Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

äh selittäkää mulle eläkekertymä. Jos olen 40v. ja eläkettä kertynyt jotain 500e, niin tarkoittaako tuo, että tällä menolla

Vierailija
05.10.2021 |

kun pääsen eläkkeelle, niin eläkkeeni on ehkä jotain 700e/kk?

Kommentit (243)

Vierailija
201/243 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paitsi, että tuolloin voi hakea takuuelkettä joka on kai 850 euroa kaikille. eli enää ei täydy kärvistellä 200 eläkkeillä

tosta rahasta menee puolet sähkölaskuihin :(

😄 Ainakin maaseudulla, sähköön ja öljyyn..

Vierailija
202/243 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aidot boomerit hoiti sen vielä niin mukavasti, että jos jaksoi olla yli 63 (erityisesti julkisen keveissä toimistotöissä oli mahdollista), niin eläkettä kertyi 4,5%. Sitten se lopetettiikin, koska boomerit oli eläkkeellä ja mitäpä sellaista etua nuoremmille antaa.

Kyllä minä haluaisin selityksen, miten isälläni samalla koulutuksella, samassa virka-asemassa olleena, on 3300 Euroa eläke ja eläkeikä oli 60. Minulle tulee noin 10 vuotta töitä enemmän kuin isälleni ennen kuin pääsen eläkkeelle ja eläke jää tällä arviolla ja nykyrahassa tuonne 2600 Euron tienoille. Mitä tässä on tapahtunut? Meillehän piti tulla sama eläke, jos jaksetaan pidempään. Nyt meille on sekä enemmän työvuosia, että heikompi eläke odottamassa.

Sinä kateellinen juntti et ymmärrä, että yksittäinen ihminen ei vastannut siitä miten tämän eläke määräytyy. Jos yksittäinen ihminen vastaisi tällaisesta, miten on mahdollista, että sinun eläkkeesi ei ole saman suuruinen? Mitä isäsi siis teki sellaista, mitä sinä et pysty tekemään?

Sinä et ymmärrä, että se 4.5% maksettiin sen takia, että siinä moni sen ajan eläkettä odottava ehti kuo lla ennen, kuin pääsi eläkkeelle. Tällä tasoitettiin siis eläkkeellä olovuosia. Ymmärrätkö? Kyllä sillon tiedettiin, että ongelma on edessä ja sitä lykättiin tällä. Sano: "hep", kun ymmärrät, ettei samaa asiaa tarvitse montaa kertaa samasta rautalangasta vääntää.

Mahtaa olla mukavaa olla kateellinen omalle isälleen ja tämän kanssa samalle ikäryhmälle. Mene marinin kanssa laulamaan sitä boomeri-laulua, jospa sitten helpottaisi, tai kysy ensin marinilta helpottiko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/243 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 46v ja kävin tän keskustelun perusteella katsomassa eläkekertymäni. Tähän mennessä eläkettä on kertynyt 2500eur/kk, ja "Seuraavat arviot vanhuuseläkkeesi määrästä on laskettu olettaen, että ansiotyösi jatkuu nykyisellä ansiotasolla tai ilmoittamillasi ansioilla eläkkeelle siirtymiseen saakka.". Eläkkeeni ensimmäisenä eläkkeellejäämisaikana 66v3kk olisi 6600eur/kk, tavoite-eläkeiässäni 68v6kk 7500eur/kk ja 70v iässä kun eläkkeen kertyminen päättyy, 8300eur/kk. Eli tulotason pysyessä vakiona eläkkeen kertymisen määrä kasvaa reilusti viimeisinä työvuosina.

Vierailija
204/243 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 20e/kk

Olisi kiva saada se eka työpaikka, jossa ei ole provikkapalkkaa

N36

Vierailija
205/243 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos bruttopalkka on alle 4000€, on eläkekertymän kannalta täysin yhdentekevää, käykö töissä vai ei. Juuri ja juuri voi 30 vuodessa päästä takuueläkkeen tasolle.

Vierailija
206/243 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset ei ymmärrä että eläkkeen eteen pitää tehdä pitkään töitä.

Itse olin työelämässä yli 40v.

Eläkkeeni on 1750€ netto.

Vierailija
207/243 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 45 ja nyt kertynyt 1800 / kk.

Vierailija
208/243 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeellä joidenkin eläke voi olla 2000e?

Minä jäin pari vuotta sitten eläkkeelle ja bruttoeläke on 1860€, käteen jää 1380€/kk

Takana n. 44v yhtäjaksoinen työura, viimeiset 25v palkka vaihteli 3200-4500€/kk, sitä ennen hiukan pienempi.

Tänne monen kirjoittajan vanhemmilla on yli 3000€/kk eläke, mutta heitä on todella vähän, n. 3% kaikista eläkkeensaajista ja yleensä pörssiyhtiöiden ylintäjohtoa.

Vierailija
209/243 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset ei ymmärrä että eläkkeen eteen pitää tehdä pitkään töitä.

Itse olin työelämässä yli 40v.

Eläkkeeni on 1750€ netto.

