Kuka oikein tarvitsee närästyslääkkeitä?
Telkkarissa pyörii ainakin neljän eri brändin mainoksia ja apteekissa on myytävänä valtavat vuoret närästyslääkkeitä. Kuka niitä oikein käyttää? Milloin vatsan huonosta voinnista tuli normaali tila, jota ei yritetä korjata elintapojen muutoksilla? Onhan se nyt ihan selvää, ettei ruokavalio ainakaan ole kunnossa jos jatkuvasti närästää.
Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?
Kommentit (30)
Pahimmillaan olen voinut syödä ainoastaan maustamatonta jogurttia ja veteen keitettyä kaurapuuroa. Ei todellakaan ollut vika elintavoissa, minulla oli pitkä kortisonilääkekuuri, jonka jälkeen muutoinkin herkkä vatsani ei sietänyt enää juuri mitään ruokaa. Olen hoikka, nuori, en tupakoi, en juo kahvia jne, lihaa en ole syönyt yli kymmeneen vuoteen jne.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:03"]Ei ole varmaan helppoa olla niin tyhmä...? Eiköhän maailmassa ole miljoona muutakin vaivaa, josta monet kärsivät vaikka sinä et tiedä niistä mitään? [/quote] Vitsikästä. Närästys ei ole mikään oikea sairaus kuten vaikka masennus vaan oire jostakin muusta (paskasta ruuasta, bakteeritulehduksesta). Kannattaisiko mieluummin hoitaa niitä kuin turruttaa oire. -ap
[/quote]
Vähän vaikea itse leikata palleatyrää, koska edes yksityispuolella niitä ei korjata, koska ne leikkaukset pettää lähes aina. Ainoa vaihtoehto syödä loppuelämä PPI-lääkkeitä. Olisit samalla linjalla itsekin jos sun mahassasi ei olisi tyrän vuoksi porttia ruokatorveen lainkaan.
[/quote]
Sama! Olen kolmekutonen, hoikka, kuusi kertaa viikossa liikuntaa harrastava nainen ja jouduin tähystykseen ruokatorven refluksioireiden takia tänä syksynä. Gastroskopiassa löytyi palleatyrä ja löysä mahaportti. Hoitona lääkkeet - tosin ei ne, joita telkkarissa mainostetaan. Leikkausta ei lääkäri missään nimessä suositellut, koska oireet saadaan lääkkeellä pidettyä kurissa ja leikkauksessa on tosiaan riskinsä.
[/quote]
Minäkin olen nuorehko (35-vuotias), myöskin hoikka ja liikunnallinen, terveellinen ruokavalio. Yksi lähisukulaisistani kuoli ruokatorven syöpään refluksin aiheuttamien muutosten takia. Sen vuoksi käyn itse säännöllisesti gastroskopiassa (yäk). Nykyisin on onneksi niin hyvät lääkkeet, että mulla tuskin on samaa kohtaloa kuin palleatyräisellä sukulaisellani.
Tsemppiä sullekin!
Olin muuten syönyt jo varmaan pari vuotta PPI-lääkkeitä kun joku farmaseutti apteekissa lääkkeitä toimittaessaan kysäisi, että kai syöt B12-vitamiinia ja muitakin b-vitamiineja tablettina, kun tää sun roima lääkityksesi estää niitä imeytymästä. Olin ihan, öö, no enpä syö. Unohtui sitten lääkäriltä mainita moinen "pikkuseikka". No, onneksi ei ollut peruuttamatonta vauriota hermostolle ehtinyt koitua. Mutta tilanne olisi voinut olla toinenkin. Muista B12-tabletit :)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:03"]Ei ole varmaan helppoa olla niin tyhmä...? Eiköhän maailmassa ole miljoona muutakin vaivaa, josta monet kärsivät vaikka sinä et tiedä niistä mitään? [/quote] Vitsikästä. Närästys ei ole mikään oikea sairaus kuten vaikka masennus vaan oire jostakin muusta (paskasta ruuasta, bakteeritulehduksesta). Kannattaisiko mieluummin hoitaa niitä kuin turruttaa oire. -ap
[/quote]
Vähän vaikea itse leikata palleatyrää, koska edes yksityispuolella niitä ei korjata, koska ne leikkaukset pettää lähes aina. Ainoa vaihtoehto syödä loppuelämä PPI-lääkkeitä. Olisit samalla linjalla itsekin jos sun mahassasi ei olisi tyrän vuoksi porttia ruokatorveen lainkaan.
[/quote]
Sama! Olen kolmekutonen, hoikka, kuusi kertaa viikossa liikuntaa harrastava nainen ja jouduin tähystykseen ruokatorven refluksioireiden takia tänä syksynä. Gastroskopiassa löytyi palleatyrä ja löysä mahaportti. Hoitona lääkkeet - tosin ei ne, joita telkkarissa mainostetaan. Leikkausta ei lääkäri missään nimessä suositellut, koska oireet saadaan lääkkeellä pidettyä kurissa ja leikkauksessa on tosiaan riskinsä.
