Kuuluuko parisuhteessa suurituloisemman elättää pienituloisempaa?
Kuuluuko silloinkin, jos nainen on suurituloisempi ja mies pienituloisempi?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa elättäminen?
Voihan sitä osallistua enemmän asumis- ym.peruskuluihin, jos toisella on jokin taloudellisesti vaikeampi jakso meneillään elämässä.
Sitten taas jos puhutaan sellaisesta elättämisestä että köyhempi osapuoli saa käyttää toisen kortteja vapaasti ja shoppailla niillä ym. niin siihen ei tarvitse kenenkään suostua.
Kenellekkään pieni tuloiselle se elättäminen ei kannata koska niistä tuloista ei sitten jää itselle yhtään mitään ylimääräistä vaan kela laskee ne puolison elättämiseen. Yleensä se köyhempi haluaa yhteiset tilit niin että voi shoppailla niin kuin sielu sietää niin että koko perhe on vararikossa ja se vie sen toisenkin puolisonsa vararikkoon. Olen niin paljon näitä suhteita nähnyt lähipiirissäni ja jos yksi yksikkö,perhe kaatuu niin haetaan samanlaista uutta tilalle niin kauan kunnes saa ja on vientiä. Jos jotkut sanovat että on yhteiset tilit niin huomaa jo kusetusta ja kiristämistä siinä parisuhteessa. Vähempituloisella naisella voi olla järkyttävän kalliit harrastukset ja sillä maksaja miehellä ei mitään muuta kuin raataa työssä että saa sen koko yli suuren katraan elätettyä. Miestä uhkaillaan isolla elatusmaksu laskulla jos ei tottele. Eron tullen kun nainen saa ihan kaikki yhteiskunnan tuet, elatusmaksut. yh tuet ja ilmaisen asumisen kotona lorvimiseen kun se taas mies joutuu köyhyysloukkuun pelkästään maksamaan. Ja silloin suurin osa miehistä päättää maksatuttaa koko naimisen lystinsä vielä veronmaksajilla.
50/60 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu mielestäni, mutta joillain pareilla on eri käytäntö eli puolet kuluista tuloista huolimatta. En hyväksyisi tuollaista ainakaan silloin jos tulot ovat hyvin eritasoa. Itsekin maksaisin enemmän, jos tienaan huomattavasti enemmän.
Tiedän erään tapauksen, jossa olivat naimisissa, mutta nainen maksoi aina puolet, vaikka oli huonompituloinen, jopa muistaakseni hoitovapaalla oli näin. Meni vähän yli tunnolliseksi tuo puolitus mielestäni hänen puoleltaan.
Se olen minä. Ollaan nuoresta asti maksettu kaikki puoliksi ja on maksettu edelleen, vaikka mies tienaa huomattavasti enemmän nykyään ja yksi lapsikin on. Mies vaatii 50/50 jakoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu naisen elättää miestä
T: Nainen
Avioliitossa on keskinäinen elatusvelvollisuus.
Hyvä ystäväni omistaa 10% asunnosta, mies 90% ja samoin menee lainat. 3 lasta ja kun ystäväni oli yli 5 v kotona, mies maksoi kaiken. Ystävän tulot ja lapsilisät menivät ihan elämiseen ja ystävän satunnaisiin kuluihin.
Mies tienaa moninkertaisesti ja käytännössä hän maksaa oman lainsnsa, puolet yhtiövastikkeesta, joka 2 kk toinen maksaa jne ja vakuutukset, sähköt, auton kulut ja lomamatkat.
Ystäväni maksaa joka 2 kk yhtiövastikkeen, oman osuutensa lainasta, ruokalaskun ja lasten kulut.
Kummallekin jää käyttöön rahaa.
Ei pidä, aikuinen ihminen laittaa suun säkkiä myöden.
Mä tienaan noin tonnin enemmän kuin mieheni, yhteiset maksetaan puoliksi ja omat kulut itse, miehellä jää säästöön enemmän tai vähintään saman verran kuin mulla, pihi kun on. Ja kun kyse on piheydestä, en todellakaan ala maksaa hänen menojaan.
Sitä syödään, mitä minä kannan kaupasta, mies maksaa puolet yhdessä sovitusta ruokabudjetista. Minä sitten en aina shoppaa budjetin mukaan vaan valitsen oman mielen mukaan.
Ei kuulu. Avioliitossa jonkinlainen elatusvelvollisuus toki on. Moni silti haluaa auttaa kumppaniaan kun hän sitä tarvitsee
Pian on pakko alkaa elättämään tai erota. Kun ansiosidonnaisen jälkeen työtön ei saa yleistukea, tulot on 0 euroa/kk, jos puoliso on töissä tai pariskunta omistaa oman kodin.
Avioliitossa on lain mukaan elatusvelvollisuus eli isompituloisen tulee elättää pienempituloista. Jos ei ole naimisissa niin sitten se lienee sopimusasia pariskunnan välillä. Mä en kyllä ymmärrä, miten perheellä ei ole yhteisiä rahoja varsinkin, jos perheessä on lapsia ja isot tuloerot. Meneekö toinen puoliso sitten yksin lasten kanssa esim. lomamatkalle jos toisella ei ole varaa? Sillä ei ole mitään väliä kumpi suhteessa tienaa enemmän. Yhteinen perhe, yhteiset rahat.
Meillä katetaan kaikki yhteiset menot erilliseltä taloustililtä, jonne kumpikin siirtää rahaa tulojensa mukaan kohtuullisen summan. Idioottivarma systeemi ja kummatkin ovat tyytyväisiä, myös minä pienituloisempi.
Vierailija kirjoitti:
50/60 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu mielestäni, mutta joillain pareilla on eri käytäntö eli puolet kuluista tuloista huolimatta. En hyväksyisi tuollaista ainakaan silloin jos tulot ovat hyvin eritasoa. Itsekin maksaisin enemmän, jos tienaan huomattavasti enemmän.
Tiedän erään tapauksen, jossa olivat naimisissa, mutta nainen maksoi aina puolet, vaikka oli huonompituloinen, jopa muistaakseni hoitovapaalla oli näin. Meni vähän yli tunnolliseksi tuo puolitus mielestäni hänen puoleltaan.
Se olen minä. Ollaan nuoresta asti maksettu kaikki puoliksi ja on maksettu edelleen, vaikka mies tienaa huomattavasti enemmän nykyään ja yksi lapsikin on. Mies vaatii 50/50 jakoa.
Olet elävä esimerkki taloudellisesta hyväksikäytöstä.
Entäs jos se toinen ei hallitse yhtään rahankäyttöä ja vie perheen ihan kuusen juurelle. En suosittele kenellekkään yhteisiä rahoja vaan sovitaan kuka maksaa mitäkin. Yhteisillä rahoilla voi huomata että tili on kurrattu tyhjäksi eikä laskuja ole maksettu niin kuin monille on käynyt ja eletään yli varojen. On niin montaa erilaista rahan käyttäjää että täytyy olla ihan tyhmä jos ei halua pitää omia tilejä.