Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäoppimispaikka vaatii liikaa

Vierailija
30.11.2014 |

Olen lähihoitajaopiskelija ja työssäoppimassa vammaisten kanssa.

Olen nyt raskaana rv 16. Työssäoppimispaikassa on pahasti vammainen mies joka painaa tosin vain 30kg. Muttei osaa edes seistä. Tätä liikutetaan pitämällä takaa kainaloista kiinni samalla kun asiakas nojaa taluttajan mahaan ja sitten kävellään ns puskemalla omalla voimalla ja refleksistä potilaan jalat liikkuvat itsestään. Olen kysellyt onko ergonomisesti oikein ja korvaako vakuutus jos jotai sattuu. On vain kierrellen selitetty että on on laillista vaikka mielestäni ei millään voi olla laillista omalla voimalla potilasta puskea eteenpäin. On myös hyvin vaikeaa ettei lyhisty.. No, minut laitetaan melkein aina miestä taluttamaan. Yleensä vielä sätkii kuola valuen. En siis paheksu vaan vaikea selittää kiltisti :/

Tämä taluttaminen sattuu mahaani ja pelkään jopa keskenmenoa koska maha tulee todella kipeäksi tästä. En viitsi sanoa raskaudesta koska varmasti ajattelevat että keksin sen että pääsisin helpolla tai että ei voi sattua tms..

Myös se että ovat pahastuneita kun kerron etten voi tulla viikonloppuna harjotteluun ja koulustakin sanoneet ettei viikonloppuna tarvitse tulla.

Olen todella väsynyt koska teen sijaisena töitä ja viikonloput pyhitän lepäämiselle.

En saanut opintolainaa ja tukeakin vain parikymppiä joten minun on pakko tehdä töitä. Työssäoppimisessa eivät käsitä tätä, vaan jos sanon työvuorolistaa tehdessämme että esimerkiksi keskiviikkona ei iltavuoro käy koska olen silloin töissä. Tästä tulee hirveä valitus kuten että heille ei pitäisi tulla haittaa siitä että työssäoppijalla on "omia menoja"

Tämä on mielestäni todella törkeää koska vaikka olen opiskelija niin teen samaa työtä kun palkallisetkin enkä harjoittelutyötä vaikka harjoittelua olenkin.. Myös työmatka harjoitteluun on 50km joten bensaa kuluu 100km edestä päivässä ja tämän maksan omasta pussista vain siksi että saan raataa heillä ilmaiseksi.

Minä todellakin en haluaisi tehdä töitä ja ehtiä nukkua vain 3 tuntia yössä. Mutta pakko jos haluan bensat maksaa harjoitteluun ja itselleni joskus syötävää..

Anteeksi valitus mutta oli pakko kirjoittaa niin hiukan helpottaa :/

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi työssäoppijan velvollisuuksista. Opiskelen alaa, jolla pääsääntöisesti ollaan viikonloput ja illat töissä, mutta koulussa on sanottu, että voi sanoa työpaikalle, että ma-pe ja aamuvuoroa. Jokainen sitten tekee vähän oman halunsa mukaan niitä "erilaisia" vuoroja. :)

Vierailija
22/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, mun poika kävi topissa naapurikunnassa 40 km, eikä tarvinnut ollenkaan maksaa itse matkoja. Ap, sun kohdalla on toimittu väärin, jos et saa matkakorvauksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin saanut mennä 20km päässä olevaan mutta olin täällä sijaisena ja paikasta en tykännyt. Henkilökunta vanhoja ja puhuivat pahaa toisistaan. Minua ei mm tervehditty ikinä.

Ap

Vierailija
24/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua :(

Vierailija
25/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:13"]

Joku kysyi työssäoppijan velvollisuuksista. Opiskelen alaa, jolla pääsääntöisesti ollaan viikonloput ja illat töissä, mutta koulussa on sanottu, että voi sanoa työpaikalle, että ma-pe ja aamuvuoroa. Jokainen sitten tekee vähän oman halunsa mukaan niitä "erilaisia" vuoroja. :)

[/quote]

Ja tässä tapauksessa työssäoppiminen jää vajaaksi, ei opi iltavuoron/viikonlopun/yövuoron työtehtäviä, meillä ne ainakin eroaa toisistaan. Ja kun opiskelijalle on nimetty vuorotyötä tekevä ohjaaja, kuormittaa opiskelija muita työntekijöitä eikä kenelläkään ole kokonaiskuvaa opiskelijan osaamisesta. ja vielä se, että opiskelijoita kun on enemmän kuin yksi, niin aamuvuoroissa päät kolisevat yhteen tuolla menolla. itse tekisin päätöksen, että tuosta koulusta ei opiskelijoita oteta, jos koulu asettaa tuollaisia ehtoja.

Vierailija
26/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

L

Vierailija
27/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva terveydenalan ammattilaisena kuuntele ihminen rakas järjen ääntä. A) tuo ei näin fysioterapeutin korvissa todellakaan kuulosta järkevälle kys.potilaan tai työntekijöiden kannalta..on olemassa liikkumisen apuvälineitä kuten fordi jota käytetään kävelyn harjoittamiseen. B) kyllä sinun pitää kuunnella kehoasi kuten muidenkin työntekijöiden eikä rikkoa itseään tai vaarantaa vauvaa C) jos työssäoppimispaikasta saisi tuollaista ohjausta, opetusta, alistamista niin vaihtaisin paikkaa. Mitä opit kyseisessä paikassa? Et ainakaan niitä asioita, joita toivoisi pitkäaikaispotilaspaikassa oppivan. Et todellakaan ole työvoimaa vaan he ovat vastuussa sinusta ja oppimisestasi.

Vierailija
28/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
29/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haet sairauslomaa, et voi mennä töihinkään

Vierailija
30/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap teit jo aiemmin aloituksen, jossa sait samoja ohjeita kuin nyt. Mitä haluaisit meidän sanovan?
Sinun pitää tehdä mahd. Paljon vuoroja ohjaajasi vuorojen mukaan, koska hän sinut arvioi. Välillä sinun voidaan laittaa työskentelemään yksin, koska silloin testataan oma-aloitteisuutta ja kykyä työskennellä itsenäisesti. Jos nostot tekee kipeää, älä tee niitä. Ole rehellinen ohjaajallesi ja opettajallesi ja muista,että olet pääsääntöisesti opiskelija. Jos kieltäydyt usein vuoroista vedoten töihin, en yhtään ihmettele että ohjaajaa harmittaa. Kuinka hän voi arvioida opiskelijan, jonka työntekoa ei näe.

Meillä on ollut sääntönä yksi viikonloppu ja yksi yövuoro sekä aamu- ja iltavuoroa edes muutama, että näkee mitä työ on.

Varmaan oletkin tietoinen, että voit harjoittelun jälkeen hakea matkakorvauksia koululta.

En saanut missään kohtaa käsitystä, että aloittajaa käytettäisiin työvoimana. Useimmista opiskelijoista ei edes ole työntekijäksi vielä to:n aikana, koska on paljon asioita vielä opittavana. :)

Vierailija
31/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta opiskelijan ei tarvitse tehdä samoja työvuoroja kuin työntekijöiden. Opiskelija on siellä oppimassa, ja hänellä on elämää työharjoittelun ulkopuolellakin. Eri asia on sitten kun valmistuu, siinä olen työryhmän yksi jäsenistä. Opiskelijana on hyvä tehä yksi viikonloppu+ yksi yö, näin minulle kerrottiin. Ja voi tehdä aamua ja iltaa vaihtelevasti, ja jos on menoja niin on menoja. Ei ole vielä sidonnainen noihin työvuoroihin. Etukäteen sovistusti. Sinä et saa palkkaa siitä että teet iltaa. Ja pääsääntöisesti mennään oman ohjaajan mukaan, mutta ei nekää ole sidottuja jos on menoja. Ei omasta elämästä luovuta harjoittelun takia. Ja kerro raskaudestasi. Ihan ittes ja sikiön kannalta.

Vierailija
32/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ota heti hhteys ohjaavaan opettajaasi. Ja kai saat löökörintodistuksen lääkäristä, kun menet ja kerrot tilanteesi.,.ettet voi kantaa raskasta.

errä coisit tehdä harjoittelun loppuun...se varmaan se pointri? Ettei tarvi keskeyttää nyt.

kouluun ja lääkäriin yhteys tai koulun  terkkariin. 

Vierailija
33/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
34/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 23:24"]Minusta opiskelijan ei tarvitse tehdä samoja työvuoroja kuin työntekijöiden. Opiskelija on siellä oppimassa, ja hänellä on elämää työharjoittelun ulkopuolellakin. Eri asia on sitten kun valmistuu, siinä olen työryhmän yksi jäsenistä. Opiskelijana on hyvä tehä yksi viikonloppu+ yksi yö, näin minulle kerrottiin. Ja voi tehdä aamua ja iltaa vaihtelevasti, ja jos on menoja niin on menoja. Ei ole vielä sidonnainen noihin työvuoroihin. Etukäteen sovistusti. Sinä et saa palkkaa siitä että teet iltaa. Ja pääsääntöisesti mennään oman ohjaajan mukaan, mutta ei nekää ole sidottuja jos on menoja. Ei omasta elämästä luovuta harjoittelun takia. Ja kerro raskaudestasi. Ihan ittes ja sikiön kannalta.
[/quote]

Työssäoppiminen tarkoittaa työn teon opettelua mihin kuuluu myös vuorotyö. Ohjaajan vuorojen mukaan pääasiassa tulee mennä.

Vierailija
35/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee tuosta juttu, ja vaihda harjoittelupaikkaa. Et hyödy mitään siitä että alistut tuollaiseen, mutta sekä sinä, että lopulta harjoittelupaikka hyötyvät siitä, että nostat kissan pöydälle. Olen itse ollut myös paskassa harjoittelupaikassa, sinnittelin kyllä loppuun saakka ( olisi kannattanut kyllä lähteä ), mutta tein kuitenkin selväksi mitä mieltä touhusta olen. Sen kokemuksen jälkeen olen varmistanut alusta-alkaen, että harjoittelupaikassa ymmärretään, mitä harjoittelu tarkoittaa. viikonloppuja en tee kuin sen pari, mitä saattaa olla pakollista tehdä. Voit hyvin todeta, että käyt töissä koska sinulla on perhe elätettävänä, tuo harjoittelu ei ole sinulle mitään muuta kuin opiskelua. Joka päiväisistä työtehtävistäsi voit todeta että opit ne jo, nyt jotain uutta kehiin. ja täysin epäergonomiset jutut nostat puheenaiheiksi vaikka vetoamalla siihen mitä koulussa on opetettu, ja kuinka opettajat ovat ehdottomasti kieltäneet menemästä mukaan hölmöilyihin. haluat oppia vain oikeat tavat tyskennellä. 

Vierailija
36/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/40 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 21:02"]

Asenteeni ei ole ikävä asiakasta kohtaan. Kerroin vain tekstissä suoraan miten asia on. Miten olisin voinut kivemmin kirjoittaa? Olen myös samaa mieltä että mies ei saa elämästä mitään irti koska ei olemassaoloaan tiedä ja nukkuukin vain sen pari tuntia silloin tällöin kun kroppa pakottaa nukahtamaan automaattisesti. Muuten huutaa suoraan huutoa silmät pyörien Ap

[/quote]

Sun pitää nyt ymmärtää, et suurin osa ihmisistä ei tiedä mistä puhut, kun puhut laitoksessa asuvista kehitysvammaisista. Se on ihmisille täysin vieras maailma, jota ei pääse näkemään kuin ne, jotka ovat siellä töissä tai harjoittelussa.

Tavisten mielissä sana kehitysvammainen tarkoittaa sellaista söpöä, reipasta down-tyttöä, joka on ehkä vähän erilaisen näköinen ja yksinkertainen, mutta muuten oikein suloinen ja harmiton.

Olen itsekin joutunut tekemään harjoittelun kehitysvammaisten parissa ja se oli kyllä selkäpiitä karmiva kokemus. Osa heistä on todella vaarallisia ja jouduin itsekin väkivallan kohteeksi useamman kerran muutaman viikon harjoittelun aikana. Suurin osa oli puhekyvyttömiä, osa liikuntakyvyttömiä. Vaikeasti kehitsyvammaiset ihmiset ovat jotain, mistä tavallisten ihmisten ei koskaan tarvitse tietää mitää, joten he luulevat että kyse on sun "asenneongelmasta", koska eivät tajua miten järkyttävää siellä laitoksissa on! Ja miten vaarallista ja iljettävää hommaa... Fyysisesti raskasta, paljon eritteiden kanssa tekemistä: veri, oksennukset, paska, kusi... Mä itse koen menettäneeni pienen pala sielua siellä harjoittelussa :(

Mut kerro ihmeessä raskaudestasi!!!

Vierailija
38/40 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa

Vierailija
39/40 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4

Vierailija
40/40 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samalla alalla työharjoittelussa. Viikkotyöaika on 35 tuntia eli esim. 7h × 5 päivää. Papereissa lukee
että opiskelijan on osallistuttava kaikkiin vuoroihin, mutta kuitenkin heti alussa työpaikalla kerrottiin että yövuoroja ei ole pakko tehdä jos et itse halua. Käytännössä kaikki on sovittavissa työpaikalla, viikonloppuja en ole suostunut tekemään, koska ko. paikassa ei ole käytännön työn kannalta eroa onko tiistain vai sunnuntain aamu. Lähinnä ero on siinä että jos olen sunnuntaina harjoittelussa, nettoan siitä alle 5 euron muodollisen korvauksen, kun taas toisessa paikassa palkkatöissä n. 150€ verojen ja maksujen jälkeen. Ainakin minun työpaikoillani on ymmärretty että aikuisella yksinasuvalla opiskelijalla on töitä koulun ohella, ja hyvin on joustettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme