Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vulvodynia

Vierailija
01.12.2014 |

Onko kellään? Itse epäilen tätä "vaivaa" ja masentaa.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks mua alkaa vaan aina niin käsittämättömästi naurattaa ajatus, että täällä on oikeesti joku (mies?) joka koettaa aina keksiä jotain napakkaa (asiaan kuulumatonta) sanottavaa :D

Vierailija
22/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:03"]

Mulla oli samanlaiset oireet kuin kolmosella- oli epäspesifi emätintulehdus. Söin tyrnikapseleita. Maitohappobakteerigeeliä apteekista alapäähän sekä kapseleita.

[/quote]

Mullakin oli olevinaan se, mutta lääkkeet eivät vaikuttaneet oireisiin ollenkaan. Vasta se keltarauhashormoni paransi tilanteen, kun valkovuotoa alkoi taas tulla normaalisti (pahimmassa vaiheessa olin siis täysin kuiva).

3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:00"]Se on vähän vaikea harrastaa sitä seksiäkään, jos se sattuu kuin raastinraudalla vetelisi. <3 Pitääpä taas kerran tutkia tätä vulvodynia-asiaa, koska mulla vaan on niin inhottavia oireita mitä oikein mikään muu ei selitä. Olen käynyt lääkärillä, on ultrattu (ei kystia joten kivut ei selity sellaisella, kohdunkaula ok...), satunnaisen hiivatulehduksen olen hoitanut itse kapselilla eikä niitä siis usein ole enää ollutkaan. E-pillerien syöminen pahentaa kuivuutta, mutta sitä on ollut myös silloin kun en ole pillereitä syönyt. Nyt harkitsen vaihtoa ehkäisykapseliin, onko jollain siitä kokemusta kuivattaako yhtä lailla? Vaikka missä asennossa mies lykkisi menemään ja kaikkien mahdollisten liukasteaineiden kanssa, niin gynen mukaan mulla on _kestoarpi_ tuolla alapäässä. Eriasteisesti se aina ratkeaa sitten... Ja joskus se ainoa apu mitä nuo lekurit osaa tosiaan antaa, on se, että vaihda asentoa/laita liukastetta! :D Paikat on pienet, mutta ei mitenkään epänormaalin pienet. Miehellä normimuna. Miksi siis sattuu, aina, aina ja aina vaan? [/quote] No anna kakkoseen.

[/quote]

Mitä nautintoa nainen tuosta saa?

Vierailija
24/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut varhaisteini iästä lähtien kun kerran sairastuin hiivaan. Se kroonistui ja nykyäänkin alapää punottaa koko ajan. Lääkärissäkin yritin käydä, mutta kun lääkäri sekä näytteiden ottaja eivät tajunneet sitä kipua mitä aiheuttivat sillä tutkimus härpäkkeellään, niin se jäi siihen. Tai minulta ei voitu ottaa näytteitä. Eikä kummatkaan olleet näemmä tietoisia vuolvodyniasta enkä minäkään silloin. Tuntuu kuin rautakankea työnnettäisiin väkisin sisään. Ahdistaa kyllä tosi paljon. Olen neitsyt ihan pelkästään sen takia että en uskalla päästää ketään sinne. Enkä tietenkään seurustele.

Vierailija
25/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös vulvodynia. Lopetin yhdistelmäehkäisyn ja aloitan fysioterapian. Masentava vaiva. Seksi on ollut yksi elämäni parhaimmista nautinnoista ja nyt kun sitä ei pysty harrastamaan niin kyllä se masentaa. Kuitenkin panettaa usein, mutta seksi ei välttämättä onnistu kun ei saa penistä sisään. Toivon että hoidot auttavat. Jos eivät, niin en sitten tiedä mitä teen. Tuntuu vaikealta jatkaa elämää ilman seksiä.

