Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä määrä sairauspoissaoloja vuodessa on mielestäsi ok? Entä mikä määrä alkaa olla epäilyttävää?

Vierailija
05.10.2021 |

?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo se ensimmäinen saattaisi herättää epäilyn, mutta toisaalta taas poissaoloja voi olla paljonkin ja niihin luottava selitys.

Vierailija
42/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja on sitä mieltä, että viisi saikkua 6 kk:ssa johtaa keskusteluun joten olisko tuo hyvä raja.

Viisi päivää vai viisi erillistä saikkukertaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin vuosia sitten telkkarissa näytettiin jossain ajankohtaisohjelmassa tai uutisissa välähdys erään tehtaan naisten pukuhuoneesta, missä naiset kyselivät, montako päivää voi vielä olla pois töistä "sairaana", jotta 30 päivää tulisi täyteen. Sen jälkeenhän palkkaa ei makseta enää täysimääräisenä (lisät ym. jääpois). Karvat nousi pystyyn, kun tuota kuuntelin. Muut veronmaksat kustantavat siis näille akoille parhaimmillaan 30 päivää lisälomaa täydellä palkalla.

Vierailija
44/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0-3 päivää ok

3-7 päivää laittaisin seurantaan poissaolot

Yli 7 päivää: puhuttelu ja ehkä potkut

Mulle tulo työtapaturman takia yli 3kk sairauslomaa. Miten ihmeen puhuttelemista tuossa olisi? Ihmeellinen oletus, että kaikilla on poissaolot keksittyjä.

Ap kyselikin selvästi lintsausten mahdollista maksimimäärää.

Se on nolla.

Vierailija
45/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa olla 30 työpäivää joten olen sen.

Vierailija
46/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

saikkusaikuttajille on normaalia olla joka viikko pois… joko lapsen flunssan takia tai oman flunssan. ennen nykyistä työpaikkaani en näin sairaita ihmisiä nähnytkään. itse olen ollut pois tyypillisesti 1-2 päivää muutaman vuoden aikana, mutta viime vuonna jouduin olemaan karanteenin takia pois töistä, mutta tein kotona sen, minkä pystyi… työstäni puolet vaatii fyysistä läsnäoloa.

En ymmärrä enkä tule ymmärtämään näitä ihmisiä, jotka on kerta kuukaudessa sairaana 2-e päivän ajan ja yleensä aina sairastutaan niin, että maananti tiistai ollaan pois töistä, enkä heitä, jotka ovat joka viikko pois töistä. Lapsella kai on toinenkin aikuinen, jos näin paljon täytyy jäädä kotiin lapsen takia. Ainakin veisin jo lapsen tutkimuksiin… En tiedä, minkä takia aikovat jatkossa olla kotona, kun lapsi täyttää juuri 12v. Jään mielenkiinnolla kuuntelee syitä..

Vierailija
47/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan tilanteesta. Kovin usein toistuvat lyhyet poissaolot on epäilyttäviä, vaikka kolmas vatsatauti vuoden sisällä. Toisaalta kun sairastuu kunnolla niin poissaolopäiviä tulee, mulla alkuvuodesta flunssa muuttui keuhkokuumeeksi ja olin melkein kolme viikkoa töistä pois lääkärin määräyksestä. 

Vierailija
48/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen ollut sairauslomalla, tais olla vielä markka- aikaan. Laittoivat jalan kokokipsiin ja oikeasta kädestä meni veneluu, se lastoitettiin. Olin töissä rakennustyömaalla ja oli nieleskellen pakko hyväksyä se sairausloma, vaikken olisi sitä halunnut. Vasen jalka ja vasen käsi kun toimivat vielä... Sen jälkeen en ole bussin alle jäänytkään eikä ole ollut sairauslomiakaan

Vierailija
49/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä kun toiset ovat terveinä kokoajan ja toiset taas saikulla jatkuvasti,tai vähintään heidän muksut ovat kipeinä joka toinen viikko.

