloslähtöä varten ja tiedät, että hän on menossa harrastamaan seksiä toisen naisen kanssa? Tai sitten kun miehesi tulee kotiin hyväntuulisena ja tiedät, että hän juuri harrastanut seksiä toisaalla?
Entä kun harrastat itse seksiä miehen kanssa, voitko olla ajattelematta että toivottavasti a)naisilla ei ole ollu sukupuolitauteja ja b)ukko tosiaan käyttä sitä kumia?
"Avoimuus olisi kaiken a ja o. Tämä voisi olla vaikka yhden kerran kokeilu." Entä jos sinusta sitten tosiaan tuntuukin kamalalta jo se miehen eka kerta ja tämä jää kummittelemaan takaraivoosi?
[/quote]
Kiitos hyvästä vastauksesta :) Tuo sai miettimään, voisinko kuitenkaan olla mustasukkainen, jos itsellänikin olisi lupa tehdä samoin. Luotan kyllä mieheeni, että hän 100% varmasti käyttäisi ehkäisyä. Samoinhan mieheni voisi pelätä, kannanko taudit mukaan tai tulenko raskaaksi. Lähinnä ajattelimme tällaista yhden kerran kokeiluksi tarkkojen sääntöjen kanssa, niin näkisimme millaisia reaktioita se herättää itsessä. Todella kaksipiippuinen juttu kyllä. -ap
[/quote]
Niin, tuokin vielä.
Jos tuletkin raskaaksi, niin mitä teette? Et voi silloin olla satavarma siitä, että lapsi olisi miehesi.
Ja testeissä teidän tulisi käydä tuossa tapauksessa kuukausittain. Klamydian määrä on kasvussa ja moni ihminen on täysin välinpitämätön seksuaaliterveydestään, joten tartunnan riski on olemassa jos esim. miehesi joskus päättääkin hetken hurmiossa jättää kumin pois kun "tuntuu niin paremmalta". Klamydia kun hoitamattomana aiheuttaa lapsettomuutta, niin olisi ikävä seuraus loppuelämäksi kokeilusta.
Tuo kokeilu kannattaa myös harkita tarkoin. Se nimittäin pahimmillaan voi tuhota suhteenne rippeet jos kumpikin/edes toinen kokeekin asian ikävänä, eikä pääsekään yli siitä ajatuksesta että rakas on ollut jonkun toisen kanssa.
T. 6
[/quote]
Olemme käyttäneet lähes koko seurustelumme ajan ehkäisynä kondomia, sillä hormonaalinen ehkäisy ei sovi minulle. Niin käyttäisin minäkin jos tämä yhen illan "luvallinen säätö" päätyisi seksiin. Jos huomaisin, että kumi on rikki, hakisin seuraavana aamuna jälkiehkäisypillerin ja eikun testeihin.
Ajatuksenamme oli, että tämä kokeilu voisi tapahtua yhden kerran että näen minkä reaktion se minussa herättää. Mutta tosiaan, aika iso riski kyllä yhden illan huvista. Yksi pelottavimmista asioista meille molemmille on juurikin tuo pointti, että entä jos jompikumpi ei pääsekkään yli tapahtuneesta ja se alkaa tuntua pahalta. -ap
[/quote]
[/quote]
Entäs tunteet? Ne ne isoimmat tässä ovat, ei sukupuolitauti tai raskaus, jotka ovat ihan järjesteltävissä pois kuvioista. Eikö omat tunteet miestäsi kohtaan (miten muuttuvat, kun hän nauttii muistakin) tai toisen tunteet sinuun mietitytä yhtään?
Luin aiheesta kirjan aikanaan, jonkun oman elämänkokemuksen pohjalta kirjattuna. Vaikka se oli kuinka hyvin sovittu ja rajat lyöty, toinen heistä voi fyysisesti pahoin toisen ollessa toisen kanssa ja lopulta mies ihastui fuck buddyynsa ja erohan siitä tuli.
Muistaakseni Open all the way oli kirjan nimi ja nainen nimeltään Sadie.