Vierailija
26/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, onpa meitä paljon :( Itse saan vähän apua yhdynnän jälkeiseen kipuun sillä, että huuhdon paikat lämpimällä vedellä ja sitten kuivalle iholle Ceridal-öljyä. Ja tosiaan, mulla on just sellainen että yleensä seuraavana päivänä voi kyllä tuntea että eilen on ollut seksiä, kun looraan sattuu... :D Anteeks että käytän näin epätieteellisiä termejä, mutta oon yrittänyt oppia elämään tän kanssa ja heittää huumoriakin välillä.

Toivottavasti kaikki löytäis jonkun avun millä se olo siellä housuissa muuttuis edes siedettäväksi. <3

Vierailija
27/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:11"]

Minulla on ollut varhaisteini iästä lähtien kun kerran sairastuin hiivaan. Se kroonistui ja nykyäänkin alapää punottaa koko ajan. Lääkärissäkin yritin käydä, mutta kun lääkäri sekä näytteiden ottaja eivät tajunneet sitä kipua mitä aiheuttivat sillä tutkimus härpäkkeellään, niin se jäi siihen. Tai minulta ei voitu ottaa näytteitä. Eikä kummatkaan olleet näemmä tietoisia vuolvodyniasta enkä minäkään silloin. Tuntuu kuin rautakankea työnnettäisiin väkisin sisään. Ahdistaa kyllä tosi paljon. Olen neitsyt ihan pelkästään sen takia että en uskalla päästää ketään sinne. Enkä tietenkään seurustele.

[/quote]

Ootko siis kuitenkin saanut tuon diagnoosin ja jotain hoitoa? Tuotahan voidaan kuitenkin hoitaa, ja sillä on kai myös tapana spontaanisti parantua monilla. Eli ei kannata masentua :)

3

Vierailija
28/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:06"]

Miks mua alkaa vaan aina niin käsittämättömästi naurattaa ajatus, että täällä on oikeesti joku (mies?) joka koettaa aina keksiä jotain napakkaa (asiaan kuulumatonta) sanottavaa :D

[/quote]

Todennäköisesti joku jonne.

Vierailija
29/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh provoavat miehet... Mulle gyne anto reseptin "mietoihin" mielialalääkkeisiin vulvodynia-tyyppisen kivuliaisuuden hoitoon. Mä oon todennut, että ainakin mulla toi "tauti" on täysin korvien välissä ja siihen ei auta kuin poisoppiminen. Ensimmäisestä gynekäynnistä jäi niin kovat traumat, että vaikuttaa nykyään niin gynekäynteihin kuin seksiinkin. Ilmeisesti näiden mielialalääkkeiden pitäisi rentouttaa ja näin ollen kipujen pitäisi lievittyä. En ikinä hakenut kyseisiä pillereitä apteekista, ihan vain sen takia, että jos ei oo niitä pakko käyttää, niin en käytä. Toki gyne mulle sanoi, että näistä kivuista voi oppia pois. Mieluummin yritän selvitä itse ilman lääkkeitä. Gyne suositteli myös seksuaaliterapeutilla käymistä, josta uskoisin itsekin olevan apua, ainakin omassa tilanteessani, mutta enpä oo saanut aikaiseksi mennä. Edelleen toisinaan seksi sattuu, mutta siitä kannattaa avoimesti puhua myös sille, kenen kanssa seksiä harrastaa. Jos mies ei oo täys idiootti, nii hän kyllä ymmärtää. Joskus voivat ihmetellä, että mikä oikeesti sattuu, mutta mä oon ainakin kokenut sen niin, että kun puhuu avoimesti vaivasta, niin kivut helpottuu. Kerroin myös tuolle vakipanolle, että gyne suositteli harjoittelemaan dildolla, niin mies oli kovasti asialla ja innokas auttamaan tässä harjoittelussa ;) Toki jokaisella vaivaa potevalla on varmasti kivut eriasteisia. Toisinaan toki sattuu enemmän, toisinaan vähemmän. Mulla onneksi kivut vähentynyt seksissä, mutta auta armias ku gynelle pitää mennä. Se on jotain niin järkyttävää. Mutta tsemppiä! Sekin voi jo auttaa kipuihin, kun tunnistaa itsessään sen, miksi niitä kipuja tulee tai mitä pelkää jne. :)

