Vulvodynia
Onko kellään? Itse epäilen tätä "vaivaa" ja masentaa.
Kommentit (47)
Mulla tahtoo lihakset kouristua just sillon ku oon alla :( Tai sit mies onnistuu tökkäämään kivuliaasti jonnekin kohdunsuulle :( Siksi en oikeen kyseisestä asennosta piittaa. Ehkä takaapäin on siksi paras, että siinä en osaa kouristaa niitä lihaksia, jolloin se on mulle helpoin. Mutta jokaisella on varmasti ne omat asennot, joissa tietää, että on paras. Me kun kaikki ollaan yksilöitä :)
Mä oon ihan varma siitä, että mulla tauti on korvien välissä, mutta tässä asiassa ollaan myös yksilöitä. Uskoisin, että on muitakin syitä, mutta lihasten kouristus on ainakin seurausta siitä kammottavasta ensimmäisestä gynekäynnistä :( Siksi siitä seksuaaliterapeutista saattaisi olla hyötyä. Gynellä käydessä vedän ne lihakset aivan täysin jumiin ja viimeksi gyne uhkas "heittää mut pihalle" jos en rentoudu :P Se ei uskaltanut tehdä mitään tutkimusta, kun pelkäs satuttavansa mua sen takia, että vedin ne lihakset täysin jumiin.
Niitä tulehduksia pelkään nyt aivan hulluna. Mulla oli keväällä kolme kertaa peräkkäin todella voimakas emätintulehdus, joten nyt ihan paniikissa aina tilanteissa, mistä aiemmin tulehdus tullut. Onneksi niitä ei ole nyt puoleen vuoteen tullut :) 31
Itselläni tuota lihasten kouristelua on ollut sillon, kun mitään ei ole vielä edes sisällä! Hassua sinäänsä. Jos vaikka mies silittää vatsaa ja innostun siitä, niin sillon kouristuu ja vaikea saada rentoutettua... Ja yhdyntä sattuu nimenomaan niiden kipupisteiden takia :(
Siksi siis olen miettinyt, ettei tauti ole "korvien välissä", kun itsekin olen onnistunut löytämään ne kipukohdat ilman seksiä. Minulla ei ole ollut tulehduksia, kun lopetin pillerit. Emätintulehdusta ei tietääkseni ikinä... Ap
Miten olette jaksaneet ilman seksiä?:( Itseä masentaa kun ei voi harrastaa kun tekee kipeää.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 16:29"]En ole enää mikää teini, mutta minulla on menossa eka vakava seurustelusuhde. Tätä ennen en siis ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Pillereitä kerkesin syödä alle vuoden, kun alkoi hiivatulehduskierre. Tätä ennen minulla ei ole ollut ikinä hiivaa. Noh, näiden jälkeen alkoi limakalvojen kuivuminen ja yhdyntäkivut. Ei tee hyvää parisuhteelle, kun seksi on tuskaa... Ihan sama kuinka innostunut ja rakastunut on, mutta jos seksin jälkeen itkettää, niin kyllä se saa oman ja kumppaninkin mielialan matalaksi... Googlettelin aiheesta ja totesin, että vulvodynia taitaa olla. Kävin lääkärissä, jossa todettiin ettei alapäässä näy mitään normaalista poikkeavaa (yllätys). Lopetin kuitenkin pillerit ja kohta olen ollut vuoden ilman hormoniehkäisyä. Aluksi tuntui, että oireet katosivat mutta tulivat kuitenkin takaisin. Kivut eivät ole yhtä pahat, eikä limakalvot yhtä kuivat kun pillereitä syödessä, mutta kyllä silti harmittaa. Helppohan se on tätäkin luulotaudiksi sanoa, jos ja kun ei ole mitään näkyviä oireita. Ja perus tk-lääkäri ei tiedä tästä varmaan kauheesti ja vaikutti siltä, että ei kiinnostakaan. Kunnon gynelle meno on siis rahasta kiinni... Minulla on selkeät kipukohdat emättimessä, jotka eivät ole välttämättä aina kipeät, mutta ärtyvät seksistä. Pahin on ehkä tuo "kello kuudessa" oleva kohta. Siihen kun osuu, tekisi mieli tirauttaa muutama kyynel. Seksiasennotkin ovat aika rajallisia. Todella masentavaa vaiva. Suomessa on käsittääkseni eräs hyvin asiaan perehtynyt mieslääkäri, joka on todennut, että jos tämä olisi miesten vaiva, siihen olisi keksitty jo hoito tjsp... Ap [/quote] Hyi tuli ihan kylmät väreet kun mainitsit tuon "kello kuuden" kohdan! En pysty edes hellästi sormella koskemaan siihen ilman että alkaa itkettää. Ihan hirveä kipu! Ja tosiaan mullakaan ei gynet ikinä huomaa mitään poikkeavaa muuta kuin ehkä hieman punoittaa.. Mut noi kipupisteet onkin sitten ihan järjettömän kipeät. Mullakin alunperin alkoi tää vaiva kun ensimmäisen kerran tuli antibioottikuurin takia hiivatulehdus, josta tuli kierre ja joku muukin tulehdus varmaan. Sen jälkeen en ole ollut "entiseni". T. Ykkössivulla vastannut, joka kuvaili niitä heijastuskipuja.
[/quote]
Joo mä en tiedä mikä siinä on! Joskus itse sormella kokeillut ja siihen kun osuu, niin auts. Sama homma joskus tamponin kanssa. Nyt ajattelin siirtyä kuukuppiin, jos se olisi parempi limakalvoille. (Jos se nyt sopii mulle...) Mutta kamala kuulla! Minustakin tämä on niin masentavaa. Nykyinen parisuhteeni ei ollut kovin kauaa kestänyt, kun tämä vaiva alkoi. Vaikka seksi olisikin ihanaa, jää siitä jotenkin paha mieli, jos jossain vaiheessa alkaa sattua ja se kipu vaivaa koko lopputuokiota... Ap