Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oulun joulumessut- älyttömiä hintoja

Vierailija
30.11.2014 |

Kävinpä katsastamassa... Huvittaa myyjien kiskurihinnat, porukkaa oli mutta juuri kukaan ei ostanut mitään. Villasukat 20 e ( lankakustannukset 1.50 per pari)' väsyneitä kahvikakkuja ( tekeminen maksaa noin 50 senttiä) ja hinta 15 e. Jopa leipomot yrittivät myydä tuotteita puolta isommalla hinnalla kuin omissa kaupoissaan. 

Ebaystä muutaman sentin hintaan tilattuna koruja 10-50 e. Hunajaa 15 e per purkki( kaupasta saa 3 e samaa ja mukana kaupan kulut).  Ja sitten ihmetellään kun tavarat jää käteen.

just niin suomalaista . En voi muuta kuin ihmetellä. Siinähän heittävät kakut roskikseen, 5 e kaikki olisi mennyt kaupaksi

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kuka ihme edes suostuu jotain Novitan lankoja nykyään neulomaan, Seiskaveikkakin on jotain betonin ja akryylin välimuodon tuntuista nykyään, en nykypäivänä suostuisi maksamaan penniäkään Seiskaveikka-sukista koska ne on niin inhottavan tuntuiset sekä neuloa, että käyttää :(

Vierailija
82/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää valittajat pn näitä samoja ihmisiä varmaan, jotka päivittelevät kahvilassa hintoja myös.Juokaa sitten ne kahvit kotona kun on halvempaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1, 2 ja 3 on selkeästi sama kirjoittaja. Kannattaa pysytellä kotona, jos yhdet myyjäiset järkyttävät noin paljon.

Vierailija
84/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myisivätpä sukkien kutojat oikeasti sukkia siten, että laskisivat kustannukset materiaaleilleen kuten yrittäjät laskevat. Alkaisi se 20 euroakin tuntua ihan halvalta. Itse en tue alipalkkausta tässäkään muodossa, jos ei ole varaa ostaa tuotetta, jonka hintaan sisältyy tekijän tuntipalkka, niin en osta ollenkaan.

Jos ei halua, että työn tekijä saa kunnon tuntipalkkaa, niin miksi ei sitten mieluummin osta suoraan koneella tehtyä? Miksi siitä hinnasta pitää jäädä valittamaan, ihan kuin toisen ei tarvitsisi elää millään? Koneella tehdyt tuotteet ovat hyviä ja tasalaatuisia ja paljon käsintehtyä edullisempia. Jos siinä käsityössä itsessään ei näe käsityöläisen palkan verran lisäarvoa, niin miksei voi vain jäädä ostamatta ja olla valittamatta? Eihän käsityöläinenkään voi alkaa valittaa, että onpas pihejä ihmisiä, vaan heidänkin pitää hyväksyä se, että on olemassa tietty rajallinen asiakaskunta, ja valtaosa haluaa tuotteet halvemmalla.

Vierailija
85/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ostaa, vaikka myyn sukkia 25 eurolla. Kyllä ne menee siltikin kaupaksi. Olenkin ammatilttani käsityöläinen. Teenkin paljon sukkia vientiin. Onneksi löytyy ihmisiä, jotka arvostaa käsityötä. Vaikka myyn sukat 25 eurolla, ei minua voi kutsua rikkaaksi.

Vierailija
86/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän käsityömessut mikään kirppistapahtuma olekaan. Minusta siellä oli todella edulliset hinnat. Korviksia kolmesta eurosta ylöspäin. Vauvojen villasukkia kolmella eurolla.

Vierailija
87/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:48"]Mä ostan kaikki villasukat muutamalta eläkeläisrouvalta, jotka kutovat sukkia ihan omaksi ilokseen ja ajankulukseen. Veloittavat lankojen hinnan plus hieman kahvirahaa. Kympin/pari olen yleensä maksanut, ja molemmat olemme olleet tyytyväisiä.
[/quo . riistäjä, hoonaa enemmän niin ei tarvitsr hyväksikäyttää vanhuksia! Syljen päällesi!

