äh selittäkää mulle eläkekertymä. Jos olen 40v. ja eläkettä kertynyt jotain 500e, niin tarkoittaako tuo, että tällä menolla
kun pääsen eläkkeelle, niin eläkkeeni on ehkä jotain 700e/kk?
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ihan. Itse olen nelikymppinen ja eläkekertymäni oli noin 400€/kk. Se kertymä kasvaa huomattavasti nopeammin 50 ikävuoden jälkeen, mutta paskaa eläkettä tulemme silti sekä minä, että aloittaja saamaan.
Ei kasva yhtään nopeammin eläke 50-ikävuoden jälkeen. Eläkettä kertyy tasan 1,5 % vuodessa vuosituloista. Ainoastaan jos teet eläkettä yli-ikäiseksi asti (yli alimman vanhuuseläkeiän). esim. yli 66-vuoden jälkeen eläkettä kertyy 0,4 % korotettuna eli 1,9 % vuosituloista.
https://www.keva.fi/henkiloasiakkaalle/tietoa-elakkeista/elakkeen-maara/
Jeesus, että olet ulapalla.
Ei todellakaan kerry 1,5% vuosituloista.
Mulla tulot noin 80 000€ vuodessa ja eläkettä kertyy n. 100€ per vuosi.
Tuolla sun kaavallasi mä saisin eläkettä lisää 1200€ per vuosi.
Jaettuna 12 kk eli vuoden työskentelyn jälkeen noin 100€/kk eläke on suurempi
Mulla on nyt 39.v kertymä 1050€/kk
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin sairaita nää eläkkeet. 2500-3000ekk on se mitä hyväpalkkaiset saa käteen kuussa. Suurimman osan brutto on 2500e luokkaa tai alle. Näistä summista pitää elättää lapset ja maksaa asuntolainat, autot ym. Palkat ei ole yhtään suhteissa eläkkeisiin. Varsinkaan, kun terveydenhuolto on lähes ilmaista eli eläkeläisten ei tarvitse edes omia sairauksiaan kustantaa.
Paitsi että tuo 2500-3000€/kk ei todellakaan ole hyväpalkkaisen määritelmä.
Nippanappa keskituloinen, jos sitäkään.
Ei ole oikein mitään pointtia taivastella eläkekertymäänsä alle 60 vuotiaana. Lähempänä kuuttakymppiä alkaa olla realistisempi kuva kertyneestä eläkkeen määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ihan. Itse olen nelikymppinen ja eläkekertymäni oli noin 400€/kk. Se kertymä kasvaa huomattavasti nopeammin 50 ikävuoden jälkeen, mutta paskaa eläkettä tulemme silti sekä minä, että aloittaja saamaan.
Ei kasva yhtään nopeammin eläke 50-ikävuoden jälkeen. Eläkettä kertyy tasan 1,5 % vuodessa vuosituloista. Ainoastaan jos teet eläkettä yli-ikäiseksi asti (yli alimman vanhuuseläkeiän). esim. yli 66-vuoden jälkeen eläkettä kertyy 0,4 % korotettuna eli 1,9 % vuosituloista.
Ja sitten vielä kerrot työvuosien määrällä.
Esimerkki 40 vuotta töissä -> eläke 1,5*40=60% vuosipalkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaettuna 12 kk eli vuoden työskentelyn jälkeen noin 100€/kk eläke on suurempi
Joillakin näyttää tosiaan olevan hankala hahmottaa €/v ja €/kk eroa. Ei ihme, ettei sitä omaisuutta ole ymmärryksen puuttuessa kertynyt.
Minun vanhempani olivat töissä vielä silloin kun tuli superkarttumaa yli 63-vuotiaille. Äitini teki toimistotöitään 67-vuotiaaksi asti ja vikat vuodet ihan hyvällä palkalla (ekat vuosikymmenet keskivertopalkalla tai jopa alemmalla) ja saa nyt eläkettä noin 3000 e/kk. Jep jep... Itselläni ylempi korkeakoulututkinto enkä saa edes palkkaa tuon verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeellä joidenkin eläke voi olla 2000e?
Eläkekertymä oli ennen hyvä. Hyvän eläkkeen on viimeksi saanut 10 vuotta sitten eläköityneet, nyt eläke on osalla ihan ok, osalla ei ja sit, kun me jäädään eläkkeelle, se on lähes nolla. Siksi se ”eläke” on itse kerättävä.
