Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä joka laitat kersasi kuvia Facebookiin

Vierailija
29.11.2014 |

Onnittelut, lapsesi tulee vihaamaan sinua kasvettuaan saadessaan tietoonsa, että olet pyyhkinyt persettäsi hänen oikeudellaan yksityisyyteen ja sananvaltaan siitä, mitä hänestä nettiin laitetaan, ja osoittanut merkkejä ajatusmaailmasta, että lapsi on sinun omaisuuttasi ja hänellä on tasan sen verran oikeuksia mitä sinä vanhempana sallit. Facebook omistaa kaikki kuvat, mitä lapsestasi sinne laitat ja kuvia ei ikinä saa netistä kokonaan pois. Että jos joku pedo runkkailee lapsesi kuville netissä, syytä itseäsi. Vituttaa tuollainen välinpitämättömyys lapsen itsemääräämisoikeutta kohtaan.

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 23:13"]

Kun lapsen vaan malttaa kasvatta aoikein ,niin hänetä ei tule kiukkuista femakkoa.

[/quote] Mielummin kiukkuinen femakko kuin älykääpiö, joka käyttää termiä kiukkuinen femakko.

Vierailija
102/124 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 23:03"]

Yhä: 20 000 kotitaloutta plus erilaiset laitokset(terveysasema/virastot) saa lehden useaan kertaan viikossa ja siellä on kuvia nimien kanssa lapsista. Ei ole kukaan valittanut vaikka lehtiä on kymmeniä vuosia julkaistu.

[/quote] Vaatii hieman enemmän viitseliäisyyttä etsiä käsiinsä joku tietty lehden numero satojen tai kenties tuhansien joukosta yhtä kuvaa varten kuin vain laittaa Facebookin hakukenttään henkilön nimi ja päästä käsiksi lukuisiin. Enkä kyllä laittaisi lapseni kuvaa lehteen, ellei lapsi olisi niin vanha, että voisi kantansa asiaan ilmaista. Kouluikäinen osaa kuitenkin miettiä jo vähän omallakin tahollaan, mitä haluaa julkaistavaksi ja mitä ei.
[/quote]

20 000 lukijaa viikoittain näkee kuvan lapsesta ja siinä nimi! Eiköhän tuossa lukijakunnassa ole muutama tumputtaja.
En puhu siitä että lähtee arkistosta hakemaan uutisia vaan tuon lehden lukemisen ihan vaikkapa huomenna, eikö se sinusta ole paha?
Sinä poraat ystävien ei julkisia kuvia ja siinä kiinnostaa lapsen mielipide mutta sama kuva lehdessä nimen kanssa ei ole paha?

Oletko koskaan käynyt kirjastossa selaamassa lehtiarkistoa? Kyllä sieltä löytyy nimellä julkaistut artikkelit ja kuvat helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä olen ap n kanssa samaa mieltä. En tosin pedofiilien takia, vaan ihan siitä syystä, että yhtenä päivänä tajusin, että facebookissa on MINUN ystävät, eivät lapseni ystävät, ja 10 v kielsi ehdottomasti jakamasta hänen kuviaan minun kavereilleni. Kun tajusin että hän todella voi kokea noi, lakkasin julkaisemasta nuorempienkin lasteni kuvia... Todella, ei 7 v vielä voi tietää minkälaisen lapsuuden hän haluaa julkisesti jakaa.. 

Vierailija
104/124 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ennenkin linkannut tämän erinomaisen kirjoituksen tänne palstalle. Blogissaan Katleena Kortesuo arvostelee varsin perustellusti äitejä, jotka bloggailevat lapsistaan. Kirjoituksessa ja siitä seuranneessa vilkkaassa keskustelussa on monia hyviä argumentteja, jotka sopivat myös tähän fb-juttuun.