Kuin myös 39v duunissa, 1 äitiysloma,netto 1950e. Eläkkeelle 2017 63v.

Eläkettä vähensi ansiosidonnainen n.200e brutto/kk ja joku hemmetin valtion eläkevähennys n.300e brutto ja oli siellä joku leikkurikin.

Sitä omaa eläkettä tai sen puutetta kannattaa ihmetellä oman eläkevakuuttajansa sivuilta.

Vierailija
210/243 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 46v ja kävin tän keskustelun perusteella katsomassa eläkekertymäni. Tähän mennessä eläkettä on kertynyt 2500eur/kk, ja "Seuraavat arviot vanhuuseläkkeesi määrästä on laskettu olettaen, että ansiotyösi jatkuu nykyisellä ansiotasolla tai ilmoittamillasi ansioilla eläkkeelle siirtymiseen saakka.". Eläkkeeni ensimmäisenä eläkkeellejäämisaikana 66v3kk olisi 6600eur/kk, tavoite-eläkeiässäni 68v6kk 7500eur/kk ja 70v iässä kun eläkkeen kertyminen päättyy, 8300eur/kk. Eli tulotason pysyessä vakiona eläkkeen kertymisen määrä kasvaa reilusti viimeisinä työvuosina.

Kuulut erittäin harvinaisten tulevien eläkkeensaajien joukkoon.

Suomessa naisista saa yli 5000€/kk eläkettä n. 0.4% ja miehistä 2% kaikista eläkkeensaajista.

Naisten keskieläke on n. 1450€/kk brutto ja miesten 1650€/kk brutto eli naiset saavat tonnin käteen n. 40-45v työurasta.

Vierailija
211/243 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni tietoisku eläkkeitään miettiville ja niistä johtopäätöksiä tekeville.

Alkuun: Kelan sivuilta selviää tarkat luvut - en etsi niitä, etsi sinä.

Eläkettä kertyy 1.5 prosenttia per vuosi siitä summasta, jonka olet tienannut sinä vuonna. Kerroin on siis 1.5.

Kansaneläke on NOIN 600 euroa. Takuueläke NOIN 830 euroa. Eroa noissa eläkkeissä on NOIN 230 euroa. Suomessa eläessäsi tulet saamaan tuon 830 euroa, mutta jos päätät muuttaa Suomesta jonnekin etelän lämpöön, et saa enää takuueläkettä: saat vain kansaneläkkeen, joka on pakko kaikille maksaa. Tällöin siis tulosi on tuo NOIN 600 euroa kuukaudessa. Jos olet ollut työssä ja saat tuon saman 830 euroa, saat NOIN 270 euroa päälle kansaneläkettä. Tällöin-kin, jos päätät muuttaa pois maasta jonnekin etelän lämpöön, putoaa kansaneläke pois tuloistasi. Tällöin siis kansaneläke.

Kelan sivuilta löytyy ja jos kiinnostusta löytyy - löytää. Niin ja se, että kukaan ei ikinä voi puuttua työeläkkeeseesi. Se on sinun maksamastasi eläkeVAKUTUUKSESTA tulema. Sen saat AINA.

Mikä vatun kerroin? Jos tienaa 100e niin siitä 1,5% on 1,5 euroa, ei 150 euroa.

Karkeasti laskettuna 1,5 prosenttia vuosituloistasi (ansio) kerryttää eläkettäsi per vuosi. Voit laskea vaikka tämän vuoden viimeisestä tilinauhasta koko vuoden tuloista 1,5prosenttia ja sen verran eläkettäsi on kertynyt vuodelta 2021.

Vierailija
212/243 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paitsi, että tuolloin voi hakea takuuelkettä joka on kai 850 euroa kaikille. eli enää ei täydy kärvistellä 200 eläkkeillä

tosta rahasta menee puolet sähkölaskuihin :(

Osta halpa mummonmökki, jossa ei ole sähköjä, niin ei tule sähkölaskujakaan.

Aurinkopaneelit kehittyy, kohta kellään ei oo mitään sähkölaskuja.

Tulee varmaan aurinkopaneelineliövero. Tai vastaava

Vierailija
213/243 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nyt voisi Marin ja kumppanit jo ottaa eläkkeet pois noilta boomereilta jotka muutenkin on pilanneet koko maapallon? Oikein hyvin joutaisivat maksamaan siitä hyvästä ja saavat vielä noin isoja eläkkeitä! Tosi epäreilua.

Sitten sun verot nousisi hitosti, koska ne eläkeläiset olisi toimeentuloluukulla kuten te nuoretkin useasti.

Suo siellä, vetelä täällä.

Moni eläkeläinen on muuten ihan yksityisen eläkekassan jäsen ja on oikeasti suuren osan eläkkeestään maksanut itse.

Vierailija
214/243 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet 40v ja olet jo ansainnut 500e ja tienestisi bruttona on esim 2000e kuukaudessa, tulet saamaan..... 750ekee tuon päälle. Kerroin 1.5.

Niin, eli eläkkeen takia ei kannata tehdä huonolla palkalla töitä. Saman saa kotona makaamalla.

