Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka oikein tarvitsee närästyslääkkeitä?

Vierailija
30.11.2014 |

Telkkarissa pyörii ainakin neljän eri brändin mainoksia ja apteekissa on myytävänä valtavat vuoret närästyslääkkeitä. Kuka niitä oikein käyttää? Milloin vatsan huonosta voinnista tuli normaali tila, jota ei yritetä korjata elintapojen muutoksilla? Onhan se nyt ihan selvää, ettei ruokavalio ainakaan ole kunnossa jos jatkuvasti närästää.

Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samarinia on mainostettu vuosikymmenet

Vierailija
2/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin koko raskausajan. Ihan jäätävä närästys koko ajan. Muuten mulla on stressivatsa. Kaikki jännitys menee mahaan ja korventaa sisuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisillään raskaana olevat, joilla vauva yrittää työntää keuhkotkin suusta. Onneksi on Rennie.

Vierailija
4/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varmaan helppoa olla niin tyhmä...?

Eiköhän maailmassa ole miljoona muutakin vaivaa, josta monet kärsivät vaikka sinä et tiedä niistä mitään?

Vierailija
5/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isolla osalla närästys johtuu anatomiasta, ruokatorven alempi sulkuja on löysä ja näin vatsalaukun sisältöä pääsee nousemaan ylös ruokatorveen. On totta, että jotkin ruoka-aineet pahentavat oireita ja jotkin ruoka-aineet puolestaan lamaavat sulkijan toimintaa entisestään. Lisäksi potilaille määrätään PPI-lääkkeitä mm. vatsansuojaksi tulehduskipulääkekuurin ajaksi.

Vierailija
6/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse tiennyt edes mitä närästys käytännössä on ennen kuin tulin raskaaksi. Nyt rv 36 ja  Rennietä on saanut syödä jo viikolta 30 lähtien... Ja tosiaan tätä raskauden aiheuttamaa närästystä ei voi oikein välttää vaikka miten muuttaisi elintapoja. 

Toisilla taas närästys voi johtua sopimattomasta ruuasta. Esim. kaverini saa heti närästyksen jos syö vähänkään tulista ruokaa. Ei sovi hänen vatsalleen. Valitettavasti esim. koulumme opiskelijaravintolassa on useinkin melko tujusti maustettua sapuskaa, että siihen ei voi oikein itse vaikuttaa..

Vierailija
7/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksitautia sairastavat. Raskaana olevat. Tilapäiseen käyttöön, kun ei esimerkiksi jouluna halua jättää juhlaruokaa väliin. Mulla närästää jopa hedelmät raskaana ollessa, joten ei johdu ruokavaliosta.

Vierailija
8/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, löysä mahaportti, ollut aina. Satunnainen närästys ja refluksitauti ovat eri asioita. Joitain ei närästä ikinä, mua närästää aina. Lääkitys auttaa. Siis kunnon happisalpaaja, ei mikään Rennie.

Vierailija
9/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happosalpaaja, ei happi ;-) t. 9

Vierailija
10/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla närästi ihan kaikki kun maha oli pahana. Stressivatsa. Syön edelleen samalla tavalla mutta nyt ei taas ole aikoihin närästänyt. Olen myös ihan normaalipainon alarajoilla joten olin aika luisevassa kunnossa kun en vaan pystynyt syömään kun maha oli niin kipeä. Lopulta pääsin tähystykseen ja sain pitkän happosalpaajakuurin jonka avulla mut saatiin kuntoon. Nykyään en välttele mitään ruokia mutta olen herkkä sille etten syö liikaa. Helposti alkaa ahdistaa jos syö itsensä liian ähkyyn.

Vierailija
11/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:02"]Viimeisillään raskaana olevat, joilla vauva yrittää työntää keuhkotkin suusta. Onneksi on Rennie.
[/quote]

Ei niissä mainoksissa koskaan ole raskaana olevia naisia vaan kohderyhmänä selvästi aikuiset miehet. -ap

Vierailija
12/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:03"]Ei ole varmaan helppoa olla niin tyhmä...?

Eiköhän maailmassa ole miljoona muutakin vaivaa, josta monet kärsivät vaikka sinä et tiedä niistä mitään?
[/quote]

Vitsikästä. Närästys ei ole mikään oikea sairaus kuten vaikka masennus vaan oire jostakin muusta (paskasta ruuasta, bakteeritulehduksesta). Kannattaisiko mieluummin hoitaa niitä kuin turruttaa oire. -ap

Vierailija
13/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei halua lopettaa limsan juontia, kebabin syöntiä ja karkin mässäystä niin pitää alapeukuttaa ;)

Vierailija
14/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön jatkuvasti omepratsolia mahan suojaksi. Joudun syömään sellaisia lääkkeitä mm. Kortisonia, joita maha ei kestä. Kovin on ap:llä suppea tietoisuus siitä mitä kaikkea ihmiset sairastavat. Nuo happolääkkeet ovat siinä kuin kärpäsenpaska Itämeressä.

Vierailija
15/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:03"]Ei ole varmaan helppoa olla niin tyhmä...?

[/quote]

Vitsikästä. Närästys ei ole mikään oikea sairaus kuten vaikka masennus vaan oire jostakin muusta (paskasta ruuasta, bakteeritulehduksesta). Kannattaisiko mieluummin hoitaa niitä kuin turruttaa oire. -ap
[/quote]

Ei se ollut vitsi. Fiksut ihmiset kyllä ymmärtävät mitä tarkoitin. Enkä minä kärsi närästyksestä.

Vierailija
16/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin tunnustaa että kyllähän sen varmaan rööki, alkoholi ja kahvi itselläni aiheuttaa. Ylipainoakaan kun ei ole pätkän vertaa. Ja voihan se osittain tietenkin perinnöllistä olla.

Mutta en ole kyllä ole oikeastaan mitään sivuvaikutuksia näistä saanut ja eivät kyllä maksa juuri mitään reseptillä. Duunin lekuri taas kirjoittaa reseptin kyselemättä.

Vierailija
17/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:36"]Voin tunnustaa että kyllähän sen varmaan rööki, alkoholi ja kahvi itselläni aiheuttaa. Ylipainoakaan kun ei ole pätkän vertaa. Ja voihan se osittain tietenkin perinnöllistä olla.

Mutta en ole kyllä ole oikeastaan mitään sivuvaikutuksia näistä saanut ja eivät kyllä maksa juuri mitään reseptillä. Duunin lekuri taas kirjoittaa reseptin kyselemättä.
[/quote]

Ja sitten itselläni on selkävika, niin ibuprofeenia kuluu... Eli siltä kantilta syön kyllä näitä Zoltteja ihan syystäkin.

Vierailija
18/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:03"]Ei ole varmaan helppoa olla niin tyhmä...? Eiköhän maailmassa ole miljoona muutakin vaivaa, josta monet kärsivät vaikka sinä et tiedä niistä mitään? [/quote] Vitsikästä. Närästys ei ole mikään oikea sairaus kuten vaikka masennus vaan oire jostakin muusta (paskasta ruuasta, bakteeritulehduksesta). Kannattaisiko mieluummin hoitaa niitä kuin turruttaa oire. -ap

[/quote]

Vähän vaikea itse leikata palleatyrää, koska edes yksityispuolella niitä ei korjata, koska ne leikkaukset pettää lähes aina. Ainoa vaihtoehto syödä loppuelämä PPI-lääkkeitä. Olisit samalla linjalla itsekin jos sun mahassasi ei olisi tyrän vuoksi  porttia ruokatorveen lainkaan.

Vierailija
19/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:06"]Refluksitautia sairastavat. Raskaana olevat. Tilapäiseen käyttöön, kun ei esimerkiksi jouluna halua jättää juhlaruokaa väliin. Mulla närästää jopa hedelmät raskaana ollessa, joten ei johdu ruokavaliosta.
[/quote]

Mulla kans kaikki närästänyt viimeiset 35 viikkoa eli närästänyt testistä lähtien. Hirveä himo mm. Omenaan, mutta ajatuskin syömisestä närästää

Vierailija
20/30 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:03"]Ei ole varmaan helppoa olla niin tyhmä...? Eiköhän maailmassa ole miljoona muutakin vaivaa, josta monet kärsivät vaikka sinä et tiedä niistä mitään? [/quote] Vitsikästä. Närästys ei ole mikään oikea sairaus kuten vaikka masennus vaan oire jostakin muusta (paskasta ruuasta, bakteeritulehduksesta). Kannattaisiko mieluummin hoitaa niitä kuin turruttaa oire. -ap

[/quote]

Vähän vaikea itse leikata palleatyrää, koska edes yksityispuolella niitä ei korjata, koska ne leikkaukset pettää lähes aina. Ainoa vaihtoehto syödä loppuelämä PPI-lääkkeitä. Olisit samalla linjalla itsekin jos sun mahassasi ei olisi tyrän vuoksi  porttia ruokatorveen lainkaan.

[/quote]

Sama! Olen kolmekutonen, hoikka, kuusi kertaa viikossa liikuntaa harrastava nainen ja jouduin tähystykseen ruokatorven refluksioireiden takia tänä syksynä. Gastroskopiassa löytyi palleatyrä ja löysä mahaportti. Hoitona lääkkeet - tosin ei ne, joita telkkarissa mainostetaan. Leikkausta ei lääkäri missään nimessä suositellut, koska oireet saadaan lääkkeellä pidettyä kurissa ja leikkauksessa on tosiaan riskinsä.