Teidän molempien täytyy olla sinut itsenne kanssa ja suhteenne todella vankalla pohjalla, jotta tuo onnistuu. Ymmärrän kyllä pointin, että toista voi rakastaa luottaen ja antaa vapauden . Mutta, helpostihan tuossa käy niin, että jompi kumpi ihastuu seksikumppaniinsa ja siitä alkaa sivusuhde. Ja hyväksyykö toinen sitten senkin?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:54"]
Toivottavasti en joudu tuollaisen kaltaisenne pariskunnan pahaa-aavistamattomaksi seksiuhriksi. Minun avulla sitten uutta puhtia suhteellenne ja itse jään nuolemaan näppejäni.
[/quote]
Tottakai pitää kertoa, että tällaisesta on kyse, ja nimenomaan vain seksistä tai flirtistä! Olisi mielestäni törkeää hyväksikäyttöä leikkiä toisella noin. Pahoillani olen niitten puolesta, ketkä tällaiseen ovat tietämättään joutuneet mukaan. -ap
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:35"]
Jännä että ajattelet, mitä menetät tai olet menettänyt, kun olet ollut vain miehesi kanssa. Minä ajattelisin mitä menetän, kun alan säätää jonkun muun kuin rakkaani kanssa.
[/quote]
Erittäin hyvä pointti tämäkin, noinkin sen voi sanoa. -ap
[/quote]
Aloin miettimään tarkemmin.. Toisaalta, mitä siinä menettää jos tämä tapahtuu kerran yhteisestä halusta ja sopimuksesta rajojen kanssa? Eikö siitä kokemuksesta sen sijaan voisi ammentaa jotain omaan suhteeseen, oppia, kehittyä? Eihän tässä mitään selän takana vehtailla. -ap
[/quote]
Sepä se juuri on kun ei tiedä, mitä tunteita asiasta nousee.
AP, minusta kuulostat tosi kypsältä ja fiksulta noiden pohdintojesi kanssa. Tosi rationaalisesti, rohkeasti ja avoimesti mietit noita tunneasioita jne ja koitat nähdä asian objektiivisesti. Arvostan :). Suurin osa kuitenkin reagoi täysin pelkällä ensimmäisellä tunnereaktiolla jonka he tästä aiheesta saavat, eli pelolla: pelko menettämisestä, pelko hylätyksi tulemisesta, pelko yksin jäämisestä. Pelot pitää selättää ja kohdata, luottaa siihen että toinen on rinnalla ja rakastaa kaikesta huolimatta ja kaikissa tapauksissa.
Ja uskon, että tuolla avoimella ja objektiivisella asenteella nimenomaan homma voi toimia hyvin ja saisitte myös ne asiasta kumpuavat negatiiviset tunteet käsiteltyä yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:55"]
Luin aiheesta kirjan aikanaan, jonkun oman elämänkokemuksen pohjalta kirjattuna. Vaikka se oli kuinka hyvin sovittu ja rajat lyöty, toinen heistä voi fyysisesti pahoin toisen ollessa toisen kanssa ja lopulta mies ihastui fuck buddyynsa ja erohan siitä tuli.
Muistaakseni Open all the way oli kirjan nimi ja nainen nimeltään Sadie.
[/quote]
Se on tämä blogi ja sieltä kirja:
http://confessionsfrommyopenmarriage.blogspot.fi/
Sen luettuani päätin itse etten ikinä moista kokeile vaikka joskus se kiinnostikin, en halua riskeerata tätä.
[/quote]
Aivan niin. Sääliksi käy teidän vehkeilyjenne kohteita :(
[/quote]
No mä oletan ilman muuta, että kertovat. Muutenhan tilanne on ihan hullu. Tai tarkasti en kertoisi, sanoisin silti, että pelkkää seksiä haen, naisena siis tekisin näin.
Kyllä minä ainakin tekisin selväksi, että olen avoimessa suhteessa. Rehellisyys ja avoimuus kuuluu peliin jokaisen osapuolen kanssa.
Ihmiset alapeukuttaa varmasti siksi, että eivät itse pitäisi ajatuksesta, että oma rakas saisi panna muita. Jotkut on ehkä kokeneet sen joko pettämisen kautta tai kokeilemalla itse avointa suhdetta tai kolmen kimppaa. Niin kauan kuin seksi on pelkkää seksiä ja säännöistä on sovittu ja niistä pidetään kiinni, kaikki on ok. Mutta kun varsinkin naisilla tuppaa tulemaan tunteita seksin mukana, ja joskus mieskin voi ihastua tuosta vain seksikumppaniinsa, niin fantasian tasolla tuo on varmasti kiihottavampaa kuin tosielämässä.