[/quote]
Minäkin olen nuorehko (35-vuotias), myöskin hoikka ja liikunnallinen, terveellinen ruokavalio. Yksi lähisukulaisistani kuoli ruokatorven syöpään refluksin aiheuttamien muutosten takia. Sen vuoksi käyn itse säännöllisesti gastroskopiassa (yäk). Nykyisin on onneksi niin hyvät lääkkeet, että mulla tuskin on samaa kohtaloa kuin palleatyräisellä sukulaisellani.
Tsemppiä sullekin!
Olin muuten syönyt jo varmaan pari vuotta PPI-lääkkeitä kun joku farmaseutti apteekissa lääkkeitä toimittaessaan kysäisi, että kai syöt B12-vitamiinia ja muitakin b-vitamiineja tablettina, kun tää sun roima lääkityksesi estää niitä imeytymästä. Olin ihan, öö, no enpä syö. Unohtui sitten lääkäriltä mainita moinen "pikkuseikka". No, onneksi ei ollut peruuttamatonta vauriota hermostolle ehtinyt koitua. Mutta tilanne olisi voinut olla toinenkin. Muista B12-tabletit :)
[/quote]
Kiitti vinkistä! Onneksi gastroskopia ei ole ollenkaan niin kamala toimenpide, ettenkö siihen voisi uudelleenkin tarvittaessa mennä. Täytyy tosiaan ottaa vakavasti tuo kohonnut syöpäriski. Sairauteni on pysynyt lääkkeillä hyvin kurissa, eikä häiritse elämää. #21
Minä. Kun tietäisi mikä se aiheuttaa, mutta kun tulee melkein mistä tahansa nykyään, söi tai on syömättä. Kaurapuuro ei tee mutta en minä voi pelkästään sitä syödä.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:02"]Viimeisillään raskaana olevat, joilla vauva yrittää työntää keuhkotkin suusta. Onneksi on Rennie.
[/quote]
Ei niissä mainoksissa koskaan ole raskaana olevia naisia vaan kohderyhmänä selvästi aikuiset miehet. -ap
[/quote]
Johtuu siitä, että raskaana oleville sopii vain se Rennie. Jos katsot niitä tekstejä mainoksen lopussa, niin niissä asia mainitaan.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:12"]Minä, löysä mahaportti, ollut aina. Satunnainen närästys ja refluksitauti ovat eri asioita. Joitain ei närästä ikinä, mua närästää aina. Lääkitys auttaa. Siis kunnon happisalpaaja, ei mikään Rennie.
[/quote]
sama täällä. ruokavalioni on perusterveellinen, en ole ylipainoinen, harrastan liikuntaa enkä käytä päihteitä. kauheasti en keksi miten voisin enää elintavoillani parantaa oloani. ruokavaliotani muutan koko ajan oireiden mukaan. aina en voi vaikuttaa täysin siihen mitä täytyy syödä.
Ruokasooda on parasta ja auttaa ihan heti.
J-P
Mulla ainakin löysä läppä vatsan ja kurkun välillä. Syön joka päivä koko elämän närästyslääkkeitä. Yleinen vaiva.
Käytän reseptilääkkeitä närästykseen, koska ruokatorven alasulkija on liian löysä, ollut aina. Ruokaa siis nousee vatsasta ylöspäin ja korventaa ihan hirveästi, jos en a) syö mietoja ruokia tai b) ota närästyslääkettä. Myös hampaat ovat usein reikäiset, koska niitä vatsahappoja nousee helposti suuhun asti, esim. jos on päivän närästänyt ja illalla pesee kumarassa hampaita, saatta tulla tahnasylkäisyn mukana pulautus vatsan sisältöä. Yritän tuota välttää pesemällä hampaat pystyssä, mutta joskus on näit huonoja päiviä. Myös esim. huonolla kaudella yöllä makuulla tuntuu, että vatsan sisältö nousee suuhun asti tai ainakin ne happohuurut. Siksi esim. nielu on usein limainen ja ärtynyt.
Joten joo, minä ihan normaalipainoinen, normaaliruokavalioinen, tulisia ruokia välttelevä käytän närästyslääkkeitä ja saan hammaslääkäriltä haukut huonosta hampaiden hoidosta, vaikka reiät johtuvat refluksista... Kaksi raskautta oli yhtä helvettiä tämän vaivan takia.
Minä silloin kun olen syönyt mustaa makkaraa tai jotain oikein tulista :P vatsa sanoo että ei mutta en aio luopua kokonaan :) Raskaana ollessa närästi myös ihan koko ajan!