Oulun joulumessut- älyttömiä hintoja
Kävinpä katsastamassa... Huvittaa myyjien kiskurihinnat, porukkaa oli mutta juuri kukaan ei ostanut mitään. Villasukat 20 e ( lankakustannukset 1.50 per pari)' väsyneitä kahvikakkuja ( tekeminen maksaa noin 50 senttiä) ja hinta 15 e. Jopa leipomot yrittivät myydä tuotteita puolta isommalla hinnalla kuin omissa kaupoissaan.
Ebaystä muutaman sentin hintaan tilattuna koruja 10-50 e. Hunajaa 15 e per purkki( kaupasta saa 3 e samaa ja mukana kaupan kulut). Ja sitten ihmetellään kun tavarat jää käteen.
just niin suomalaista . En voi muuta kuin ihmetellä. Siinähän heittävät kakut roskikseen, 5 e kaikki olisi mennyt kaupaksi
Kommentit (135)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:50"]
Mutta kysymys onkin siitä, miksi hintaa ei lasketa kun tuotteet ei mene kaupaksi??? Kuka tee mitään kolmellakymmenellä kuivakakulla?
[/quote]
Koska se olisi täysin tyhmää!!! Miksi pitäisi alkaa laskemaan hintoja? Seuraavana vuonna niitä ei taaskaan ostaisi kukaan kun on niin kalliita. Nostaahan hintoja pitäisi, eikä laskea. Jos lasket, niin saat kaupaksi, mutta mitä sitten? Mihin se johtaa? Olet tehnyt töitä kädet verillä ja saat jotkut hikiset rupuset kaikkien kulujen ja verojen jälkeen (kyllä useimmat maksaa veronsa ja useimmille tuo on ihan oikea työ). Eli kysymys, miksi pitäisi laskea? Jotta sinä voisit tyytyväisenä ostaa kakkuja ja sukkia pelkkien materiaalien hinnalla? Tee itse.
Turha sinun on huolehtia siitä, että ne jäisi käteen. Kyllä useimmat saavat ihan hyvin myytyä ja vaikka antavat loput rakkaille ystävilleen lahjaksi. Miksi ne pitäisi antaa jollekkin tuntemattomalle naama norsun perällä kulkevalle? Eilen minulta tuli kärkkymään viime minuuteilla tuotteitani alella kun myyjäiset on jo lopussa. Sanoin, etten voi myydä, kun ei ole kannattavaa ja ne menee kuitenkin kaupaksi seuraavissa myyjäisissä. Tiedän sen. Osti sitten happamana sillä hinnalla minkä pyysinkin.
[/quote]
Minusta taas on tyhmää vääntää useita kuivakakkuja, käyttää niihin aikaa ja rahaa ja sitten viedä myyjäisiin, jossa ei saa niitä myytyä liian korkean hinnan vuoksi. Kuivakakkuja kun ei voi säästää viikkoja seuraaviin myyjäisiin. Pahimmassa tapauksessa kuivakakkumyyjä tekee tappiota sekä kakkujen leipomisvaiheessa (tarvikkeet, sähkö, vesi, aika="tuntipalkka") että myyntivaiheessa (myyntipöytä, aika="tuntipalkka") ja kiitoksena kiskurihinnoistaan saa vielä nakata koko satsin roskiin lähtiessään. Sekö sitten on fiksua, kun periaatteenkaan vuoksi ei voi hintoja alentaa?
[/quote]
Höpö. Myymättömät kakut vaan pakkaseen ja myyntiin seuraavalla kerralla. Ootko joskus nähnyt niissä kakuissa parasta ennen -päiväystä?
[/quote]
Niin että seuraavan kerran on myynnissä 15€ maksavaa ties milloin paistettua ja kertaalleen sulatettua kakkua?
[/quote]
Mahtaa olla nimensä mukaisesti oikeaa kuivakakkua.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:30"]
Mutta kysymys onkin siitä, miksi hintaa ei lasketa kun tuotteet ei mene kaupaksi??? Kuka tee mitään kolmellakymmenellä kuivakakulla?