Itse en tuomitse. Jos haluat kokeilla, kokeile. Mutta älä ihmettele, jos koet sittenkin mustasukkaisuutta tai sydänsuruja, vaikka olisit päättänyt, että et tunne. Entä se seksikumppani, jos se onkin tosi ihana ja ihastumista tapahtuu edes yksipuolisesti, jonkun sydän saattaa vähän nyrjähtää tai henkilö voi kokea itsensä hyväksikäytetyksi. Tai sitten tulee valittua ihan väärä seksikumppani, joka onkin kauhea mulkku, josta jää paha olo pitkäksi aikaa.
Riskit on olemassa. Ota tai jätä. Sinuna kuitenkin miettisin vielä tarkkaan ennen avoimeen suhteeseen ryhtymistä.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:58"]
[/quote]
Tottakai pitää kertoa, että tällaisesta on kyse, ja nimenomaan vain seksistä tai flirtistä! Olisi mielestäni törkeää hyväksikäyttöä leikkiä toisella noin. Pahoillani olen niitten puolesta, ketkä tällaiseen ovat tietämättään joutuneet mukaan. -ap
[/quote]
Silti kuulostaa kyllä, että haluatte ihan tietoisesti käyttää toisia ihmisiä hyväksi omien päämäärienne saavuttamiseksi. Kuulosta aika kylmältä! Ihan sama, mitä parisuhteellenne tapahtuu, mutta nuo jostain esiin ongitut ihmiset siihen vielä... Lihaa ja vertahan hekin ovat, tunteineen kaikkineen. Pystyvätkö he käsittelemään asiaa samoin kuin te? Kuulostaa ihan kamalalta.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:55"]
Entäs tunteet? Ne ne isoimmat tässä ovat, ei sukupuolitauti tai raskaus, jotka ovat ihan järjesteltävissä pois kuvioista. Eikö omat tunteet miestäsi kohtaan (miten muuttuvat, kun hän nauttii muistakin) tai toisen tunteet sinuun mietitytä yhtään?
[/quote]
Tottakai mietityttää, eikä sitä voi etukäteen tietää. Tämmöinen voi mielestäni joko tuhota tai vahvistaa suhteen entistä paremmaksi. Mutta jos se tuhoaa, onko suhde ollut vahvalla pohjalla sitten ennenkään? -ap
Mielestäni ihmisellä on oikeus omaan kehoonsa ja seksuaalista yksiavioisuutta pitää voida tarkastella myös kriittisesti. Mutta pitää oikeasti olla tosi hyvä itsetunto ja vahva suhde että voi lähteä tolle tielle. Siis ihan oikeasti. Sellainen suhde jossa ei riidellä säännöllisesti ja jossa toista ihmistä ahdistaa. Teillä ei sellaista ole. Ja minä olen ollut avoimessa suhteessa, se päättyi siihen että jätin miehen joka kaikesta huolimatta muuttui mustasukkaiseksi. Ehdin harrastaa seksiä kahden eri ihmisen kanssa, kaksi yhden yön juttua. Ja vaikka suhteemme taas "sulkeutui" ei poikaystäväni enää luottanut minuun. Lopulta jätin hänet.
Minusta sinun ongelmasi on enemmänkin se että miehesi on vanhempi ja eri elämänvaiheessa eri elämänkokemuksineen ja sinä kriiseilet sitä että oletko jo kokenut kaiken. Et ole, sinä voit vielä viettää villiä sinkkuelämää eri miesten kanssa ja sitten itse kolmekymppisenä löytää elämänkumppanin joka on kokenut samat seikkailut eikä kummallakaan ole enää tarvetta paneskella muita vain kokemusten vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:35"]
Jännä että ajattelet, mitä menetät tai olet menettänyt, kun olet ollut vain miehesi kanssa. Minä ajattelisin mitä menetän, kun alan säätää jonkun muun kuin rakkaani kanssa.
[/quote]
Erittäin hyvä pointti tämäkin, noinkin sen voi sanoa. -ap
[/quote]
Aloin miettimään tarkemmin.. Toisaalta, mitä siinä menettää jos tämä tapahtuu kerran yhteisestä halusta ja sopimuksesta rajojen kanssa? Eikö siitä kokemuksesta sen sijaan voisi ammentaa jotain omaan suhteeseen, oppia, kehittyä? Eihän tässä mitään selän takana vehtailla. -ap