Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulupsykologilla käynti

Vierailija
01.12.2014 |

Löysin yläastelaisen lapseni pöydältä lapun jossa oli aika koulupsykologille. Mitään tietoa ei ole tullut kotiin eikä lapsi myöskään ole puhunut vastaanotolla käyneensä. 

Onko yleinen käytäntö ettei kotiin ilmoiteta mitään?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenelläkään ole kokemusta? Kouluterveydenhoitajalle laitoin Wilma-viestiä mutta kiinnostaa käytäntö muualla

ap

Vierailija
2/9 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologia ja ymmärtääkseni myös terkkaria sitoo vaitiolovelvollisuus, eli jos hoitavat työnsä kirjan mukaan, eivät kerro asiasta edes kysyttäessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi itse hakeutuu, ei siitä ilmoiteta.

Vierailija
4/9 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 09:55"]

Jos lapsi itse hakeutuu, ei siitä ilmoiteta.

[/quote]

Periaatteessa lapsi ei itse hakeutunut vaan käynti on seurausta kouluterkan tarkastuksesta. Olin siellä mukana ja sovittiin että lapsi käy juttelemassa terveydenhoitajan kanssa uudelleen. Tiedän että lapsi kävi, puhuttiin siitä ja hän mainitsi jotain lääkäristä. Oletin että lapsi tarkoittaa koululääkärin vastaanottoa joka on jossain vaiheessa kevättä.

Kyseessä on 14-vuotias, 

Vierailija
5/9 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä omituiselta. Kyllä minä ainakin haluaisin tietää jos lapsella on jotain psykologin käyntejä vaativaa ongelmaa. Ovathan lapsen lääkärikäynnitkin sellaisia joissa vanhemmat osallisia.

Vierailija
6/9 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teini käy koulupsykologilla, mutta minä varasin ajan lapsen pyynnöstä. Jos teillä on wilma käytössä niin laita sitä kautta viesti psykologille. Mutta ehkä lapsesi on käsittänyt väärin, luuli että psykologi on lääkäri.

Vierailija
7/9 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 12:28"]

Kuulostaa kyllä omituiselta. Kyllä minä ainakin haluaisin tietää jos lapsella on jotain psykologin käyntejä vaativaa ongelmaa. Ovathan lapsen lääkärikäynnitkin sellaisia joissa vanhemmat osallisia.

[/quote]

Niin, mutta jos psykologikäynnit olisi sellaisia joista heti ilmotettaisi vanhemmille niin nuorten kynnys hakeutua apuun olisi paljon korkeampi. Tiestikö, että jos nuori omatoimisesti hakeutuu esim. koulupsykologille, koulukuraattorille, terkkarille jne. niin yleisin kysymys heti alkuun on että "ethän sä ilmoita mun vanhemmilla?". Jos lapsella on jotain todella akuuttia kuten vaikka vakava masennus tai itsemurha-akeita niin kyllä sulle sitten ilmoitetaan. Ole iloinen, että lapsesi on tajunnut hakeutua avun piiriin jos kokee sitä tarvitsevansa, ja odota että hän on ehkä itse valmis kertomaan ongelmastaan. Älä missään nimessä ala ainakaan väkisin utelemaan ja kakistamaan tietoa ulos, tai voit pahimmassa tapauksessa rikkoa tärkeän hoitosuhteen ja viedä lapselta avun pois.

Vierailija
8/9 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä (pk-seutu) koulupsykologi

Vierailija
9/9 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis koulupsykologi hoitaa vain oppimisvaikeusjuttuja