Kannattaa lukea!

http://eioototta.fi/lapsiblogit-lukkojen-taakse/

Vierailija
105/124 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 22:53"]

Ap taitaa olla aika nuori ja opiskelujensa vuoksi innostunut tästä aiheesta. Vanhemmat päättävät lastensa lähes kaikista perustanlaatuisista ja syvälle perusoikeuksiin menevistä seikoista: nimestä, asuinpaikasta, uskontokunnasta, koulusta, tietyssä määrin jopa terveydenhoidosta jne. Tähän verrattuna ulkoilukuvien julkaisu facessa tai osallistuminen lehtijuttuun ovat toisarvoisia asioita. Ensin mainituilla on olettavasti myös isompi merkitys lapsen koko tulevaisuuden, ammatin ym. muiden suhteen. Niihin suhteutettuna ap:n kaukaa haettu pelko esim. potentiaalisen työnantajan mahdollisen googlettelun tuloksista ovat varsin vähäpätöinen ja ennen kaikkea epärealistinen.

[/quote] Vastustan lapsikastetta ja nimen, asuinpaikan ja uskontokunnan voi muuttaa myöhemmin mieleisekseen pienellä vaivannäöllä, bittiavaruudesta kuvan poistaminen on huomattavasti hankalampaa.

[/quote]

nämä kaikki ovat kuitenkin kovin merkityksettömiä asioita verrattuna siihen, millainen valta vanhemmilla on lapsensa elämään. He kasvatuksellaan ja huolenpidollaan vaikuttavat siihen, millaiseksi lapsi kasvaa, saako tarvittavan tuen kehitykselleenn, koulunkäynnilleen, terveydelleen jne. Pienellä paikkakunnalla lapsi leimaantuu vanhempiinsa ilman facebookiakin. Lapsen asiallisten kuvien julkaisu on tässä kokonaisuudessa äärimmäisen pieni asia.

Vierailija
106/124 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 23:18"]

20 000 lukijaa viikoittain näkee kuvan lapsesta ja siinä nimi! Eiköhän tuossa lukijakunnassa ole muutama tumputtaja. En puhu siitä että lähtee arkistosta hakemaan uutisia vaan tuon lehden lukemisen ihan vaikkapa huomenna, eikö se sinusta ole paha? Sinä poraat ystävien ei julkisia kuvia ja siinä kiinnostaa lapsen mielipide mutta sama kuva lehdessä nimen kanssa ei ole paha? Oletko koskaan käynyt kirjastossa selaamassa lehtiarkistoa? Kyllä sieltä löytyy nimellä julkaistut artikkelit ja kuvat helposti.

[/quote] Ensinnäkin, kiinnostaa lapsen mielipide, kuten varmasti huomasit jos luit aiemman viestini. Sanoin, etten laittaisi omasta lapsestani kuvia levitykseen ilman tämän suostumusta tai jos tämä on liian nuori ymmärtämään mitä tarkoittaa kuvan julkistaminen. Toisekseen, en ole missään sanonut etten tuomitsisi tällaista toimintaa, pidän sitä vain hieman ymmärrettävämpänä kuin Fb-postailua. Monilla on harhaluulo, että Facebook-kuvat pysyvät vain ja ainoastaan postaajan rajoittaman ihmisjoukon käsissä, vaikka todellisuudessa ladatessasi kuvan, kuva siirtyy Facebookin omistukseen ja sillä on täydet oikeudet levittää sitä eteenpäin. 20 000 on pieni ihmismäärä jos vertaa siihen miljardiin, mitä netissä liikkuu, ja Facebookissa tapahtuu jatkuvasti tietomurtoja ja tunnuksia kaapataan päivittäin.