Ja siis mistä keräät kun palkasta pidätetään jo eläkerahat, verot ja käteen tuleva summa tarvitaan ihan tähän nykyelämään? Tuohon pystyy vain todella hyvin tienaavat joilla jää jotain yli, mutta enemmistö eli alle 4000 tienaavat eivät ikinä kykene omia eläkerahojen kerryttämään ilman perintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin sairaita nää eläkkeet. 2500-3000ekk on se mitä hyväpalkkaiset saa käteen kuussa. Suurimman osan brutto on 2500e luokkaa tai alle. Näistä summista pitää elättää lapset ja maksaa asuntolainat, autot ym. Palkat ei ole yhtään suhteissa eläkkeisiin. Varsinkaan, kun terveydenhuolto on lähes ilmaista eli eläkeläisten ei tarvitse edes omia sairauksiaan kustantaa.
Paitsi että tuo 2500-3000€/kk ei todellakaan ole hyväpalkkaisen määritelmä.
Nippanappa keskituloinen, jos sitäkään.
Tuota tuota... jos eläke on 2500-3000 €/kk on varsinainen palkka ollut erittäin paljon yli keskitulon.
"Kaikkein suurin nettovarallisuus Suomessa on 64-75 vuotiailla"
Kenellä sen sitten pitäisi olla, jos ei ikänsä töitä tehneillä ja säästeliäästi eläneillä?
Hyvään eläkkeeseen kaksi syytä:
Pitkä työura
Pitkä työura
Vierailija kirjoitti:
Minulla on eläke 2300€
Tein töitä 44v.
Nykyäänkin eläkettä alkaa karttumaan reippaammin, kun jatkaa töissä virallisen eläkeiän jälkeen. Vähän niinkuin se aiempi superkarttuma 63 vuodesta alkaen. Ottakaa ihmiset selvää näistä systeemeistä, ennen kuin valitatte muiden eläkkeistä. Kyllä nykyisinkin on paljon pitkän ja raskaan työuran tehneitä, etenkin naisia, todella pienillä eläkkeillä, joilla tuskin tulee toimeen.
Jättisuuret, kymppitonnien eläkkeet ovat sitten eri juttu, niihin pitäisi puuttua, eiköhän nämä tyypit ole työssäoloaikanaan jo kartuttaneet omaisuutta riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkekertymä oli ennen hyvä. Hyvän eläkkeen on viimeksi saanut 10 vuotta sitten eläköityneet, nyt eläke on osalla ihan ok, osalla ei ja sit, kun me jäädään eläkkeelle, se on lähes nolla. Siksi se ”eläke” on itse kerättävä.
Kun eläkkeitä ei itselle ole kerran luvassa ja pitää itse kerätä on aivan ookoo tehdä työt pimeästi ja jättää tulot ilmoittamatta.
Eläke on boomereiden etuoikeus, ei sulle jää kuin maksajan rooli.
Inflaation vuoksi ykden viikon perus ruokaostokset maksaa 30 vuoden päästä 700€ eli on eläkkeen oltava korkeampi tai ei voi jäädä eläkkeelle?
Jos on eläkkeelle jäädessä velaton asunto, eläke pakollisiin riittää, etenkin jos on vielä puoliso niin kahden eläke riittää oikein hyvin, "normaaliin" elämään.
Itse olen varautunut sijoitusasunnoilla eli vuokratuloilla lisäämään eläkeläisen rahavaroja. Olen 62 ja ajatellut hankkia vielä yhden sijoitusasunnon (kolmannen) täysin velalla ennen kuin jään eläkkeelle.
Olen jo vuoden nostanut 50 % eläkkeestä kun ei tässä tiedä koska kuukahtaa, jää pian saamatta jo maksettu eläke.
Kannattaa eläkeyhtiön sivulla tehdä laskelmat tarkalleen jo hyvissä ajoin. Ei tule yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on eläkkeelle jäädessä velaton asunto, eläke pakollisiin riittää, etenkin jos on vielä puoliso niin kahden eläke riittää oikein hyvin, "normaaliin" elämään.
Itse olen varautunut sijoitusasunnoilla eli vuokratuloilla lisäämään eläkeläisen rahavaroja. Olen 62 ja ajatellut hankkia vielä yhden sijoitusasunnon (kolmannen) täysin velalla ennen kuin jään eläkkeelle.
Olen jo vuoden nostanut 50 % eläkkeestä kun ei tässä tiedä koska kuukahtaa, jää pian saamatta jo maksettu eläke.
Kannattaa eläkeyhtiön sivulla tehdä laskelmat tarkalleen jo hyvissä ajoin. Ei tule yllätyksiä.
Jos joudut hoitokotiin niin sijoitusasuntoja ei kannata vuokrata, ne nostavat tuntuvasti hoitomaksua.
Jos omistaa mökin niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin.
Bruttopalkkasi on poikkeuksellisen suuri, jos eläkkeesi on tuolla tasolla.