[/quote]
Koska se olisi täysin tyhmää!!! Miksi pitäisi alkaa laskemaan hintoja? Seuraavana vuonna niitä ei taaskaan ostaisi kukaan kun on niin kalliita. Nostaahan hintoja pitäisi, eikä laskea. Jos lasket, niin saat kaupaksi, mutta mitä sitten? Mihin se johtaa? Olet tehnyt töitä kädet verillä ja saat jotkut hikiset rupuset kaikkien kulujen ja verojen jälkeen (kyllä useimmat maksaa veronsa ja useimmille tuo on ihan oikea työ). Eli kysymys, miksi pitäisi laskea? Jotta sinä voisit tyytyväisenä ostaa kakkuja ja sukkia pelkkien materiaalien hinnalla? Tee itse.
Turha sinun on huolehtia siitä, että ne jäisi käteen. Kyllä useimmat saavat ihan hyvin myytyä ja vaikka antavat loput rakkaille ystävilleen lahjaksi. Miksi ne pitäisi antaa jollekkin tuntemattomalle naama norsun perällä kulkevalle? Eilen minulta tuli kärkkymään viime minuuteilla tuotteitani alella kun myyjäiset on jo lopussa. Sanoin, etten voi myydä, kun ei ole kannattavaa ja ne menee kuitenkin kaupaksi seuraavissa myyjäisissä. Tiedän sen. Osti sitten happamana sillä hinnalla minkä pyysinkin.
[/quote]
Minusta taas on tyhmää vääntää useita kuivakakkuja, käyttää niihin aikaa ja rahaa ja sitten viedä myyjäisiin, jossa ei saa niitä myytyä liian korkean hinnan vuoksi. Kuivakakkuja kun ei voi säästää viikkoja seuraaviin myyjäisiin. Pahimmassa tapauksessa kuivakakkumyyjä tekee tappiota sekä kakkujen leipomisvaiheessa (tarvikkeet, sähkö, vesi, aika="tuntipalkka") että myyntivaiheessa (myyntipöytä, aika="tuntipalkka") ja kiitoksena kiskurihinnoistaan saa vielä nakata koko satsin roskiin lähtiessään. Sekö sitten on fiksua, kun periaatteenkaan vuoksi ei voi hintoja alentaa?
[/quote]
Höpö. Myymättömät kakut vaan pakkaseen ja myyntiin seuraavalla kerralla. Ootko joskus nähnyt niissä kakuissa parasta ennen -päiväystä?
[/quote]
Niin että seuraavan kerran on myynnissä 15€ maksavaa ties milloin paistettua ja kertaalleen sulatettua kakkua?
[/quote]
Toivottavasti korkeintaan kertaalleen pakastettua kakkua. :D Mut oikeesti, mistä niistä tietää onko ne jo kolmesti pakastettu? Vähän pussia pyörittelee, jotta sulamisvesi imeytyy uudelleen kakkuun.
Minusta 20 euroa villasukista ei ole kallista. Minä ajattelen niin päin että käytän ne tunnit mielummin johonkin muuhun kuin villasukkien nyhräämiseen. En edes ole käsityöihminen joten ostan mielummin hyvin tehdyt sukat kuin tuhlaan aikaani ja lankoja saaden lopputuloksen joka on huomattavasti surkeampi kuin ostetut. Kakkuja en osta koska leivon mielelläni eikä se minusta ajanhukkaa. En ostaisi kakkua todennäköisesti edes parilla eurolla koska pidän leipomisesta ja toisaalta villasukista olisin valmis maksamaan enemmänkin. Ja olen maksanutkin. Jalkojani palelee aina joten pidän jatkuvasti villasukkia.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:10"] No sukkien neulomiselle ei kyllä 20 eurolla kummoista tuntipalkkaa jää. Mulla ainakin menee useampi tunti yhteen miestensukkapariin. Mistä saa kunnon sukkalankaa 1,50 eurolla? 7 veljestä kerä maksaa tarjouksessakin 3-4 euroa ja siitä saa yhdet sukat, se on sukkalangoista halvimmasta päästä. On toki noita halpojakin lankoja, mutta ei ne sukissa kestä. En niitä kyllä osta minäkään; itse teen. [/quote] Kyse onkin hinnoittelusta; onko kannattavampaa myydä yksi sukkapari hintaan 20e vai kymmenen sukkaparia 100 eurolla? [/quote] Aikakin on rahaa. Multa menee ainakin kaksi päivää yhden miesten sukkaparin neulomiseen. Olen toki hidas mutta ei niitä parissa tunnissa saa valmiiksi näppäräkään.
