Miksi elintarvikkeisiin tungetaan hiivajauhetta?
Siis kastikejauheisiin pussikeittoihin yms. Osaako joku kertoa. Vaikka valmistaisit kotona ruokasi alusta asti itse ilman eineksiä kodin ulkopuolella syödessävet voi välttää mm. Hiivajauhetta. Salaatinkastikkeissakin on sitä.
Kommentit (21)
Mun elimistö ei siedä hiivaa...hiiva lisääntyy elimistössäni. En voi syödä ulkona! Kiva pikkujoulukausi taas edessä kun selittää kaikille että en ihan oikeasti voi syödä niistä seisovista pöydistä mitään muuta. Syön vain kypsennettyjä kasviksia & juureksia ja raakoja kasviksiaja vihreää salaattia. Olen keliaakikkokin kaiken lisäksi. Terveiset vaan tutuille jotka mut tunnisti.
Kuumennettu ja ruuanvalmistuksessa käsitelty Saccharomyces-leivinhiiva siis lisääntyy elimistössäsi? Taidat olla aika luonnonoikku.
Se on muuten hiivauute eikä siinä muodossa varmasti lisäänny sun elimistössä x)
Kyllä noi elintarvikkeet vaan saa hiivaoireet pahenemaan. Sitä en tarkkaan tiedä onko se jokin alkusysäys elimistössä asustelevalle hiivalle ...siis ei se nimenomainen leivinhiiva tai elintarvikkeissa käytetty hiiva jauhe itsessään lisäänny mutta saa hiivan lisääntymään...samoin sienet saa reaktion aikaan. Aiemmin vastannut voisi kertoa miksi?
Enkä muuten ole ainoa...tiedän muitakin jotka joutuvat välttämään hiivaa elintarvikkeissa. Yksi hiivaton gluteeniton leipäkin löytyy kaupoista.
Se on toinen nimi natriumglutaatille, siksi sitä on kaikessa.
Mitä oireita sulle sitten tulee, kun täytyy noin rajusti välttää? Voitko koskaan tehdä poikkeuksia ruokavaliossa?
hiivauute on ilmeisesti natriumglutamaatin sisarustuote.
Mulle tulee iho-oireista vesiripuliin kaikkea mahdollista. Vatsaoireita joka lähtöön. Hiivatulehdus. Turvotusta. Ja aina kun ravinnossani on hiivaa. Pitkän täysin hiivattoman kauden jälkeen söin lounaan kodin ulkopuolella ja hiivauutetta oli ko elintarvikkeiden ainesosaluettelossa kun jälkeenpäin selvitin saatuani rajut oireet.
Hiivauutetta käytetään tuomaan elintarvikkeen maulle ns. bodyä, siis ryhtiä ja runkoa, joka kestää jäähdytyksen JA pitkän säilytyksen. On ihan eri asia tehdä ruokaa cook&serve- tyylillä (kuten kotona useimmiten tehdään) kuin cook& chill-tyylillä. Maku hyvin harvoin paranee säilytyksen aikana ja jossain ruoassa ensin paraneekin, niin aika pian kuitenkin alkaa heiketä. Maun heikkeneminen johtuu aromiaineiden haihtumisesta ja hajoamisesta. Koska kauppa vaatii nykyään todella pitkät myyntiajat valmisruoille, on se maku saatava pysymään sinne viimeiseen käyttöajankohtaan asti. Harvoin onnistuu ilman lisäaineita muuten kuin pakastamalla.
t. Alaa opettava
Alaa opettava ootko ennen kuullut rajuista oireista joita ihmiset saa näistä lisätyistä aineista?
Olen huolissani kouluista ja päiväkodeista pilataanko siellä lasten terveys eineksillä?
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 14:00"]
Alaa opettava ootko ennen kuullut rajuista oireista joita ihmiset saa näistä lisätyistä aineista?
[/quote]
Kuuleehan sitä, isäni on yliherkkä natriumglutamaatille ja aspartaamille, noin esimerkiksi.
Lääkäri kehoitti välttämään hiivaa kun tämän lounas kokeilunjälkeen menin työterveyslääkärille.
Alkaa nuo lääkärit olla ihmeissään kun oireet tooosi rajuja.
Itseäkin tämä ihmetyttää ja harmittaa. Saan hiivauutteesta todella kovat vatsaoireet. Kesti kauan ennen kuin keksin mistä oli kyse.
Nykyään syön töissä aina kotona tekemäni lounaan.
Ihmettelen samaa. Lasten ruoissa hiivauute melkein jokapäiväistä. Monet aikuiset ei syö samaa ruokaa, vaan tuovat kotoa omaa ruokaa. Helppoa olisi istua pöytään ja syödä lasten kanssa samaa. Mutta monella vatsa turpoaa ja esim ruusufinni voi puhjeta herkästi. Olen ihmetellyt usein että mikä kumma tuo hiivauute on.
Se on outoa. Ei ole mitään tarvetta sille? Paitsi keho hiivautuu. Sitruunahappoa tuntuu olevan myös runsaasti mehuissa ja jälkiruoissa, ei se normaali.
Ap tee itse salaatinkastikkeet niin ei ole mitään pulvereita ja uutteita. Itse en ole kuin kerran ostanut salaatti valmiskastiketta ja se maku oli niin kamala, että roskiin meni. Kaikenlaisia pulvereita käytetään valmisruoissa, ei niitä ainesluetteloon tarvitse kaikkia mainita edes.
Mitä haittaa siitä on?