Vierailija
88/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:49"]

Suomalaiset ja aasialaiset yrittäjät eroavat tässä toisistaan: suomalaiset laskevat tuntihintaa työlleen sellaisessakin tapauksessa, jossa tekijä on esim. työtön eli hänellä ei ole parempaakaan tekemistä kuin vaikkapa kutoa ne sukat. Aasialaiset ottavat lähinnä materiaalikulut + palkkion itselleen, eivätkä todellakaan laske mitään tuntipalkkoja itselleen, saati vieressä palavan lampun sähkönkulutusta. :D 

Sitten suomalaisia itkettää, kun reipas ja ahkera aasialainen vie ne vähäisetkin asiakkaat...

[/quote]

Etpä paljon tiedä asioista.

Aasialainen ottaa ihan saman: kulut + työstä palkka. Heillä on vain rahan arvo aivan toinen verrattuna meihin, asumiskustannukset, ruoka, palkat, ihan kaikki on meidän näkökulmasta todella paljon halvempaa. Kiinassa kotiapulaisen palkka kuukaudessa on meidän rahassa 30 euroa, mikä kuulostaa ihan supervähäiseltä, mutta heidän elinkustannuksiin nähden ok. Siksi meidän on helppo ostaa sieltä. Siinä vaiheessa, kun heidän koko elinkustannuskaari alkaa nousta, alkaa meidän olla hankalampi tilata sieltä tavaraa.

Oikeasti ihmettelen miksi joku edes myy sukkia 20 euron hintaan. Eihän siitä jää itselle palkkaa kuin muutama hassu euro, jos sitäkään. Saanko kysyä ap:ltä MIHIN hintaan sinä teet töitä? Mikä on tuntipalkkasi? Millä rahalla suostut menemään töihin? Yllättävän moni normaali työssäkäyvä haluaisi ostaa riistohinnalla käsitöitä ja taidetta. Ei ajatella sitä miten onnettoman pieni palkka myyjälle/tekijälle lopulta jää. Mielestäni kaikki käsityö, taide, sukat ja kuivakakut saisi olla paljon paljon enemmän. Olen maksanut ihan mielelläni myyjäisissä villasukista lähes 50 e ja enemmänkin maksaisin, jos malli miellyttää.

Vierailija
89/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan, että neuloisin ihan perussukat 7 veljestä langasta ja myisin sukat 20 eurolla. Yhteen pariin tarvitsen yhden kerän, jonka hinta on noin 4,5 e. Myyntihinnasta jää siis käteen 15,5 e. Tästä hinnasta pitää vielä maksaa tulovero (omilla suht pienillä tuloillani veroa pitäisi maksaa noin 20 %), jolloin käteen jää enää 12,4 e. Sukkien neulomiseen ja viimeistelytyöhön menee kaikkinensa noin 7 tuntia, enkä ole edes neuloja hitaimmasta päästä. Tuntipalkaksi jäisi silloin 1,77 e. Villasukkien neulomisella ei siis todellakaan pääse rikastumaan ja 20 e perussukista on ihan kohtuullinen hinta. Tämä laskelma oli vielä erittäin yksinkertaistettu ja todellinen tuotto jäisi oikeasti vielä hieman alhaisemmaksi. Sanottakoon nyt vielä, että en tee sukkia myyntiin. Neulon ainoastaan tutuille lahjaksi ja hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
90/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:27"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:10"] No sukkien neulomiselle ei kyllä 20 eurolla kummoista tuntipalkkaa jää. Mulla ainakin menee useampi tunti yhteen miestensukkapariin. Mistä saa kunnon sukkalankaa 1,50 eurolla? 7 veljestä kerä maksaa tarjouksessakin 3-4 euroa ja siitä saa yhdet sukat, se on sukkalangoista halvimmasta päästä. On toki noita halpojakin lankoja, mutta ei ne sukissa kestä. En niitä kyllä osta minäkään; itse teen.  [/quote] Kyse onkin hinnoittelusta; onko kannattavampaa myydä yksi sukkapari hintaan 20e vai kymmenen sukkaparia 100 eurolla? [/quote] Tyhmä myy 100€ kymmen itse kudottua sukkaparia ei edes materiaalia takasin ja työtä pannaan halvalla.

[/quote]

Vielä tyhmemmällä on niitä sukkia seur. 20 vuotta myymättä.

