Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oulun joulumessut- älyttömiä hintoja

Vierailija
30.11.2014 |

Kävinpä katsastamassa... Huvittaa myyjien kiskurihinnat, porukkaa oli mutta juuri kukaan ei ostanut mitään. Villasukat 20 e ( lankakustannukset 1.50 per pari)' väsyneitä kahvikakkuja ( tekeminen maksaa noin 50 senttiä) ja hinta 15 e. Jopa leipomot yrittivät myydä tuotteita puolta isommalla hinnalla kuin omissa kaupoissaan. 

Ebaystä muutaman sentin hintaan tilattuna koruja 10-50 e. Hunajaa 15 e per purkki( kaupasta saa 3 e samaa ja mukana kaupan kulut).  Ja sitten ihmetellään kun tavarat jää käteen.

just niin suomalaista . En voi muuta kuin ihmetellä. Siinähän heittävät kakut roskikseen, 5 e kaikki olisi mennyt kaupaksi

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 10:38"]

Opetelkaa saatanan uusavuttomat tekemään vaikka ne sukkanne itse, niin ei tarvitse märistä hinnasta. Kokeilkaa, niin tiedätte. Miksi pitäisi esim. leipoa ja tehdä käsitöitä ilmaiseksi, että sinä saat ostaa ne sitten halvalla, pelkällä tarvikkeiden hinnalla. Ei mene jakeluun.

[/quote]

Opettele sinä laskemaan. Kuivakakkuun menee aineksia noin 70 sentin arvosta ja kahdessa tunnissa teet ja paistat 4 kakkua= tarvikkeet 2.80 e ja vaikka työpalkka 5 e tunti (onko työtä vahtia kakkuja uusissa, no ei) eli 10 e.

Neljän kakun työ ja tarvikkeet 12.80 ja niitä myydään messuilla 18 e hintaan eli katetta 463 %.  Tuosta tietenkin pöydän vuorka, mutta kaiken kaikkiaan kate on SATOJA prosentteja.  Pelkkää ahneutta

Vierailija
122/135 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 10:40"]Arvostan käsitöitä mutta rahaa ei ole paljon (ja itse vihaan kutomista), joten ostan halpoja tehdasvalmisteisia villasukkia. Aina ostamattomuus ei siis ole arvostuksesta kiinni.
[/quote]

No mutta näinhän sen pitäisikin olla. Jos ei ole kykyä ja/ tai halua ostaa käsintehtyjä villasukkia pyydetyllä hinnalla, niin sitten ostaa vaikka kaupasta halvempia sen sijaan, että tulee johonkin keskustelupalstalle nurisemaan, että osaavien pitäisi ilmaiseksi aikaansa myydä. Itse olen siitä onnekkaassa asemassa, että osaan ja haluan neuloa sukkani itse ja lähipiiristäkin löytyy useita neulojia, jotka lähipiirilleen neulovat lahjaksi. Ei ole siis tarvetta ostaa. Maksaisin kyllä ilman muuta hyvin neulotuista perussukista 15-20 e, ehkä jopa 25 e, jos olisi se tilanne, että pitäisi villasukat ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla messuilla sentillä Kiinasta ostettuja rihkamakoruja ja sitten myydään 10-30 e hintaan. tai siis yritetään myydä, kukaan ei osta.

Miksi joku täällä jankkaa koko ajan villasukista?

Entäs ne tölkinavaahista tehdyt korut hintaa 35 e ( siis pujotettu nauhaan)  Tai kanaverkosta tehdyt tähdet, joiden raaka-aineen osuus on 2 senttiä ja tekemiseen menee 5 min. Miksi niitä pyydettiin 10 e.

Tai tavallinen hunaja, joka maksaa kaupassa 2 e ja muissa päydissä 6 e niin yhdessä pöydässä 13 e kylmän rauhallisesti.

Tai leipomoiden massatuotteet 5 e kappale (leipä, pulla jne).  Kaupassa myydään eurolla ja kauppakin lisää oman katteet

Vierailija
124/135 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 10:38"]

Opetelkaa saatanan uusavuttomat tekemään vaikka ne sukkanne itse, niin ei tarvitse märistä hinnasta. Kokeilkaa, niin tiedätte. Miksi pitäisi esim. leipoa ja tehdä käsitöitä ilmaiseksi, että sinä saat ostaa ne sitten halvalla, pelkällä tarvikkeiden hinnalla. Ei mene jakeluun.