Vierailija
30/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
31/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:00"]Se on vähän vaikea harrastaa sitä seksiäkään, jos se sattuu kuin raastinraudalla vetelisi. <3 Pitääpä taas kerran tutkia tätä vulvodynia-asiaa, koska mulla vaan on niin inhottavia oireita mitä oikein mikään muu ei selitä. Olen käynyt lääkärillä, on ultrattu (ei kystia joten kivut ei selity sellaisella, kohdunkaula ok...), satunnaisen hiivatulehduksen olen hoitanut itse kapselilla eikä niitä siis usein ole enää ollutkaan. E-pillerien syöminen pahentaa kuivuutta, mutta sitä on ollut myös silloin kun en ole pillereitä syönyt. Nyt harkitsen vaihtoa ehkäisykapseliin, onko jollain siitä kokemusta kuivattaako yhtä lailla? Vaikka missä asennossa mies lykkisi menemään ja kaikkien mahdollisten liukasteaineiden kanssa, niin gynen mukaan mulla on _kestoarpi_ tuolla alapäässä. Eriasteisesti se aina ratkeaa sitten... Ja joskus se ainoa apu mitä nuo lekurit osaa tosiaan antaa, on se, että vaihda asentoa/laita liukastetta! :D Paikat on pienet, mutta ei mitenkään epänormaalin pienet. Miehellä normimuna. Miksi siis sattuu, aina, aina ja aina vaan? [/quote] No anna kakkoseen.

[/quote]

Mitä nautintoa nainen tuosta saa?

[/quote]

Outo kysymys.

Seksuaalista nautintoa.

Vierailija
32/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:11"]

[/quote]

Ootko siis kuitenkin saanut tuon diagnoosin ja jotain hoitoa? Tuotahan voidaan kuitenkin hoitaa, ja sillä on kai myös tapana spontaanisti parantua monilla. Eli ei kannata masentua :)

3

[/quote]

En ole saanut "diagnoosia". Kuulemma olis pitänyt mennä jatkotutkimuksiin, mutta en enää uskaltanut. Ja se olis ollut toisessa kaupungissa. Miten voidaan hoitaa? Tuo hiiva tuntuu tulevan ja menevän minulla usein joten en ole varma voisiko se johtua siitä. Alapää olis vähän niin kuin stressaantunut kokoajan. Myös bakteeritulehdusta olen epäillyt. Ehkä pitäis uskaltautua uudelleen lääkärilleen ja varmuuden vuoksi mainita vulvodynia niin ehkä osaavat varautua tutkiessa :)

Vierailija
33/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää mikää teini, mutta minulla on menossa eka vakava seurustelusuhde. Tätä ennen en siis ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Pillereitä kerkesin syödä alle vuoden, kun alkoi hiivatulehduskierre. Tätä ennen minulla ei ole ollut ikinä hiivaa. Noh, näiden jälkeen alkoi limakalvojen kuivuminen ja yhdyntäkivut. Ei tee hyvää parisuhteelle, kun seksi on tuskaa... Ihan sama kuinka innostunut ja rakastunut on, mutta jos seksin jälkeen itkettää, niin kyllä se saa oman ja kumppaninkin mielialan matalaksi...

Googlettelin aiheesta ja totesin, että vulvodynia taitaa olla. Kävin lääkärissä, jossa todettiin ettei alapäässä näy mitään normaalista poikkeavaa (yllätys). Lopetin kuitenkin pillerit ja kohta olen ollut vuoden ilman hormoniehkäisyä. Aluksi tuntui, että oireet katosivat mutta tulivat kuitenkin takaisin. Kivut eivät ole yhtä pahat, eikä limakalvot yhtä kuivat kun pillereitä syödessä, mutta kyllä silti harmittaa.

Helppohan se on tätäkin luulotaudiksi sanoa, jos ja kun ei ole mitään näkyviä oireita. Ja perus tk-lääkäri ei tiedä tästä varmaan kauheesti ja vaikutti siltä, että ei kiinnostakaan. Kunnon gynelle meno on siis rahasta kiinni...

Minulla on selkeät kipukohdat emättimessä, jotka eivät ole välttämättä aina kipeät, mutta ärtyvät seksistä. Pahin on ehkä tuo "kello kuudessa" oleva kohta. Siihen kun osuu, tekisi mieli tirauttaa muutama kyynel. Seksiasennotkin ovat aika rajallisia. Todella masentavaa vaiva. Suomessa on käsittääkseni eräs hyvin asiaan perehtynyt mieslääkäri, joka on todennut, että jos tämä olisi miesten vaiva, siihen olisi keksitty jo hoito tjsp... Ap

Vierailija
34/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
35/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä paras asento on ehdottomasti takaapäin, siinä sattuu vähiten :D Toiseksi paras on se, että mä oon päällä. Tk-lääkärit ei tiedä mistään mitään. Mulla hoidettiin emätintulehdusta neljällä antibiootilla ja hiivalääkkeellä, ennen kuin marssin gynelle, jolta sain kunnon lääkkeet. Tätä kautta selvisikin tuo vulvodynian tapainen kipuilu. Mutta kuten tuossa jo aiemmin sanoin, niin kivut voivat olla eriasteisia. Pahin aika oli se, kun emätintulehdukset tuli toistuvina ja jos joku ois yrittänytkin koskea mun jalkojen väliin niin oisin varmaan järsinyt sen käden poikki. Tai millä nyt ikinä ois koskenutkaan :D Mulla kans seksin jälkeen käytössä Ceridal ja se kyllä auttaa :)

Vierailija
36/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

31

Vierailija
37/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:29"]En ole enää mikää teini, mutta minulla on menossa eka vakava seurustelusuhde. Tätä ennen en siis ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Pillereitä kerkesin syödä alle vuoden, kun alkoi hiivatulehduskierre. Tätä ennen minulla ei ole ollut ikinä hiivaa. Noh, näiden jälkeen alkoi limakalvojen kuivuminen ja yhdyntäkivut. Ei tee hyvää parisuhteelle, kun seksi on tuskaa... Ihan sama kuinka innostunut ja rakastunut on, mutta jos seksin jälkeen itkettää, niin kyllä se saa oman ja kumppaninkin mielialan matalaksi...

Googlettelin aiheesta ja totesin, että vulvodynia taitaa olla. Kävin lääkärissä, jossa todettiin ettei alapäässä näy mitään normaalista poikkeavaa (yllätys). Lopetin kuitenkin pillerit ja kohta olen ollut vuoden ilman hormoniehkäisyä. Aluksi tuntui, että oireet katosivat mutta tulivat kuitenkin takaisin. Kivut eivät ole yhtä pahat, eikä limakalvot yhtä kuivat kun pillereitä syödessä, mutta kyllä silti harmittaa.

Helppohan se on tätäkin luulotaudiksi sanoa, jos ja kun ei ole mitään näkyviä oireita. Ja perus tk-lääkäri ei tiedä tästä varmaan kauheesti ja vaikutti siltä, että ei kiinnostakaan. Kunnon gynelle meno on siis rahasta kiinni...