[/quote]
Juuri nimenomaan: aika on rahaa. Kannattavaa liiketoimintaa suunnitellessa myös se pitää ottaa huomioon. Täällä vänkääjät eivät oikein ymmärrä ajan merkitystä. Ei liiketoiminta silloin ole kannattavaa jos myyt 10 sukkaparia 100 eurolla versus yhdet 20 eurolla. Niihin kymmeneen pariin on saanut upotettua huimasti aikaa. Ja aika on rahaa. Jos tuote ei mene kaupaksi kohtuullisella hinnalla, niin paikka sille voi olla väärä. Kyllä mikä vaan menee kaupaksi kunhan aika, paikka, tuote ja asiakas kohtaavat. Vaikka hinta olisi ilmainen, niin jos asiakas ei tarvitse tuotetta niin sitä ei silloin osteta. Ja taas jos tarve on, niin silloin maksaa sen minkä pyydetään.
Todellisuudessa noin vähäistä myyntiä ei sukista tule mistä aloituksessa ollaan huolissaan. Itsekkin olen seurannut vierestä sukkamyyjää 10 päivää. Hänellä oli suuret hinnat tuotteissaan, mutta kauppa tosiaan kävi erittäin hyvin. Joskus tuote myy silläkin, että tekijä itse arvostaa tuotettaan, eikä myy liian halvalla. Liian halpa herättää aliarvostusta ja epäilyjä tuotteen laadusta. Liian kallis toki hidastaa myyntiä, mutta silloin riittää vähempikin innostunut ostaja.
Ei ole ahneutta pyytää rahaa tekemästään työstä. Me kaikki halutaan semmoinen korvaus mihin voidaan itse olla tyytyväisiä. Ahneutta minusta on riistää tekijää haluamalla ostaa tuotteet naurettavalla euron tuntikorvauksella.
Ja teifdän mielestä on OK, että sukat ja kuivakakut maksoivat YHTÄ paljon ???
Turha niistä sukista jankata vaan kotileipureista, jotka kehtaavat pyytää kakuistaan 15-20 e ja tällaisia pöytiä oli kymmeniä
Kahdellakympillä voisin sukat ostaakin, mutta tulkaapas Kuopion seudulle; täällä mummot myy villasukkia VIIDELLÄ KYMPILLÄ pari ja suuttuvat kun et osta! Meinasin pyrstölleni lentää. Neulon itsekin mutta tykkään kannattaa muiden työtä. Ja se joka laskee neulomistyölle tuntihintaa, tekee hommaa vääristä syistä, sori nyt vaan te mielensäpahoittajat, sitä tehdään kun tykätään neuloa ja on ikäänkuin terapeuttista :) loppukaneettina; empä ole täällä seudulla törmännyt 3e.n 7veljestä lankoihin, kaikki kerät joita viimeaikoina olen ostanut, ovat maksaneet 7-10e/kerä. Yhdestä kerästä tekee yhdet miesten sukat.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:50"]Mutta kysymys onkin siitä, miksi hintaa ei lasketa kun tuotteet ei mene kaupaksi??? Kuka tee mitään kolmellakymmenellä kuivakakulla?[/quote]
Jos tuotteet eivät mene kaupaksi, niin silloin on syytä harkita myyntipaikan vaihtamista. Joku tuossa jo sanoikin, että arvostaa käsityötä, mutta vähävaraisena hankkii kuitenkin edullisempia tehdasvalmisteisia tuotteita. Hatunnosto tälle! Toisaalta voihan lähes uudenveroisia käsitöitä löytää joskus hyvinkin edullisesti kirpputorilta. Epäilyttävän halpa hinta (minkä tahansa tuotteen kohdalla) kertoo yleensä veronkierrosta tai jonkinlaisesta vilunkipelistä, joskus jopa ihmisoikeuksien polkemisesta.