[/quote]

Opettele sinä laskemaan. Kuivakakkuun menee aineksia noin 70 sentin arvosta ja kahdessa tunnissa teet ja paistat 4 kakkua= tarvikkeet 2.80 e ja vaikka työpalkka 5 e tunti (onko työtä vahtia kakkuja uusissa, no ei) eli 10 e.

Neljän kakun työ ja tarvikkeet 12.80 ja niitä myydään messuilla 18 e hintaan eli katetta 463 %.  Tuosta tietenkin pöydän vuorka, mutta kaiken kaikkiaan kate on SATOJA prosentteja.  Pelkkää ahneutta
[/quote]

Pitäisikö sinun opetella laskemaan? Ainekset maksaa hieman enemmän kuin 70 senttiä. Ei tosin ole kalliita siltikään, mutta kuitenkin. Kahdessa tunnissa ei tee neljää kakkua. Yhden kakun tekeminen kestää noin tunnin. Kaikilla ei ole kiertoilmauunia. Toki taikinaa voi tehdä kerralla useampaan kakkuun ja se hieman laskee valmistusainaa, mutta paistoaika on mitä on ja siihen ei oikein voi vaikuttaa. Kakun valmistuksen kuluihin tulee lisäksi esimerkiksi siihen kulutettu sähkö, vesi ja tiskiaine. Ne leivontatarvikkeet pitää myös pestä ja siihenkin menee aikaa vaikka olisi tiskikone. Lisäksi tulee kuluja myös pakkaustarvikkeista. Ei niitä kakkuja sellaisenaan sinne myyjäisiin viedä. Pakkaamiseen menee myös aikaa, samoin siihen, että haet kaupasta ne tarvikkeet, kuljetat kakut myyntipaikalle ja seisot siellä pöydän takana myymässä. Kulkeminenkaan ei ole ilmaista.

Monilla on tapana yksinkertaistaa asioita liikaa. Kun nähdään myyjäisissä ne sukat tai vaikka maustekakku, niin mietitään vain kuinka paljon maksaa kerä lankaa tai maustekakun ainekset. Siihen, että ne valmiit tuotteet on siellä myyjäisissä, on tullut tarvikkeiden hinnan lisäksi kovin monenlaisia muitakin kuluja ja aikaa on mennyt välittömän valmistusajan lisäksi myös paljon muuhunkin asiaan liittyvään toimintaan. Kannattaa myös miettiä joskus mihin hintaan olisi itse valmis ko. tuotteita tekemään.

Jos kuvittelette, että sukkien tai kakkujen tai korujen tekeminen on ihan hirmuinen rahasampo, niin miksi ette tee niitä itse ja mene myymään? Miettikää nyt kuinka helpolla saisitte paljon rahaa. Vai onko kuitenkin niin, että ette olisi itsekään valmiita myymään aikaanne niin halvalla?

Vierailija
125/135 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kysymys onkin siitä, miksi hintaa ei lasketa kun tuotteet ei mene kaupaksi???  Kuka tee mitään kolmellakymmenellä kuivakakulla?

Vierailija
126/135 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 11:10"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 10:38"]

[/quote]

[/quote]

Pitäisikö sinun opetella laskemaan? Ainekset maksaa hieman enemmän kuin 70 senttiä. Ei tosin ole kalliita siltikään, mutta kuitenkin. Kahdessa tunnissa ei tee neljää kakkua. Yhden kakun tekeminen kestää noin tunnin. Kaikilla ei ole kiertoilmauunia. Toki taikinaa voi tehdä kerralla useampaan kakkuun ja se hieman laskee valmistusainaa, mutta paistoaika on mitä on ja siihen ei oikein voi vaikuttaa. Kakun valmistuksen kuluihin tulee lisäksi esimerkiksi siihen kulutettu sähkö, vesi ja tiskiaine. Ne leivontatarvikkeet pitää myös pestä ja siihenkin menee aikaa vaikka olisi tiskikone. Lisäksi tulee kuluja myös pakkaustarvikkeista. Ei niitä kakkuja sellaisenaan sinne myyjäisiin viedä. Pakkaamiseen menee myös aikaa, samoin siihen, että haet kaupasta ne tarvikkeet, kuljetat kakut myyntipaikalle ja seisot siellä pöydän takana myymässä. Kulkeminenkaan ei ole ilmaista.