Ikävä kyllä tuo on totta. Huonosta palkasta jää kyllä enemmän kuin sossutuista mutta eläke siitä tietää tippumista absoluuttiseen köyhyyteen. En tiedä mitä iloa mahdollisimman aikaisesta eläkkeelle jäämisestä olisi. Jos sulla ei ole eläkkeellä varaa olla kuin kotona. Mitä sillä vapaa ajalla tekee ilman rahaa? Ei mitään.

Vierailija
215/243 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten minun boomer äitini eläke voi olla 2500e?

Ei tuolla summalla hurrata. Eläkkeissä on korkea verotus. 2500 euron eläkkeestä menee noin 23 % veroihin.

Eläkkeestä ei mene tyel- ja työttömyysvakuutusmaksua, kuten palkasta. Oma bruttopalkkani on tällä hetkellä 2500 e/kk, ja ennakonpidätys, tyel- ja työt.vak.maksu vievät palkasta 23,5%. Kyllä sillä silti elää, ja säästöönkin jää jotain.

Vierailija
216/243 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeellä joidenkin eläke voi olla 2000e?

Minä jäin pari vuotta sitten eläkkeelle ja bruttoeläke on 1860€, käteen jää 1380€/kk

Takana n. 44v yhtäjaksoinen työura, viimeiset 25v palkka vaihteli 3200-4500€/kk, sitä ennen hiukan pienempi.

Tänne monen kirjoittajan vanhemmilla on yli 3000€/kk eläke, mutta heitä on todella vähän, n. 3% kaikista eläkkeensaajista ja yleensä pörssiyhtiöiden ylintäjohtoa.

Ikä 47 ja oma palkkani on ollut parhaimmillaan 4000e, nyt 3500e, aloitin työt 22v. Olen arvioinut omaksi eläkkeeksi saman mitä sinä saat ja olen kyllä huolissani eläkkeen pienuudesta. Nyt nettopalkka 2400e ja eläke tulee olemaan 1000e pienempi. Asuntolaina on maksettu, teinit asuvat vielä kotona.

Miten menot saa puristettua tonnin piennemmäksi per kk. Puolison eläke tulee olemaan pelastus. Tietysti jos tulee ero tai puoliso menehtyy, sitäkään ei tule. Tulot niin lähellä puolisin tuloja, että leskeneläke olematon.

Eläkettä verotetaan liikaa mielestäni.

Vierailija
217/243 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos bruttopalkka on alle 4000€, on eläkekertymän kannalta täysin yhdentekevää, käykö töissä vai ei. Juuri ja juuri voi 30 vuodessa päästä takuueläkkeen tasolle.

Ei voi olettaakkaan että eläke olisi kovin iso jos töitä tekee vain 30 vuotta.

Normaali työura on 45 vuotta, kun tulevaisuudessa ei jäädä eläkkeelle 63 vuotiaina, vaan lähempänä 70v.

Eli 4000e palkalla ero on huomattava 30 ja 45 vuoden erolla.

Eläke 1700->2500

Vierailija
218/243 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulut erittäin harvinaisten tulevien eläkkeensaajien joukkoon.

Suomessa naisista saa yli 5000€/kk eläkettä n. 0.4% ja miehistä 2% kaikista eläkkeensaajista.

Naisten keskieläke on n. 1450€/kk brutto ja miesten 1650€/kk brutto eli naiset saavat tonnin käteen n. 40-45v työurasta.

Näin on nykyeläkeläisillä, mutta nyt kolme- ja neljäkymmiset akateemiset saavat huippupalkkaa ja eläkkeet tulevat olemaan sitä luokkaa kuin edellinen kirjoittaja kertoi.

Vierailija
219/243 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No  ei ihan. Itse olen nelikymppinen ja eläkekertymäni oli noin 400€/kk. Se kertymä kasvaa huomattavasti nopeammin 50 ikävuoden jälkeen, mutta paskaa eläkettä tulemme silti sekä minä, että aloittaja saamaan.

Ei kasva yhtään nopeammin eläke 50-ikävuoden jälkeen. Eläkettä kertyy tasan 1,5 % vuodessa vuosituloista. Ainoastaan jos teet eläkettä yli-ikäiseksi asti (yli alimman vanhuuseläkeiän). esim. yli 66-vuoden jälkeen eläkettä kertyy 0,4 % korotettuna eli 1,9 % vuosituloista.

https://www.keva.fi/henkiloasiakkaalle/tietoa-elakkeista/elakkeen-maara/

Jeesus, että olet ulapalla.

Ei todellakaan kerry 1,5% vuosituloista.

Mulla tulot noin 80 000€ vuodessa ja eläkettä kertyy n. 100€ per vuosi.

Tuolla sun kaavallasi mä saisin eläkettä lisää 1200€ per vuosi.

Vierailija
220/243 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke on todella helppo laskea. Vuosipalkkaa kertaa 1,5% kertyy eläkettä kuukaudessa. Eli miten enemmän tienaa ja mitä enemmän vuosia ollut töissä, sitä enemmän saa eläkettä.