Vierailija
107/124 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei niitä kuvia voi lähettää vain erikseen tietyille henkilöille? Juu, ne lapset on ihania, mutta minkä takia ne pitää läväyttää sinne nettivirtaan..? Huomionhakuisuutta äideiltä itseltään kalastella ihailua, josta lapsi ei kyllä hyödy. Julkisuutta, Jee, sitähän tää nykymaailma "ihannoi". Ja kyllä netissä on äideillä aikaa roikkua, ettei ainakaan voi sanoa ettei kuvia ehtisi jakaa ;)

Vierailija
108/124 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ote Facebookin käyttöehdoista:

"For content that is covered by intellectual property rights, such as photos and videos (IP content), you specifically give us the following permission [...]: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide licence to use any IP content that you post on or in connection with Facebook (IP Licence)."

Vierailija
109/124 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on varmaan niitä jotka tekopyhinä tuomitsevat kuvat, mutta päivittävät faceen Petterin jokaisen pierun ja kuolan.

Vierailija
110/124 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 23:49"]

Ap on varmaan niitä jotka tekopyhinä tuomitsevat kuvat, mutta päivittävät faceen Petterin jokaisen pierun ja kuolan.

[/quote]Ei ole lapsia, enkä postaa Facebookiin muita kuin omia asioitani, kiitos olettamuksesta.

Vierailija
111/124 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap sinun pointin täysin!

Pistää vihaksi eräskin äiti, joka laittelee viikottain kuvia n. 10- vuotiaasta pojastaan kuvia, joka selvästi haluaisi olla ihan jossakin muualla kun kameran linssin alla. Ja kommenttina tyyliin: "Janipetteriä ei yhtään kiinnostanut kuvassa oleminen!" Ja sitten se laitetaan Facebookiin. Miksi?

Kuvia laitetaan siksi, että ollaan ylpeitä siitä omasta lapsesta. Halutaan esitellä kuinka kaunis ja ihana hän on. Ja niinhän ne omat lapset aina ovatkin. Mutta kai sitä ylpeyttä voi näyttää muillakin tavoin kuin jakaa kuvia palvelimeen, joka TODELLAKIN omistaa kaikki sinne ladatut kuvat.

Ja herätyksenä, kyllä niille pedoille kelpaa ihan normaalit perhepotretitkin, valitettavasti. Joten miksi ihmeessä joku tieten tahtoen haluaa jakaa lapsistaan ihan "normaaleja kuvia", jotka voivat päätyä ties minne? Jopa lasteni hoitopaikassa hoitajat tietävät tästä, eivätkä lataa FB- sivuillensa lastensa kuvia, vaikka kuvauslupa vanhemmilta onkin. Mutta jostain kumman syystä vanhemmat eivät ole yhtä valistuneita kuin hoitajat!

Itse en pitäisi jos joku lataisi valokuvia minusta luvatta nettiin. Ainakin kohteliaasti voisi kysyä lupaa. En näe eroa miksi aikuiset ovat oikeutettuja tekemään näin omien lastensa kuvien suhteen.

Vierailija
112/124 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että vasta sitten, kun joku pedorinki paljastuu ja kuvien seassa on juuri SINUN lapsesi kuvia, alkaa tämänin asia kiinnostaa.

Nykysuomalaisia vaivaa juurikin tämä, ettei pahan uskota sattuvan omalle kohdalle. Ei mun lasten kuville kukaan runkuta, so what. Kyllä veikkaab, että kun asia "konkretisoituisi", ääni kellossa muuttuisi.

Monet laittavat lapsiataan kuvia hyvällä maulla - monet ei: varmasti siitäkin saa pontta, kun Nico-Petteriä koulussa kiusaavat bongaa kuvia joissa N-P on kuolat naamalla 5vuotiaana.

Joku mietti, että tuskinpa kukaan sukulainen mitään lasten kuvi laittaa "kiertoon". Otappa huomioon, että esim riitoja tulee ja menee - joku voi suutuspäissään laittaakin, se kun on nykyään niin helppoa, klikaus vaan.

Eikö enää riitä, että itse tiedät olevasi ylpeä lapsistasi ja lapset tietäväg sen? Onko pakko toitottaa koko maailmalle ja jakaa kuvia? Miksi?

