Lapsen koulussa sädesientä. Mitä tehdä?
Kommentit (41)
Minä asuin homeasunnossa ja astmahan siitä puhkesi. En ottaisi kevyesti koulyn homeongelmaa.
Sädesieni kuulostaa vaaralliselta. Mitä se oikeasti on???
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 22:07"]Home on erittäin vaarallista
[/quote]tää on sieni
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 07:27"]
[/quote] Tuohan on oikein allergisen aapinen (vai raamattu?). Minakin rupesin heti luettuani potemaan vasymysta.
Millai ne tarjoaa sen sädesienen? Itse en muksuna tykänny sienistä ja sipuleista jos ne oli paloina, jos ne oli silputtu en sitä edes huomannut. Nyt aikuisena syön kyllä paljon sieniä, niistä saa hyvän piirakan ja lihamureke sienikastikkeen kera on parasta. Kaikki ei tosin tykkää sienistä, ymmärrän.
Meijän Lapsen koulussa myös. Nyt koulu remontissa. Koulunvaihto ei onnistu: mikä koulu voi ottaa 300 oppilasta?
Ei 35 ole teille väistötiloja?
Kaipa ne kaikista eniten sairastavat pääsevät toisiin kouluihin evakkoon?
Miksi lapsiamme pidetään tälläisissa paikoissa koekaniineina? Esimerkiksi taidemuseo kun homehtui, niin paikka suljettiin välittömästi ja taulut siirrettiin turvaan. Samoin ei tehdä lapsille.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 22:40"]Sitä tässä eniten mietin, että yksi luokan lapsista on varmuudella vaihtamassa koulua, mutta muut kaikki uskovat sitä kun sanotaan, että koulu on turvallinen. Itse olen kahden vaiheilla, että mitä tehdä.
ap
[/quote]
Mikä koulu..? Mä mietin samaa, kun lasteni koulussa on sädesientä ja kuka ties mitä. Kunnon selkeää vastausta ei rehtorin infosta tullut.
Onhan sitä kaikenlaisya hometta ja sädesientä varmaan puolessa kouluista. Lapseni kävi koulua, jossa vanhemmat olivat niin aktiivisia, että saivat aikaiseksi koko koulun purkamisen. Ihan varmaan samassa kaupungissa on monta saman tasoista homekoulua.
Mitä ihmettä oikeasti pitäisi tehdä?
Sädesieni on yleinen kosteilla ulkopinnoilla ja alapohjassa ja se tarvitsee kosteutta ja haisee selkeästi omaltaan. Heti kun tulee kuivaa, se kuolee. Metsissä on monia sädesienilajeja syksyisin. Eli jos jossain on sientä ollut, se paikka kuivataan ja putsataan ja kosteus eristetään ja ongelma on poistunut.
Syöpää se aiheuttaa...
Raja-arvo 10 pmy/m3. Ei ylity helposti kaikissa sivelytytukimuksissa. Mulla kokemusta 2 homekoulusta, molemmissa löytyi kunnon tulokset vasta kun tutkittiin näytteet poraamalla seinistä ...
En jättäisi lastani sädesieniviidakkoon...
T.Astmaatikko
Materiaalinäytteestä tuo raja-arvo on siis sen 500.
Kysy Aihe Vapaalta toimintaohjeita.