Monilla on tapana yksinkertaistaa asioita liikaa. Kun nähdään myyjäisissä ne sukat tai vaikka maustekakku, niin mietitään vain kuinka paljon maksaa kerä lankaa tai maustekakun ainekset. Siihen, että ne valmiit tuotteet on siellä myyjäisissä, on tullut tarvikkeiden hinnan lisäksi kovin monenlaisia muitakin kuluja ja aikaa on mennyt välittömän valmistusajan lisäksi myös paljon muuhunkin asiaan liittyvään toimintaan. Kannattaa myös miettiä joskus mihin hintaan olisi itse valmis ko. tuotteita tekemään.

Jos kuvittelette, että sukkien tai kakkujen tai korujen tekeminen on ihan hirmuinen rahasampo, niin miksi ette tee niitä itse ja mene myymään? Miettikää nyt kuinka helpolla saisitte paljon rahaa. Vai onko kuitenkin niin, että ette olisi itsekään valmiita myymään aikaanne niin halvalla?
[/quote]
No onko se vaivan arvoista, jos tuotteet eivät kuitenkaan mene kaupaksi?

Vierailija
127/135 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja että ap on tyhmä. Et varmaankaan osaa ymmärtää että myyjällä on muitakin kuluja kuin raaka-aine (ja sulkalankoja et varmasti saa 1,5 €), ja noiden kulujen lisäksi tulisi myös maksaa työstä. Vaikea uskoa että joku ihminen voi olla noin pihalla bisneksestä ja sen kannattavuudesta. Itse haluan tukea suomalaista käsityötä vaikka tuote maksaakin enemmän kuin Kiinasta tuotu krääsä.

Vierailija
128/135 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa, missä käytte kaupassa? Mulla vissiin sitten "parempi" kahvikakku, kun en saa siihen aineita viidelläkymmenellä sentillä.

Ja toinen juttu jos kutoo oikein miesten saapassukan, niin yksi kerä seitsämää veljestä ei riitä. Mun koosta 36 taitaa jäädä kerästä vähän jäljelle. Että kyllä aika fakiiri saa olla, että saa kahdet aikuisen sukat yhdestä kerästä. Tai sitten on niin löysää jälkeä, ettei sellaisia kukaan osta.

Vierailija
129/135 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:26"]

Jos käsitöitä harrastaa paljon, niin niitä tuotoksiahan syntyy ja syntyy, ihan ongelmajätteeksi asti. Jossain kohdin seinät on jo täynnä niin omassa kuin läheistenkin kodissa kirjontatöistä ja lähipiirissä ei ole enää ketään vailla tumppuja, pipoja, huiveja, sukkia. Villasukat ja lapaset ovat ne tavallisimmat välityöt, jotka muuten tavataan tehdä isompien töiden jämälangoista. Mun on hyvin vaikea uskoa, että kukaan on sukkia myyntiin tekevä on niitä varten lankoja ostanut.

Ainakin täällä villasukat ovat alakoulun viidennen luokan oppimäärässä. Totta kai ne 11-vuotiaiden tekemät sukat ja linnunpöntöt ovat hienoja ja käyttökelpoisia, mutta ei sen sortin askartelusta nyt voi mitään tuntipalkkoja laskea. :D

[/quote]

Minä myös ihmettelen tätä kohkaamista. Tällä kadulla asuu kolme eläkkeellä olevaa rouvaa ja yksi juuri näytti syksyllä ison säkillisen sukkia, eikä tiedä, mihin ne raahaisi. Toinen kantaa meille joka joulu joululahjaksi ja koko suvulleen. Äitinikin kutoi eläessään ihan harrastukseksi. Sukkia tuli isot läjät, kun parin sai illassa valmiiksi katsellessaan telkkaria. Niitä sitten oli komero täynnä aina joulun aikaan ja sieltä sai käydä hakemassa.

Ihan riesaksi asti sukkien neulojilla on sukkia itsellään, kun kutovat niitä ihan omaksi piristyksekseen, eivätkä tiedä, minne ne laittaisivat

Vierailija
130/135 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan ihan mielelläni laadusta. Ja jo ihan ympäristönkin kannalta ostan mieluummin kalliimmalla laatua kuin halvalla sekundaa, inhoan kertakäyttökulttuuria.

Olen ostanut itsetehtyjä villasukkia niin Puolasta, Unkarista kuin Virosta ja kaikissa noissa sukissa on mennyt maksimissaan kahden kuukauden sisään kantapäät rikki. Unkarilaisista sukista kantapäät meni hajalle kahdessa-kolmessa viikossa. Halpoja nuo sukat on kyllä olleet, 3-4 euroa/pari, mutta laatu ei tosiaan mikään hääppöinen.

Viime talvena ostin villasukat ihan suomalaiselta työttömältä joka omaksi ilokseen niitä neuloi. Maksoin muistaakseni jotain 26 euroa parista ja ne on nyt toista talvea käytössä, ei edes mitään kulumia kantapäissä. Ja ihan samalla käytöllä ovat olleet kuin nuo ulkomaalaiset sukat. 

Vierailija
131/135 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta ymmärtäkää nyt, että ostajan näkökulmasta itsetehdyllä pitää olla jotain arvoa. Maksan mielelläni hienoista villasuksita 40 euroa ja hyvästä kahvikakusta 20 euroa. Mutta silloin villasukkien pitää olla kauniit ja kakun erityisen hyvää. Muuten menen kauppaan ostamaan.Ymmärtäkää ystävät hyvät että te kilpailette kaupan tuotteiden kanssa. Teidän pitää tarjota jotain mitä kaupasta ei saa. Ei itsetehty automaattisesti ole luksusta.

Vierailija
132/135 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:59"]

En lukenut koko ketjua, mutta ymmärtäkää nyt, että ostajan näkökulmasta itsetehdyllä pitää olla jotain arvoa. Maksan mielelläni hienoista villasuksita 40 euroa ja hyvästä kahvikakusta 20 euroa. Mutta silloin villasukkien pitää olla kauniit ja kakun erityisen hyvää. Muuten menen kauppaan ostamaan.Ymmärtäkää ystävät hyvät että te kilpailette kaupan tuotteiden kanssa. Teidän pitää tarjota jotain mitä kaupasta ei saa. Ei itsetehty automaattisesti ole luksusta.

[/quote]

Mites, jos kakku maistuu ihan shaisselta niin käytkö vaatimassa rahat takaisin?

Vierailija
133/135 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun luettuani tuli vain mieleen kun aina puhutaan siitä,että suomalaista työtä pitää tukea,niin eipä moni sitä tosiaan ole valmis tekemään.. Tietenkin tässä taloustilanteessa monet etsivät halpaa,mutta kyllä ainakin itse olen valmis maksamaan vähän enemmän esim. käsityönä tehdyistä villasukista. (Olen pienituloinen opiskelija)

Vierailija
134/135 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 20:09"]

http://www.huovisenleipomo.fi/catalog/index.php?cPath=35&osCsid=d1qmc21uv590gnc9hp6gu9ufo0

Tuosta voi kurkata, että iso oululainen leipomo myy monenlaisia kuivakakkuja 11 € kappalehintaan. Hinta sisältää (toisin kuin myyjäisissä) lakisääteisen alvin. Ja Leipurille maksetaan työstä asianmukainen palkka veroineen, eläke- ja sairasvakuutusmaksuineen. Lisäksi leipomossa on myös hygienia-asiat taatusti kunnossa, ei varmasti löydy kissankarvoja kakusta. :)

Voihan niitä kalliita myyjäiskakkuja ostaa hyväntekeväisyyden nimissä, jos tuotto menee hyvän asian eteen. Sittenkin kyllä mietityttäisi kotileipurin mahdolliset tahmatassut ja keittiöhygienia...

[/quote]

niinpä

Vierailija
135/135 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:03"]

Tämän keskustelun luettuani tuli vain mieleen kun aina puhutaan siitä,että suomalaista työtä pitää tukea,niin eipä moni sitä tosiaan ole valmis tekemään.. Tietenkin tässä taloustilanteessa monet etsivät halpaa,mutta kyllä ainakin itse olen valmis maksamaan vähän enemmän esim. käsityönä tehdyistä villasukista. (Olen pienituloinen opiskelija)

[/quote]

No kyllä minä maksan mielelläni hyvästä työstä. :) Ja joka kuukausi maksankin kampaajalle ja siivoojalle, vaikka noille myyntisukille vähän virnuilenkin.

Arvostan kyllä hyvää käsityötä, nuo paksuilla puikoilla jämälangoista valmiin mallin mukaan tehdyt sukat vaan eivät ole sitä. Seiskaveikka on sitäpaitsi mun mielestäni ihan liian paksua lankaa, sillä mukavimmat ja jalanmyötäisimmät sukathan ovat ohuita. :) Mieluusti tilaan tilaustyönä itselleni uniikin maton tai verhoasetelman, ja maksan laatutyöstä käyvän hinnan. Kampaajakin suunnittelee ne minulle parhaiten sopivat sävyt eikä myy minulle jotain jämäväreistä koottua monivärjäystä.