Vierailija
113/124 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, tahdon ketjuun lisää peppukipeitä mammoja sähisemään

Vierailija
114/124 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 00:33"]

Hei ap. Nykyään kaikilla on mm. kamerakännykät. Kuka tahansa voi ottaa niistä lapsista niitä kuvia ihan melkein missä vaan ja laittaa vaikka nettiin, jos siltä tuntuu. Sellaista se katos on. Jos vanhempi laittaa Facebookkiin jonkun kuvan, missä ollaan muksun kanssa hiihtelemässä ja sen näkee ystävät ja sukulaiset, niin onks niin paha? Mitä sitten vaikka se jää palvelimelle? Kuka kaivaa 20 vuoden päästä jotain vanhoja kuvia jostain Facebookista, jota ei välttämättä ole edes olemassa? Ja vaikka kaivaiskin, niin mitä sitten?

Enemmän olisin huolissani niistä teineistä, jotka itse postaa itsestään jotain härskejä kuvia ihan omalla nimellään ja vailla mitään järkeä.

[/quote]

Kai sä myös hakkaat lastasi koska vaikket hakkais niin voihan joku vetää sitä turpaan koulussa? Kai sä myös viet lapsesi rahat koska vaikket veis niin voi joku muu sen ryöstää?

Tsiisus miten typerä perustelu, mutta tiedetäänhän se miten tyhmiä nää lapsensa yksityisyydestä viis veisaavat on.

Vierailija
115/124 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 22:07"]

Ehkä lapset haluaisivat aikuisina salata taustansa. Syystä tai toisesta. Sitten on kuitenkin netti pullollaan näitä heidän vanhempiensa lataamia kuvia. Tulevat koulukaverit ja työkaverit ja työnantajat ja ties ketkä näkevät niistä, millaisista oloista sitä ollaan kotoisin.

Omilla nimilläänhän nämä vanhemmat Facebookissa toimivat, joten tulevan aikuisen vauvakuvat pystyy yhdistämään oikeaan henkilöön.

[/quote]

Just. No meidän perheessä ei ole mitään salattavaa. En ymmärrä miksi joku haluaisi salata taustansa jos vanhemmat eivät ole jotain murhaajia tms. Kyllä ne kuvat joita äitini on ottanut minusta kun minä olen ollut pieni, ovat hänen kuviaan, samoin kuvat joita minä olen ottanut lapsistani, on minun kuviani, ja teen niillä mitä haluan.

Vierailija
116/124 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 00:20"]

Just. No meidän perheessä ei ole mitään salattavaa. En ymmärrä miksi joku haluaisi salata taustansa jos vanhemmat eivät ole jotain murhaajia tms. Kyllä ne kuvat joita äitini on ottanut minusta kun minä olen ollut pieni, ovat hänen kuviaan, samoin kuvat joita minä olen ottanut lapsistani, on minun kuviani, ja teen niillä mitä haluan.

[/quote] Saanko kuvata sinua vasten tahtoasi ja sen jälkeen kohdella kuvia miten haluan ja postailla minne haluan sinulta kysymättä?

Vierailija
117/124 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap. Nykyään kaikilla on mm. kamerakännykät. Kuka tahansa voi ottaa niistä lapsista niitä kuvia ihan melkein missä vaan ja laittaa vaikka nettiin, jos siltä tuntuu. Sellaista se katos on. Jos vanhempi laittaa Facebookkiin jonkun kuvan, missä ollaan muksun kanssa hiihtelemässä ja sen näkee ystävät ja sukulaiset, niin onks niin paha? Mitä sitten vaikka se jää palvelimelle? Kuka kaivaa 20 vuoden päästä jotain vanhoja kuvia jostain Facebookista, jota ei välttämättä ole edes olemassa? Ja vaikka kaivaiskin, niin mitä sitten?

Enemmän olisin huolissani niistä teineistä, jotka itse postaa itsestään jotain härskejä kuvia ihan omalla nimellään ja vailla mitään järkeä.