Minulla on selkeät kipukohdat emättimessä, jotka eivät ole välttämättä aina kipeät, mutta ärtyvät seksistä. Pahin on ehkä tuo "kello kuudessa" oleva kohta. Siihen kun osuu, tekisi mieli tirauttaa muutama kyynel. Seksiasennotkin ovat aika rajallisia. Todella masentavaa vaiva. Suomessa on käsittääkseni eräs hyvin asiaan perehtynyt mieslääkäri, joka on todennut, että jos tämä olisi miesten vaiva, siihen olisi keksitty jo hoito tjsp... Ap
[/quote]
Hyi tuli ihan kylmät väreet kun mainitsit tuon "kello kuuden" kohdan! En pysty edes hellästi sormella koskemaan siihen ilman että alkaa itkettää. Ihan hirveä kipu! Ja tosiaan mullakaan ei gynet ikinä huomaa mitään poikkeavaa muuta kuin ehkä hieman punoittaa.. Mut noi kipupisteet onkin sitten ihan järjettömän kipeät.
Mullakin alunperin alkoi tää vaiva kun ensimmäisen kerran tuli antibioottikuurin takia hiivatulehdus, josta tuli kierre ja joku muukin tulehdus varmaan. Sen jälkeen en ole ollut "entiseni".
T. Ykkössivulla vastannut, joka kuvaili niitä heijastuskipuja.

Vierailija
38/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:35"]

Mun mielestä paras asento on ehdottomasti takaapäin, siinä sattuu vähiten :D Toiseksi paras on se, että mä oon päällä. Tk-lääkärit ei tiedä mistään mitään. Mulla hoidettiin emätintulehdusta neljällä antibiootilla ja hiivalääkkeellä, ennen kuin marssin gynelle, jolta sain kunnon lääkkeet. Tätä kautta selvisikin tuo vulvodynian tapainen kipuilu. Mutta kuten tuossa jo aiemmin sanoin, niin kivut voivat olla eriasteisia. Pahin aika oli se, kun emätintulehdukset tuli toistuvina ja jos joku ois yrittänytkin koskea mun jalkojen väliin niin oisin varmaan järsinyt sen käden poikki. Tai millä nyt ikinä ois koskenutkaan :D Mulla kans seksin jälkeen käytössä Ceridal ja se kyllä auttaa :)

[/quote]

Lohduttavaa kuulla, että en ole yksin! Minulla taas takaapäin-asento on ihan poissa laskuista :D Vähiten sattuu, kun on itse päällä tai alla. Takaapäin hankaa tuota klo 6-kipupistettä ilmeisesti ja jotain toista kipupistettä tuolla emättimen "yläosassa". Harmittaa aina, jos kokeilee vaihtaa asentoa ja se sattuu ja vaikka kivuliaasta asennosta vaihtaa toiseen, se kipu saattaa jäädä. Sitten koko loppuseksi on kivuliasta, mikä on harmi.

Mulla on myös välillä sellaista lantiopohjanlihasten tahatonta kouristelua, en tiedä onko se vaginismia? Tai että jos oikein innostuu, niin lihakset jännittyy niin paljon, että se sattuu ja tuntuu, että ne on vaikea saada rennoksi... Jotenkin vaikea uskoa, että tauti olisi korvien välissä minulla itselläni, vaikka mistä sitä tietää :D Pitää ostaa tuota Ceridal öljyä :) Ap

Vierailija
39/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:01"]

[/quote]

Kuulehan nyt lapsonen. Mun mielestä ei kannata alkaa puhua tuolla tavalla reteästi "kakkosesta", kun ainoa kontakti, joka toistaiseksi on ollut sen "ykkösen" kannsa, oli synnytyksessä. Kannattaa edetä ensin siihen, että pussaat jonkun tytön kanssa, ja miettiä sitten siitä eteenpäin. 
[/quote]

Siinä näet. Mikään ei kelpaa ratkaisuksi vaivaasi.

Vierailija
40/47 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä keltarauhashormonin kokeilemisesta tuskin olisi ainakaan haittaa. Minulla se tosiaan auttoi mahtavasti siihen käsittämättömään kuivuuteen ja sitä kautta koko vaivaan. Minulla se ei lopulta mennyt edes kovin pahaksi, ja luulen että olisi kyllä mennyt ellen olisi saanut sitä kuivuutta hoidettua.

3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme