Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joulu(kin) suvun naisten harteilla?

Vierailija
29.11.2014 |

Jos mies on edes perheessä ja/tai tienaamassa, onko hänen ainoa roolinsa antaa rahaa joulun viettoon? Nainen hoitaa suvun joulukortit, joululahjat, kynttilät haudoille, ostaa ja tekee jouluruuat, siivoaa.. Ihanan rentouttava joulunaluasaika, eikö totta?!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 15:03"]Tavallaan on.

Olen tehnyt 35 kertaa joulun meidän perheelle ja suvulle, nyt viimeiset 10v toki tyttäret auttamassa. Poika tulee aina valmiiseen pöytään vaikka siitä välillä mainitsenkin hänelle. Mies siivoaa ja hoitaa kauppa-asiat jouluna mutta lahjoista huolehdin minä.

Haaveilen joulusta jossain kaukana valmiissa pöydässä mutta lapset ja anoppi haluavat aina olla meillä...
[/quote]Oppineet sinun pitopalveluusi, kukapa siitä ei haluaisi pitää kiinni kun valmiille pääsee?!

Vierailija
2/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin on, niin en ole nainen, vaikka olen aina kuvitellut olevani. Meillä mies hankkii ne ruuat, joita aikoo syödä (mm. kinkku), minä leivon sitä, mitä haluan, siivoukset hoitaa siivooja ja lahjat, kortit jne. mies omille sukulaisilleen ja minä omilleni.

En ole ikinä ymmärtänyt naisia, jotka eivät puhu miehilleen ja yhdessä mieti, millaisen joulun haluavat.

PS. Minä en syö kinkkua, mutta mies saa syödä leipomuksiani eli emme tee joulua vain itsellemme, mutta kumpikaan ei kuvittele, että toinen osaa lukea ajatuksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 16:06"]Jos noin on, niin en ole nainen, vaikka olen aina kuvitellut olevani. Meillä mies hankkii ne ruuat, joita aikoo syödä (mm. kinkku), minä leivon sitä, mitä haluan, siivoukset hoitaa siivooja ja lahjat, kortit jne. mies omille sukulaisilleen ja minä omilleni.

En ole ikinä ymmärtänyt naisia, jotka eivät puhu miehilleen ja yhdessä mieti, millaisen joulun haluavat.

PS. Minä en syö kinkkua, mutta mies saa syödä leipomuksiani eli emme tee joulua vain itsellemme, mutta kumpikaan ei kuvittele, että toinen osaa lukea ajatuksia
[/quote]Olette sopineet fiksusti mutta taatusti 90prosentissa perheitä on aloituksen työnjako,jotain pitäisi siis tapahtua myös eri-ikäisten poikien ja miesten asenteissa ja kodintaidoissa!

Vierailija
4/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 15:03"]

Haaveilen joulusta jossain kaukana valmiissa pöydässä mutta lapset ja anoppi haluavat aina olla meillä...

[/quote]

Suosittelen suoraa puhetta: sanot että tänä jouluna te menette sinnejasinne jouluksi, joten jos sukujoulu halutaan järjestää niin jossain muualla sitten.

Mulla oli tismalleen toisin päin tilanne, eli että koin joulujen olevan raskasta reissaamista (se että perillä odottaa valmis ruokapöytä ei poista stressaavuutta siitä että pitää matkustaa viisi tuntia suuntaansa, ja yrittää koko  ajan hallita lastensa jouluintoa niin ettei se olisi anopin/äidin makuun liian riehakasta). Siihen auttoi juurikin suora puhe: ilmoitin että minä perheineni olen jouluna kotona, ja tervetuloa mukaan jos haluatte. Pari vuotta kuului jotain nillitystä, mutta nyt sukulaiset tietävät tilanteen ja tulevat vaihtelevalla kokoonpanolla meille. En loukkaannu jos joku ei jonain vuonna tule, en todellakaan halua olla se jonka tunteiden säästämiseksi muut joutuvat viettämään erilaista joulua kuin haluaisivat.

Ei voi joku vain vuodesta toiseen vedota siihen että näin on ollut tapana, kun tapoja voi hyvin muodostaa uusiakin elleivät vanhat miellytä.

Vierailija
5/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi. Marttyyrin kruunu on niin kirkas, kun sen itse kiillottaa.

Vierailija
6/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenkö siis rahan tienaamisen lisäksi pitäisi loikkia kukkaessu päällä paistamassa pullaa?

Vierailija
7/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat tienaa, olemmat osallistuu ruokien hankintaan. Joulukortteja, lahjoja ym. ei millekään suvulle hankita. Siivooja tekee joulusiivouksen, yhdessä laitetaan ruoat.

Rentouttavaa joulunaikaa, kun sen on oikein oivaltanut.

Vierailija
8/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 15:03"]Tavallaan on. Olen tehnyt 35 kertaa joulun meidän perheelle ja suvulle, nyt viimeiset 10v toki tyttäret auttamassa. Poika tulee aina valmiiseen pöytään vaikka siitä välillä mainitsenkin hänelle. Mies siivoaa ja hoitaa kauppa-asiat jouluna mutta lahjoista huolehdin minä. Haaveilen joulusta jossain kaukana valmiissa pöydässä mutta lapset ja anoppi haluavat aina olla meillä... [/quote]Oppineet sinun pitopalveluusi, kukapa siitä ei haluaisi pitää kiinni kun valmiille pääsee?!

[/quote]

Varmaan niin:) Nautimme yhdessäolosta ja jotenkin joulu on vielä erityinen tilaisuus. Vaikeaa minullekin olisi olla erillään rakkaista jouluna.

3

Vierailija
9/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu järjestetään niin kuin sovitaan. Samalla tavalla kuin kaikki muutkin asiat järjestetään niin kuin sovitaan.

Vierailija
10/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 16:06"]

Jos noin on, niin en ole nainen, vaikka olen aina kuvitellut olevani. Meillä mies hankkii ne ruuat, joita aikoo syödä (mm. kinkku), minä leivon sitä, mitä haluan, siivoukset hoitaa siivooja ja lahjat, kortit jne. mies omille sukulaisilleen ja minä omilleni.

[/quote]

No 3 ei ole kyse puhumattomuudesta. Suunnitelmat tehdään yhdessä, kuten sanoin mies hoitaa ostokset ja toki hänkin auttaa mutta jotenkin koen henkisesti että vastuu on minulla/meillä jos kerran juhlatkin on meidän talossa. Jos olisimme jonkun toisen luona tai vaikka hotellissa voisimme päättää koska ruokailu loppuu ja olla omissa oloissamme loppuillan, nyt "edustamme" kunnes viimeinenkin juhlija on lähtenyt. Ja he viihtyvät pitkään...! Puoliltaöin vielä pelataan ja otetaan yöpalaa, osa jää aina yöksi.

Jos lahjojen hankkiminen jäisi miehen kontolle hän ostaisi ne aattona ja kalliilla listasta huolimatta. Kun tiedän ettei sitä rahaa liikaa ole hankin ne mielummin itse pitkin syksyä tarjouksista. Mua vaan suututtaisi kun tietäisin rahan menneen hukkaan.

Vierailija
11/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 16:10"][quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 16:06"]Jos noin on, niin en ole nainen, vaikka olen aina kuvitellut olevani. Meillä mies hankkii ne ruuat, joita aikoo syödä (mm. kinkku), minä leivon sitä, mitä haluan, siivoukset hoitaa siivooja ja lahjat, kortit jne. mies omille sukulaisilleen ja minä omilleni.

[/quote]Olette sopineet fiksusti mutta taatusti 90prosentissa perheitä on aloituksen työnjako,jotain pitäisi siis tapahtua myös eri-ikäisten poikien ja miesten asenteissa ja kodintaidoissa!
[/quote]
Mistä ihmeestä sinä tuon 90% statistiikan repäisit? Omasta perseestäsi?

Vierailija
12/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 16:06"]Jos noin on, niin en ole nainen, vaikka olen aina kuvitellut olevani. Meillä mies hankkii ne ruuat, joita aikoo syödä (mm. kinkku), minä leivon sitä, mitä haluan, siivoukset hoitaa siivooja ja lahjat, kortit jne. mies omille sukulaisilleen ja minä omilleni. En ole ikinä ymmärtänyt naisia, jotka eivät puhu miehilleen ja yhdessä mieti, millaisen joulun haluavat. PS. Minä en syö kinkkua, mutta mies saa syödä leipomuksiani eli emme tee joulua vain itsellemme, mutta kumpikaan ei kuvittele, että toinen osaa lukea ajatuksia [/quote]Olette sopineet fiksusti mutta taatusti 90prosentissa perheitä on aloituksen työnjako,jotain pitäisi siis tapahtua myös eri-ikäisten poikien ja miesten asenteissa ja kodintaidoissa!

[/quote]

Sinänsä kummankaan taidoissa ei ole valittamista - poika hoitaa kotinsa ja tekee ruuat kun vaimonsa on työmatkoilla tai harrastuksissa. Mies tekee arkena ruuat ja käy ruokakaupat, siivoaa aina vähintään puolet talosta jne. Meillä käy 2-3x kuukaudessa illallisvieraita ja ne hoidetaan aina yhdessä. Jotenkin vain jouluna kaipaisin enemmän rauhaa itselleni kun tuo normielämä on niin hektistä

3

Vierailija
13/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jouluja ei vietetä enää yhdessä , koska se rasittaa niin  paljon joitakin suvun naisia . Olimme aina luulleet että jouluruuat on antamisen ilosta , eikä stressaavaa velvollisuutta .

Nykyään nähdäänkin muina vuodenaikoina . Ja nyt kun ollaan totuttu viettämään joulu pienessä piirissä , niin ei ole enää sitä totuttua joulun vihamielisyyttä.

Vierailija
14/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, mikä joulun laitossa on niin raskasta. Ennen joulua käydään miehen kanssa kaupassa ostamassa isompi satsi ruokaa. Pari kynttelikköä ikkunoille. 

Jouluaattoja laitan laatikot ja valmiin kinkun lämpiämään uuniin. Katamme pöydän ja istumme syömään.

Lahjojen osto nyt ei mikään iso työ ole. Käydään kaupassa, ostetaan se muutama lahja ja viedään paketoitavaksi ja kirjoitetaan nimet päälle.

Ai niin, aaton aattona yleensä imuroin sen jälkeen, kun muovikuusi on pystytetty ja lapset sen koristelleet.

Olen aina ihmetellut stressaantuneita joulun hössöttäjiä. Piparit ja pullat saa ostettua kaupasta.

Vierailija
15/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 16:19"]

Miehenkö siis rahan tienaamisen lisäksi pitäisi loikkia kukkaessu päällä paistamassa pullaa?

[/quote]Voi luoja, oikeesti. Kuinka monella mies on se ainoa tienaaja. En tunne ketään joka olisi miehensä rahapussilla. Kaikki käy töissä ja kyllä se mieskin juotuu kokkaamaan ja leipomaan töiden päälle niinkuin naisetkin. Essun kuosin toki voi itse valita mieleisekseen.Ja aika moni mieskin nauttii leipomisesta ja ruuan tekemisestä.Minä ainakin käyn töissä, mies kyllä on lomautettuna kotona, mutta kyllä meillä suurin osa hommista kaatuu minun niskaan. Eli minä tuon ne rahat kotiin, mutta hyppelen myös se kukkaessu päällä paistamassa pullaa,pipareita, kakkuja, pasteijoita,ym.ym. Enkä valita, niin että eiköhän tosimieskin siihen pysty?

Vierailija
16/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on joulu-tammikuussa kolme viikkoa lomaa, mulla aatto-tapani. Soittelen tai lähettelen s-posteja miehelle, mitä ostaa kaupasta ja iltaisin värkätään porukalla näitä. Ihan normisettiä siis.

Vierailija
17/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 16:10"][quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 16:06"]Jos noin on, niin en ole nainen, vaikka olen aina kuvitellut olevani. Meillä mies hankkii ne ruuat, joita aikoo syödä (mm. kinkku), minä leivon sitä, mitä haluan, siivoukset hoitaa siivooja ja lahjat, kortit jne. mies omille sukulaisilleen ja minä omilleni.

[/quote]
Mistä ihmeestä sinä tuon 90% statistiikan repäisit? Omasta perseestäsi?
[/quote] Ei, vaan havainnoista ympäriltä 46 elinvuoden ajalta . Olen maaseutupitäjässä syntynyt ja nykyisin kaupungissa asuva. Minusta ihannetila olisi se, että jos perhe haluaa edes viettää jotenkin joulua, olisi se oikeasti koko perheen valmistelema eikä käytetä hyväksi yhtä perheenjäsentä. Tällä palstalla ääripäät herkästi korostuu, joko ei vietetä joulua eli pidetään normiviikonloppu tai sitten on kaikki viimosen päälle. Meillä on trad. joulu ja se on ihan kaikkien toive peeheessä.

Vierailija
18/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olisi? Minun lapsuudenperheessäni isä teki useimmat jouluruuat, äiti leipoi. Isä laittoi jouluvalot, hankki kuusen sekä havut ja kynttilät haudoille, äiti siivosi sisällä. Lahjat he hankkivat yhdessä. Jokaisessa perheessä on varmaan vähän eri hommat eri ihmisille, arkena ja juhlana.

Vierailija
19/19 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan on.

Olen tehnyt 35 kertaa joulun meidän perheelle ja suvulle, nyt viimeiset 10v toki tyttäret auttamassa. Poika tulee aina valmiiseen pöytään vaikka siitä välillä mainitsenkin hänelle. Mies siivoaa ja hoitaa kauppa-asiat jouluna mutta lahjoista huolehdin minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan