Mikä määrä sairauspoissaoloja vuodessa on mielestäsi ok? Entä mikä määrä alkaa olla epäilyttävää?
Kommentit (84)
0-7 ok
7-14 tapauskohtaisesti
14-182,5 ulkolainen tai etniseen kantaväestöön kuuluva.
Vierailija kirjoitti:
Olin kolme vuotta ilman saikkuja mutta sitten meillä oli koko henkilökunta lähes kolme kuukautta sairaana putkeen. Parhaassa kunnossa olevat tulivat töihin puolikuntoisina kunnes oli taas pakko jäädä pois ja joku muu tuli puolikuntoisena tilalle.
Saako kysyä, että mikä tän aiheutti?
Isäni oli lukion matematiikan opettajana 44 vuotta. Eläkkeelle hän jäi 68-vuotiaana. Koko työssäoloaikanaan hän oli sairauslomalla 5 päivää ja nekin ihan uran loppuvaiheessa nivustyrän leikkauksen takia.
Mulla on krooninen sairaus joka pahentessaan aiheuttaa työkyvyttömyyttä. Saatan olla kuukaudenkin kerralla pois. Vain lähimmät työkaverit tietävät sairauteni. Asiasta tietää myös työterveyshuolto ja esimies.
Ne työkaverit jotka eivät tiedä ovat levitelleet huhuja, milloin olen mielisairaalassa, milloin päihdekuntoutuksessa. No, mulla on ihan fyysinen sairaus.
On todella kurjaa että ylipäätään viitsitään levittää huhuja, tällä osoitetaan halveksuntaa sekä mt-ongelmista sekä päihdeongelmista kärsiviä kohtaan. Kuka tahansa voi sairastua psyykkisesti. Tässä lähipiirissä kahden pienen lasten äiti meni psykoosiin ja joutui tahdonvastaiseen hoitoon.
Ei poissaolojen määrä ole pääpaino vaan syy. Jos joku on 20 maanantaita perättäin vatsataudissa niin hälytyskellot soi ja kovaa. Jos joku on 3kk pois selkäleikkauksen takia niin hälytyskellot eivät soi.
Työnantaja on sitä mieltä, että viisi saikkua 6 kk:ssa johtaa keskusteluun joten olisko tuo hyvä raja.
Sairauksia on erilaisia, jostain riittää päivä pari, toisissa taas voi mennä jopa kuukausia toipumiseen.
Oleellista on myös se mikä sairaus on/mitä tekee työkseen. Esim. omassa ammatissani jo ääni menee (flunssasaa tmv.) en käytännössä voi tehdä työtäni. Jos taas olisi vaikka jalka kipsissä, se ei työtä juuri haittaisi (ellei olisi kipuja), mutta jossain muussa ammatissa taas voisi olla juuri toisin påin.
Riippuu täysin siitä, onko kyseessä lyhyet poissaolot vai onko jalka katki.
Kun on kolmannen kerran sairauslomalla 12 kk sisällä, niin pääsee kolmikantaneuvotteluun esimies - työterveys - työntekijä. Siinä käydään läpi sairauslomien syyt ja se, onko niistä lääkärintodistusta vai ei. Jos työntekijä ei suostu kertomaan sairauksiensa syytä esimiehelle, niin siitä eteenpäin palkallisesti saa olla poissa vain työterveyslääkärin todistuksella.
Olin olkapääleikkauksessa, kerroin sen pomolle etukäteen ja asia sillä OK. Työkaverin lapsi oli 3 kertaa sairaana, työkaveri ei suostunut kertomaan poissaolonsa syytä (vetosi terveystietojen yksityisyyteen) ja vie nyt lapsensa vaikka kerran viikossa lääkäriin, jos haluaa jäädä tämän sairauden takia kotiin.
Vierailija kirjoitti:
max 7 pv = ok
8-12 pv = ok, mutta vähän jo ärsyttävää
yli 12 pv = epäilyttävää
Ai kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
max 7 pv = ok
8-12 pv = ok, mutta vähän jo ärsyttävää
yli 12 pv = epäilyttävää
Ai kuukaudessa?
Ap kysyi otsikossaan vuodesta, joten vastasin siihen.
Kokonaisuus vaikea arvioida. Jonkun leikkauksen takia voi olla 1kk ihan normaalia.Ennemmin syklit epäilyttää..
Jos siis on sen 3 päivää joka kuukausi tms.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairastunut työpaikalla sisäilmasta. Kun on hyvä sisäilma, niin poissaoloja on 2-3 päivää per vuosi, ehkä jos influenssa osuu kohdalle, niin lisäksi 1,5 viikkoa saikkua.
Kun taas on huono sisäilma töissä, niin olen sairauslomalla ihan jatkuvasti. Tyyliin 2 viikkoa töissä 2 viikkoa sairauslomaa. Tulehdusta tulehduksen perään. Olkoon kenen tahansa mielestä epäilyttvää tahansa, niin minkäpä sille itse mahtaa.
Etätöissä olen ollut vain yhden iltapäivän sairaana.
Influenssa osuu kohdalle? Miksi ihmeessä et ota rokotetta?!
Oli vuosia jolloin en ollut sairas kertaakaan, tänä vuonna jo yli 20 päivää sairaana. Sellaista elämä on, yllätyksiä sattuu.
ex töissä puhuttiin aina pitämättömien sairauslomien määrästä
Mä olen ollut tänä vuonna yhden päivän saikulla ja meidän tiimissä olen tosi harvinainen. Yhdellä kollegalla taitaa olla nolla poissaoloa, mutta kaikilla muilla paaljon enemmän. Luulen, että normi on jotain 4-12 sairauspoissaoloa vuodessa ja 15pvän jälkeen aletaan kiinnittää enemmän huomiota, riippuen toki poissaolojen syistä.
Eikös sairausloma mene hukkaan jos on kipeä, kannattaa mennä väkisin kipeänä töihin kun siellä on kurjaa muutoinkin ja nauttia sitten sairauslomasta terveenä ihan täysillä.
Sehän riippuu ihan sairausloman syystä. Jos on vakava syöpä tai psykoosi, suosittelen, että sairausloma on tarpeeksi pitkä. Jos on akuutti lumbago tai nuhakuume, 3 vrk riittää kelvosti, ja pidempi olisi arveluttava.