Vierailija
50/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joutuu keskusteluun, jos vuodessa on viisi erillistä kertaa pois tai yli 15pv.

Vierailija
51/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairastunut työpaikalla sisäilmasta. Kun on hyvä sisäilma, niin poissaoloja on 2-3 päivää per vuosi, ehkä jos influenssa osuu kohdalle, niin lisäksi 1,5 viikkoa saikkua. 

Kun taas on huono sisäilma töissä, niin olen sairauslomalla ihan jatkuvasti. Tyyliin 2 viikkoa töissä 2 viikkoa sairauslomaa. Tulehdusta tulehduksen perään. Olkoon kenen tahansa mielestä epäilyttvää tahansa, niin minkäpä sille itse mahtaa.

Etätöissä olen ollut vain yhden iltapäivän sairaana.

Mulla tämä sama. Sairastuin työpaikan Sisäilmasta ja voin olla siellä hetken kunnes jälleen olen työkunnoton. Esimies ei suostu antamaan toista paikkaa työskentelyyn. Vaikka tämä on ihan tutkittua ja terveystarkastaja ja lääkäri on määrännyt uuden paikan työskentelyyn.

Olen oikeutettu saikkuihini.

Vierailija
52/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10pv vuodessa

Vierailija
53/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2pv

Vierailija
54/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0-3 päivää ok

3-7 päivää laittaisin seurantaan poissaolot

Yli 7 päivää: puhuttelu ja ehkä potkut

Mulle tulo työtapaturman takia yli 3kk sairauslomaa. Miten ihmeen puhuttelemista tuossa olisi? Ihmeellinen oletus, että kaikilla on poissaolot keksittyjä.

Kysymys onkin siitä, onko sairauspoissaoloista lääkärintodistus vai ei. Ilman lääkärintodistusta 15-20 poissaolopäivää vuodessa on jo epäilyttävää - varsinkin, jos ne sijoittuvat maanantaille tai perjantaille.

Vierailija
55/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä kun toiset ovat terveinä kokoajan ja toiset taas saikulla jatkuvasti,tai vähintään heidän muksut ovat kipeinä joka toinen viikko.

Ja aina kun muksu - tai koira - on kipeänä, sitä jää kotiin hoitamaan äiti.

Vierailija
56/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ap vähän aukaista meille tyhmemmille että mitä tässä nyt epäillään ja millä mittapuulla sairaslomia vertaillaan? 

Vierailija
57/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin on jännä, että se muksu - tai se koira - sairastuu aina joko maanantaina tai perjantaina.

Vierailija
58/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos jollekin käy niin onnettomasti, että rattijuoppo ajaa päälle ja on esim. kuukauden sairaalassa ja toipumassa operaatioista, hänet tulee irtisanoa ja piiskata siitä hyvästä? Ok, hieno maa ja hienot ihmiset. Kai sentään vielä kadehdittekin häntä kun sai kuukauden makoilla?

Vierailija
59/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän se ihan terveydentilasta ole kiinni mikä määrä saikkua on ok.

Jos sairastut syöpään tai johonkin krooniseen sairauspäiviä aiheuttavaan sairauteen, niin silloin saikkupäiviä tulee paljon. Eikä se terveys siitä kohene vaikka esimies puhuttelisi joka päivä.

Itse olen joutunut olemaan paljon saikulla ms-taudin takia.

Onneksi sain alkaa tekemään etätyötä (jo ennen koronaepidemiaa). Sillä tavalla sain vähennettyä sairaspoissaoloja. Töitä kun pystyi läppärin kanssa tekemään vaikka sohvalla maaten jos ei tasapaino riittänyt istumiseen.

Nyt koronakriisin myötä olen siirtynyt kokonaan etätyöhön, ja sairauspoissaolot ovat vähentyneet entisestään. Kuluneen vuoden aikana en ole tarvinnut lainkaan saikkua :D

Yleensäkin vointi pysyy parempana kun rasitus on vähäisempää.

Vierailija
60/84 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up