Eläkeläisten joulumyyjäisissä villasukat oli 4-8€/pari. Totuus nyt vaan on että niiistä on valtava ylitarjonta koska eläkeläismummot tekevät niitä monta viikossa ja loppujen lopuksi haluavat niistä eroon mahdollisimman helposti kun komeroissa alkaa olla jo useita muovikassillisia. Kenenkään käsityöläisen ei todellakaan ole mitään järkeä yrittää saada elantoa villasukilla koska niin monet tekevät niitä harrastuksekseen eivätkä välitä mitään palkkaa niistä kiskoa.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:10"]
No sukkien neulomiselle ei kyllä 20 eurolla kummoista tuntipalkkaa jää. Mulla ainakin menee useampi tunti yhteen miestensukkapariin. Mistä saa kunnon sukkalankaa 1,50 eurolla? 7 veljestä kerä maksaa tarjouksessakin 3-4 euroa ja siitä saa yhdet sukat, se on sukkalangoista halvimmasta päästä. On toki noita halpojakin lankoja, mutta ei ne sukissa kestä. En niitä kyllä osta minäkään; itse teen.
[/quote]
Kyse onkin hinnoittelusta; onko kannattavampaa myydä yksi sukkapari hintaan 20e vai kymmenen sukkaparia 100 eurolla?
[/quote]
En tekisi ensimmäistäkään sukkaparia kympillä myyntiin. Kuten sanottu, 1.50 eurolla ei hyvää lankaa saa. Olen aika kokenut kutoja, mutta sellainen euron, max kahden tuntipalkka tuosta silti jäisi.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:10"] No sukkien neulomiselle ei kyllä 20 eurolla kummoista tuntipalkkaa jää. Mulla ainakin menee useampi tunti yhteen miestensukkapariin. Mistä saa kunnon sukkalankaa 1,50 eurolla? 7 veljestä kerä maksaa tarjouksessakin 3-4 euroa ja siitä saa yhdet sukat, se on sukkalangoista halvimmasta päästä. On toki noita halpojakin lankoja, mutta ei ne sukissa kestä. En niitä kyllä osta minäkään; itse teen. [/quote] Kyse onkin hinnoittelusta; onko kannattavampaa myydä yksi sukkapari hintaan 20e vai kymmenen sukkaparia 100 eurolla? [/quote] Tyhmä myy 100€ kymmen itse kudottua sukkaparia ei edes materiaalia takasin ja työtä pannaan halvalla.
[/quote]
Vielä tyhmempi kutoo urakalla myyntiin sukkia, jotka eivät mene edes kaupaksi.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 20:43"]
Kävinpä katsastamassa... Huvittaa myyjien kiskurihinnat, porukkaa oli mutta juuri kukaan ei ostanut mitään. Villasukat 20 e ( lankakustannukset 1.50 per pari)' väsyneitä kahvikakkuja ( tekeminen maksaa noin 50 senttiä) ja hinta 15 e. Jopa leipomot yrittivät myydä tuotteita puolta isommalla hinnalla kuin omissa kaupoissaan.
Noista villasukista. Kudon itse villasukkia paljon ja niissä on iso työ. Langat sukkapariin maksavat vähintään 4 euroa. Kai siinä työllekin täytyy laskea hinta, joka on aivan surkea työmäärään nähden. Tuskin isekään tekisit töitä pari päivää kympillä.
Ebaystä muutaman sentin hintaan tilattuna koruja 10-50 e. Hunajaa 15 e per purkki( kaupasta saa 3 e samaa ja mukana kaupan kulut). Ja sitten ihmetellään kun tavarat jää käteen.
just niin suomalaista . En voi muuta kuin ihmetellä. Siinähän heittävät kakut roskikseen, 5 e kaikki olisi mennyt kaupaksi
[/quote]
Mä ostan kaikki villasukat muutamalta eläkeläisrouvalta, jotka kutovat sukkia ihan omaksi ilokseen ja ajankulukseen. Veloittavat lankojen hinnan plus hieman kahvirahaa. Kympin/pari olen yleensä maksanut, ja molemmat olemme olleet tyytyväisiä.
Suomalaiset ja aasialaiset yrittäjät eroavat tässä toisistaan: suomalaiset laskevat tuntihintaa työlleen sellaisessakin tapauksessa, jossa tekijä on esim. työtön eli hänellä ei ole parempaakaan tekemistä kuin vaikkapa kutoa ne sukat. Aasialaiset ottavat lähinnä materiaalikulut + palkkion itselleen, eivätkä todellakaan laske mitään tuntipalkkoja itselleen, saati vieressä palavan lampun sähkönkulutusta. :D
Sitten suomalaisia itkettää, kun reipas ja ahkera aasialainen vie ne vähäisetkin asiakkaat...
Mä olin tänään opiskelijoiden myyjäisissä ja tuijotin itse sitä kuinka halvalla tavaraa myytiin. Kävi vähän sääliksi kun tuntu ettei työn määrää oltu osattu arvottaa yhtään. Ei mua ainakaan käsityöstä haittaa maksaa kovempaakin hintaa kun tietää millanen väkertäminen johonkin juttuun menee (ja noissa messupaikoissa on yleensä aika kovat paikkavuokrat...).
Ollaan tehty sukkia porukalla myyjäisiin ja yhden kunnon sukkaparin lankojen hinnaksi on tullut 6 €. Lankoina on käytetty Seitsemää Veljestä ja ne on ostettu markettien tarjouksista. 20 € tai 22 € aikusiten sukkaperista on ihan kelpo hinta, jonka käsitöitä arvostavat asiakkaat maksavat suosiolla, ja me neulojat saamme kerättyä vähän rahaa hyväntekeväisyyskohteeseemme. Näin pk-seudulla.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:49"]
Suomalaiset ja aasialaiset yrittäjät eroavat tässä toisistaan: suomalaiset laskevat tuntihintaa työlleen sellaisessakin tapauksessa, jossa tekijä on esim. työtön eli hänellä ei ole parempaakaan tekemistä kuin vaikkapa kutoa ne sukat. Aasialaiset ottavat lähinnä materiaalikulut + palkkion itselleen, eivätkä todellakaan laske mitään tuntipalkkoja itselleen, saati vieressä palavan lampun sähkönkulutusta. :D
Sitten suomalaisia itkettää, kun reipas ja ahkera aasialainen vie ne vähäisetkin asiakkaat...
[/quote]
No minä en tee sukkia muuta kuin lahjaksi läheisille ja itselleni, t se, joka ilmoitti, ettei hyvää sukkalankaa saa 1,50 eurolla. Myyntiin en tee, mieluummin hyväntekeväisyyteen. Nyt en ole työtön, mutta työttömänäkin aikoinaan neuloin mieluummin hyväntekeväisyyteen.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 20:43"]
Noista villasukista. Kudon itse villasukkia paljon ja niissä on iso työ. Langat sukkapariin maksavat vähintään 4 euroa. Kai siinä työllekin täytyy laskea hinta, joka on aivan surkea työmäärään nähden. Tuskin isekään tekisit töitä pari päivää kympillä.
[/quote]
[/quote]
Iso työ? Siinähän se sukkapari valmistuu kuin itsestään parina iltana tv:tä katsellessa. Jos puhutaan siis ihan perusneuleesta. Muista lisätä pyhä- ja iltalisät hintoihisi, jos haluat sukkien kutomisella normaalin palkkatyön tuntipalkoille.
Jos ne villasukat oli Novitaa, niin naurattaa toi 20 euron hinta, mutta jos lankana olis vaikka Regiaa niin voisin pitkävartisista sukista pari kymppiä maksaakin. (tosin minä neulon itse omani, niin ei tarvi ostella :)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]