Vierailija
118/124 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen kanssasi tismalleen samaa mieltä. Nostan hattua yrityksellesi. Tämä aihe aiheuttaa todella kovan peppukivun niille äityleille, jotka hyväuskoisuuttaan lapsikuvia postaavat. Olen saanut täällä aivan saman paskan niskaani keskustellessani samasta aiheesta aiemmissa ketjuissa.

Tälle mammalle pontsit valaistumisesta:

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 23:19"]

No, mä olen ap n kanssa samaa mieltä. En tosin pedofiilien takia, vaan ihan siitä syystä, että yhtenä päivänä tajusin, että facebookissa on MINUN ystävät, eivät lapseni ystävät, ja 10 v kielsi ehdottomasti jakamasta hänen kuviaan minun kavereilleni. Kun tajusin että hän todella voi kokea noi, lakkasin julkaisemasta nuorempienkin lasteni kuvia... Todella, ei 7 v vielä voi tietää minkälaisen lapsuuden hän haluaa julkisesti jakaa.. 

[/quote]

Onneksi olkoon! Olet oivaltanut sen, mikä valitettavan monelta fb-äityliltä on jäänyt vielä älyämättä.

Tää juttuhan on niin, että vaikka olis kuinka mukavaa ja kivaa ja normaalia ja kaikkimuutkintekeeniin.... niin se lapsi. Se sun vauveli tai se koululainen. Hän on yksilö. Itsenäinen yksilö, ihminen. Hän ei siis ole osa sinua, vaan eräänä päivänä se täyttää 18 ja on juridisesti aikuinen itsenäinen ihminen.

Hän voi valita kaverinsa. Hänellä on vapaus tehdä mitä lystää. Hän voi vaihtaa nimensä. Hän voi muuttaa muualle. Hän voi kouluttautua mihin vain ammattiin tai olla kouluttautumatta. Hän voi pyrkiä vaikka presidentiksi. Mutta hän ei voi poistaa mammansa tykittämiä fb-kuvia fasebookin servereiltä viimeisen 18 vuoden ajalta.

Siihen on ainut syyllinen se mamma, joka ei lukenut ja ymmärtänyt fb:n käyttöehtoja.

Ihan oikeesti, menkää itseenne. Ette voi omistaa toista ja päättää toisen yksityisasioista ikuisesti. Ja se FB:n omistusoikeus kuviin (myös "yksityisiin") on ikuinen.

Itse olisin todella vihainen vanhemmilleni, jos minusta olisi nimen kanssa myyty korvauksetta valokuvia joka toinen päivä jollekin kasvottomalle suuryritykselle koko lapsuuteni ajan.

Vierailija
119/124 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 00:33"]

[/quote] Ja silti näillä teineilläkin on suurempi päätäntävalta omiin kuviinsa kuin mitä Fb-sukupolven lapsilla. Ja on se paha. Kamerakännykällä kuvaaminen ja kuvien levittäminen on ilman muuta tuomittavaa, on tästä pari oikeusjuttuakin ollut muiden ihmisten luvattomasta kuvaamisesta kamerakännykällä. Kuitenkin, kamerakännykällä kuvaava ventovieras harvemmin voi yhdistää kuvaan nimeä, asuinpaikkaa ja muita henkilökohtaisia tietoja. Ja tuohon, että mitä väliä vaikka kuvat jäävät palvelimelle vaikka kuolo korjaisi, on hyvin vaikea sanoa mitään. Ehkä he eivät tee kuvilla mitään, ehkä ne myydään vaikkapa mainosfirmoille bannereiden täytteeksi, vaikea sanoa, mutta lapsella ja vain lapsella pitäisi olla oikeus päättää mitä hänestä lähtee nettiin, vanhempi ei saisi tehdä lapsen puolesta sitä päätöstä, että ei haittaa vaikka leviäisi muuallekin.

Vierailija
120/124 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset