Lapsen koulussa sädesientä. Mitä tehdä?
Kommentit (41)
Jos sitä on opetustiloissa, niin silloin varmaan koulunkäynti siinä rakennuksessa menee tauolle joka tapauksessa. Jos sitä on jossain ilmastoimattomassa sinetöidyssä kellarissa, josta sitä ei pääse muihin tiloihin, niin ei varaa.
Sitä on koulun ulkoseinissä ainakin. Onko vaarallista?
Vamistaudu astman puhkeamiseen ja siihen, että et tule saamaan siitä minkäänlaista korvausta lapselle. Valmstaudu soittamaan kunnan terveystarkastajalle ja vaatimaan homemittauksia ja remonttia.
Syöpävaara vakava myös. Todellakin vaihtaisin.
Sitä tässä eniten mietin, että yksi luokan lapsista on varmuudella vaihtamassa koulua, mutta muut kaikki uskovat sitä kun sanotaan, että koulu on turvallinen. Itse olen kahden vaiheilla, että mitä tehdä.
ap
Sädesieni ei ole sieni vaan bakteeri, joka voi tunkeutua ihmiseen.
Ulkona olevat sädesienet ovat hivenen eri juttu kuin kosteusvauriokohdassa olevat sädesienet, koska mitään betonijuttuja yms. ei voi purkaa. Ongelmahan on se, että jos ja kun samassa paikassa on homeita ja sädesieniä, niin ne aloittavat keskenään sodan erittämällä myrkkyjä ilmaan ja siellä keskellä lasten pitäisi siis elellä.
Onko lapsesi soppeenharjun yläasteella?
Sädesieni on kai vaarallinen. Osa homeistahan on vaarattomampiakin.
Mun käsittääkseni sädesieni on todella vaarallinen ja häviää vain polttamalla. Tiedän talon,jossa oli sädesientä ja siellä työskennelleet ihmiset siirrettiin toiseen rakennukseen ja kyseiseen taloon ei saa mennä ilma hengityssuojainta.
Sädesieni itiöi silloin kun vesivauriorakennuksessa on aktiivinen vesivaurio, eli kosteutta pääsee rakenteisiin jatkuvasti, eli paha merkki.
Millaisia pitoisuuksia teidän kouluissa on ollut, kun evakkoon on lähdetty? 500 pitäisi olla joku raja, mutta olen työskennellyt koulussa, jossa se on paljon ylitetty (kymmeniä tuhansia) ja koulua ei ole laitettu kiinni.
Suomi on väärällään kouluja, joissa on sädesientä. Lapsenikin koulussa on tai ainakin on ollut. Ei onneksi oireita hänellä.
Kyllä. Heti.