Vierailija
91/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha valehdella. Juuri tein kahdet sukat Novitan 7 veljeksestä. Eli yhden hinta 2 e ja teen  ihan omaksi ilokseni, en pysty katsomaan tv jos en kudo samalla.

ja 7 veljestä on suomen suosituin sukkalnaka eikä mitään paskaa

Vierailija
92/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
93/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:49"]

Oletetaan, että neuloisin ihan perussukat 7 veljestä langasta ja myisin sukat 20 eurolla. Yhteen pariin tarvitsen yhden kerän, jonka hinta on noin 4,5 e. Myyntihinnasta jää siis käteen 15,5 e. Tästä hinnasta pitää vielä maksaa tulovero (omilla suht pienillä tuloillani veroa pitäisi maksaa noin 20 %), jolloin käteen jää enää 12,4 e. Sukkien neulomiseen ja viimeistelytyöhön menee kaikkinensa noin 7 tuntia, enkä ole edes neuloja hitaimmasta päästä. Tuntipalkaksi jäisi silloin 1,77 e. Villasukkien neulomisella ei siis todellakaan pääse rikastumaan ja 20 e perussukista on ihan kohtuullinen hinta. Tämä laskelma oli vielä erittäin yksinkertaistettu ja todellinen tuotto jäisi oikeasti vielä hieman alhaisemmaksi. Sanottakoon nyt vielä, että en tee sukkia myyntiin. Neulon ainoastaan tutuille lahjaksi ja hyväntekeväisyyteen.

[/quote]

Kukaan tuntemani myyntiin sukkia kutova ei osta lankoja täyteen hintaan kaupasta, vaan hamstraa alennuksista ja poistomyynneistä sekä käyttää jämälankoja.

Vierailija
94/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:06"]

Kannattaa tehdä itse jos ei ole valmis maksamaan tuollasia hintoja. Niin minäkin teen.

[/quote]

niin teenkin ja siksi naurattaa nuo hinnat . Mutta tuolla hinnoittelulla ei saa edes omiaan pois... Eipä ole minun ongelma

Vierailija
95/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:16"]

Ei tarvitse ostaa, vaikka myyn sukkia 25 eurolla. Kyllä ne menee siltikin kaupaksi. Olenkin ammatilttani käsityöläinen. Teenkin paljon sukkia vientiin. Onneksi löytyy ihmisiä, jotka arvostaa käsityötä. Vaikka myyn sukat 25 eurolla, ei minua voi kutsua rikkaaksi.

[/quote]

ei muuten mene kaupaksi. Seurasin tilannetta ja pari sukkaa per kauppias meni koko viikonlopun aikana...

Vierailija
96/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:49"]

Suomalaiset ja aasialaiset yrittäjät eroavat tässä toisistaan: suomalaiset laskevat tuntihintaa työlleen sellaisessakin tapauksessa, jossa tekijä on esim. työtön eli hänellä ei ole parempaakaan tekemistä kuin vaikkapa kutoa ne sukat. Aasialaiset ottavat lähinnä materiaalikulut + palkkion itselleen, eivätkä todellakaan laske mitään tuntipalkkoja itselleen, saati vieressä palavan lampun sähkönkulutusta. :D 

Sitten suomalaisia itkettää, kun reipas ja ahkera aasialainen vie ne vähäisetkin asiakkaat...

[/quote]

Etpä paljon tiedä asioista.

Aasialainen ottaa ihan saman: kulut + työstä palkka. Heillä on vain rahan arvo aivan toinen verrattuna meihin, asumiskustannukset, ruoka, palkat, ihan kaikki on meidän näkökulmasta todella paljon halvempaa. Kiinassa kotiapulaisen palkka kuukaudessa on meidän rahassa 30 euroa, mikä kuulostaa ihan supervähäiseltä, mutta heidän elinkustannuksiin nähden ok. Siksi meidän on helppo ostaa sieltä. Siinä vaiheessa, kun heidän koko elinkustannuskaari alkaa nousta, alkaa meidän olla hankalampi tilata sieltä tavaraa.

Oikeasti ihmettelen miksi joku edes myy sukkia 20 euron hintaan. Eihän siitä jää itselle palkkaa kuin muutama hassu euro, jos sitäkään. Saanko kysyä ap:ltä MIHIN hintaan sinä teet töitä? Mikä on tuntipalkkasi? Millä rahalla suostut menemään töihin? Yllättävän moni normaali työssäkäyvä haluaisi ostaa riistohinnalla käsitöitä ja taidetta. Ei ajatella sitä miten onnettoman pieni palkka myyjälle/tekijälle lopulta jää. Mielestäni kaikki käsityö, taide, sukat ja kuivakakut saisi olla paljon paljon enemmän. Olen maksanut ihan mielelläni myyjäisissä villasukista lähes 50 e ja enemmänkin maksaisin, jos malli miellyttää.

[/quote]

Nyt oli kyse Suomessa asuvista aasialaisista yrittäjistä ym., joiden hinnat ovat aina suomalaisia edullisempia ja hinnalle saa enemmän vastinetta.

Vierailija
97/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:37"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:10"]

No sukkien neulomiselle ei kyllä 20 eurolla kummoista tuntipalkkaa jää. Mulla ainakin menee useampi tunti yhteen miestensukkapariin. Mistä saa kunnon sukkalankaa 1,50 eurolla? 7 veljestä kerä maksaa tarjouksessakin 3-4 euroa ja siitä saa yhdet sukat, se on sukkalangoista halvimmasta päästä. On toki noita halpojakin lankoja, mutta ei ne sukissa kestä. En niitä kyllä osta minäkään; itse teen. 

[/quote]

Kyse onkin hinnoittelusta; onko kannattavampaa myydä yksi sukkapari hintaan 20e vai kymmenen sukkaparia 100 eurolla?

[/quote]

En tekisi ensimmäistäkään sukkaparia kympillä myyntiin. Kuten sanottu, 1.50 eurolla ei hyvää lankaa saa. Olen aika kokenut kutoja, mutta sellainen euron, max kahden tuntipalkka tuosta silti jäisi. 

[/quote] 

valehtelet. 7 veljeksestä tulee kaksi sukkaparia. Juuri tein. Ja kerä maksaa 3.90 e. Hittoako täällä valehtelet ?

Vierailija
98/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:49"]

[/quote]

jos sulla menee sukkapariin 7 TUNTIA niin keskity johonkin muuhun. Minä teen 3 tunnissa sukkapariin ja 7 veljeksestä (3.69) tulee kaksi paria

Vierailija
99/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:02"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:16"]

[/quote]

ei muuten mene kaupaksi. Seurasin tilannetta ja pari sukkaa per kauppias meni koko viikonlopun aikana...

[/quote]

Minäkin olen seurannut sivusta sukkamyyjää. Laskin, että hänen pitää myydä hinnoillaan 80 paria sukkia, jotta saa edes pöytäpaikkansa maksettua. Tuossa siis sukista tuleva kokonaishinta, lisäksi pitäisi saada materiaalit takaisin ja oma palkka. Myi todella halvalla ja paljon, mutta oli valvonut öitään, jotta saa niitä valmiiksi. Eli mites se menikään:hullu paljon työtä tekee........

itse olisin suosiolla myynyt kalliimmalla, kuten teki jotkut ja saivat pienemmällä vaivalla isomman rahan. Täällä etelässä menee kalliimmatkin sukat, ihan turha pilkkahinnalla myydä.

Vierailija
100/135 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:37"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:10"]

No sukkien neulomiselle ei kyllä 20 eurolla kummoista tuntipalkkaa jää. Mulla ainakin menee useampi tunti yhteen miestensukkapariin. Mistä saa kunnon sukkalankaa 1,50 eurolla? 7 veljestä kerä maksaa tarjouksessakin 3-4 euroa ja siitä saa yhdet sukat, se on sukkalangoista halvimmasta päästä. On toki noita halpojakin lankoja, mutta ei ne sukissa kestä. En niitä kyllä osta minäkään; itse teen. 

[/quote]

Kyse onkin hinnoittelusta; onko kannattavampaa myydä yksi sukkapari hintaan 20e vai kymmenen sukkaparia 100 eurolla?

[/quote]

En tekisi ensimmäistäkään sukkaparia kympillä myyntiin. Kuten sanottu, 1.50 eurolla ei hyvää lankaa saa. Olen aika kokenut kutoja, mutta sellainen euron, max kahden tuntipalkka tuosta silti jäisi. 

[/quote] 

valehtelet. 7 veljeksestä tulee kaksi sukkaparia. Juuri tein. Ja kerä maksaa 3.90 e. Hittoako täällä valehtelet ?
[/quote]

Aika pieniä sukkia ja/ tai lyhyitä varsia saa tehdä, jos yhdestä kerästä kahdet aikuisten sukat saa. Tässäkin perusohjeessa langan menekki 150 g: http://www.novita.fi/cms.php?cms_cname=neulemallisivu&nlm_id=232